Ik neem elk weekend de trein van Zwolle stadshagen naar Vlissingen en de laatste tijd valt het mij enorm op dat er extreem weinig word gecontroleert door het personeel van de treinen van de NS ondanks dat dit stuk met de trein in totaal 4 uur lang is. meestal word ik maar 1 keer gecontroleert tijdens heel de reis.
Ook merk ik dat tussen zwolle en Zwolle stadshagen (wel een blauwnetlijn) er ook amper word gecontroleert hoewel de trein eerder altijd wel condocteurs had.
Hoe kan het dat er op een traject van 4 uur maar weinig tot niet word gecontroleert word?
Bladzijde 6 / 6
Krijg ook de indruk dat er meer gecontroleerd wordt. Hoewel nu vandaag dan weer niet, een reis van 75 minuten en niemand gezien. Was het doel niet 45 minuten?
En eerste klas wordt nog altijd niet beboet, alleen weggestuurd. Het loont nog altijd 100% om eersteklas te reizen zonder ervoor te betalen.
Appels en peren zijn beiden fruit, maar een appel is geen peer.
Zo heeft een correctietarief verder niets van doen met bijvoorbeeld een UVB, zoals ten onrechte verondersteld. Het heeft vanzelfsprekend ook niets te maken met een criminal charge.
Een correctietarief is, nogmaals, bedoeld om tot een correcte betaling van de rit te komen, waarbij, in principe, niet wordt beoogd meer in rekening te brengen dan de werkelijke ritprijs..
Ik denk dat jij het hier over een correctietarief van €20 voor een vergeten check uit hebt terwijl ik doel op het correctietarief van €50 voor zwartrijden, bij controle niet blijken te hebben ingecheckt.
Nee, ik heb het over de correctietarieven
De relatie met een UVB die ik zie is als volgt: zwartrijden is in principe een strafbaar feit, waarvoor de straf via het om wordt afgedaan met een boete van €110. De wet (in brede zin dus inclusief uitwerking in AMVB en MR) bepaalt dat deze strafbaarstelling vervalt als je bij controle alsnog een vervoersbewijs aanschaft voor €50 extra. Dat kan ter plekke als de vervoerder die mogelijkheid biedt of na uitstel van betaling.NS heeft er voor gekozen bij Flex niet eens dat traject in te gaan maar de reiziger op basis van haar voorwaarden (civiel recht) alsnog zonder dat hij daar invloed op heeft een vervoersbewijs te verstrekken voor weer €50 bovenop de oorspronkelijke ritprijs.
Correctietarieven komen niet bovenop maar in plaats van een ritprijs en kunnen, in principe, achteraf aan de ritprijs worden aangepast.
Zelfs zonder dat het tarief af gaat wijken zie ik daarbij zoals ik elders al eens heb genoemd overigens twee problemen:
- er is voor dit systeem nergens bepaalt dat de strafbaarstelling van zwartrijden erdoor komt te vervallen dus een andere opsporingsambtenaar of toezichthouder die dit ziet gebeuren (of zelfs dezelfde) zou je alsnog een boete op kunnen leggen voor zwartrijden, in tegenstelling tot wanneer je een uitstel van betaling hebt ontvangen;
De vraag is hier of de registratie van een ontbrekende incheck die leidt tot een correctietarief al dan niet zichtbaar is bij een volgende controle. Veronderstel dat dat wel zo is.
Een cumulatie aan maatregelen, voor zover dit kan optreden, wordt gekwalificeerd als oneerlijk en wordt momenteel, in breder perspectief, onderzocht.
- en een conducteur is, ook nu hij geen BOA meer is, als toezichthouder van een vervoerder belast met de opsporing van het strafbare feit dat zwartrijden is (artikel 87 lid 3 WP2000) en kiest er conform dit beleid voor te doen alsof dat niet zo is nadat de vervoerder op een andere manier verzekerd is van zijn geld.
Wat is hier het probleem ?
