Waarom zitten er in de sprinters geen wifi? | NS Community
beantwoord

Waarom zitten er in de sprinters geen wifi?


Heel vaak moet ik van Hoorn naar Alkmaar. Daar rijdt vaak een sprinter van Hoorn richting Haarlem. Daar zit geen wifi in. Maar soms word er ook een dubbeldekker ingezet en daar zit wel wifi in. Mijn vraag is waarom er er wel in de dubbeldekkers wifi zitten en in de sprinter niet?
icon

Beste antwoord door Brian NS 13 June 2014, 09:00

Bekijk origineel

39 reacties

er is mijns inziens ook geen enkele reden waarom dit op Europees niveau moet worden voorgeschreven.

De EU-richtlijnen op het gebied van spoorwegmaterieel zijn gericht op interoperabiliteit. Dat moet ertoe leiden dat 1) treinen net zo gemakkelijk een landsgrens over rijden als een andere provinciegrens en 2) een vervoerder die inschrijft op een Nederlandse concessie op den duur niet meer per se nieuw materieel hoeft aan te schaffen dat speciaal voor de Nederlandse markt is gebouwd. Als ieder land zijn eigen afwijkende regeltjes blijft verzinnen, doorgaans wel met hetzelfde doel voor ogen, blijft dat gedwarsboomd worden en daar worden alleen de monopolisten die de thuismarkt voor zichzelf willen houden beter van.
@volvo8700 De eis van toiletten geldt alleen voor het hoofdnet van NS.
@Pepe Nederlandse treinen kunnen sowieso niet naar het buitenland met 1500V. En dan hebben we het nog niet over verschillen in ruimteprofielen, perronhoogtes, beveiligingssystemen, etc
Reputatie 7
Badge +3

Er sneuvelen 10 zitplaatsen per toilet en als je bedenkt dat er in een Flirt zo meteen sowieso maar 114 zitplaatsen passen is dat wel bijna 10% van het totaal. Dan kun je dus niet meer zeggen dat dat nauwelijks iets uitmaakt want als NS voor hetzelfde aantal reizigers 10% meer treinen moet gaan kopen (of je moet nog meer mensen laten staan in de spits) wordt dat het verschil tussen winst en verlies. Zo groot zijn de winstmarges echt niet.


Dit is natuurlijk een discussie zonder eind. Maar feit is natuurlijk wel dat NS Sprinters inzet op trajecten waarop ze meer dan een uur onderweg zijn. Als ze zouden worden ingezet op korte trajecten, zoals in het verleden de Zoetermeer Stadslijn, zou niemand vragen om toiletten. (Als ik het me goed herinner zaten er in de SGM's voor de Zoetermeerlijn geen toiletten).
Het is NS zelf die Sprinters zonder toiletten is gaan inzetten op bijvoorbeeld Amsterdam - Zwolle via Lelystad. Natuurlijk levert dat klachten op.


En dan praat ik nog niet over de kosten van inbouw (alleen al voor SLT tientallen miljoenen euro's) en de kosten van onderhoud en legen (jaarlijks 100.000 euro per toilet voor 131 SLT-stellen). Dat worden dus hele dure toiletbezoekjes.
NS had zelf beter moeten nadenken toen ze de SLT's zonder toiletten bestelden. Achteraf inbouwen is altijd duurder.


Landen waar geen nationale verplichting is voor toiletten zijn bijv. Nederland en Duitsland, daar mag de concessiehouder het bepalen. In Nederland wordt het voor het hoofdnet wel geeist, voor regionale concessies vaak ook niet. In Duitsland zijn er ook heel veel concessies waar geen toiletten worden geeist zoals bijv. de S-bahnen en veel regionale diesellijnen (RegioSprinters hebben bijv. standaard geen toiletten).

Kortom, de EU krijgt weer eens de schuld van iets waar ze niets mee te maken hebben. Duitsland kan dus zelf kiezen of ze in concessies opnemen dat er toiletten in de treinen moeten zitten.

We hebben een vergrijzende bevolking die we de gelegenheid willen bieden om zelfstandig op reis te kunnen gaan. Het is alleen maar logisch dat daar rekening mee wordt gehouden bij de bestelling van nieuw materieel. We zijn in Nederland op de goede weg wanneer het gaat om de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Er is echter één vervoerder die nog steeds (en waarschijnlijk tot 2030) treinen laat rijden zonder gelijkvloerse instap en vervolgens op de eigen klanten moppert dat ze zo traag zijn bij het in- en uitstappen.
Reputatie 7
Badge +3
@Pepe Nederlandse treinen kunnen sowieso niet naar het buitenland met 1500V. En dan hebben we het nog niet over verschillen in ruimteprofielen, perronhoogtes, beveiligingssystemen, etc
Je geeft precies aan waarom het belangrijk is om tot Europese standaarden te komen. ERTMS is een voorbeeld van zo'n standaard die in de toekomst de interoperabiliteit mogelijk gaat maken.
In Nederland is de perronhoogte aangepast van 84 naar 76 cm boven spoorstaaf. Hierdoor is het veel eenvoudiger geworden om materieel te bestellen voor een gelijkvloerse instap.
Het zal nog decennia voordat de standaarden overal in de praktijk zijn doorgevoerd. Denk alleen maar eens aan alle perrons in bijvoorbeeld Duitsland. Maar zonder standaarden en afspraken zou er nooit iets gebeuren.
@Pepe Nederlandse treinen kunnen sowieso niet naar het buitenland met 1500V. En dan hebben we het nog niet over verschillen in ruimteprofielen, perronhoogtes, beveiligingssystemen, etc

