beantwoord

Wachten op aansluiting bij verstoringen

  • 17 april 2014
  • 4 reacties
  • 724 Bekeken

Beste NS,
Afgelopen week heb ik zesmaal ernstige vertraging opgelopen door storing bij Delft.
Al deze keren reed de intercity op HS net weg nadat wij met de stoptrein uit Rotterdam of Leiden aan kwamen.
Toen ik dit melde aan dienstdoende Conducteur gaf hij de mededeling dat de intercity volgens dienstregeling was vertrokken en dat de stoptrein 3 minuten te laat was. Hij vondt dit voldoende afgedaan ik heb de NS succes gewenst met hun service:(
Ik denk dat als er een slim persoon een interactieve dienstregeling/spoorplanning kan maken die bij storingen dit soort ongemakken kan voorkomen, immers als de intercity had aangesloten op de stoptrein hadden honderden mensen geen 30 minuten vertraging gekregen. Nu niet denken dat dit eenmalig was maar van de zes keer dat ik Delft moest passeren kwam dit 5 keer voor en het was niet het mooiste weer.:D:) De smilies werken ook niet goed.
icon

Beste antwoord door Anonymous 17 april 2014, 21:01

Hallo Willie,



In de titel van dit topic heb je het over werkzaamheden, in de tekst zelf over een storing.

Werkzaamheden worden altijd ruim tevoren aangekondigd en waar nodig wordt dan ook een geheel aangepaste dienstregeling (eventueel inclusief busvervoer) gemaakt.



Een storing is een zich onverwacht voordoend probleem. En daar is deze week inderdaad enkele dagen sprake van geweest tussen Rotterdam-Delft-Den Haag.

In dergelijke onvoorziene situaties is het niet zo eenvoudig om al meteen een aangepaste dienstregeling klaar te hebben liggen. Het gebeurt immers onverwacht en je weet ook niet hoe lang zo'n storing zal duren?

In eerste instantie wordt dan doorgaans de gehele treindienst stil gelegd. Dan rijdt er gewoon een tijdje geen enkele trein. Dat was in dit geval ook zo.

In die tijd buigen knappe koppen zich over het probleem en bekijken of het toch nog mogelijk is om op beperkte schaal treinen te laten rijden.

Ook dat is gebeurd, waardoor na enige tijd toch weer een aantal treinen volgens een uitgeklede dienstregeling gingen rijden.

Doordat er sprake was van een seinstoring kunnen (en mogen) die wél rijdende treinen ook weer niet op volle snelheid rijden. Veiligheid is immers het belangrijkste.

Gevolg is dan wel weer dat die treinen die wel rijden met vertraging op de diverse stations arriveren.

Wat op zich natuurlijk heel vervelend is, maar waar op zich niets aan te doen is. Een alternatief zou zijn om in het geheel geen treinen te laten rijden.

En dan kun je bij een vertraagde trein 2 dingen doen.

Je kunt alle andere treinen laten wachten op die vertraagde trein, om de aansluiting over te nemen.

Gevolg daarvan is dan weer dat die andere treinen ook weer met de nodige vertraging vertrekken, wat binnen de kortste keren weer een sneeuwbaleffect op de gehele treindienst. Waardoor het uiteindelijk zelfs mogelijk is dat die storing tussen Delft en Den Haag uiteindelijk merkbaar wordt in vertragingen elders in het land. Want er is voor die Intercity een weg vrij gehouden (een tijdpad). Als ie later vertrekt is dat tijdpad niet meer beschikbaar en moet die vertraagde IC tussen andere treinen door geloodst gaan worden, met extra vertraging tot gevolg, niet allen voor die IC, maar ook voor andere treinen die dan weer of die IC moeten wachten.



Dus wordt doorgaans voor optie 2 gekozen. De "aansluitende" treinen gewoon op hun eigen tijd laten vertrekken, waardoor dat hiervoor beschreven sneeuwbaleffect niet ontstaat.

Dat is natuurlijk super vervelend voor die paar honderd mensen die in die stoptrein zitten. Maar in dat geval laat men het belang van ettelijke duizenden andere passagiers in andere treinen zwaarder wegen.



Overigens is het niet NS die dit allemaal beslist. De treindienstleiding is een verantwoordelijkheid van ProRail.



In jouw bericht spreek je er over dat honderden mensen door deze gang van zaken een vertraging kregen van 30 minuten. Gelukkig heeft NS - als pleister op de wonde - voor dergelijke gevallen een Geld terug bij vertraging regeling, waar je eventueel aanspraak op kunt maken.



