Skip to main content

hallo NS community,

 

Ik neem elk weekend de trein van Zwolle stadshagen naar Vlissingen en de laatste tijd valt het mij enorm op dat er extreem weinig word gecontroleert door het personeel van de treinen van de NS ondanks dat dit stuk met de trein in totaal 4 uur lang is. meestal word ik maar 1 keer gecontroleert tijdens heel de reis.

Ook merk ik dat tussen zwolle en Zwolle stadshagen (wel een blauwnetlijn) er ook amper word gecontroleert hoewel de trein eerder altijd wel condocteurs had.

 

Hoe kan het dat er op een traject van 4 uur maar weinig tot niet word gecontroleert word?

Volgens NS zijn conducteurs vaak druk met hun andere werkzaamheden. Welke dat zijn lijkt niemand te weten. Uit mijn eigen observaties komt het beeld dat ze meestal heerlijk lui in de eerste klasse niets zitten te doen.


Omdat ze liever eerste klas zitten het buurten met ern collega of de wifi in de trein misbruiken.

Ik reis dagelijks met de trein en zie ze amper ij het wild, behalve in de eerder genoemde coupe. 

 

Laten we in iedergeval conducteurs afschaffen in de sprinters. Kzn hef treinkaartje ook in prijs omlaag.


Afschaffen werkt niet… Echt werken wel! De loon van conducteurs zou moeten zijn gebaseerd op hoeveel ze doen en niet om uit te rusten in de 1e klas. Vorig jaar had ik wel een heel rare conducteur ontmoet: Hij ziet in een lege 1e klas en wou daar ook alleen blijven zitten. Hij zei: ga maar verder naar de volgende 1e klas. Vond ik wel heel raar.


Hopelijk kan de NS directie bij de komende, herstel, lopende cao-onderhandelingen het begrip prestatieloon introduceren aangaande het uitvoeren van controles. Zou een goede vooruitgang zijn en gelijk een goede waardering voor conducteurs die deze taak wel serieus nemen.


Omdat ze liever eerste klas zitten het buurten met ern collega of de wifi in de trein misbruiken

Come again.. de Wi-Fi in een trein misbruiken? 🤣

 


Zit nu in de 4e trein vandaag. In trein 1 en 2 op de heenweg geen conducteur gezien. In trein 3 net liep de conducteur alleen door de coupé om de deuren te ontgrendelen. Het is dat ik opkeek en hem nog net het halletje in zag gaan, want hij zei niets. Ik zit nu in trein en beide conducteurs zitten in de 1e klas. Schat zo in dat ze daar alleen uitkomen om te sleutelen, hoewel ik hier langer dan 3 kwartier in zal zitten en volgens X ze dan minimaal langs zouden zijn geweest.

Update: geen enkele controle gehad. Toen er in trein 4 een groep luidruchtige jongeren instapte waren de conducteurs ineens verdwenen.


Omdat ze liever eerste klas zitten het buurten met ern collega of de wifi in de trein misbruiken

Come again.. de Wi-Fi in een trein misbruiken? 🤣

 

Denk dat de meesten wel een mobiel-data pakket hebben.


In het lokale AD bij mij lezen we dit:

https://www.ad.nl/delft/extra-controles-in-de-trein-op-zwartrijders-bereid-je-voor-op-wapens-en-geweld~ae319a2f/

Hoge pakkans, zero-tolerance beleid, geen pappen en nathouden. Hulde!

Jammer alleen dat er hier dan sprake is van een tijdelijke actie, want eigenlijk zou het altijd zo moeten. Zwartrijders zijn opportunisten en nemen voornamelijk de pakkans mee.


Hopelijk kan de NS directie bij de komende, herstel, lopende cao-onderhandelingen het begrip prestatieloon introduceren aangaande het uitvoeren van controles. Zou een goede vooruitgang zijn en gelijk een goede waardering voor conducteurs die deze taak wel serieus nemen.

Zou mooi zijn. Of anders een KPI of quotum voor een minimaal gemiddeld aantal kaartcontroles per uur. Voor de hardwerkende conducteur is er dan niets aan de hand, voor de conducteurs die er met de pet naar gooien is het feestje dan voorbij.


In het lokale AD bij mij lezen we dit:

https://www.ad.nl/delft/extra-controles-in-de-trein-op-zwartrijders-bereid-je-voor-op-wapens-en-geweld~ae319a2f/

Hoge pakkans, zero-tolerance beleid, geen pappen en nathouden. Hulde!

