Skip to main content

Waarom zijn er zo weinig controles in 2024?

  • 24 February 2024
  • 149 reacties
  • 5259 Bekeken

hallo NS community,

 

Ik neem elk weekend de trein van Zwolle stadshagen naar Vlissingen en de laatste tijd valt het mij enorm op dat er extreem weinig word gecontroleert door het personeel van de treinen van de NS ondanks dat dit stuk met de trein in totaal 4 uur lang is. meestal word ik maar 1 keer gecontroleert tijdens heel de reis.

Ook merk ik dat tussen zwolle en Zwolle stadshagen (wel een blauwnetlijn) er ook amper word gecontroleert hoewel de trein eerder altijd wel condocteurs had.

 

Hoe kan het dat er op een traject van 4 uur maar weinig tot niet word gecontroleert word?

Hadden de vakbonden dat ‘meten op de man’ niet geblokkeerd een aantal jaar geleden? Dat staat mij in ieder geval bij.


Met verhogen van het boetebedrag vergroot je ook de kans op agressie. Dat is ook de reden dat in 2015 de boete, op verzoek van de vervoerders, niet is verdubbeld naar 70€ maar is vastgesteld op 50€.

Daar komt bij dat NS geeft strafrechter is en niet onbegrensd sancties op kan leggen. De correctietarieven met NS Flex zijn in de voorwaarden geregeld en zal een rechter naar mijn verwachting al snel onevenredig bezwarend en daarom nietig gaan vinden, ik vermoed al als deze uit de pas zouden gaan lopen met de wettelijke verhoging voor aanschaf van een vervoersbewijs bij controle. Dat bedrag kan op zijn beurt dan weer niet te dicht in de buurt komen van de hoogte van de boete in een strafbeschikking voor zwartrijden als je niet alsnog, evt. via een uvb, betaalt, van €110. En een boete in een strafbeschikking kan dan weer niet heel hoog worden door het hele idee achter deze vorm van straffen, waarbij weinig rekening wordt gehouden met individuele omstandigheden etc.

Voor boetebedragen passend bij de huidige pakkans (> €154 volgens het volgende voorbeeld) van misschien 5% (eigen ervaring op een reis van €7,70) zou de boete een echte straf van een strafrechter moeten worden.


Dank voor je uitgebreide reactie, @Sander-VH. Allereerst ga ik beamen dat mijn opmerking over jullie andere taken dan de vertrekprocedure en controles misschien wat kort door de bocht was. Voor het gros van de taken die je verder noemt, service verlenen, toezichthouden, reizigers informeren en EHBO kunnen verlenen wanneer dat nodig is, lijkt het echter even goed van belang dat een conducteur door de trein loopt en zichtbaar aanwezig is. Dat strookt niet met hier veelgehoorde verhaal dat mensen conducteurs rustig in de eerste klasse zien zitten of überhaupt niet zien.

Je geeft ook een aantal redenen waarom het niet altijd lukt om overal zichtbaar te zijn. Dat levert bij mij weer wat nieuwe vragen op. Ik ben oprecht benieuwd hoe jij of een van je collega's hier dat ziet.

Je geeft aan dat het schrijven van UvB's veel tijd kost. Heb je een beeld van waar dat aan ligt? Zie je dingen die NS zou kunnen doen om jou en je collega's te helpen dit sneller te kunnen? Als leek zou ik denken dat identiteitsbewijs vragen, naam overschrijven en traject invullen het wel zo'n beetje zou moeten zijn en niet lang zou moeten hoeven duren.

Je schrijft ook dat je als je in een treinstel lang bezig bent, in een ander treinstel niet wordt gezien. Zijn de personeelsnormen niet zodanig dat je altijd of minstens vaak met minstens zoveel conducteurs als treinstellen bent? Kan je collega dan niet in het andere treinstel zijn als jij in het ene bezig bent? Als jullie er ook voor de EHBO zijn, lijkt dat me ook lastig als iemand hulp nodig heeft terwijl er in dat treinstel geen collega is.