Wat had je eigenlijk verder van die conducteur verwacht. De beste man / vrouw heeft ook geen invloed op de treindienstleiding en kan ook maar vertellen wat hij / zij door krijgt.

Hetzelfde geldt voor de machinist. Ook hij zal moeten handelen naar de seinbeelden die hij krijgt en de aanvullende telefonische opdrachten hoe verder te handelen (aangepaste snelheid, met lage snelheid door een stop tonend sein mogen rijden, etc. etc.).

Neem maar van mij aan dat zowel ProRail, als NS (en al die medewerk(st)ers op de trein) in zo'n situatie hun uiterste best doen om de reizigers nog zo goed mogelijk van A naar B te krijgen.



En jij noemt jezelf al Willie Wortel. Dat was indertijd op TV best een slimme jongen;

jij dus kennelijk ook. :)

Zou jij misschien die slimmerik kunnen zijn die even binnen enkele minuten een dienstregeling/spoorplanning in elkaar sleutelt die bij geheel onverwachte storingen als een sein- of wisselstoring, bovenleidingbreuk, etc. de treindienst toch volledig en zonder vertraging op gang houdt?

Om je enig idee te geven hoe een en ander in elkaar steekt hier de link naar een filmpje over Dienstregeling & Planning .

Misschien geeft je dat wel de "boost" om als een echte Willie Wortel bij NS of ProRail aan de slag te gaan en hen uit de brand te helpen bij storingen :$



Hopelijk heb ik met dit betoog je enig inzicht kunnen geven waarom sommige zaken niet kunnen, die volgens de reizigers juist zo simpel zijn.



Vriendelijke groet,

Wiarda
Bekijk origineel

4 reacties

Hallo Willie,

In de titel van dit topic heb je het over werkzaamheden, in de tekst zelf over een storing.
Werkzaamheden worden altijd ruim tevoren aangekondigd en waar nodig wordt dan ook een geheel aangepaste dienstregeling (eventueel inclusief busvervoer) gemaakt.

Een storing is een zich onverwacht voordoend probleem. En daar is deze week inderdaad enkele dagen sprake van geweest tussen Rotterdam-Delft-Den Haag.
In dergelijke onvoorziene situaties is het niet zo eenvoudig om al meteen een aangepaste dienstregeling klaar te hebben liggen. Het gebeurt immers onverwacht en je weet ook niet hoe lang zo'n storing zal duren?
In eerste instantie wordt dan doorgaans de gehele treindienst stil gelegd. Dan rijdt er gewoon een tijdje geen enkele trein. Dat was in dit geval ook zo.
In die tijd buigen knappe koppen zich over het probleem en bekijken of het toch nog mogelijk is om op beperkte schaal treinen te laten rijden.
Ook dat is gebeurd, waardoor na enige tijd toch weer een aantal treinen volgens een uitgeklede dienstregeling gingen rijden.
Doordat er sprake was van een seinstoring kunnen (en mogen) die wél rijdende treinen ook weer niet op volle snelheid rijden. Veiligheid is immers het belangrijkste.
Gevolg is dan wel weer dat die treinen die wel rijden met vertraging op de diverse stations arriveren.
Wat op zich natuurlijk heel vervelend is, maar waar op zich niets aan te doen is. Een alternatief zou zijn om in het geheel geen treinen te laten rijden.
En dan kun je bij een vertraagde trein 2 dingen doen.
Je kunt alle andere treinen laten wachten op die vertraagde trein, om de aansluiting over te nemen.
Gevolg daarvan is dan weer dat die andere treinen ook weer met de nodige vertraging vertrekken, wat binnen de kortste keren weer een sneeuwbaleffect op de gehele treindienst. Waardoor het uiteindelijk zelfs mogelijk is dat die storing tussen Delft en Den Haag uiteindelijk merkbaar wordt in vertragingen elders in het land. Want er is voor die Intercity een weg vrij gehouden (een tijdpad). Als ie later vertrekt is dat tijdpad niet meer beschikbaar en moet die vertraagde IC tussen andere treinen door geloodst gaan worden, met extra vertraging tot gevolg, niet allen voor die IC, maar ook voor andere treinen die dan weer of die IC moeten wachten.

Dus wordt doorgaans voor optie 2 gekozen. De "aansluitende" treinen gewoon op hun eigen tijd laten vertrekken, waardoor dat hiervoor beschreven sneeuwbaleffect niet ontstaat.
Dat is natuurlijk super vervelend voor die paar honderd mensen die in die stoptrein zitten. Maar in dat geval laat men het belang van ettelijke duizenden andere passagiers in andere treinen zwaarder wegen.

