Ik reis vrijwel elk weekend lange trajecten maar heb zelden controle in de 1e klas. Reizigers weten dit en plaatsen zich steeds vaker in de 1e klas. Dus waarom ik nog betaal vd 1e klas ??
Er kunnen tal van redenen zijn, maar de controles zijn opgevoerd door collega's, die extra diensten vullen. Dan krijg je als HC hulp van minimaal 2 collega's, die erbij komen voor de controle. Men probeert de hele trein dan schoon te vegen.
Wat ook kan meespelen is de hoeveelheid wisselingen van collega's op treinen, op korte stukken ben je gewoon een stuk minder productief dan op langere stukken.
Hoop dat @Albert VB hier ook meer mee te maken krijgt en vaker controle zal tegenkomen.
En die boetebedragen moeten natuurlijk ook minstens telkens geïndexeerd worden, want bij elke prijsverhoging wordt zwartrijden feitelijk aantrekkelijker. Het verbaast me dat daar niemand over nagedacht lijkt te hebben.
Als NS dit op eigen houtje zou doen, zou dit model daar (nog) moeilijker houdbaar van worden. Zwartrijden is een strafbaar feit en de wet bepaalt dat je daar niet voor wordt vervolgd als je bij controle alsnog de eitprijs betaalt, verhoogd met een bij ministeriële regeling op €50 vastgesteld bedrag. Dat NS bij Flex deze bepalingen niet toepast en in plaats daarvan op basis van haar eigen voorwaarden een correctietarief berekent, is al vreemd. Als het bedrag ook nog hoger zou worden, wordt het risico dat iemand dit aanvecht en in het gelijk wordt gesteld als hij stelt dat hij in de gelegenheid had moeten worden gesteld om de ritprijs met wettelijke verhoging te betalen mogelijk wel erg groot. Ik verwacht dus dat het geen toeval is dat het correctietarief grlijk is aan de wettelijke verhoging en NS hier ook niet snel alsnog van zal gaan afwijken. Een eventuele verhoging is dan dus aan de minister.
Ik heb zelf de indruk dat er meer controle plaatsvindt, maar ms heb ik toch een verkeerd beeld.
U hebt inderdaad een verkeerd beeld, meestte dat ik gecontroleerd ben in een week tijd (2x per dag 2 1/2 uur met de trein) is 5x, en dat was dan 3x in 1 rit.
Misschien verschilt het erg per traject of tijd maar ik merk nu wél duidelijk verbetering. Ik ben de afgelopen weken meerdere keren per week gecontroleerd en soms zelfs meerdere keren op een dag. Volgens mij had ik dat sinds het begin van de pandemie niet meer meegemaakt.
Edit: ik heb daarbij trouwens ook meerdere boetes uitgedeeld zien worden.
...Ik heb zelf de indruk dat er meer controle plaatsvindt....
Vooral de laatse 3 maanden wordt er duidelijk meer gecontroleerd. Onlangs in de avonduren, reisje van 9 minuten, nog niet halverwege, de Conducteur stond al naast me.
Ik heb zelf de indruk dat er meer controle plaatsvindt, maar ms heb ik toch een verkeerd beeld.
U hebt inderdaad een verkeerd beeld, meestte dat ik gecontroleerd ben in een week tijd (2x per dag 2 1/2 uur met de trein) is 5x, en dat was dan 3x in 1 rit.
5 keer in week vind ik nog best veel, zeker gezien de klachten dat er zo weinig controles zijn. Zelf reis ik niet meer dagelijk sinds half 2019 en mijn gemiddelde was toen zo ongeveer 1 keer in de 3 weken op een reis van 2 keer per dag iets minder dan een half uur, waarbij de controles bijna allemaal in het stukje met de spinter waren en niet in het stuk met de IC.
Dat was op z'n best zeg ik hé, meestal is het gewoon 0-2x per week, nou weet ik niet of het aan mijn traject ligt maarja.
Op het Zeeuwse spoor controleren ze meestal na Arnemuiden richting Roosendaal, tussen Roosendaal - Rotterdam komt het bijna nooit voor en Rotterdam - Utrecht al helemaal niet.
Dan heb je ook nog Roosendaal - Den Bosch, daar controleren ze ook wel eens, maar Den Bosch - Utrecht dan weer niet (nou moet ik zeggen dat die treinen meestal ook bom vol zitten.)
Jarenlang heb ik tussen Rotterdam en Utrecht gereisd. In de ochtend had ik af en toe, zeg 1x per week, controle. Op de terugweg denk maximaal 5x per jaar. Zeldzaam dus de andere kant op in de middag of vroege avond terwijl er dan genoeg verdiend kon worden aan grijsrijders. (Vraag mij overigens af of W. Koolmees dezelfde ervaringen heeft.)
Nu ik alleen nog in het weekend af en toe reis is het wat minder representatief maar ik ervaar beduidend meer controle sinds zeg een half jaar, dan eerder in de weekenden. Gemiddeld toch wel 1x op een retourreis en dat op verschillende trajecten.