Jammer alleen dat er hier dan sprake is van een tijdelijke actie, want eigenlijk zou het altijd zo moeten. Zwartrijders zijn opportunisten en nemen voornamelijk de pakkans mee.

Alleen voor de bühne omdat er in de media veel geklaagd wordt over het feit dat conducteurs hun werk niet doen en dat komt niet handig uit als je in Den Haag je hand ophoudt voor subsidie. Over opportunisme gesproken.


Pappen en nathouden dus.


Pappen en nathouden dus.

Inderdaad, structureel verandert er niets en blijft het grote deel van de conducteurs dat weigert te werken daarmee weg komen.


Het artikel in het AD heb ik ook gelezen. De grap is natuurlijk dat zo’n boete slechts 50 euro is. 4x naar Utrecht (vanuit Rotterdam) en je speelt al quitte.

Ik kan mij herinneren dat een staatssecretaris?? die boete niet wilde verhogen om agressie te voorkomen. Omgekeerde wereld en volkomen bizar. Dat boetestelsel zou progressief moeten zijn: bijvoorbeeld 1e keer 100 eur, 2e keer binnen 5 jaar 250 euro, 3e keer 500 euro en 4e keer 1000 eur. Denk dat dat wat meer zoden aan de dijk zet dat het huidige geknuffel (of eigenlijk: koesteren) van zwartrijders wat NS nu eigenlijk doet.

Op het in het artikel genoemde station Blaak heb ik ook vaal genoeg gezien dat de poortjes met de knop open worden gedrukt. Op een ander station heb ik zelfs een keer een moeder met twee jonge kinderen gezien die op de knop drukte…..

Beste Wouter, als je iets aan de inkomstenkant van NS wil doen zou ik bovenstaande in overweging nemen. En zodra er minder zwartrijders zijn zal de kwaliteit van een treinreis vervolgens toenemen wat kan resulteren in meer reizigers die ook weer inkomsten genereren. En fix in die cao onderhandelingen dat conducteurs prestatieloon krijgen en als trajecten (net als het genoemde traject in het artikel) onveilig zijn, dan moet V&S de standaard zijn, en niet als ware het een marketingcampagne. Veel wijsheid gewenst!


Bedankt voor de suggesties, Ramond123. Ik zet het door. Een suggestie voor een progressief boetestelsel heb ik nog nooit eerder voorbij zien komen. Ik denk wel dat er ook reizigers zijn zonder kwade bedoelingen zwartrijden die hier niet de dupe van mogen worden.


Ik kan mij herinneren dat een staatssecretaris?? die boete niet wilde verhogen om agressie te voorkomen. Omgekeerde wereld en volkomen bizar. Dat boetestelsel zou progressief moeten zijn: bijvoorbeeld 1e keer 100 eur, 2e keer binnen 5 jaar 250 euro, 3e keer 500 euro en 4e keer 1000 eur. Denk dat dat wat meer zoden aan de dijk zet dat het huidige geknuffel (of eigenlijk: koesteren) van zwartrijders wat NS nu eigenlijk doet.

Hier kan ik alleen maar achter staan. Zelf zou ik nog een sanctie willen toevoegen voor de 5e keer: voor de rechter verschijnen. Net als bij onze oosterburen, zoals @Thom wel eens heeft aangegeven.

Bedankt voor de suggesties, Ramond123. Ik zet het door. Een suggestie voor een progressief boetestelsel heb ik nog nooit eerder voorbij zien komen. Ik denk wel dat er ook reizigers zijn zonder kwade bedoelingen zwartrijden die hier niet de dupe van mogen worden.

Mensen die oprecht zonder kwade bedoelingen zonder geldig vervoersbewijs reizen, zullen hier maar in hele geringe mate de dupe van zijn. Het progressieve boetestelsel is specifiek gericht op het ontmoedigen van herhaling. Fatsoenlijke en eerlijke mensen zullen na één waarschuwing of boete de boodschap luid en duidelijk ontvangen hebben en zullen er in de het vervolg extra op letten en juist niet in herhaling vallen.

Ik ben niet geheel tegen coulance maar er moet echt wel héél zuinig mee omgegaan worden. Veruit de meeste grijs-/zwartrijders zijn niet zielig maar weten preciés waar ze mee bezig zijn. Mensen snappen echt wel dat ze ingechecked moeten zijn, dat 2e klas vervoersbewijzen niet gelden in de 1e klas, en dat een lege telefoon geen 1e klas vervoersbewijs is. Het enige dat werkt bij dat soort tuig is een overbiddelijke kei- en keiharde aanpak.


