Skip to main content

hallo NS community,

 

Ik neem elk weekend de trein van Zwolle stadshagen naar Vlissingen en de laatste tijd valt het mij enorm op dat er extreem weinig word gecontroleert door het personeel van de treinen van de NS ondanks dat dit stuk met de trein in totaal 4 uur lang is. meestal word ik maar 1 keer gecontroleert tijdens heel de reis.

Ook merk ik dat tussen zwolle en Zwolle stadshagen (wel een blauwnetlijn) er ook amper word gecontroleert hoewel de trein eerder altijd wel condocteurs had.

 

Hoe kan het dat er op een traject van 4 uur maar weinig tot niet word gecontroleert word?

Meeste controles die ik heb gehad op 1 dag was 4, 3 daarvan in dezelfde trein 😅

Ik reis 5 keer in de week heen en weer en zie er maar iets van 1-3 elke week.


Zonder de details te weten lijkt het me sterk dat het Flex systeem bij een tweede controle ‘op dezelfde reis’ opnieuw een correctie zou opleggen. Vergelijk het gele UvB tonen (waar je bestemming op staat, dus dat is reeds afgehandeld).

Uiteraard zul je bij een overstap dan alsnog moeten inchecken. Een eventuele uitcheck om buiten poortjes te komen en opnieuw in te checken wordt niet verrekend, want het tijdstip van de correctie (de controlehandeling) is bekend, en ook in welke trein dat was.

Bovendien is 50 euro ongeveer de prijs van een dagkaart (als je het zou vergelijken met een ‘instaptarief’), dus twee keer 50 euro correctie op één reis is een beetje ‘over the top’.

Maar goed, ik weet het dus niet. Ben wel benieuwd of er mensen ervaring hebben met meerdere correcties bij controle in de trein (maar die lezen dit natuurlijk niet).

 


@Olav93

 

Correctietarief: als je op rekening reist (NS Flex)

Heb je een NS Flex-abonnement? We rekenen dan een correctietarief in verschillende situaties:

Vergeten in of uit te checken: € 20

Vergeten in of uit te checken met kortingsabonnement: € 12 (€20 x 0,6)

Ongeldig vervoersbewijs (niet ingecheckt): € 50

Reizen in 1e klas met 2e klas-vervoersbewijs: € 20

Geen toeslag betaald Intercity direct: € 10

Onterecht gereisd met Samenreiskorting: € 20

Je ziet het correctietarief op je volgende factuur in Mijn NS. Is het correctietarief hoger dan je ritprijs? Dan kun je het verschil binnen 6 maanden terugvragen.


Meeste controles die ik heb gehad op 1 dag was 4, 3 daarvan in dezelfde trein 😅

Ik reis 5 keer in de week heen en weer en zie er maar iets van 1-3 elke week.

Ik vind dit echt nog heel veel


Zonder de details te weten lijkt het me sterk dat het Flex systeem bij een tweede controle ‘op dezelfde reis’ opnieuw een correctie zou opleggen. Vergelijk het gele UvB tonen (waar je bestemming op staat, dus dat is reeds afgehandeld).

Ik bedoelde geen tweede correctietarief maar ook nog een uvb of strafbeschikking naast een enkel correctietarief. Het BP2000 regelt dat een strafbeschikking naast een uvb niet kan. Voor een correctietarief is dat niet geregeld.


@Olav93

 

Je ziet het correctietarief op je factuur in Mijn NS. Is het correctietarief hoger dan je ritprijs? Dan kun je het verschil binnen 6 maanden terugvragen.

Waar lees je dit? Ik zie het niet in de productvoorwaarden.


@Olav93

 

Je ziet het correctietarief op je factuur in Mijn NS. Is het correctietarief hoger dan je ritprijs? Dan kun je het verschil binnen 6 maanden terugvragen.

