beantwoord

Wachten aansluitende nachtnettrein op vervangend busvervoer?

• 13 januari 2015
  • 7 reacties
  • 241 Bekeken

Vandaag is er voor de zoveelste keer een storing bij lage zwaluwe. Ik ben om elf uur in Eindhoven vertrokken en zou om half een in den haag zijn. Vanaf Breda zijn er bussen. Waarom kan de aansluitende nachtnettrein op Rotterdam cs niet twee minuten wachten op een bus? Ik doe nu vier en een half uur over een reis die normaal anderhalf uur duurt.
icon

Beste antwoord door Thijs NS 13 januari 2015, 13:10

Wachten is overdags meestal niet handig. Hoe dat op het nachtnet precies zit weet ik niet precies, maar ik kan me voorstellen dat er dan iets meer speling mogelijk is. Het is voor jou in ieder geval erg vervelend dat er niet gewacht werd, en ik zal dat hier registreren. Ik adviseer je nog een claim voor geld terug bij vertraging in te dienen.
Bekijk origineel

7 reacties

Wachten is overdags meestal niet handig. Hoe dat op het nachtnet precies zit weet ik niet precies, maar ik kan me voorstellen dat er dan iets meer speling mogelijk is. Het is voor jou in ieder geval erg vervelend dat er niet gewacht werd, en ik zal dat hier registreren. Ik adviseer je nog een claim voor geld terug bij vertraging in te dienen.
Reputatie 6
Ik neem aan dat ook nachtnettreinen gewoon netjes op tijd moeten rijden?
In principe wel wsm. Soms kan er een situatie ontstaan waardoor een trein even wacht op overstappers uit een andere trein of (vervangende) bus. Overdag is dat bijna nooit mogelijk, maar Thijs geeft terecht aan dat dit 's nachts anders kan zijn ivm de minimale bezetting op het spoor. Of het ook daadwerkelijk gebeurt weet ik niet, het is een gedachte.
Dank voor de reacties! Ik snap dat er een trein uitvalt(kan gebeuren), begrijp ook dat bussen regelen lang duurt, omdat er geld en mensen voor moeten zijn. Wat ik jammer vind is dat er niet even naar het volgende station gebeld wordt of de overstap gehaald kan worden. Kost namelijk niks en levert veel klanttevredenheid op. En s nachts kan je nergens overstappen en dus maakt her volgend mij niet uit dat de trein n paar minuutjes later rijdt. Ik pak in ieder geval voorlopig niet meer de laatste trein.
Of het ook daadwerkelijk gebeurt weet ik niet, het is een gedachte.

Zoals ik hier van HC Loes heb begrepen, krijgt het treinpersoneel niet eens informatie over de aankomst van treinen waarop ze aansluiting bieden. Waarschijnlijk hebben ze dus al helemaal geen idee van wanneer treinvervangende bussen arriveren. Al is er de ruimte om te wachten, dan gebeurt het vermoedelijk alsnog niet, uit onwetendheid.
Het personeel heeft op bijvoorbeeld Rotterdam CS dan ook helemaal geen beeld op de bussen vanaf de perrons, daarvoor moet je écht het station verlaten. Daarvoor zou er bijvoorbeeld een Knoco en/of PLP moeten communiceren dat de bus net aankomt, en dat de trein misschien wachten kan. Als de PLP of ander servicepersoneel niet eens in de buurt is van de locatie waar die bus stopt, dan schiet het niet op.
De Knoco heeft dan ook geen beeld op de bussen, en zou dit via een PLP of servicemedewerker te horen kunnen krijgen. Helaas is óók mijn ervaring dat dit nogal eens in de mist gaat.

Ja, er zijn stations waar je goed zicht hebt op de treinvervangende bussen, en dan gebeurt het ook wel dat een trein een minuutje wacht, maar als je er geen zicht op hebt, houdt het voor een conducteur al snel op, en moet hij/zij protocol volgen tenzij anders geïnformeerd: Vertrektijd + vertreksein brand? Vertrekprocedure starten. Dat mag eventueel 25 seconden voor de officiële vertrektijd, maar dat terzijde.
Het komt soms voor dat collega's van de rijdende dienst of van Veiligheid en Service of andere met porto van het rijdend personeel portofooncontact opneemt met de HC van een aansluitende trein. De HC die chef trein is kan dan beslissen om te wachten of niet. Zelf stel ik het zeer op prijs te horen dat er bussen net binnen zijn. Dan weet je wat je te wachten staat. In geval van nachtnet lijkt het me helemaal handig, maar zo is het systeem nog niet ingericht. Ik weet ook niet of dat zo gaat gebeuren, maar de collega's die de moeite nemen ff op te piepen stel ik altijd zeer op prijs.

Reageer