Bedankt voor de suggesties, Ramond123. Ik zet het door. Een suggestie voor een progressief boetestelsel heb ik nog nooit eerder voorbij zien komen. Ik denk wel dat er ook reizigers zijn zonder kwade bedoelingen zwartrijden die hier niet de dupe van mogen worden.

Een keer onbedoeld zwart rijden kan. Maar als iemand meerdere keren onbedoeld zwart rijdt, na hoeveel keer is er dan sprake van structureel zwart rijden? 


Het artikel in het AD heb ik ook gelezen. De grap is natuurlijk dat zo’n boete slechts 50 euro is. 4x naar Utrecht (vanuit Rotterdam) en je speelt al quitte.

Ik kan mij herinneren dat een staatssecretaris?? die boete niet wilde verhogen om agressie te voorkomen. Omgekeerde wereld en volkomen bizar. Dat boetestelsel zou progressief moeten zijn: bijvoorbeeld 1e keer 100 eur, 2e keer binnen 5 jaar 250 euro, 3e keer 500 euro en 4e keer 1000 eur. Denk dat dat wat meer zoden aan de dijk zet dat het huidige geknuffel (of eigenlijk: koesteren) van zwartrijders wat NS nu eigenlijk doet.

Op het in het artikel genoemde station Blaak heb ik ook vaal genoeg gezien dat de poortjes met de knop open worden gedrukt. Op een ander station heb ik zelfs een keer een moeder met twee jonge kinderen gezien die op de knop drukte…..

Beste Wouter, als je iets aan de inkomstenkant van NS wil doen zou ik bovenstaande in overweging nemen. En zodra er minder zwartrijders zijn zal de kwaliteit van een treinreis vervolgens toenemen wat kan resulteren in meer reizigers die ook weer inkomsten genereren. En fix in die cao onderhandelingen dat conducteurs prestatieloon krijgen en als trajecten (net als het genoemde traject in het artikel) onveilig zijn, dan moet V&S de standaard zijn, en niet als ware het een marketingcampagne. Veel wijsheid gewenst!

 

Prestatiebonussen voel ik niks voor maar dat de boetes veel hoger zouden moeten ben ik het helemaal mee eens. De kaartjes zijn duur en zelfs al zou je 1 op de 2 keer zwartrijden gepakt worden heb je dus al ‘winst’ op de iets langere trajecten. Nou heb ik recentelijk vernomen dat men bezig is met een pilot waarbij de reiziger weer een kaartje direct bij de conducteur kan kopen tijdens controle. Het bedrag aan verhoging, of liever genoemd boete, zal daarbij zelfs omlaag gaan...


 

Prestatiebonussen voel ik niks voor maar dat de boetes veel hoger zouden moeten ben ik het helemaal mee eens. 

Een prestatiebonus hoeft niet maar ik denk wel dat net als bij Arriva elektrisch wordt bijgehouden hoeveel er gecontroleerd wordt.

 

Nou heb ik recentelijk vernomen dat men bezig is met een pilot waarbij de reiziger weer een kaartje direct bij de conducteur kan kopen tijdens controle. Het bedrag aan verhoging, of liever genoemd boete, zal daarbij zelfs omlaag gaan...

Dat is medio jaren 80 al eens geprobeerd en dat heeft toen maar een jaartje geduurd. Een totaal fiasco omdat het aantal zwartrijders explosief steeg 


Het artikel in het AD heb ik ook gelezen. De grap is natuurlijk dat zo’n boete slechts 50 euro is. 4x naar Utrecht (vanuit Rotterdam) en je speelt al quitte.

Ik kan mij herinneren dat een staatssecretaris?? die boete niet wilde verhogen om agressie te voorkomen. Omgekeerde wereld en volkomen bizar. Dat boetestelsel zou progressief moeten zijn: bijvoorbeeld 1e keer 100 eur, 2e keer binnen 5 jaar 250 euro, 3e keer 500 euro en 4e keer 1000 eur. Denk dat dat wat meer zoden aan de dijk zet dat het huidige geknuffel (of eigenlijk: koesteren) van zwartrijders wat NS nu eigenlijk doet.

Op het in het artikel genoemde station Blaak heb ik ook vaal genoeg gezien dat de poortjes met de knop open worden gedrukt. Op een ander station heb ik zelfs een keer een moeder met twee jonge kinderen gezien die op de knop drukte…..