Relevanter zijn m.i. de tussenvonnissen https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOVE:2023:5366 en https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBOVE:2023:4692 waarbij ik helaas nog geen eindvonnissen kan vinden (als ze er wel al zijn en iemand ze weet te vinden hoor ik dat heel graag), maar waarin de Rechtbank Overijssel voorlopig in twijfel trekt of het correctietarief voor bij controle niet zijn ingecheckt niet onvoldoende transparant en bovendien oneerlijk is, precies zoals ik eerder suggereerde door de samenloop met de mogelijkheid een UVB uit te schrijven.
Ik kan nog geen eindvonnissen vinden in deze zaken (daar keek ik eigenlijk even naar) maar vond wel dat ook de rechtbank Noord-Holland inmiddels hetzelfde heeft gedaan en in vijf verschillende zaken op 6 maart tussenvonnissen heeft uitgesproken waarin NS wordt gevraagd het cumulatieve effect van correcteitarieven uit te leggen (en waarom dat niet onredelijk zou zijn).
Zo te lezen in de eerste heeft de eisende partij (NS) daar gelijk gekregen, en was een correctietarief terecht maar uiteindelijk kwijtgescholden
Het komt nu steeds vaker voor dat ik gecontroleerd word tussen Middelburg - Goes, inmiddels is het sowieso 1x in de week het geval, voorheen had je geluk als het om de week was. Het gaat dus de goeie kant op (al zie ik nog te veel zwartrijders in Goes).
Vorige week op mijn eerste reis weer in 2 jaar had ik op weg naar Groningen al 2 keer controle, de 1e was al in de sprinter van De Vink naar Leiden Centraal, nog geen halve minuut na vertrek. Ik reisde met een e-ticket en moest nog even in mijn tas duiken voor mijn paspoort, zo snel had ik nog geen controle verwacht. De 2e keer was in de IC ergens na Amsterdam Zuid, deze HC was wat makkelijker, wierp alleen even een blik op mijn e-ticket, scande deze niet eens. En op de terugweg was er ook nog 1 keer controle.
Vorige week op mijn eerste reis weer in 2 jaar had ik op weg naar Groningen al 2 keer controle, de 1e was al in de sprinter van De Vink naar Leiden Centraal, nog geen halve minuut na vertrek. Ik reisde met een e-ticket en moest nog even in mijn tas duiken voor mijn paspoort, zo snel had ik nog geen controle verwacht.
Serieus, een HC die jouw id wel eens wilde zien tussen De Vink en Leiden C met een e-ticket Groningen?
Als je met een Jongeren Dagkaart zou reizen misschien, haha En waar heb je die printer gevonden? Nee, da’s flauw gewoon eens in de maand een testpagina printen om te zien of hij het nog doet…
Bedankt voor de suggesties, Ramond123. Ik zet het door. Een suggestie voor een progressief boetestelsel heb ik nog nooit eerder voorbij zien komen. Ik denk wel dat er ook reizigers zijn zonder kwade bedoelingen zwartrijden die hier niet de dupe van mogen worden.
Een keer onbedoeld zwart rijden kan. Maar als iemand meerdere keren onbedoeld zwart rijdt, na hoeveel keer is er dan sprake van structureel zwart rijden?
{off-topic} De wegwerp-maatschappij… Waarom dure inkt-cartridges of toner kopen als een nieuwe printer (incl. wat inkt/toner maar dan niet voor 1000 pagina's) eigenljk hetzelfde kost. Vandaag besteld morgen in huis!
Maar goed, dat is old school (zoals mijn All Star sneakers in de wasmachine en zo goed als nieuw)…
Het artikel in het AD heb ik ook gelezen. De grap is natuurlijk dat zo’n boete slechts 50 euro is. 4x naar Utrecht (vanuit Rotterdam) en je speelt al quitte.
Ik kan mij herinneren dat een staatssecretaris?? die boete niet wilde verhogen om agressie te voorkomen. Omgekeerde wereld en volkomen bizar. Dat boetestelsel zou progressief moeten zijn: bijvoorbeeld 1e keer 100 eur, 2e keer binnen 5 jaar 250 euro, 3e keer 500 euro en 4e keer 1000 eur. Denk dat dat wat meer zoden aan de dijk zet dat het huidige geknuffel (of eigenlijk: koesteren) van zwartrijders wat NS nu eigenlijk doet.