Ja ik reis dus in de ochtendspits en avondspits dus wat ik ervaar is ook niet héél reprenstatief, mijn reis begint om 5:45, dan wordt er natuurlijk (bijna) niet gecontroleerd en in de spits zitten de treinen bomvol waardoor controleren bijna onmogelijk wordt. Ik merk overigens dan weer wel dat ik vaker gecontroleerd wordt tussen Roosendaal - Rotterdam Centraal dan eerst, dus er is wel vooruitgang, alleen niet overal en altijd .
Relevanter zijn m.i. de tussenvonnissen https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOVE:2023:5366 en https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOVE:2023:4692 waarbij ik helaas nog geen eindvonnissen kan vinden (als ze er wel al zijn en iemand ze weet te vinden hoor ik dat heel graag), maar waarin de Rechtbank Overijssel voorlopig in twijfel trekt of het correctietarief voor bij controle niet zijn ingecheckt niet onvoldoende transparant en bovendien oneerlijk is, precies zoals ik eerder suggereerde door de samenloop met de mogelijkheid een UVB uit te schrijven.
Daar was hierboven toch al meerdere malen op gewezen waarbij tevens is aangegeven dat die voorwaarden vermoedelijk zullen moeten worden aangepast. Even geduld.
@BrunoEst direct op de eerste keer dat je het woord "correctietarieven" vet hebt gedrukt volgt de tekst: "Uit de specificatie van de vordering blijkt dat eiseres meerdere keren een correctietarief van € 20,00 bij gedaagde in rekening heeft gebracht." Zoals ik eerder heb aangegeven heb ik het NIET over deze correctietarieven van €20 gehad, maar alleen over die van €50 voor als bij controle blijkt dat je niet bent ingecheckt. Daar gaat dit vonnis dus niet over. Dit zijn hoewel de naam hetzelfde is echt verschillende dingen. Zie voor verdere uitleg de betreffende artikelen van de Productvoorwaarden waar ik eerder al naar verwees.
De rechter maakt GEEN onderscheid.
Correctietarieven worden in verschillende situaties in rekening gebracht, maar het zijn echt geen verschillende dingen. Dat valt ook niet uit beschrijvingen en voorwaarden af te leiden.
Je hebt gelijk @Robert B. In deze uitspraak ging het inderdaad niet om de 20€ voor de 1e klas maar om missende in- en/of uitchecks. Was ik even vergeten.Blijft staan dat de rechter in deze uitspraak geen onderscheid maakt. Correctietarieven zijn echter geen boetes maar inderdaad (voorlopige) standaard bedragen.
…. Dat boetestelsel zou progressief moeten zijn: bijvoorbeeld 1e keer 100 eur, 2e keer binnen 5 jaar 250 euro, 3e keer 500 euro en 4e keer 1000 eur.
En de vijfde keer?
Misschien zijn een hoop problemen wel ontstaan na de introductie van de 50 euro en was het verstandiger geweest om conducteurs in de trein tegen een normaal tarief een kaartje te laten verstrekken. Dat straffen niet altijd werkt lijkt me ondertussen wel duidelijk. En om een HC een boete te laten schrijven van 1000 euro? Zie je het al voor je @Raymond123? @Slidestops zal het wel durven als hij samen met ze maatje boa bezig is. Denk dat @Loes zich in haar eentje niet prettig zal voelen.
Meeste controles die ik heb gehad op 1 dag was 4, 3 daarvan in dezelfde trein
Ik reis 5 keer in de week heen en weer en zie er maar iets van 1-3 elke week.
Een boete van €1000 voor een consument vastleggen in algemene voorwaarden zal denk ik ook al snel onevenredig belastend en onrechtmatig worden gevonden door een rechter. Er is al een prima mechanisme voor als mensen een wettelijke verhoging niet betalen wat met een subtiele wetswijziging van toepassing zou kunnen zijn: straffen o.b.v. het strafrecht. Bepalen van de hoogte van de boete is dan, zeker in bijzondere omstandigheden aan de strafrechter.
Zonder de details te weten lijkt het me sterk dat het Flex systeem bij een tweede controle ‘op dezelfde reis’ opnieuw een correctie zou opleggen. Vergelijk het gele UvB tonen (waar je bestemming op staat, dus dat is reeds afgehandeld).
Uiteraard zul je bij een overstap dan alsnog moeten inchecken. Een eventuele uitcheck om buiten poortjes te komen en opnieuw in te checken wordt niet verrekend, want het tijdstip van de correctie (de controlehandeling) is bekend, en ook in welke trein dat was.
Bovendien is 50 euro ongeveer de prijs van een dagkaart (als je het zou vergelijken met een ‘instaptarief’), dus twee keer 50 euro correctie op één reis is een beetje ‘over the top’.
Maar goed, ik weet het dus niet. Ben wel benieuwd of er mensen ervaring hebben met meerdere correcties bij controle in de trein (maar die lezen dit natuurlijk niet).
Er moet echt meer bewaking bij de poortjes komen. Soms worden poortjes zelfs gewoon kapot getrapt... Wat doe NS hier aan? Niets.
