Ik neem elk weekend de trein van Zwolle stadshagen naar Vlissingen en de laatste tijd valt het mij enorm op dat er extreem weinig word gecontroleert door het personeel van de treinen van de NS ondanks dat dit stuk met de trein in totaal 4 uur lang is. meestal word ik maar 1 keer gecontroleert tijdens heel de reis.
Ook merk ik dat tussen zwolle en Zwolle stadshagen (wel een blauwnetlijn) er ook amper word gecontroleert hoewel de trein eerder altijd wel condocteurs had.
Hoe kan het dat er op een traject van 4 uur maar weinig tot niet word gecontroleert word?
Bladzijde 2 / 6
Voor het gevoel misschien. Ik bied je mijn eeuwige dank.
Ik lees in een aantal reacties dat controle onze hoofdtaak zou moeten zijn, maar ik ben blij dat dat niet onze hoofdtaak is en ik leg graag uit waarom ik daar zo over denk.
Het takenpakket van een conducteur bestaat uit de volgende aspecten:
- Trein veilig laten vertrekken
- Service verlenen aan de reizigers
- informatievoorziening (in normale en verstoringssituaties)
- Toezicht houden en waarborgen van de sociale veiligheid voor reizigers en collega's op de trein
- controleren van vervoerbewijzen
- Eerste hulp verlening wanneer dat nodig is
Als chef van de trein doe je meer dan alleen de deuren sluiten en controleren. Service verlenen staat voorop in de koers die NS wil varen, maar hoe we dat doen staat vrij. Ik vind controle daar een belangrijk onderdeel van. Maar op het moment dat ik een goedgevulde trein heb vind ik de sociale veiligheid belangrijker dan controleren of iedereen een geldig vervoersbewijs heeft.
Het streven is om iedere 45 minuten iedere reiziger die in de trein zit een keer te zien, maar als ik een DDZ-6 die goed gevuld is ga controleren tussen Rotterdam en Amersfoort, mag ik van geluk spreken als ik halverwege ben bij aankomst in Amersfoort. Door de hoeveelheid zwartrijders zijn we een hoop tijd kwijt aan het schrijven van een uitstel van betaling. Tijd die ik ook kan gebruiken om door de trein te lopen, vragen te beantwoorden van reizigers en goede informatie te geven bij vertragingen/verstoringen of bijvoorbeeld overstappen. Dan kies ik er soms voor om bijvoorbeeld alleen de coupes te controleren met een eerste klas en de tweede klas even te laten.
Laatst had ik ICMm4+3 van Utrecht naar Groningen. Ik ben in Utrecht gelijk begonnen met controleren van de ICMm4, maar doordat ik zoveel mensen tegen kwam zonder geldig vervoersbewijs was ik in Assen pas klaar en was ik 17 uitstellen van betaling verder. Daarna had ik pas "tijd" voor het 3tje. En als je dan afvraagt waarom zoveel? Omdat als ik ééntje ga schrijven voor het reizen met een jongerendagkaart in de spits, ik iedereen moet doen. Gelijke monniken gelijke kappen. Op die trein heb ik niet voldaan aan 't 45 minuten streven maar wel iedereen gecontroleerd. Maar wel klachten krijgen van reizigers in het andere stel tussen Assen en Groningen dat ze al vanaf Utrecht in de trein zitten en niemand gezien hebben.
Aan de ene kant wordt dus controle verwacht, maar aan de andere kant ook zichtbaarheid en het is heel lastig om beiden waar te kunnen maken als je alleen bent op een trein. Hierom wil ik dus de vrijheid graag behouden om mijn werk zelf in te kunnen delen. Dan had ik mogelijk alleen het eerste klas rijtuig gecontroleerd, alle andere reizigers wel gezien van beide stellen en daarna de rest gecontroleerd.