Op het in het artikel genoemde station Blaak heb ik ook vaal genoeg gezien dat de poortjes met de knop open worden gedrukt. Op een ander station heb ik zelfs een keer een moeder met twee jonge kinderen gezien die op de knop drukte…..
Beste Wouter, als je iets aan de inkomstenkant van NS wil doen zou ik bovenstaande in overweging nemen. En zodra er minder zwartrijders zijn zal de kwaliteit van een treinreis vervolgens toenemen wat kan resulteren in meer reizigers die ook weer inkomsten genereren. En fix in die cao onderhandelingen dat conducteurs prestatieloon krijgen en als trajecten (net als het genoemde traject in het artikel) onveilig zijn, dan moet V&S de standaard zijn, en niet als ware het een marketingcampagne. Veel wijsheid gewenst!
Prestatiebonussen voel ik niks voor maar dat de boetes veel hoger zouden moeten ben ik het helemaal mee eens. De kaartjes zijn duur en zelfs al zou je 1 op de 2 keer zwartrijden gepakt worden heb je dus al ‘winst’ op de iets langere trajecten. Nou heb ik recentelijk vernomen dat men bezig is met een pilot waarbij de reiziger weer een kaartje direct bij de conducteur kan kopen tijdens controle. Het bedrag aan verhoging, of liever genoemd boete, zal daarbij zelfs omlaag gaan...
Het artikel in het AD heb ik ook gelezen. De grap is natuurlijk dat zo’n boete slechts 50 euro is. 4x naar Utrecht (vanuit Rotterdam) en je speelt al quitte.
Ik kan mij herinneren dat een staatssecretaris?? die boete niet wilde verhogen om agressie te voorkomen. Omgekeerde wereld en volkomen bizar. Dat boetestelsel zou progressief moeten zijn: bijvoorbeeld 1e keer 100 eur, 2e keer binnen 5 jaar 250 euro, 3e keer 500 euro en 4e keer 1000 eur. Denk dat dat wat meer zoden aan de dijk zet dat het huidige geknuffel (of eigenlijk: koesteren) van zwartrijders wat NS nu eigenlijk doet.
Op het in het artikel genoemde station Blaak heb ik ook vaal genoeg gezien dat de poortjes met de knop open worden gedrukt. Op een ander station heb ik zelfs een keer een moeder met twee jonge kinderen gezien die op de knop drukte…..
Beste Wouter, als je iets aan de inkomstenkant van NS wil doen zou ik bovenstaande in overweging nemen. En zodra er minder zwartrijders zijn zal de kwaliteit van een treinreis vervolgens toenemen wat kan resulteren in meer reizigers die ook weer inkomsten genereren. En fix in die cao onderhandelingen dat conducteurs prestatieloon krijgen en als trajecten (net als het genoemde traject in het artikel) onveilig zijn, dan moet V&S de standaard zijn, en niet als ware het een marketingcampagne. Veel wijsheid gewenst!
Totaal mee eens, maar de eerste keer vind ik dat het ook zonder boete kan. En ik denk dat de periode geen 5 maar 3 jaar beter is. Dan wordt er eindelijk iets gedaan aan zwartrijders, maar er moet ook nog steeds meer worden gecontroleerd dan nu.
Het artikel in het AD heb ik ook gelezen. De grap is natuurlijk dat zo’n boete slechts 50 euro is. 4x naar Utrecht (vanuit Rotterdam) en je speelt al quitte.
Ik kan mij herinneren dat een staatssecretaris?? die boete niet wilde verhogen om agressie te voorkomen. Omgekeerde wereld en volkomen bizar. Dat boetestelsel zou progressief moeten zijn: bijvoorbeeld 1e keer 100 eur, 2e keer binnen 5 jaar 250 euro, 3e keer 500 euro en 4e keer 1000 eur. Denk dat dat wat meer zoden aan de dijk zet dat het huidige geknuffel (of eigenlijk: koesteren) van zwartrijders wat NS nu eigenlijk doet.