Overigens is het niet NS die dit allemaal beslist. De treindienstleiding is een verantwoordelijkheid van ProRail.

In jouw bericht spreek je er over dat honderden mensen door deze gang van zaken een vertraging kregen van 30 minuten. Gelukkig heeft NS - als pleister op de wonde - voor dergelijke gevallen een Geld terug bij vertraging regeling, waar je eventueel aanspraak op kunt maken.

Wat had je eigenlijk verder van die conducteur verwacht. De beste man / vrouw heeft ook geen invloed op de treindienstleiding en kan ook maar vertellen wat hij / zij door krijgt.
Hetzelfde geldt voor de machinist. Ook hij zal moeten handelen naar de seinbeelden die hij krijgt en de aanvullende telefonische opdrachten hoe verder te handelen (aangepaste snelheid, met lage snelheid door een stop tonend sein mogen rijden, etc. etc.).
Neem maar van mij aan dat zowel ProRail, als NS (en al die medewerk(st)ers op de trein) in zo'n situatie hun uiterste best doen om de reizigers nog zo goed mogelijk van A naar B te krijgen.

En jij noemt jezelf al Willie Wortel. Dat was indertijd op TV best een slimme jongen;
jij dus kennelijk ook. :)
Zou jij misschien die slimmerik kunnen zijn die even binnen enkele minuten een dienstregeling/spoorplanning in elkaar sleutelt die bij geheel onverwachte storingen als een sein- of wisselstoring, bovenleidingbreuk, etc. de treindienst toch volledig en zonder vertraging op gang houdt?
Om je enig idee te geven hoe een en ander in elkaar steekt hier de link naar een filmpje over Dienstregeling & Planning .
Misschien geeft je dat wel de "boost" om als een echte Willie Wortel bij NS of ProRail aan de slag te gaan en hen uit de brand te helpen bij storingen :$

Hopelijk heb ik met dit betoog je enig inzicht kunnen geven waarom sommige zaken niet kunnen, die volgens de reizigers juist zo simpel zijn.

Vriendelijke groet,
Wiarda
Beste Wiarda,

Ik heb gekeken naar de link, mijn reactie is als volgt: als er snelle reacties nodig zijn komen die terecht bij "bijsturing" ik denk dat hier een oplossing is te vinden:D
Laatst is er ook een documentaire over de Hema geweest waarin de nieuwe directeur een paar dames, die al jaren 18 maanden deden over een nieuwe collectie,eiste dat dit binnen 6 weken moest. Je begrijpt het onbegrip maar na enkele maanden waren alle neuzen gekeerd en was de misssie voltooid, goede docu trouwens:)
Heden ten dagen kan met software eenvoudig het complexe nederlandse spoornet worden gemoduleerd, hieruit is door validatie met gegevens uit het verleden eenvoudig knelpunten blood te leggen. Hierna is het mogelijk effectiever en sneller te sturen door "bijsturing".
Helaas ben ik zeer druk als uitvinder bij een Offshore bedrijf en kan ik niet aan de gang bij NS:(
Als U meer informatie heeft over "bijsturing" dan kan ik kijken of ik meer info kan geven.

Vriendelijke groet Willie Wortel

Helaas ben ik zeer druk als uitvinder bij een Offshore bedrijf en kan ik niet aan de gang bij NS:(
Als U meer informatie heeft over "bijsturing" dan kan ik kijken of ik meer info kan geven.

Vriendelijke groet Willie Wortel


Hallo Willie Wortel,

Ook ik ben geen NS-er hoor, slechts een eenvoudig gebruiker van dit forum.
Ik het echter een uitdaging om ook andere bezoekers van het forum van zo goed mogelijke informatie te voorzien.
Dus jouw vraag over meer informatie over "bijsturing" intrigeerde me en dan wordt het een uitdaging.
Voorlopig heb ik een artikel(tje) gevonden over https:// http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Bijsturen_van_de_treindienst, en ook nog een filmpje van NS zelf waarin e.e.a. over bijsturing wordt uitgelegd.
Ik heb niet de indruk dat alles tot in detail wordt behandeld, maar het geeft toch een aardige indruk van wat er achter de schermen gebeurt.

Vr,gr,
Wiarda
Hallo Willie Wortel,
De filmpjes die Wiarda noemt geven aan dat het plannen van de treindienst zeer complex is. Bij een storing wachten treinen vaak niet op vertraagde treinen. Zo is de verstoring te isoleren, en hebben reizigers op andere trajecten er geen last van. Bij lange vertragingen kun je dan inderdaad geld terug vragen. Ik heb de titel van je topic aangepast en verplaatst naar 'in de trein'.

Reageer