Waarom zit er in steeds minder treinen een fatsoenlijke 1e klasse?

• 28 februari 2017
  • 20 reacties
  • 837 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik reis graag 1e klasse. Al jaren. Gewoon omdat het kan. Het comfort er vaak nét iets meer is, het rustiger is, meer beenruimte, enz. Wat me echter opvalt, is dat in steeds meer treinen de 1e klasse niks anders is dan dezelfde inrichting als 2e klasse, hooguit met een andere kleur bekleding op de stoelen ofzo, maar verder extra comfort? Nee, niet echt. Maar je mag/moet er wél een stuk meer voor betalen. Waarom wordt er dan ook niet écht meer comfort e.d. geboden?

Ik denk nog wel eens met heimwee terug aan de 1e klasse in mat '54: brede rood fluwelen banken en stoelen, waar je je echt comfortabel in kon nestelen. En ook in mat '64 had je die 1e klasse afdelingen nog. Maar sindsdien zit je gewoon op tweede klasse meubilair met nauwelijks meer comfort dan in de tweede klasse. Waar betaal ik dan voor?!

20 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Je betaalt in feite voor de grotere kans op een zitplaats.
Reputatie 7
Dat is natuurlijk vooral de Sprinter. Wellicht maken minder mensen daar gebruik van de eerste klas, of juist voor een kortere afstand?

De eerste klas in de IC's is natuurlijk een stuk beter (met als beste uiteraard in ICM). 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Eerste klas in sprinters is sowieso volkomen achterhaald.
Reputatie 4
@Tamzin Daar denken de regionale toch anders over met een vaak fors luxere 1e klas (Arriva Limburg bijvoorbeeld) Bij de Flirt vind ik het kwaliteitsverschil al verbeterd.
Verwacht wel dat deze kritiek bij de CAF sprinter en de ICNG meegenomen wordt, simpelweg omdat NS meer verdient aan de 1e klas reizigers.

Voor de 1e klas reizigers is het wel jammer dat de NS Internationaal lounges niet meer gratis toegankelijk zijn.
Ik begrijp je punt zeker! In sommige treinen is het verschil groter dan in andere treinen. Voor nu blijft het concept wel hetzelfde. Wie weet dat het in de toekomst weer meer om 'luxe' zal gaan. Je signaal zal ik doorgeven.
Reputatie 6
Badge
In de ICM treinen is de 1e klas super comfortabel en wel degelijk een wereld van verschil i.t.t de 2e klas.
Reputatie 7
Badge +3
@volvo8700
Dat verzint Arriva niet maar dat eist de provincie bij de aanbesteding. Elders in het land rijdt Arriva ook zonder eerste klas omdat dat daar niet wordt gevraagd.
Aan de andere kant was de tweede klas vroeger een stuk minder comfortabel, beide klasse zijn naar elkaar toegegroeid.
Reputatie 2
@volvo8700
Dat verzint Arriva niet maar dat eist de provincie bij de aanbesteding. Elders in het land rijdt Arriva ook zonder eerste klas omdat dat daar niet wordt gevraagd.
Ik meen me te herinneren dat de provincie Limburg de 1e klas niet verplichte aan de nieuwe vervoerder. Wat meer service zoals vip lounge, prioriteit bij NS bussen, korting bij NS retail en betere stoelen (verstelbaar en met voetsteunen) maken wat mij betreft het product aantrekkelijker.
Daarnaast is er vrijwel geen voordeel meer van 1e klas aangezien veel mensen zonder 1e klas ticket er toch gaan zitten. Vooral in de intercity direct tussen amsterdam centraal en schiphol, veel internationals zitten dan onterecht in de eerste klas.
Reputatie 7
Badge +3
@Dumpertfan
Artikel D 4.35 van het Limburgse bestek eist een eerste klas afdeling in de treinen.
Het is heel simpel. Als ik een forse meerprijs betaal voor reizen per 1e klasse, verwacht ik ook dat het waargemaakt wordt, en niet dat ik dan in een au fond tweede klasse coupé terechtkom die men door een andere kleur bekleding een ander uiterlijk heeft proberen te geven, maar die in feite niks meer biedt dan tweede klasse.
Reputatie 7
Badge +3
Klopt, daarom propageer ik ook dat NS eens serieus gaat nadenken wat men met de eerste klas wil. Of een eerste klas van voldoende niveau of anders geen eerste klas meer. Waarbij je onderscheid kunt maken tussen intercity's en sprinters. Rood i.p.v. blauwe stofjes is in ieder geval geen oplossing.
Reputatie 6
Badge
De extra luxe is overal wel degelijk aanwezig behalve in de sprinters. En dat zijn de treinen waar je voor een korte tijd in zit, dus boeit het NS terecht niet dat er haast geen verschil is.
Reputatie 7
Badge +3
Schaf dan net als bijna overal in het buitenland de eerste klas in sprinters af.
Reputatie 7
Badge +3
De komst van de OV-chipkaart heeft het afschaffen van de 1e klas niet eenvoudiger gemaakt. In het verleden waren er trajecten bij NS waar alleen 2e klas was. Dat werd dan doorberekend in de prijzen van 1e klas kaartjes. Voorbeeld: een kaartje van Amsterdam Centraal naar Roodeschool. 1e klas tot Groningen, daarna 2e klas. Maar dat werkt alleen op trajecten aan het eind of begin van een reis. Zomaar in het midden van het land 1e klas in de Sprinters afschaffen levert chaos op.