Op het in het artikel genoemde station Blaak heb ik ook vaal genoeg gezien dat de poortjes met de knop open worden gedrukt. Op een ander station heb ik zelfs een keer een moeder met twee jonge kinderen gezien die op de knop drukte…..
Beste Wouter, als je iets aan de inkomstenkant van NS wil doen zou ik bovenstaande in overweging nemen. En zodra er minder zwartrijders zijn zal de kwaliteit van een treinreis vervolgens toenemen wat kan resulteren in meer reizigers die ook weer inkomsten genereren. En fix in die cao onderhandelingen dat conducteurs prestatieloon krijgen en als trajecten (net als het genoemde traject in het artikel) onveilig zijn, dan moet V&S de standaard zijn, en niet als ware het een marketingcampagne. Veel wijsheid gewenst!
Prestatiebonussen voel ik niks voor maar dat de boetes veel hoger zouden moeten ben ik het helemaal mee eens. De kaartjes zijn duur en zelfs al zou je 1 op de 2 keer zwartrijden gepakt worden heb je dus al ‘winst’ op de iets langere trajecten. Nou heb ik recentelijk vernomen dat men bezig is met een pilot waarbij de reiziger weer een kaartje direct bij de conducteur kan kopen tijdens controle. Het bedrag aan verhoging, of liever genoemd boete, zal daarbij zelfs omlaag gaan...
Kaartje kopen bij een conducteur kan, maar dan moet de conducteur wel genoeg kaartjes hebben én genoeg tijd hebben om de hele trein tot het volgende station door te gaan. Bij ICM-3 als Intercity zou het vast wel lukken, maar bij sprinters of grotere Intercity treinen waarschijnlijk niet. Bovendien is het meer werk voor de conducteur, heel veel meer.
Nee, ik heb het over de correctietarieven
We praten hier volgens mij langs elkaar. De verhoging van €50 wordt bij NS Flex ook een coorectietarief genoemd (conform artikel 15.3 of 15.5 van de voorwaarden voor Flex) en daar doel ik op. Dat is iets anders dan de correctietarieven van €20 op grond van artikel 15.2. Het heet bij Flex allebei een correctietarief.
Correctietarieven komen niet bovenop maar in plaats van een ritprijs en kunnen, in principe, achteraf aan de ritprijs worden aangepast.
Dat geldt alleen voor correctietarieven voor een gemiste check uit o.b.v. artikel 15.2. Daar doelde ik dus niet op.
De vraag is hier of de registratie van een ontbrekende incheck die leidt tot een correctietarief al dan niet zichtbaar is bij een volgende controle. Veronderstel dat dat wel zo is.
Mijn punt is hier niet dat je voor het vervolg van je reis nogmaals/alsnog gestraft zou kunnen worden. Tot het moment van controle heb je in ieder geval zwart gereden. Daarvoor kun je geen twee keer onder het strafrecht worden gestraft maar i.t.t wanneer een expliciet in de wet geregelde UVB wordt uitgegeven, heb je als NS een correctietarief in rekening heeft gebracht strafrechterlijk nog geen straf gehad en ben je dus nog strafbaar. Juist omdat je dan effectief twee keer gestraft wordt voor hetzelfde frit, betwijfel ik of dit correctietarief wel legaal is.
Wat is hier het probleem ?
Dat NS en haar conducteurs hier m.i. bewust hun opsporingstaak verzaken om het innen van 'boetes' makkelijker te maken ten koste van rechtszekerheid van reizigers, die bij verdenking van een strafbaar feit gewoon recht hebben op een eerlijk proces en onschuldig zijn tot het tegendeel wettig en overtuigend bewezen is.
Een correctietarief van 20 euro bij controle in de trein krijg je alleen bij onterecht 1e klas reizen of een missende ICd toeslag.
Die optie is er inderdaad ook nog en dan heb je ook nog het tarief voor niet betaalde toeslag, maar in mijn eerdere reactie waar @BrunoEst doelde ik dus alleen op het correctietarief van €50 voor als bij controle blijkt dat je niet bent ingecheckt.
