beantwoord

wachten van aansluitende treinen

• 30 October 2015
  • 11 reacties
  • 481 Bekeken

Afgelopen donderdag 's avonds met de trein van Leiden Centraal naar Arnhem Centraal. Tussen Ede en Arnhem een aanrijding met een persoon en tussen Den Bosch en Nijmegen werkzaamheden, dus werd mij geadviseerd via Zwolle te reizen (uur vertraging). Achteraf bleek dat tussen Ede en Arnhem bussen werden ingezet, maar toen was ik al onderweg naar Zwolle. Kan gebeuren.

Onder de gegeven omstandigheden verliep de reis naar Zwolle prima: in de stiltecoupé was het daadwerkelijk stil (eindelijk!), de conducteur leek een carrière als stand-up comedian te ambieren (vermakelijk!) en het belangrijkste: de trein reed na een aanvankelijke vertraging van vier minuten al snel stipt op tijd (jawel!). Vlak voor het binnenkomen in Zwolle begon de ellende en stonden we te wachten op een of ander rood sein. De conducteur, die even daarvoor nog zo amusant was, hield zich stil, maar het gevolg stond al op de borden in het coupé: drie minuten vertraging en nog 1 minuut overstaptijd. Tezamen met een handjevol medereizigers was het dus sprinten geblazen met als gezamenlijk startschot het tergend traag openen van de deuren: de trappen af, door de stationshal en weer de trap op naar het betreffende perron. Toen we bijna het perron op waren hoorde ik al het afgrijselijke gekners van het fluitje en reed de trein voor onze neuzen weg. Niemand had de overstap gehaald.

Het is voor mij gewoon niet uit te leggen dat een trein niet even 15 seconden kan wachten, zodat alle (rennende) reizigers mee hadden gekund. Het zal vast wel dat er procedures zijn en dat Pro Rail bepaald wanneer een trein vertrekt etc., maar het was 's avonds laat, dus niet middenin de spits, en nota bene de trein richting Groningen wachtte wel. Voor mij persoonlijk natuurlijk extra zuur omdat ik nu een vertraging had van ruim anderhalf uur en een half uur in de gure kou moest wachten op wat misschien wel het meest troosteloze intercity-station van Nederland is.

Concrete vraag is waarom er blijkbaar geen communicatie is tussen de treinen onderling.

Groet,
icon

Beste antwoord door Loes 30 October 2015, 20:36

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 6
De belangrijkste taak van NS is het zoveel mogelijk op tijd laten rijden van treintjes. Daartoe stelt Prorail zoveel mogelijk op tijd de gewenste rijpaden in. Het is vervolgens niet aan NS om treinen op te houden: als een rijweg is ingesteld en de vertrektijd is aangebroken, dient de conducteur te vertrekken. Zou hij dit niet doen, dan lopen andere treinen weer vertraging op. Daarom kan de trein niet 15 seconden wachten.

Gelukkig was u ruim op tijd voor de volgende trein.
De belangrijkste taak van NS is het zoveel mogelijk op tijd laten rijden van treintjes. Daartoe stelt Prorail zoveel mogelijk op tijd de gewenste rijpaden in. Het is vervolgens niet aan NS om treinen op te houden: als een rijweg is ingesteld en de vertrektijd is aangebroken, dient de conducteur te vertrekken. Zou hij dit niet doen, dan lopen andere treinen weer vertraging op. Daarom kan de trein niet 15 seconden wachten.

Gelukkig was u ruim op tijd voor de volgende trein.

Welke andere treinen precies, om 23.00 uur 's avonds? Toen ik verbouwereerd op het perron stond kwam daarna niet binnen vijf minuten een andere trein binnen en de trein naar Groningen moest de andere kant op. Ik hoop niet dat je serieus meent dat een "vertraging" van 15 seconden niet wordt ingelopen.

De werkelijke reden dat de aansluitende trein niet nog even 15 seconden wachtte (zoals de trein naar Groningen, op hetzelfde perron) lijkt mij dat dit niet gecommuniceerd is naar de conducteurs van de vertrekkende trein en ik ben erg benieuwd waarom dit niet het geval is.
Reputatie 6
Het is niet de 15 seconden vertraging, maar 15 seconden wachten, dan moeten er nog mensen instappen en komen er nog wat trage overstappers aanhollen, dus al met al ben je toch al gauw twee a drie minuten verder.
Dan kunnen er verderop dus inderdaad problemen ontstaan. Net ten noorden van Zwolle ligt bijvoorbeeld een drukke gelijkvloerse aansluiting met de spoorlijn naar Emmen, het is dus belangrijk dat treinen op tijd vertrekken.