Waar lees je dit? Ik zie het niet in de productvoorwaarden.

https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarief-en-instaptarief.html


@Olav93

 

Je ziet het correctietarief op je factuur in Mijn NS. Is het correctietarief hoger dan je ritprijs? Dan kun je het verschil binnen 6 maanden terugvragen.

Waar lees je dit? Ik zie het niet in de productvoorwaarden.

https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarief-en-instaptarief.html

Bijzonder dat dit niet in de voorwaarden staat en wel daar. Wordt weer lastig rechten aan ontlenen als klant. Ik betwijfel of dit bedoeld is ook over het correctietarief van €50 te gaan. Bij Flex geeft men in de praktijk natuurlijk geen UVB meer en als hij het correctietarief dan kan laten corrigeren naar de ritprijs, betaalt een zwartrijder die betrapt wordt dus effectief alleen de ritprijs. Dat lijkt me niet de bedoeling kunnen zijn.


Zat even te kijken naar art 11.1 NS-AVR dat genoemd wordt in die uitspraken:

Zouden ze dat laatste misschien ook op eigen verzoek kunnen doen? Ik wil namelijk helemaal niet dat er met mijn bankpas (via OVpay) in het ov gereisd kan worden! 😣

Net zomin als dat er met mijn ov-chipkaart met NS Flex fietsen gehuurd kunnen worden (maar dat heb ik al uit laten zetten via een moderator, zou eigenlijk een opt-in moeten zijn want het kan je dus zomaar 3500 euro kosten).


Zat even te kijken naar art 11.1 NS-AVR dat genoemd wordt in die uitspraken:

Zouden ze dat laatste misschien ook op eigen verzoek kunnen doen? Ik wil namelijk helemaal niet dat er met mijn bankpas (via OVpay) in het ov gereisd kan worden! 😣

Ik ben bang van niet


Ik ben bang van niet

Denk het ook niet, en zelfs met OVpay uitgeschakeld zou iemand met mijn bankpas gewoon tickets kunnen kopen, totdat ik zelf mijn pas (tijdelijk) blokkeer of de contactloze limiet van €150 bereikt is en er om mijn pincode gevraagd zou moeten worden (waar OVpay en parkeergarages e.d. dus een uitzondering op zijn).

Na €100 besteed krijg ik netjes een melding van de Revolut app om met één druk op een knop de limiet weer naar €150 te zetten. Handig maar niet nodig, want af en toe mijn pincode moeten intoetsen is geen enkel probleem.


Ik reis vrijwel elk weekend lange trajecten maar heb zelden controle in de 1e klas. Reizigers weten dit en plaatsen zich steeds vaker in de 1e klas. Dus waarom ik nog betaal vd 1e klas ??


Goede vraag. 


Er kunnen tal van redenen zijn, maar de controles zijn opgevoerd door collega's, die extra diensten vullen. Dan krijg je als HC hulp van minimaal 2 collega's, die erbij komen voor de controle. Men probeert de hele trein dan schoon te vegen.

Wat ook kan meespelen is de hoeveelheid wisselingen van collega's op treinen, op korte stukken ben je gewoon een stuk minder productief dan op langere stukken. 

Hoop dat @Albert VB hier ook meer mee te maken krijgt en vaker controle zal tegenkomen.


Ik heb zelf de indruk dat er meer controle plaatsvindt, maar ms heb ik toch een verkeerd beeld.

U hebt inderdaad een verkeerd beeld, meestte dat ik gecontroleerd ben in een week tijd (2x per dag 2 1/2 uur met de trein) is 5x, en dat was dan 3x in 1 rit.


Misschien verschilt het erg per traject of tijd maar ik merk nu wél duidelijk verbetering. Ik ben de afgelopen weken meerdere keren per week gecontroleerd en soms zelfs meerdere keren op een dag. Volgens mij had ik dat sinds het begin van de pandemie niet meer meegemaakt.

Edit: ik heb daarbij trouwens ook meerdere boetes uitgedeeld zien worden.


...Ik heb zelf de indruk dat er meer controle plaatsvindt....

