beantwoord

Waarom zitten er kleppen voor de zijramen van oudere sprinters

• 24 March 2014
  • 9 reacties
  • 1280 Bekeken

Bij oude(re) sprinters met zijramen in de cabine van de machinist zie je een soort kleppen waardoor het zicht naar opzij belemmerd wordt. Waarvoor zitten die daar? Nieuwere sprinters hebben geen zijramen dus die hebben dat niet. Vroeger bij de 'hondeneuzen' zaten ze ook niet, maar later wel..
icon

Beste antwoord door Loes 24 March 2014, 12:34

Bekijk origineel

9 reacties

Bij oude(re) sprinters met zijramen in de cabine van de machinist zie je een soort kleppen waardoor het zicht naar opzij belemmerd wordt. Waarvoor zitten die daar? Nieuwere sprinters hebben geen zijramen dus die hebben dat niet. Vroeger bij de 'hondeneuzen' zaten ze ook niet, maar later wel..

Hoi Boekie,

Ik heb me door collega machinisten me laten vertellen dat dat spiegels zijn, maar dat deze buiten spiegels zijn ingeklapt. Of deze ooit gebruikt zijn weet ik niet, maar het zou de machinist zicht geven als hij of zij de deuren dicht zou doen of dat kon en of er niets tussen zit. Normaal zit er een hoofdconducteur op, die het vertrek inzet en controleert of alle deuren correct en veilig gesloten kunnen worden en ook dicht zijn, de machinist heeft dan geen buitenspiegels nodig en zodoende zijn die tegenwoordig ingeklapt.

Misschien dat een machinist hier nog meer over kan vertellen, meer weet ik er niet over.
Reputatie 6
Badge
Ik ben geen machinist, maar ik heb via internet teruggevonden dat deze spiegels sinds 2011 buiten werking zijn gesteld om spontane uitklapping tijdens het rijden te voorkomen, wat schade kan aanrichten. Verder wordt eenmans-bediening met enkel een machinist (zonder HoofdConducteur) bijna nooit meer gebruikt, waardoor de spiegels geen nut hebben.
Ik ben geen machinist, maar ik heb via internet teruggevonden dat deze spiegels sinds 2011 buiten werking zijn gesteld om spontane uitklapping tijdens het rijden te voorkomen, wat schade kan aanrichten. Verder wordt eenmans-bediening met enkel een machinist (zonder HoofdConducteur) bijna nooit meer gebruikt, waardoor de spiegels geen nut hebben.

Klinkt inderdaad zeer plausibel. Dank je Aar voor de aanvulling 😳
Tot 2006 reden er nog sprintertreinen op de Zoetermeerlijn. Deze hadden éénmansbediening: de machinist keek via de uitgeklapte spiegel of hij de deuren kon vergrendelen en vertrekken. Tijdens het rijden werd de spiegel ingeklapt.
Ik voel me al overbodig om hierop te reageren. Ik sta er nog steeds van te kijken hoeveel men weet over zulke spoorgerelateerde vragenstukken.

Het klopt inderdaad dat er tot 2007 of 2006 (begin te twijfelen) sprintertreinen op die lijn reden. Deze heette op dat traject CityPendel. Ook werd deze trein ingezet als Nachttrein op hetzelfde traject voor de feestjongeren. Dat was rond 1995/1996. Waarom deze weg is gegaan weet ik niet meer, maar dat was maar voor een hele korte periode. (Overigens reed de eerste SGM op het traject ''Hofpleinlijn'')

En zelf heb ik niet op dit traject gereden. Wel een paar keer meegereden met een collega omdat ik in die tijd extra dienst had. Dat waren toen nog tijden.

Maar ik merk dat ik iets te ver in het verkeerde zijstraatje ga. Terug op het onderwerp, waar dienden deze spiegels voor.

Allereerst nog een stukje geschiedenis.
Bij de verouderde SGM's zat er alleen aan de rechterkant een achteruitkijkspiegel. Dit is zeer goed te zien op het volgende filmpje: Klik hier voor het filmpje.

Al de voormalige SGM's waren 2-baks. En zoals je nu opvalt zijn ze vrijwel allemaal veranderd naar 3-baks. Dit was tussen het jaar 2004 en 2006 gedaan (kan er misschien een jaar naast zitten). Ze hebben toen een hele metamorfose gehad. Later zijn de overige 2-baks toch nog vernieuwd, want daar was toen enige twijfeling over. Wat er precies is veranderd is niet echt relevant nu. En ik weet zeker dat daar wel iets van op internet is terug te vinden. Er is toen aan de linkerkant een spiegel bijgekomen voor het geval dat de trein toch aan de linkerkant de passagiers moest laten uitstappen. Maar ik kan je vertellen, dat is een miskoop geweest, en daar hadden ze gerust op kunnen besparen. Want zeer kort daarna werden de spiegels buiten werking gebracht door inderdaad de reden die Aar heeft verteld.
Even geheugen opfrissertje, Jan.

De eerste SGM (treinstel 2001) in de reizigersdienst reeds op 26 maart 1975 op de Hofpleinlijn.

Diezelfde Hofpleinlijn werd op 3 juni 2006 definitief opgeheven om vervolgens omgebouwd te gaan worden tot RandstadRail.

Gr. Hans
Inderdaad een tijdje geleden. Zo zie je dat er toch nog wat is bijgebleven . En een mooie toevoeging nog van jou Hans. Dan wordt het nu tijd om de computer weer is af te gaan sluiten.

Had overigens in een ander topic mijn verkeerde rooster doorgeven. Vandaar dat ik wat later van de computer ga. Anders denken jullie misschien ook van: 'hopen dat ik morgen niet hem als machinist heb'. Heb morgen een korte dag die wat later begint dan normaal. Woensdag heb ik weer een vrij lange dienst.
Ik ken weinig of geen machinisten meer, Jan.
Dus als ik met de trein mee ga is en blijft het toch altijd maar de vraag hoe wakker (of slaperig) die machinist
is. Ik geen hem/haar altijd maar het voordeel van de twijfel :)
Hier op de Hoekse Lijn rijdt vrijwel uitsluitend SGMm, en zo lang ik maar merk dat er na alle toeters en bellen in de cabine niks bijzonders gebeurd, zo lang ga ik er maar van uit dat de MCN nog "bij de les"is :D

Goeie diensten, zowel morgen als woensdag.,

Groeten,
Hans
Nog bedankt Hans!

Reageer