Beste Wouter, als je iets aan de inkomstenkant van NS wil doen zou ik bovenstaande in overweging nemen. En zodra er minder zwartrijders zijn zal de kwaliteit van een treinreis vervolgens toenemen wat kan resulteren in meer reizigers die ook weer inkomsten genereren. En fix in die cao onderhandelingen dat conducteurs prestatieloon krijgen en als trajecten (net als het genoemde traject in het artikel) onveilig zijn, dan moet V&S de standaard zijn, en niet als ware het een marketingcampagne. Veel wijsheid gewenst!

Totaal mee eens, maar de eerste keer vind ik dat het ook zonder boete kan. En ik denk dat de periode geen 5 maar 3 jaar beter is. Dan wordt er eindelijk iets gedaan aan zwartrijders, maar er moet ook nog steeds meer worden gecontroleerd dan nu. 


Het artikel in het AD heb ik ook gelezen. De grap is natuurlijk dat zo’n boete slechts 50 euro is. 4x naar Utrecht (vanuit Rotterdam) en je speelt al quitte.

Ik kan mij herinneren dat een staatssecretaris?? die boete niet wilde verhogen om agressie te voorkomen. Omgekeerde wereld en volkomen bizar. Dat boetestelsel zou progressief moeten zijn: bijvoorbeeld 1e keer 100 eur, 2e keer binnen 5 jaar 250 euro, 3e keer 500 euro en 4e keer 1000 eur. Denk dat dat wat meer zoden aan de dijk zet dat het huidige geknuffel (of eigenlijk: koesteren) van zwartrijders wat NS nu eigenlijk doet.

Op het in het artikel genoemde station Blaak heb ik ook vaal genoeg gezien dat de poortjes met de knop open worden gedrukt. Op een ander station heb ik zelfs een keer een moeder met twee jonge kinderen gezien die op de knop drukte…..

Beste Wouter, als je iets aan de inkomstenkant van NS wil doen zou ik bovenstaande in overweging nemen. En zodra er minder zwartrijders zijn zal de kwaliteit van een treinreis vervolgens toenemen wat kan resulteren in meer reizigers die ook weer inkomsten genereren. En fix in die cao onderhandelingen dat conducteurs prestatieloon krijgen en als trajecten (net als het genoemde traject in het artikel) onveilig zijn, dan moet V&S de standaard zijn, en niet als ware het een marketingcampagne. Veel wijsheid gewenst!

 

Prestatiebonussen voel ik niks voor maar dat de boetes veel hoger zouden moeten ben ik het helemaal mee eens. De kaartjes zijn duur en zelfs al zou je 1 op de 2 keer zwartrijden gepakt worden heb je dus al ‘winst’ op de iets langere trajecten. Nou heb ik recentelijk vernomen dat men bezig is met een pilot waarbij de reiziger weer een kaartje direct bij de conducteur kan kopen tijdens controle. Het bedrag aan verhoging, of liever genoemd boete, zal daarbij zelfs omlaag gaan...

Kaartje kopen bij een conducteur kan, maar dan moet de conducteur wel genoeg kaartjes hebben én genoeg tijd hebben om de hele trein tot het volgende station door te gaan. Bij ICM-3 als Intercity zou het vast wel lukken, maar bij sprinters of grotere Intercity treinen waarschijnlijk niet. Bovendien is het meer werk voor de conducteur, heel veel meer.


Prestatiebonussen voel ik niks voor

Kun je dat eens toelichten? Gezien je andere reacties hier heb ik niet het idee dat je het type collega bent dat het prima vindt aps collega's hun werk niet doen, dus ik ben benieuwd welke argumenten je tegen prestatiebonussen ziet als (waarschijnlijk) niet is dat men dat niet meer betaald kan luieren.


Controle zou naast fluiten/veilig vertrekken de hoofdtaak moeten zijn. Dat nemen de meeste  mensen van vroeger uit ook aan (conducteur = kaartjesknipper), maar dan blijkt opeens dat je veel vaker geen personeel ziet controleren dan wel en je ze in groepen lange tijd ziet praten in de 1e klas, waarbij eentje dan tijdens de rit bij de stops even uitstapt om te fluiten.

Zeker m.b.t de financiële verliezen is structurele controle een goed middel om nog extra geld binnen te halen en het is beter voor de sociale veiligheid als men personeel ziet. Toch hebben de meeste zwart- en grijsrijders nog vrij spel. Enkele keren per week zie ik her en der ook poortjestrappers en -springers en tailgaters. Het lukt ze allemaal gewoon. 