Vooral de laatse 3 maanden wordt er duidelijk meer gecontroleerd. Onlangs in de avonduren, reisje van 9 minuten, nog niet halverwege, de Conducteur stond al naast me.


Ik heb zelf de indruk dat er meer controle plaatsvindt, maar ms heb ik toch een verkeerd beeld.

U hebt inderdaad een verkeerd beeld, meestte dat ik gecontroleerd ben in een week tijd (2x per dag 2 1/2 uur met de trein) is 5x, en dat was dan 3x in 1 rit.

5 keer in week vind ik nog best veel, zeker gezien de klachten dat er zo weinig controles zijn. Zelf reis ik niet meer dagelijk sinds half 2019 en mijn gemiddelde was toen zo ongeveer 1 keer in de 3 weken op een reis van 2 keer per dag iets minder dan een half uur, waarbij de controles bijna allemaal in het stukje met de spinter waren en niet in het stuk met de IC. 

Dat was op z'n best zeg ik hé, meestal is het gewoon 0-2x per week, nou weet ik niet of het aan mijn traject ligt maarja.

 

Op het Zeeuwse spoor controleren ze meestal na Arnemuiden richting Roosendaal, tussen Roosendaal - Rotterdam komt het bijna nooit voor en Rotterdam - Utrecht al helemaal niet.

 

Dan heb je ook nog Roosendaal - Den Bosch, daar controleren ze ook wel eens, maar Den Bosch - Utrecht dan weer niet (nou moet ik zeggen dat die treinen meestal ook bom vol zitten.)


Jarenlang heb ik tussen Rotterdam en Utrecht gereisd. In de ochtend had ik af en toe, zeg 1x per week, controle. Op de terugweg denk maximaal 5x per jaar. Zeldzaam dus de andere kant op in de middag of vroege avond terwijl er dan genoeg verdiend kon worden aan grijsrijders. (Vraag mij overigens af of W. Koolmees dezelfde ervaringen heeft.)

Nu ik alleen nog in het weekend af en toe reis is het wat minder representatief maar ik ervaar beduidend meer controle sinds zeg een half jaar, dan eerder in de weekenden. Gemiddeld toch wel 1x op een retourreis en dat op verschillende trajecten.

 

Ja ik reis dus in de ochtendspits en avondspits dus wat ik ervaar is ook niet héél reprenstatief, mijn reis begint om 5:45, dan wordt er natuurlijk (bijna) niet gecontroleerd 😁 en in de spits zitten de treinen bomvol waardoor controleren bijna onmogelijk wordt. Ik merk overigens dan weer wel dat ik vaker gecontroleerd wordt tussen Roosendaal - Rotterdam Centraal dan eerst, dus er is wel vooruitgang, alleen niet overal en altijd 😊.


Relevanter zijn m.i. de tussenvonnissen https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOVE:2023:5366 en https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOVE:2023:4692 waarbij ik helaas nog geen eindvonnissen kan vinden (als ze er wel al zijn en iemand ze weet te vinden hoor ik dat heel graag), maar waarin de Rechtbank Overijssel voorlopig in twijfel trekt of het correctietarief voor bij controle niet zijn ingecheckt niet onvoldoende transparant en bovendien oneerlijk is, precies zoals ik eerder suggereerde door de samenloop met de mogelijkheid een UVB uit te schrijven.

Ik kan nog geen eindvonnissen vinden in deze zaken (daar keek ik eigenlijk even naar) maar vond wel dat ook de rechtbank Noord-Holland inmiddels hetzelfde heeft gedaan en in vijf verschillende zaken op 6 maart tussenvonnissen heeft uitgesproken waarin NS wordt gevraagd het cumulatieve effect van correcteitarieven uit te leggen (en waarom dat niet onredelijk zou zijn).