Een prestatiebonus ben ik ook geen voorstander van. Dat gaat teveel jagen opleveren en mensen die dan onbewust een fout maken gaan daardoor gedupeerd worden. Dat zijn de reizigers die mijn werk leuk houden en 999/1000 keer wel gewoon keurig inchecken. Het jagen lijkt aan het begin misschien een goed middel om het aantal zwartrijders te verlagen, maar op de langer termijn vrees ik dan de gevolgen voor serviceverlenen en sociale veiligheid. Want dan gaat het alleen nog maar om extra geld verdienen door te controleren en niet meer wat het beroep conducteur maakt wat het is. Laat de teammanagers maar vaker meegaan op de trein en als ze dan ook mee gaan controleren zien ze meteen hoe het er aan toe gaat in de trein.
(Zijn reisgenoot rende succesvol weg om aan de controle te ontkomen.)
Dit blijf je toch wel houden. Niks tegen te doen. Maar ja ik ben nu in het buitenland en ondanks dat het controlepercentage hier ook niet hoog is (tot nu toe zo'n 7%) betaalt iedereen hier gewoon. Zelfs stations zonder poortjes.
Te bizar voor woorden dat we in NL poortjes en controle nodig hebben om te betalen voor het OV
Hoge pakkans, zero-tolerance beleid, geen pappen en nathouden. Hulde!
Jammer alleen dat er hier dan sprake is van een tijdelijke actie, want eigenlijk zou het altijd zo moeten. Zwartrijders zijn opportunisten en nemen voornamelijk de pakkans mee.
Het artikel in het AD heb ik ook gelezen. De grap is natuurlijk dat zo’n boete slechts 50 euro is. 4x naar Utrecht (vanuit Rotterdam) en je speelt al quitte.
Ik kan mij herinneren dat een staatssecretaris?? die boete niet wilde verhogen om agressie te voorkomen. Omgekeerde wereld en volkomen bizar. Dat boetestelsel zou progressief moeten zijn: bijvoorbeeld 1e keer 100 eur, 2e keer binnen 5 jaar 250 euro, 3e keer 500 euro en 4e keer 1000 eur. Denk dat dat wat meer zoden aan de dijk zet dat het huidige geknuffel (of eigenlijk: koesteren) van zwartrijders wat NS nu eigenlijk doet.
Op het in het artikel genoemde station Blaak heb ik ook vaal genoeg gezien dat de poortjes met de knop open worden gedrukt. Op een ander station heb ik zelfs een keer een moeder met twee jonge kinderen gezien die op de knop drukte…..
Beste Wouter, als je iets aan de inkomstenkant van NS wil doen zou ik bovenstaande in overweging nemen. En zodra er minder zwartrijders zijn zal de kwaliteit van een treinreis vervolgens toenemen wat kan resulteren in meer reizigers die ook weer inkomsten genereren. En fix in die cao onderhandelingen dat conducteurs prestatieloon krijgen en als trajecten (net als het genoemde traject in het artikel) onveilig zijn, dan moet V&S de standaard zijn, en niet als ware het een marketingcampagne. Veel wijsheid gewenst!
Poortjes houden mensen die echt willen niet tegen. Mensen die twijfelen misschien wel. Vorige week had ik een knipdienst (controleploeg) en een mevrouw had geen geldig kaartje. Ze was ouder dan 60. Toen ik zei dat ze daarmee t station niet uit kon gaf ze als reactie: "ach dan druk ik de noodknop in want dan gaan alle poortjes open. **** Ns is veel te duur" ik stond even met mond vol tanden want als zelfs de ouderen al zo denken is de samenleving echt kapot.
Dit doet me denken aan mijn tijd bij de supermarkt. Toen was er een vrouw van 93 opgepakt voor winkeldiefstal, en toen de politie haar om een verklaring vroeg, zei ze: “Ja ach, het gaat hier altijd zo makkelijk”
Poortjes houden mensen die echt willen niet tegen. Mensen die twijfelen misschien wel. Vorige week had ik een knipdienst (controleploeg) en een mevrouw had geen geldig kaartje. Ze was ouder dan 60. Toen ik zei dat ze daarmee t station niet uit kon gaf ze als reactie: "ach dan druk ik de noodknop in want dan gaan alle poortjes open. **** Ns is veel te duur" ik stond even met mond vol tanden want als zelfs de ouderen al zo denken is de samenleving echt kapot.