Nee, ik heb het over de correctietarieven
We praten hier volgens mij langs elkaar. De verhoging van €50 wordt bij NS Flex ook een coorectietarief genoemd (conform artikel 15.3 of 15.5 van de voorwaarden voor Flex) en daar doel ik op. Dat is iets anders dan de correctietarieven van €20 op grond van artikel 15.2. Het heet bij Flex allebei een correctietarief.
Het zijn inderdaad allemaal correctietarieven die overigens, geen van allen, als verhoging gelden. Het zijn vaste tarieven die ipv van de ritprijzen komen. Het onder 15.3 genoemde tarief (geen geldig vervoerbewijs) vormt daarop geen uitzondering.
Correctietarieven komen niet bovenop maar in plaats van een ritprijs en kunnen, in principe, achteraf aan de ritprijs worden aangepast.
Dat geldt alleen voor correctietarieven voor een gemiste check uit o.b.v. artikel 15.2. Daar doelde ik dus niet op.
Waar haal je dat uit de informatie die op de website staat , de voorwaarden AVR-NS en/of productvoorwaarden Flex ?
De vraag is hier of de registratie van een ontbrekende incheck die leidt tot een correctietarief al dan niet zichtbaar is bij een volgende controle. Veronderstel dat dat wel zo is.
Mijn punt is hier niet dat je voor het vervolg van je reis nogmaals/alsnog gestraft zou kunnen worden. Tot het moment van controle heb je in ieder geval zwart gereden. Daarvoor kun je geen twee keer onder het strafrecht worden gestraft maar i.t.t wanneer een expliciet in de wet geregelde UVB wordt uitgegeven, heb je als NS een correctietarief in rekening heeft gebracht strafrechterlijk nog geen straf gehad en ben je dus nog strafbaar. Juist omdat je dan effectief twee keer gestraft wordt voor hetzelfde frit, betwijfel ik of dit correctietarief wel legaal is.
Vermoedelijk zal NS daar in de voorwaarden uitsluitsel over moeten geven.
Wat is hier het probleem ?
Dat NS en haar conducteurs hier m.i. bewust hun opsporingstaak verzaken om het innen van 'boetes' makkelijker te maken ten koste van rechtszekerheid van reizigers, die bij verdenking van een strafbaar feit gewoon recht hebben op een eerlijk proces en onschuldig zijn tot het tegendeel wettig en overtuigend bewezen is.
Dat is een beleidskeuze van NS. Ns heeft de vrijheid om gebruik te maken van privaatrechtelijke instrumenten voor zover wordt voldaan aan de randvoorwaarden van WP200. Bij mijn weten kan tegen een boete bezwaar worden aangetekend bij NS, de geschillencommissie en vervolgens kan, indien nodig, een geschil worden voorgelegd aan de civiele rechter.
Zat even te kijken naar art 11.1 NS-AVR dat genoemd wordt in die uitspraken:
Zouden ze dat laatste misschien ook op eigen verzoek kunnen doen? Ik wil namelijk helemaal niet dat er met mijn bankpas (via OVpay) in het ov gereisd kan worden!
Net zomin als dat er met mijn ov-chipkaart met NS Flex fietsen gehuurd kunnen worden (maar dat heb ik al uit laten zetten via een moderator, zou eigenlijk een opt-in moeten zijn want het kan je dus zomaar 3500 euro kosten).
Ik zie hier wel een opportuniteit voor SlideStops c.s.
Je schuift een zwartrijder met Flex zowel een automatisch correctietarief als een papieren UVB in zijn mik. Dat kost dan €100, dus de terugverdientijd wordt ineens veel langer. Tegen de UVB is geen bezwaar mogelijk cfr. Olafs redenering. Het correctietarief is sowieso illegaal, maar laat ze maar proberen dat geld terug te krijgen !
