beantwoord

Waarom zijn op vrijdag de treinen altijd korter

• 28 september 2018
  • 10 reacties
  • 513 Bekeken

Reputatie 4
Vraagje aan NS. Ik reis dagelijks op een druk traject en ik snap dat ik soms moet staan als er meer klanten zijn dan de NS materieel heeft met zitplaatsen. Maar wat opvalt: op vrijdag zijn er minder klanten maar dan zijn de treinen ook korter. Waardoor er nog steeds een deel van de mensen moet staan. Materieeltekort kan het niet zijn. Want op de andere dagen zijn de extra treinstellen er ook. Waarom doen jullie zo zuinig NS? Waarom op vrijdag niet een lekker ruime trein zodat iedereen kan zitten ter compensatie van de drukte op andere dagen?
icon

Beste antwoord door Denice NS 28 september 2018, 11:51

Over het algemeen proberen we te zorgen voor voldoende materieel zodat iedereen mee kan. Als we constateren dat er minder reizigers zijn en hierdoor veel zitplaatsen onbenut blijven kan er worden besloten minder materieel in te zetten met het oog op kostenbesparing.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge
Ik denk dat de treinen in het algemeen wel wat langer mogen. Want zoals het nu gaat kan het nog wel eens een beetje benauwd worden in de trein. Zeker in de spits moet dat heel vervelend zijn. 😌
Reputatie 6
Badge
Het zal wellicht een verkeerde inschatting zijn van NS. Op woensdag en vrijdag zijn minder reizigers en lijkt er minder materieel te worden ingezet. Maar wellicht op jouw traject (dus) net iets te kort materieel.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer u in een te drukke trein zit en u heeft de beschikking over een smartphone dan kunt u de drukte melden in de NS app d.m.v. de druktemelder.
https://www.ns.nl/reisinformatie/service-verbeteren/drukte-melden-in-de-trein.html

Het melden van drukte zal niet direct tot verbeteringen leiden maar hoe meer meldingen er zijn des te secuurder kan NS de materieelinzet bepalen doordat patronen duidelijker zichtbaar worden.
Over het algemeen proberen we te zorgen voor voldoende materieel zodat iedereen mee kan. Als we constateren dat er minder reizigers zijn en hierdoor veel zitplaatsen onbenut blijven kan er worden besloten minder materieel in te zetten met het oog op kostenbesparing.
Reputatie 3
Ik denk dat de treinen in het algemeen wel wat langer mogen. Want zoals het nu gaat kan het nog wel eens een beetje benauwd worden in de trein. Zeker in de spits moet dat heel vervelend zijn. 😌

Als jij je portemonnee trekt voor die langere treinen zullen ze het vast wel willen doen ;)

Trouwens, door betere kaartcontrole kun je alweer wat zwartrijders eruit pikken en is er weer wat plek beschikbaar, wellicht?

Op een ander forum opperde ik dat ooit eens als bijdrage aan het probleem 'volle treinen', maar toen werd ik letterlijk vergruisd....
Reputatie 7
Badge
Als jij je portemonnee trekt voor die langere treinen zullen ze het vast wel willen doen ;)

Trouwens, door betere kaartcontrole kun je alweer wat zwartrijders eruit pikken en is er weer wat plek beschikbaar, wellicht?

Op een ander forum opperde ik dat ooit eens als bijdrage aan het probleem 'volle treinen', maar toen werd ik letterlijk vergruisd....

Hoe bedoel je portemonnee opentrekken? Dat doe ik toch al...ik reis 1e klas dus. 😌

Als er nou gewoon meer gecontroleerd word in de trein en wat meer boete's uitgedeeld zouden worden dan tikt dat ook wel aardig aan hoor.
Reputatie 6

Hoe bedoel je portemonnee opentrekken? Dat doe ik toch al...ik reis 1e klas dus. 😌

Als er nou gewoon meer gecontroleerd word in de trein en wat meer boete's uitgedeeld zouden worden dan tikt dat ook wel aardig aan hoor.

Worden de boetes niet volledig afgedragen aan het Rijk en geboekt op één algemene post van de rijksbegroting? Bij gemeentelijke boa's werkt dat wel zo (inkomsten van boete moet volledig naar het rijk) en dacht dat dat bij de NS boa's ook zo werkte.
Reputatie 4

Helder antwoord maar het verschil zit ‘m wel in de zin “zodat iedereen mee kan”. Dat is iets anders dan “zodat iedereen kan zitten”. En dst laatste zou wat mij betreft op minder drukke dagen het uitgangspunt moeten zijn.
Worden de boetes niet volledig afgedragen aan het Rijk en geboekt op één algemene post van de rijksbegroting? Bij gemeentelijke boa's werkt dat wel zo (inkomsten van boete moet volledig naar het rijk) en dacht dat dat bij de NS boa's ook zo werkte.
Uitstellen van betaling zijn ten gunste van de vervoerder, combibonnen zijn OM inderdaad. Gemeentes halen ook steeds weer bijzondere acties uit om een deel van de opbrengsten in de eigen kas te krijgen, voornamelijk rondom de parkeerbelasting.
Opvallend is dat op vrijdag inderdaad de treinen structureel korter zijn op vele trajecten, waardoor de drukte in vele gevallen zelf groter is dan op ma t/m donderdag. Ik denk inderdaad dat er minder reizigers zijn op vrijdag maar treinen zijn vaak van 1/3 tot 1/2 korter dan normaal dit sluit niet aan bij het aantal reizigers minder op een vrijdag. Het excuus van matriaal tekort gaat naar mening niet op. Ik zie op vrijdag vele treinen stilstaan rond Utrecht CS. Onnodige bezuiniging of een stucrureel planprobleem ten koste van de reizigers vrees ik.

Reageer