Dit doet me denken aan mijn tijd bij de supermarkt. Toen was er een vrouw van 93 opgepakt voor winkeldiefstal, en toen de politie haar om een verklaring vroeg, zei ze: “Ja ach, het gaat hier altijd zo makkelijk”
Het aloude spreekwoord doet nog altijd z’n eer aan: “gelegenheid maakt de dief”.
Controle zou naast fluiten/veilig vertrekken de hoofdtaak moeten zijn. Dat nemen de meeste mensen van vroeger uit ook aan (conducteur = kaartjesknipper), maar dan blijkt opeens dat je veel vaker geen personeel ziet controleren dan wel en je ze in groepen lange tijd ziet praten in de 1e klas, waarbij eentje dan tijdens de rit bij de stops even uitstapt om te fluiten.
Zeker m.b.t de financiële verliezen is structurele controle een goed middel om nog extra geld binnen te halen en het is beter voor de sociale veiligheid als men personeel ziet. Toch hebben de meeste zwart- en grijsrijders nog vrij spel. Enkele keren per week zie ik her en der ook poortjestrappers en -springers en tailgaters. Het lukt ze allemaal gewoon.
Overigens vanochtend wederom controle dus dat lijkt echt de goede kant op te gaan. Met wederom twee zwartrijders die ik zag worden gepakt toonde het systeem wel ook haar zwaktes. Om een UVB te schrijven liet de conducteur de trein vrolijk op het station staan met 5 minuten vertraging tot gevolg en toen de tweede zwartrijder agressief werd leverde wachten op de politie nog 20 minuten vertraging op. Kan een UVB schrijven nou echt niet rijdend en kan de politie niet wat verderop komen op een station waar ze voor de trein kunnen zijn?
Ik heb verder niet gezien wat de agressief passagier deed. Als de conductrice die deze controle uit moet hebben gevoerd hierbij verwond is, dan wens ik haar bij deze heel veel sterkte en hecht ik eraan te benadrukken dat aanpassing van de procedures om de risico's hierop te verkleinen uiteraard veel belangrijker is dan bovenstaande.
Relevanter zijn m.i. de tussenvonnissen https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOVE:2023:5366 en https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOVE:2023:4692 waarbij ik helaas nog geen eindvonnissen kan vinden (als ze er wel al zijn en iemand ze weet te vinden hoor ik dat heel graag), maar waarin de Rechtbank Overijssel voorlopig in twijfel trekt of het correctietarief voor bij controle niet zijn ingecheckt niet onvoldoende transparant en bovendien oneerlijk is, precies zoals ik eerder suggereerde door de samenloop met de mogelijkheid een UVB uit te schrijven.
Dit vonnis wijst nog op artikel 11.1 van de AVR-NS wat zelfs expliciet lijkt te stellen dat deze "cumulatieve werking" inderdaad mogelijk is, wat deze rechtbank dus onvoldoende transparant en oneerlijk lijkt. Het betreffende artikel begint met de tekst: "Naast de sancties die elders in deze Voorwaarden en de wet zijn vermeld, kan NS u verplichten om direct de vervoerprijs en een per ministeriële regeling vastgesteld bedrag (genoemd Wettelijke Verhoging) te betalen als u zonder geldig Vervoerbewijs reist met NS, zoals bepaald in de artikelen 2 en 3 van deze Voorwaarden. Deze Wettelijke Verhoging is neergelegd in de Wet personenvervoer 2000 en het Besluit personenvervoer 2000."
In alle gevallen scant een conducteur iets bij een controle, toch? Je hoeft dus feitelijk zelfs alleen maar te tellen hoe vaak hij dat doet.