Zat even te kijken naar art 11.1 NS-AVR dat genoemd wordt in die uitspraken:
Zouden ze dat laatste misschien ook op eigen verzoek kunnen doen? Ik wil namelijk helemaal niet dat er met mijn bankpas (via OVpay) in het ov gereisd kan worden!
Ik ben bang van niet
Ik ben bang van niet
Denk het ook niet, en zelfs met OVpay uitgeschakeld zou iemand met mijn bankpas gewoon tickets kunnen kopen, totdat ik zelf mijn pas (tijdelijk) blokkeer of de contactloze limiet van €150 bereikt is en er om mijn pincode gevraagd zou moeten worden (waar OVpay en parkeergarages e.d. dus een uitzondering op zijn).
Na €100 besteed krijg ik netjes een melding van de Revolut app om met één druk op een knop de limiet weer naar €150 te zetten. Handig maar niet nodig, want af en toe mijn pincode moeten intoetsen is geen enkel probleem.
Tegen de UVB is geen bezwaar mogelijk cfr. Olafs redenering.
Jawel, tegen een correctietarief is juist geen bezwaarmogelijkheid geregeld. Als je een UVB niet betaalt kan alanog een strafbeschikking volgen, waartegen bezwaar mogelijk is. Als je een correcteitarief niet betaalt, wordt het opeens een incassoprocedure.
Een UvB terwijl je (aantoonbaar) NS Flex hebt gaat niet gebeuren @Ferdinand Delasoie, want dat gaat immers allemaal via ‘het systeem’.
Mijn probleem is dat het wel kan, i.t.t. bij een UVB waarbij expliciet in de wet geregeld is dat daarna géén strafbeschikking meer kan volgen.
@BrunoEst je hebt gelijk dat naast het correctietarief van €50 i.t.t. naast de wettelijke verhoging op een UVB niet ook nog de ritprijs wordt berekend. Dat is wen verschil.
Met mijn verwijzingen naar de voorwaarden voor Flex doelde ik op de productvoordwaarden en dus niet de AVR.
Qua status van zo'n correctietarief verwacht ik dat NS de kop in het zand steekt of overtuigd is van het eiegen gelijk. Duidelijkheid zal dus eerder van een rechter moeten komen. Zal moeten, want ik heb geen jurisprudentie kunnen vinden hierover. Wellicht volgt dat uit de casus die je eerder noemde.
@Sander-VH
Dat is correct. En ze gaan buiten je traject ook niet meer open. Helaas papieren kaartjes nog wel maar daar wordt hard aan gewerkt.
Wat valt buiten je traject? Zou je dat kunnen toelichten? Hoe zit dat bijvoorbeeld met uitval en/of een omleiding?
Als je een kaartje van bijvoorbeeld Rotterdam naar Dordrecht hebt, heb je niks te zoeken in Arnhem. Zelfde voor Utrecht Amsterdam, dan heb je ook niets te zoeken in Deventer.
Hoe het precies gemeten wordt weet ik niet. Weet wel dat bij verstoringen wij niet zo moeilijk doen als we omreizigers hebben in de treinen.
@Sander-VH
Dat is correct. En ze gaan buiten je traject ook niet meer open. Helaas papieren kaartjes nog wel maar daar wordt hard aan gewerkt.
Wat valt buiten je traject? Zou je dat kunnen toelichten? Hoe zit dat bijvoorbeeld met uitval en/of een omleiding?
Als je een kaartje van bijvoorbeeld Rotterdam naar Dordrecht hebt, heb je niks te zoeken in Arnhem. Zelfde voor Utrecht Amsterdam, dan heb je ook niets te zoeken in Deventer.
Hoe het precies gemeten wordt weet ik niet. Weet wel dat bij verstoringen wij niet zo moeilijk doen als we omreizigers hebben in de treinen.
Dat jullie niet zo moeilijk doen bedoel ik niet. Ik doelde op je opmerking dat de poortjes buiten je traject niet meer open gaan. Als de reiziger vanwege een verstoring een andere route dient te nemen werken de poortjes dan wel?
Zoals ik aangeef: dat weet ik niet precies. Weet alleen dat er een limiet opzit.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.