Je schrijft ook nog dat het streven is om iedere reiziger iedere 45 minuten te controleren. Wat betekent die norm voor mensen als mij die wel heel vaak maar per keer korter dan 45 minuten met de trein reizen? Als ik wekelijks 10x 40 minuten in een trein zit, hoe vaak zou ik dan gecontroleerd moeten worden volgens de norm? 10*40/45, dus gemiddeld ruim 8 keer? Helemaal niet omdat ik er nooit langer dan 45 minuten zit? Iets anders?

Hoe zie jij in dat licht mijn recente constatering hier dat ik ongeveer 1 keer per week controle krijg, en misschien nog een tweede keer per week een conducteur zie zonder te worden gecontroleerd, maar niet vaker?


Die 45 minuten gaat over het zichtbaar zijn tijdens een rit (servicerondje). Voor de rest mag één HC 7 bakken bedienen (bij andere treintypes nog wel meer).

De tijd voor het uitschrijven van een UvB bestaat uit id controle, adres uitvragen, ritprijs opzoeken en wellicht wat uitleg geven over hoe verder te handelen?


Hebben jullie geen uitgeschreven versies van de uitleg op zak, in diverse talen? Ik kan me voorstellen dat dat tijd kan schelen, taalbarrières deels kan omzeilen en reizigers ook nog eens aan een goed doordacht verhaal kan helpen. Hoe goed je je vak ook verstaat, je houdt een verhaal ter plekke nooit zo goed als een aantal mensen die er even goed voor kunnen gaan zitten om het uit te schrijven. En wellicht scheelt het zelfs ook in de discussies als je de uiteg niet zelf hoeft te geven en men daar meteen kan lezen waar ze bezwaar kunnen maken etc.


Wat versta jij precies onder sancties ?

Maatregelen bedoeld om (recidieve van) het plegen van feiten te ontmoedigen en/of voor genoegdoening voor een slachtoffer of de maatschappij of zoiets? In ieder geval veel en veel meer dan in Nederland nog onder het strafrecht valt. In ieder geval minstens alles dat volgens het EVRM wn jurisprudentie daarover van het EHRM een criminal charge is.


Pappen en nathouden dus.


In een drietal van deze zaken zie ik inmiddels op 1-7 gepubliceerde eindvonnissen van 19-6 waarin de rechtbank blijft bij de eerdere tussenvonnissen en correctietarieven niet zijn toegewezen. Uiteraard zijn deze voorwaarden inmiddels per 1-7 aangepast zoals beschreven op https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/nieuwe-voorwaarden-en-ov-pas-per-1-juli-2024-86134?tid=86134&fid

Zie

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:6264

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:6261

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:6262

Zo te lezen in de eerste heeft de eisende partij (NS) daar gelijk gekregen, en was een correctietarief terecht maar uiteindelijk kwijtgescholden ❓

Dit waren zaken van mensen die hun hele rekening(en) niet hadden betaald. NS is voor het merendeel in het gelijk gesteld dat alsnog betaald moest worden: de kosten voor gemaakte reizen moesten nog worden betaald, evenals het grootste deel van de abonnementsprijs (verlaagd door een fout in de informatie richting de klant maar dat is verder ongerelateerd), beide verhoogd met rente vanaf het moment dat betaald had moeten worden, en, omdat NS dus voor het grootste deel in het gelijk is gesteld, proceskosten. Het laatste deel van het hier door NS gevorderde bedrag, bestaande uit correctietarieven, was hier relevant.

NS heeft inderdaad de correctietarieven zelf kwijtgescholden, maar wel bij het opstellen van de door de rechtbank in het eerdere tussenvonnis gevraagd akte met toelichting waarom de voorwaarden rond correctietarieven niet onredelijk zouden zijn. In de uitspraak staat hierover dat de rechtbank blijft bij wat in het tussenvonnis was bepaald hierover. Daar stond dat de rechtbank vermoedde dat deze voorwaarden onredelijk en daarom nietig waren.