Kan natuurlijk toeval zijn, maar ik zie de laatste maanden weer wat meer V&S-teams op stations. Onlangs twee keer meegemaakt dat elke in- en uitstapper bovenaan de trap werd gecontroleerd. Bijzonder om zo’n georganiseerde controle actie mee te maken, zou vaker moeten gebeuren! Ik snap dat het NS natuurlijk wel wat kost om zoiets te organiseren, maar beide keren heb ik ze meerdere zwartrijders zien pakken. Hopelijk heeft zoiets een afschrikkend effect, gezien de pakkans binnen de trein natuurlijk nog ondermaats is. Wel hulde aan NS dat er in ieder geval moeite wordt gedaan!
Ik heb echter ook meerdere keren gezien dat V&S teams met elkaar stonden te kletsen, waardoor zwartrijders alsnog konden wegglippen. Op station Zwolle stond laatst een groepje van een man of 6 te ouwehoeren bij de poortjes naast de hoofdingang. Een zwartrijder zag dit en besloot het onbewaakte poortje bij een zij-uitgang in te trappen, om ongezien weg te komen. Zo simpel als meer beveiliging neerzetten is het waarschijnlijk dus helaas niet. Want hoe gezelliger het wordt, hoe minder effectief wordt gewerkt, heb ik gemerkt. (Hetzelfde als bij meerdere conducteurs in één 1e klas. Gebeurt niet alleen bij NS, ik ben er zelf op werk ook schuldig aan. ) Zet je er maar 1 persoon neer, dan bestaat weer de kans dat ze bang zijn om in te grijpen.
Op de grotere stations zoals Amsterdam CS staat er ook constant personeel bij de poortjes om reizigers te begeleiden. (Geen BOA’s echter.) Ook daar heb ik genoeg mensen gezien die probleemloos een poortje open trapten. Het enige station waar ik doorgaans tevreden over ben, is Arnhem CS. Om een of andere reden staat er meestal een V&S team bij de poortjes wanneer ik er kom.
TLDR: Controleren bij de poortjes is handig, maar ik zie meer heil in het ‘ouderwets’ controleren binnen de treinen. Desnoods onder begeleiding van een V&S medewerker. De HC is er namelijk toch al aanwezig, in tegenstelling tot beveiliging bij de poortjes wat weer extra geld kost.
@Olav93
Correctietarief: als je op rekening reist (NS Flex)
Heb je een NS Flex-abonnement? We rekenen dan een correctietarief in verschillende situaties:
Vergeten in of uit te checken: € 20
Vergeten in of uit te checken met kortingsabonnement: € 12 (€20 x 0,6)
Ongeldig vervoersbewijs (niet ingecheckt): € 50
Reizen in 1e klas met 2e klas-vervoersbewijs: € 20
Geen toeslag betaald Intercity direct: € 10
Onterecht gereisd met Samenreiskorting: € 20
Je ziet het correctietarief op je volgende factuur in Mijn NS. Is het correctietarief hoger dan je ritprijs? Dan kun je het verschil binnen 6 maanden terugvragen.
Nou heb ik recentelijk vernomen dat men bezig is met een pilot waarbij de reiziger weer een kaartje direct bij de conducteur kan kopen tijdens controle. Het bedrag aan verhoging, of liever genoemd boete, zal daarbij zelfs omlaag gaan...
Dat is medio jaren 80 al eens geprobeerd en dat heeft toen maar een jaartje geduurd. Een totaal fiasco omdat het aantal zwartrijders explosief steeg
Vrees ik ook voor, helaas...
Meeste controles die ik heb gehad op 1 dag was 4, 3 daarvan in dezelfde trein
Ik reis 5 keer in de week heen en weer en zie er maar iets van 1-3 elke week.
Ik vind dit echt nog heel veel
Nou, ik maak me meer zorgen om de gezondheid en het welzijn van het NS personeel dat in het veld aanwezig is. OV is mensenwerk en al die tierelantijntjes die men eromheen weet te bedenken om het OV aantrekkelijk of onaantrekkelijk te maken zijn keuzes die niet iedereen accepteert en/of begrijpt. Kan de NS wel wat tips geven om problemen te voorkomen.
Zonder de details te weten lijkt het me sterk dat het Flex systeem bij een tweede controle ‘op dezelfde reis’ opnieuw een correctie zou opleggen. Vergelijk het gele UvB tonen (waar je bestemming op staat, dus dat is reeds afgehandeld).
Ik bedoelde geen tweede correctietarief maar ook nog een uvb of strafbeschikking naast een enkel correctietarief. Het BP2000 regelt dat een strafbeschikking naast een uvb niet kan. Voor een correctietarief is dat niet geregeld.
Brand maar los! Ik ben benieuwd.
@Olav93
Je ziet het correctietarief op je factuur in Mijn NS. Is het correctietarief hoger dan je ritprijs? Dan kun je het verschil binnen 6 maanden terugvragen.
Waar lees je dit? Ik zie het niet in de productvoorwaarden.
Brand maar los! Ik ben benieuwd.
Voor niets komt de zon op Erryt.
(... op de brandende zon verloopt de tijd wat langzamer.)