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:2178&showbutton=true&keyword=Correctietarief&idx=6

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:2173&showbutton=true&keyword=Correctietarief&idx=7

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:2175&showbutton=true&keyword=Correctietarief&idx=8

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:2176&showbutton=true&keyword=Correctietarief&idx=9

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:2177&showbutton=true&keyword=Correctietarief&idx=13

In een drietal van deze zaken zie ik inmiddels op 1-7 gepubliceerde eindvonnissen van 19-6 waarin de rechtbank blijft bij de eerdere tussenvonnissen en correctietarieven niet zijn toegewezen. Uiteraard zijn deze voorwaarden inmiddels per 1-7 aangepast zoals beschreven op https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/nieuwe-voorwaarden-en-ov-pas-per-1-juli-2024-86134?tid=86134&fid

Zie

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:6264

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:6261

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:6262

 


In een drietal van deze zaken zie ik inmiddels op 1-7 gepubliceerde eindvonnissen van 19-6 waarin de rechtbank blijft bij de eerdere tussenvonnissen en correctietarieven niet zijn toegewezen. Uiteraard zijn deze voorwaarden inmiddels per 1-7 aangepast zoals beschreven op https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/nieuwe-voorwaarden-en-ov-pas-per-1-juli-2024-86134?tid=86134&fid

Zie

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:6264

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:6261

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2024:6262

Zo te lezen in de eerste heeft de eisende partij (NS) daar gelijk gekregen, en was een correctietarief terecht maar uiteindelijk kwijtgescholden ❓


Het komt nu steeds vaker voor dat ik gecontroleerd word tussen Middelburg - Goes, inmiddels is het sowieso 1x in de week het geval, voorheen had je geluk als het om de week was. Het gaat dus de goeie kant op (al zie ik nog te veel zwartrijders in Goes).

Vorige week op mijn eerste reis weer in 2 jaar had ik op weg naar Groningen al 2 keer controle, de 1e was al in de sprinter van De Vink naar Leiden Centraal, nog geen halve minuut na vertrek. Ik reisde met een e-ticket en moest nog even in mijn tas duiken voor mijn paspoort, zo snel had ik nog geen controle verwacht. De 2e keer was in de IC ergens na Amsterdam Zuid, deze HC was wat makkelijker, wierp alleen even een blik op mijn e-ticket, scande deze niet eens. En op de terugweg was er ook nog 1 keer controle. 


Vorige week op mijn eerste reis weer in 2 jaar had ik op weg naar Groningen al 2 keer controle, de 1e was al in de sprinter van De Vink naar Leiden Centraal, nog geen halve minuut na vertrek. Ik reisde met een e-ticket en moest nog even in mijn tas duiken voor mijn paspoort, zo snel had ik nog geen controle verwacht.

Serieus, een HC die jouw id wel eens wilde zien tussen De Vink en Leiden C met een e-ticket Groningen? 🤔

Als je met een Jongeren Dagkaart zou reizen misschien, haha 😅 En waar heb je die printer gevonden? Nee, da’s flauw gewoon eens in de maand een testpagina printen om te zien of hij het nog doet… 


{off-topic} De wegwerp-maatschappij… Waarom dure inkt-cartridges of toner kopen als een nieuwe printer (incl. wat inkt/toner maar dan niet voor 1000 pagina's) eigenljk hetzelfde kost.
Vandaag besteld morgen in huis!

Maar goed, dat is old school (zoals mijn All Star sneakers in de wasmachine en zo goed als nieuw)… 😅


Wat nou te weinig controles, ik ben gewoon twee keer gecontroleerd op hetzelfde traject door dezelfde conducteur 😂.

Middelburg - Rotterdam: Ik stapte in Middelburg in, waar vier conducteurs ons allemaal begroetten. Toen de deuren sloten, begonnen ze ons te controleren.

Na Roosendaal kwam diezelfde conducteur die mij eerste controleerde de boel nogmaals controleren.

 

Correctie: drie controles. Rotterdam - Utrecht kwam er ook nog bij.


Reageer