Daarom is het ook de bedoeling die zaken gelijk te trekken. Uiteraard wordt ook dat tegengewerkt door de monopolisten (zie bijvoorbeeld het dralen van NS met de invoering van ETCS), met steun van de linkerkant van de politiek. Het gevolg is dat onnodig veel treinen net voor de grens eindigen in plaats van op elkaar aansluiten. Zie bijvoorbeeld die trein uit Essen die geen paar honderd meter Nederland in kan/mag rijden om op station Roosendaal te komen.
Reputatie 1
WiFi in de trein is een overbodige luxe: iedereen heeft 3 of 4G. Ik zou liever zien dat de NS elders in investeert, zoals beter en meer materiaal zodat ze aan hun hoofdverplichting kunnen voldoen: de reiziger tijdig van A naar B brengen.
Reputatie 7
Badge +3
@Yvo86
Daar heb je natuurlijk een goed punt. Sommige innovaties worden ingehaald door andere innovaties.
Ik kan me nog herinneren dat er (rond 1990) telefooncellen in de Benelux-trein werden geplaatst als extra service. En dat ik een keer in Frankrijk vanuit een telefooncel in de TGV heb gebeld en kon melden dat we 300 km/u reden.
Die telefooncellen zijn jaren geleden al weer gesloopt sinds (bijna) iedereen zijn eigen telefoon bij zich heeft.
De investering voor WiFi in de trein zal overbodig blijken wanneer iedereen goedkope 4G-abonnementen heeft. Zo gaan die dingen.

Ik pleit voor WiFi in de sprinter.Tussen Utrecht C. en Rotterdam C. worden sprintes ipv intercity's ingezet. De sprinters rijden wel als intercity. Dat betekent minimaal 37 minuten in de sprinter reizen zonder WiFi. Waardeloos!!

Badge +3

Veel sprinters zijn tegenwoordig ook al uitgerust met wifi. De sprinters die nu worden ingezet als intercity tussen Utrecht en Rotterdam zijn van het type SLT. Dat zijn alweer relatief oude sprinters die het niet hebben. In die tijd (ze zijn gebouwd vanaf 2007) was mobiel internet nog veel minder belangrijk. Er werd sowieso minder belang gehecht aan voorzieningen in sprinters; die treinen werden ook afgeleverd zonder toilet.

Wellicht dat de SLT over een aantal jaren bij een revisie alsnog wifi krijgt, maar ik ga ervan uit dat er ruim voor die tijd weer intercitymaterieel rijdt in alle intercity’s tussen Utrecht en Rotterdam. Overigens rijdt een deel van die intercity's nog altijd met intercitymaterieel; als u wifi erg belangrijk vindt, dan zou u kunnen kijken of u een kwartier eerder of later kunt reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Tegen de tijd dat de SLT’s gerenoveerd gaan worden zitten we waarschijnlijk al op 6G. De vraag om wifi in de trein zal de komende jaren alleen maar afnemen.

Ik pleit voor WiFi in de sprinter.Tussen Utrecht C. en Rotterdam C. worden sprintes ipv intercity's ingezet. De sprinters rijden wel als intercity. Dat betekent minimaal 37 minuten in de sprinter reizen zonder WiFi. Waardeloos!!

U kunt ook bij uw provider een abonnement nemen. 

Ik pleit voor WiFi in de sprinter.Tussen Utrecht C. en Rotterdam C. worden sprintes ipv intercity's ingezet. De sprinters rijden wel als intercity. Dat betekent minimaal 37 minuten in de sprinter reizen zonder WiFi. Waardeloos!!

Ach gossie, ja je zou maar 37 minuten per dag zonder wifi moeten doorbrengen …….

 

@Tamzin  Bij je telefoon provider krijg je internet, geen wifi :rofl:

Reputatie 5

37 minuten geen wifi...

 

“o boy,o dear;Too bad,so sad,nevermind!”

 

Wifi is een gratis service van NS en NS heeft verder ook geen verplichting inzake wifi!

Reageer