Serieus, een HC die jouw id wel eens wilde zien tussen De Vink en Leiden C met een e-ticket Groningen? 🤔

Als je met een Jongeren Dagkaart zou reizen misschien, haha 😅

Je kent me toch goed genoeg om te weten dat ik dit niet zomaar verzin?

En waar heb je die printer gevonden? Nee, da’s flauw gewoon eens in de maand een testpagina printen om te zien of hij het nog doet… 

Printer gewoon gevonden bij BOL paar jaar geleden, en de inkt ook. Al bleek die inkt wel bijna op, ook al gaf de printer dat eerst niet aan. Maar even de cartridge een paar keer wentelen deed wonderen, anders had ik nog naar de Bruna of zo gemoeten of een nieuwe cartridge moeten bestellen en hopen dat die nog op tijd bezorgd zou worden. 


 

Prestatiebonussen voel ik niks voor maar dat de boetes veel hoger zouden moeten ben ik het helemaal mee eens. 

Een prestatiebonus hoeft niet maar ik denk wel dat net als bij Arriva elektrisch wordt bijgehouden hoeveel er gecontroleerd wordt.

 

Nou heb ik recentelijk vernomen dat men bezig is met een pilot waarbij de reiziger weer een kaartje direct bij de conducteur kan kopen tijdens controle. Het bedrag aan verhoging, of liever genoemd boete, zal daarbij zelfs omlaag gaan...

Dat is medio jaren 80 al eens geprobeerd en dat heeft toen maar een jaartje geduurd. Een totaal fiasco omdat het aantal zwartrijders explosief steeg 


De vraag is hier of de registratie van een ontbrekende incheck die leidt tot een correctietarief al dan niet zichtbaar is bij een volgende controle. Veronderstel dat dat wel zo is.

Die correctietarieven worden door het Flex systeem berekend n.a.v. registraties van afwijkingen door een HC.

Als een HC geen incheck ziet zal die dit als afwijking registreren. Word je vervolgens nog een keer gecontroleerd (tijdens dezelfde treinreis) dan zal je nog steeds geen incheck hebben, maar de registratie daarvan zal niet tot een tweede correctie leiden.

Mocht dit wel zo zijn (het systeem concludeert dat je een nieuwe treinreis begonnen bent) dan kan je daar natuurlijk bezwaar tegen maken.

Verschil is natuurlijk wel dat op een UvB je traject staat, en er dus geen tweede uitgeschreven kan worden.


Prestatiebonussen voel ik niks voor

Kun je dat eens toelichten? Gezien je andere reacties hier heb ik niet het idee dat je het type collega bent dat het prima vindt aps collega's hun werk niet doen, dus ik ben benieuwd welke argumenten je tegen prestatiebonussen ziet als (waarschijnlijk) niet is dat men dat niet meer betaald kan luieren.


Relevanter zijn m.i. de tussenvonnissen https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOVE:2023:5366 en https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOVE:2023:4692 waarbij ik helaas nog geen eindvonnissen kan vinden (als ze er wel al zijn en iemand ze weet te vinden hoor ik dat heel graag), maar waarin de Rechtbank Overijssel voorlopig in twijfel trekt of het correctietarief voor bij controle niet zijn ingecheckt niet onvoldoende transparant en bovendien oneerlijk is, precies zoals ik eerder suggereerde door de samenloop met de mogelijkheid een UVB uit te schrijven.

Ik kan nog geen eindvonnissen vinden in deze zaken (daar keek ik eigenlijk even naar) maar vond wel dat ook de rechtbank Noord-Holland inmiddels hetzelfde heeft gedaan en in vijf verschillende zaken op 6 maart tussenvonnissen heeft uitgesproken waarin NS wordt gevraagd het cumulatieve effect van correcteitarieven uit te leggen (en waarom dat niet onredelijk zou zijn).