 


Prestatiebonussen voel ik niks voor

Kun je dat eens toelichten? Gezien je andere reacties hier heb ik niet het idee dat je het type collega bent dat het prima vindt aps collega's hun werk niet doen, dus ik ben benieuwd welke argumenten je tegen prestatiebonussen ziet als (waarschijnlijk) niet is dat men dat niet meer betaald kan luieren.

Prestatiebonussen gelinkt aan het aantal boetes halen de eveneens noodzakelijke menselijke maat eruit. Immers meer uitgeschreven boetes = meer bonus. Als het gelinkt wordt aan het aantal controles op zichzelf denk ik ook dat het ten koste zou gaan van andere taken; denk aan service verlening op het perron, vertrekproces wat gehaaster wordt afgeraffeld etc. Alles om dan maar meer controles bij te kunnen tellen, want dan verdien je meer geld. Ik zie zelf dan ook liever het meten op de man principe, waarbij men in gesprek kan gaan met ‘underperformers’ en als het structureel en zonder duidelijke oorzaak laag blijft dan kan er gekeken worden of deze functie nog wel geschikt is voor de betreffende collega. Maar voor dit alles lijkt het me nog sterker als er intern een duidelijke visie wordt gepresenteerd over het vak conducteur, wat nou precies de verwachting is vanuit het management.

Terugkomend op de prestatiebonus, als het toch wordt ingevoerd laten we het dan ook even bedrijfsbreed trekken. Als ik bijvoorbeeld X kilometer energiezuinig heb gereden (bespaart op een beetje rit al gauw honderden euro's aan stroom) wil ik natuurlijk ook een bonus. Dat dit misschien iets ten koste gaat van de punctualiteit is dan bijzaak, toch? 😇


Totaal mee eens, maar de eerste keer vind ik dat het ook zonder boete kan. En ik denk dat de periode geen 5 maar 3 jaar beter is. Dan wordt er eindelijk iets gedaan aan zwartrijders, maar er moet ook nog steeds meer worden gecontroleerd dan nu. 

Geen boete of een ‘boete’ van €0 (als het ook zo kan werken) voor de eerste keer lijkt me dan ook voldoende coulance, mits er wel alsnog een aantekening bij de identiteit van de overtreder (dus alsnog legitimatie overhandigen) wordt gemaakt. Dan geef je alsnog duidelijk het signaal af dat hier geen doekjes om gewonden worden en dat dit niet iets is waarvan geaccepteerd wordt dat je er zomaar anoniem mee wegkomt.

Op zich snap ik waarom een prestatiebonus voor conducteurs dat direct gekoppeld is aan een aantal uitgeschreven boetes onwenselijk is. Het kan toch echter ook niet zo zijn dat het voor conducteurs maar compleet vrijblijvend is óf dan wel hoevéél vervoersbewijzen ze controleren. Een haalbare maandelijkse quotum aan gecontroleerde vervoersbewijzen gebaseerd op diensturen lijkt mij niet onredelijk. De techniek die nodig is om dat elektronisch en automatisch bij te houden moet niet onmogelijk te implementeren zijn.

We kunnen het ook anders doen. Als service verlenen, gastheer/-vrouw zijn voor reizigers aan boord de trein en de vertrekprocedure regelen zulke belangrijke taken zijn voor conducteurs, en ook nog eens conflicterend met kaartrontrole en ordehandhaving, dan zou je ook kunnen overwegen om die laatste twee zaken volledig uit het takenpakket van de conducteur te halen en dat uitsluitend te laten doen door een flink uitebreider team aan V&S ploegen. Laat hen dan de hufters en zwartrijders aanpakken en geef ze daar vooral KPI’s en bonussen voor. Dan kunnen de conducteurs hun energie richten op hun gastheer/-vrouw- en servicerol. Mij maakt het namelijk uiteindelijk geen drol uit of het de conducteurs zijn of V&S’ers die controleren en handhaven. Het moet gewoon gebeuren. Punt.

Nou snap ik ook wel dat zo’n ingrijpende reorganisatie van het takenpakket niet ineens gaat gebeuren omdat @JCarlJ van het NS communityforum dat idee in z’n bol gehaald heeft en het hier deelt, het gaat erom dat er gewoon een keer linksom of rechtsom een einde moet komen aan het alsmaar pappen en nathouden.


Dit is het zoveelste topic (100ste ???) over het gebrek aan controles in de trein. Met alle vorige heeft NS ook niets gedaan. Dus heb vooral geen illusies dat met dit topic iets gedaan gaat worden.


Reageer