Twee weken geleden ben ik van Baarn naar Heerlen gegaan via Amersfoort, Utrecht en Eindhoven. Terug via Eindhoven en Utrecht. Nergens controle gehad. Zo maak je het zwartrijders het heel makkelijk.
Ik heb zelf de indruk dat er meer controle plaatsvindt, maar ms heb ik toch een verkeerd beeld.
Ik heb zelf de indruk dat er meer controle plaatsvindt, maar ms heb ik toch een verkeerd beeld.
U hebt inderdaad een verkeerd beeld, meestte dat ik gecontroleerd ben in een week tijd (2x per dag 2 1/2 uur met de trein) is 5x, en dat was dan 3x in 1 rit.
5 keer in week vind ik nog best veel, zeker gezien de klachten dat er zo weinig controles zijn. Zelf reis ik niet meer dagelijk sinds half 2019 en mijn gemiddelde was toen zo ongeveer 1 keer in de 3 weken op een reis van 2 keer per dag iets minder dan een half uur, waarbij de controles bijna allemaal in het stukje met de spinter waren en niet in het stuk met de IC.
Die 50 euro is wettelijk bepaald. Daarom noemen we het eigenlijk ook geen boete maar een wettelijke verhoging.
Vandaag wederom mensen door de poortjes zien gaan... In een groepje van 3, die ook nog eens voor overlast zorgden. Er moet echt meer bewaking bij de poortjes komen. Soms worden poortjes zelfs gewoon kapot getrapt... Wat doe NS hier aan? Niets. NS kiest er voor om meer zwartreizigers te krijgen en minder betalende reizigers. En dan verhogen ze de tarieven ook nog eens... Feitelijk betalen de betalende reizigers dus voor de zwartreizigers. Waarom zouden we dat eigenlijk doen?
Jarenlang heb ik tussen Rotterdam en Utrecht gereisd. In de ochtend had ik af en toe, zeg 1x per week, controle. Op de terugweg denk maximaal 5x per jaar. Zeldzaam dus de andere kant op in de middag of vroege avond terwijl er dan genoeg verdiend kon worden aan grijsrijders. (Vraag mij overigens af of W. Koolmees dezelfde ervaringen heeft.)
Nu ik alleen nog in het weekend af en toe reis is het wat minder representatief maar ik ervaar beduidend meer controle sinds zeg een half jaar, dan eerder in de weekenden. Gemiddeld toch wel 1x op een retourreis en dat op verschillende trajecten.
De rechter maakt GEEN onderscheid. Overigens betreffen de twee genoemde correctietarieven in beide gevallen het ontbreken van een geldig vervoerbewijs.
Als het over de €20 voor 1e klas reizen gaat klopt dat (geen geldig vervoerbewijs want 2e klas incheck), maar bij €20 voor een gemiste uitcheck natuurlijk niet (want je was netjes ingecheckt).
Dan is het dus geen ‘boete’ maar simpelweg een standaardbedrag omdat men je bestemming niet weet. Vergelijk het instaptarief bij reizen op saldo.
Semi off-topic
Is iets voor de zeggen (smeer een zwartrijder maar een kaaartje aan tegen tarief vergelijkbaar met een dagkaart).
Gezien de ‘pakkans’ (kans op controle in de trein) lijkt dat nog best wel lucratief, vanuit de zwartrijder gezien
Maar de meeste zwartrijders reizen helemaal geen lange afstanden (Woerden - Utrecht of Gouda - Rotterdam in de avond ken ik uit ervaring als berucht traject), en dan is 50 euro ineens toch best veel voor een ritje dat je eigenlijk maar € 4,30 zou kosten met een e-ticket (of € 5,30 bij kaartje uit een automaat).