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:2178&showbutton=true&keyword=Correctietarief&idx=6

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:2173&showbutton=true&keyword=Correctietarief&idx=7

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:2175&showbutton=true&keyword=Correctietarief&idx=8

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:2176&showbutton=true&keyword=Correctietarief&idx=9

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:2177&showbutton=true&keyword=Correctietarief&idx=13


Ik zie hier wel een opportuniteit voor SlideStops c.s.

Je schuift een zwartrijder met Flex zowel een automatisch correctietarief als een papieren UVB in zijn mik. Dat kost dan €100, dus de terugverdientijd wordt ineens veel langer. Tegen de UVB is geen bezwaar mogelijk cfr. Olafs redenering. Het correctietarief is sowieso illegaal, maar laat ze maar proberen dat geld terug te krijgen !

Bij een handgeschreven UvB (kaartje voor je traject kopen in de trein, met 50 euro toeslag) kan je nog wel terecht bij de Klantenservice.

Dat was meen ik één of twee keer per kalenderjaar, maar de regels daarvoor zijn wel veranderd dus kwijtschelding/coulance daarvoor is niet meer vanzelfsprekend (info vanuit de NS in een ander topic, en die vanzelfsprekendheid/coulance was er al niet).

In individuele gevallen is kwijtschelding van die 50 euro ‘boete’ nog steeds mogelijk, ligt eraan wie je treft blijkbaar 🤔

Een (NS Flex) correctietarief van 50 euro kan men corrigeren naar de (aannemelijke) ritprijs, mits je een ‘goed verhaal’ hebt waarom je zonder incheck reisde.

Een UvB terwijl je (aantoonbaar) NS Flex hebt gaat niet gebeuren @Ferdinand Delasoie, want dat gaat immers allemaal via ‘het systeem’.


De rechtbank Amsterdam heeft onlangs in r.o.12 de gronden opgesomd, die geleid hebben tot de toewijsbaarheid van correctietarieven. Je kunt dit ook lezen als een extra uitleg.  ​​​​​

Eindelijk tijd gehad om deze uitspraak nog even te lezen maar die gaat helaas uitsluitend in op de correctietarieven van €20 voor vergeten uit te checken die m.i. een hele andere status hebben dan de correctietarieven van €50 voor bij controle niet blijken te hebben ingecheckt en dus reizen zonder geldig vervoersbewijs.


Ik bemerk vooral veel ‘servicerondes” dus een keer er doorheen lopen vriendelijk goedemorgen/goedemiddag maar geen controle (hanzelijn). Ik zou dat graag anders zien maar ja….


Tegen de UVB is geen bezwaar mogelijk cfr. Olafs redenering.

Jawel, tegen een correctietarief is juist geen bezwaarmogelijkheid geregeld. Als je een UVB niet betaalt kan alanog een strafbeschikking volgen, waartegen bezwaar mogelijk is. Als je een correcteitarief niet betaalt, wordt het opeens een incassoprocedure.

 

Ja, ik was onnauwkeurig. In het geval van een daadwerkelijke zwartijder zal hij de ritprijs plus een 50 euro extra moeten betalen, bezwaarmogelijkheid of niet. In het geval van een ‘correctietarief’ zal de zwartrijder de daadwerkelijke ritprijs mogen betalen indien hij daarom vraagt.

 

Een UvB terwijl je (aantoonbaar) NS Flex hebt gaat niet gebeuren @Ferdinand Delasoie, want dat gaat  immers allemaal via ‘het systeem’.

Mijn probleem is dat het wel kan, i.t.t. bij een UVB waarbij expliciet in de wet geregeld is dat daarna géén strafbeschikking meer kan volgen.

 

Inderdaad.

Nu: heeft het UVB nog een rechtsgrond als er via het correctietarief bewezen betaald is geworden ? Men kan immers pas straffen als er daadwerkelijk iets is uitgehaald.


Zeker, want voor je dat vervoersbewijs in de trein aanschafte zat je dus zonder in de trein en dat is strafbaar. Dat je later alsnog betaald hebt, verandert dat niet.