Als op een traject zowel treinen met als treinen zonder 1e klas rijden, wordt het wel erg ingewikkeld om het juiste tarief te berekenen. Hoe krijg ik mijn geld terug als ik voor 1e klas heb betaald (bijvoorbeeld door een klassenwissel in te stellen bij een automaat) wanneer de trein die komt voorrijden geen 1e klas heeft?

Een oplossing zou kunnen zijn om chipkaartlezers op te hangen in treinen die in de nieuwe situatie nog wel 1e klas hebben. De klassenwissel kan dan in de trein worden geregeld.

Het afschaffen van de 1e klas in Sprinters zie ik om meerdere redenen niet gebeuren. De hierboven geschetste tariefproblemen zijn misschien nog wel het lastigste obstakel om op te ruimen. Ik zie meer in het aantrekkelijker maken van de 1e klas. Betere stoelen, betere WiFi etc. Verder zou ik de 1e klas in de daluren veel goedkoper maken zodat meer mensen gaan betalen voor de 1e klas en tegelijkertijd Railrunners verbannen.
Had afgelopen week het "genoegen" in nieuw stoptreinmaterieel te zitten (oh, nee die heten sprinter..) in Brabant. Dan heb je in de kop van de trein een aantal op elkaar gepropte bankjes die écht niks comfortabeler zijn dan tweede klas, die je bovendien alleen bereiken kan door als een klipgeit een paar hoge treden op te klimmen (hoe moeten gehandicapte of oudere, slecht ter been zijnde mensen die eerste klas hebben betaald dat doen?!) en dan zit je echt geen cent comfortabeler dan in de tweede klas. Dus waarom moet ik daar dan 40% ofzo méér voor betalen, voor hetzelfde comfort als tweede klas? En je kan mij niet wijsmaken dat dat prijsverschil dan zit in het feit dat in die zogenaamde eerste klas de bekleding van de bank toevallig rood is in plaats van blauw. En sterker nog, de eerste klas is nog rotter bereikbaar dan de tweede, door al die extra drempels en traptreden, dus je betaalt een stuk méér, krijgt geen cent comfort méér, en moet er ook nog méér moeite voor doen je zitplaats te bereiken... wie is hier nou gek?
Reputatie 6
Badge
@Pejeka, als ik jouw post zo zie, kan ik alleen stellen dat niet NS maar de klant gek is dat ze zoveel extra betalen voor iets dat volgens jou 0,0 voordelen heeft. Misschien moet je je post nog 1x lezen en kijken waar het fout ging.
Reputatie 7
Badge +4
Ik weet ook wel dat het niet gebeurt maar er zou in de tramtreintjes (SLT) ook gewoon eerste klas moeten zitten á la Koploper. Een ander kleurtje en houten leuning is geen eerste klas. In de Arrivatreintjes ook geen driezits maar soms een iets comfortabeler stoeltje. De eerste klas haal je er alleen in de Intercity uit als het om comfort gaat. Al zijn veel vale stoelen ook wel aan een onderhoudsbeurt toe.

Lang leve de Koploper, dat is echt eerste klas. Ik heb het geluk er vaak mee te kunnen reizen, hetzelfde comfort was er in de Benelux maar daar zijn nu vaak alleen Belgische rijtuigen. Niet slecht trouwens.

Het is niet altijd de meerprijs waard maar ben toch blij met de eerste klas. Lekker rustig en je kunt fatsoenlijk lezen en werken.
Reputatie 6
Badge
Juist, de koploper is de enige trein waar je echt luxe reist. Kan het niet vaak genoeg zeggen.

Reageer