Wat win je dan met zwartreizen? Tja, als er minder dan 1 op de 10 keer controle is, geef mij die boete maar elke keer…
@Thom kent ze ook wel, die boefjes. Wij gaan op stap en wie maakt ons wat met zijn bonnenboekje en dan schrijven maar
Voor de laatste trein terug checken we natuurlijk wél ff in, want dan is de kans groter dat er controle is (de ‘calculerende reiziger’)
Ja maar… er zijn toch poortjes ‘waar je niet omheen kunt’ Ja, die zijn er, maar houden kwaadwillende personen totaal niet tegen.
Vergelijk “Mijn fiets stond op slot en is toch gejat“ (gestald onder cameratoezicht). Jammer voor je fiets zeg!
Dan zal deze zo snel mogelijk worden gemaakt!
Zit nu in de 4e trein vandaag. In trein 1 en 2 op de heenweg geen conducteur gezien. In trein 3 net liep de conducteur alleen door de coupé om de deuren te ontgrendelen. Het is dat ik opkeek en hem nog net het halletje in zag gaan, want hij zei niets. Ik zit nu in trein en beide conducteurs zitten in de 1e klas. Schat zo in dat ze daar alleen uitkomen om te sleutelen, hoewel ik hier langer dan 3 kwartier in zal zitten en volgens X ze dan minimaal langs zouden zijn geweest.
Update: geen enkele controle gehad. Toen er in trein 4 een groep luidruchtige jongeren instapte waren de conducteurs ineens verdwenen.
Tsja. Dit toont voor mij meer "het failliet van het jongerendagkaartje aan”. Tevens toont het volgens mij aan dat er door je collega's nog steeds te weinig wordt gecontroleerd. Ik heb meerdere keren het traject Castricum-Arnhem bereisd in een Virm-4 zonder op de hele reis personeel tegen te komen. (zowel op de heen als terugreis.)
Dat ben ik met je eens, maar mijn punt is dat als je gaat verwachten dat controleren de standaard wordt, dat niet gaat helpen (ieder geval op korte termijn)
Te bizar voor woorden dat we in NL poortjes en controle nodig hebben om te betalen voor het OV
Blijf er ook bij dat de prijzen op de verhoging ook wel iets hoger mogen. Nu 50 euro + ritprijs als de gemiddelde pakkans laten we zeggen 1 op 3 is haalt een beetje zwartrijder er dus al voordeel uit. Zou de verhoging 150 euro worden wordt het al een stuk minder aantrekkelijk ook als de pakkans niet omhoog gaat. De dure ticketprijzen en de relatief lage verhoging staan niet tot elkaar in verhouding. Of vind jij van wel ?
Te bizar voor woorden dat we in NL poortjes en controle nodig hebben om te betalen voor het OV
Blijf er ook bij dat de prijzen op de verhoging ook wel iets hoger mogen. Nu 50 euro + ritprijs als de gemiddelde pakkans laten we zeggen 1 op 3 is haalt een beetje zwartrijder er dus al voordeel uit. Zou de verhoging 150 euro worden wordt het al een stuk minder aantrekkelijk ook als de pakkans niet omhoog gaat. De dure ticketprijzen en de relatief lage verhoging staan niet tot elkaar in verhouding. Of vind jij van wel ?
Was de gemiddelde pakkans maar 1 op 3. Afgelopen vrijdag heen in sprinter, ic, sprinter en terug in sprinter, ic, sprinter gezeten en 0% controle gehad. Bij elke 3 kwartier controle zoals op X beweert wordt (soms zelfs elk half uur) dan zou ik toch zeker in de ic zowel heen als terug minstens 1x controle gehad moeten hebben.
Met verhogen van het boetebedrag vergroot je ook de kans op agressie. Dat is ook de reden dat in 2015 de boete, op verzoek van de vervoerders, niet is verdubbeld naar 70€ maar is vastgesteld op 50€. Neemt niet weg dat ondertussen wel een aanpassing op zijn plaats zou zijn en waarschijnlijk ook wel tzt zal plaatsvinden.
De pakkans blijkt echter wel veel belangrijker te zijn dan de hoogte van het boetebedrag.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.