De rechtbank Amsterdam heeft onlangs in r.o.12 de gronden opgesomd, die geleid hebben tot de toewijsbaarheid van correctietarieven. Je kunt dit ook lezen als een extra uitleg.  ​​​​​

Eindelijk tijd gehad om deze uitspraak nog even te lezen maar die gaat helaas uitsluitend in op de correctietarieven van €20 voor vergeten uit te checken die m.i. een hele andere status hebben dan de correctietarieven van €50 voor bij controle niet blijken te hebben ingecheckt en dus reizen zonder geldig vervoersbewijs.

 

Dan moet je toch nog iets meer tijd nemen om dat vonnis eens goed te lezen:

Artikel 14 van de productvoorwaarden bevat een beding over de mogelijkheid tot het in rekening brengen van correctietarieven. Uit de specificatie van de vordering blijkt dat eiseres meerdere keren een correctietarief van € 20,00 bij gedaagde in rekening heeft gebracht. Geoordeeld wordt dat artikel 14 van de productvoorwaarden niet oneerlijk is, omdat de bedragen in het artikel worden genoemd, deze zijn gemaximeerd, niet onevenredig hoog zijn en gelden in de plaats van reiskosten. Bovendien kunnen de bedragen slechts in rekening worden gebracht als niet wordt in- of uitgecheckt en/of als zonder geldig vervoersbewijs wordt gereisd, terwijl de bedragen in de meeste gevallen niet veel hoger zijn dan normale reiskosten. Ook wordt, indien dat mogelijk is aan de hand van reconstructie van de reisroute en reisgegevens, eerst getracht de juiste ritprijs te bepalen.

Verder valt op te merken dat je ook nog altijd geen correcte omschrijving van het betreffende correctietarief en een UVB geeft:

Dat correctietarief is namelijk een vast tarief voor het reizen waardoor er sprake is van een variabele meerprijs maar zonder verdere verhoging. Een UVB bestaat echter uit een variabele ritprijs met daarbovenop de wettelijke verhoging.

Dit verschil is overigens bepaald niet het enige verschil. Een correctietarief is dan ook wezenlijk iets anders dan een UVB.

 


Het correctietarief is sowieso illegaal

Er is niets illegaals aan de correctietarieven, ‘illegaal’ is wel het hier geven van een onjuiste uitleg.

 


Dit is het zoveelste topic (100ste ???) over het gebrek aan controles in de trein. Met alle vorige heeft NS ook niets gedaan. Dus heb vooral geen illusies dat met dit topic iets gedaan gaat worden.


@BrunoEst direct op de eerste keer dat je het woord "correctietarieven" vet hebt gedrukt volgt de tekst: "Uit de specificatie van de vordering blijkt dat eiseres meerdere keren een correctietarief van € 20,00 bij gedaagde in rekening heeft gebracht." Zoals ik eerder heb aangegeven heb ik het NIET over deze correctietarieven van €20 gehad, maar alleen over die van €50 voor als bij controle blijkt dat je niet bent ingecheckt. Daar gaat dit vonnis dus niet over. Dit zijn hoewel de naam hetzelfde is echt verschillende dingen. Zie voor verdere uitleg de betreffende artikelen van de Productvoorwaarden waar ik eerder al naar verwees.


Uiteraard ben ik het volkomen met @West eens dat je een prestatiebonus op basis van het aan boetes niet moet willen, ik dacht eerder aan het aantal uitgevoerde controles. Ik ben het er echter ook wel mee eens dat het gesprek aan gaan waar het mis gaat ook zou kunnen werken en wellicht minder nadelen heeft. Ook dat begint echter wel met meten. Uit niets blijkt dat NS enig idee heeft van hoeveel (van hun tijd) conducteurs (gemiddeld) niks zitten te doen, laat staan welke medewerkers dit betreft.


Hoe meet je dan of er vaak gecontroleerd wordt? Er loopt geen leidinggevende mee die kijkt of het werk goed gedaan wordt.


Op die manier. Aan het eind van de werkdag de scanner inleveren voor controle.


Reageer