Het is niet gebruikelijk dat conducteurs van verschillende treinen met elkaar communiceren om aansluitingen te laten wachten. Dit zou erg veel extra werk opleveren dat in het geheel niet bijdraagt aan de hoofdtaak van de conducteur.
Het is niet de 15 seconden vertraging, maar 15 seconden wachten, dan moeten er nog mensen instappen en komen er nog wat trage overstappers aanhollen, dus al met al ben je toch al gauw twee a drie minuten verder.
Dan kunnen er verderop dus inderdaad problemen ontstaan. Net ten noorden van Zwolle ligt bijvoorbeeld een drukke gelijkvloerse aansluiting met de spoorlijn naar Emmen, het is dus belangrijk dat treinen op tijd vertrekken.

Het is niet gebruikelijk dat conducteurs van verschillende treinen met elkaar communiceren om aansluitingen te laten wachten. Dit zou erg veel extra werk opleveren dat in het geheel niet bijdraagt aan de hoofdtaak van de conducteur.

Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk over die 15 seconden, dat is niet realistisch. Het zal maximaal een minuut zijn (ik trof slechts een handjevol vloekende mensen aan op het perron). Trage overstappers hebben geen recht van spreken want dan moeten ze maar rennen.

Afgezien van de communicatie tussen treinen onderling, kun je als vertrekkende conducteur zien dat er nog een trein binnenkomt waar overstappers in zitten. Als je dan toch niet even een minuutje wacht, steek je dus gewoon je figuurlijke middelvinger op naar de reiziger.

Het vertraging-argument en dat er dan verderop problemen ontstaan, dat zal soms wel waar zijn, maar in dit geval sowieso niet. Voor zover ik kon zien stapten er in plaatsen als Wijhe en Olst (waarom zijn dit trouwens intercity-stations?) helemaal niemand in.
Hoi mowgli,

Erg vervelend dat het allemaal zo is gelopen. Hetgeen wsm zegt, is wel waar helaas, waar we soms onderuit kunnen komen door actief te communiceren.
De regel is inderdaad zo, als het sein veilig is gekomen en het is tijd van vertrek, staat in ons handboek dat wij als hoofdconducteur de vertrekprocedure moeten inzetten. Dit is een enorm doorgeslagen regel en om een verzoek te doen om een aansluiting via de officiële weg te laten overnemen, moet je al minimaal 15 minuten van tevoren gaan bellen en hopen dat het verzoek wordt ingewilligd. Bij de laatste treinen is die kans groter dan als er nog anderen gaan helaas. Als ik weet dat er nog een trein dezelfde richting opgaat, heeft het weinig zin om te bellen, is het de laatste dan zeer zeker wel.
Tussen treinen onderling is eigenlijk geen communicatie. Soms wordt er een "groepsoproep" tegenaan gegooid en dan hoop je maar dat je je collega eraan krijgt die je wil hebben. Als ik weet dat een aansluiting weg is en mijn reizigers niet meer thuis komen, ga ik direct vervangend vervoer regelen, want dat behoort ook tot mijn taken als HC namelijk.
Daarin steun ik wsm niet om elke keer onze "hoofdtaken" negatief te benadrukken, want een HC die naar eer en geweten zijn of haar werk doet, merkt een reiziger direct. Ook al kunnen we geen ijzer met onze handen breken.

Ik hoop dat je wat met mijn uitleg kan, veel meer kan ik er helaas niet van maken.

Edit naar aanleiding van je laatste reactie: Ja, ik zou dat zeker doen als ik weet van de verstoringen in dat gebied. Ik zou gewoon wachten, maar officieel mag ik dat niet.
Reputatie 7
Badge +3
Als het echt om 1 of 2 minuten gaat is het om 23.00 uur natuurlijk kolder, te meer daar je als verkeersleider of conducteur weet dat bij verstoringen op dit uur van de dag het voor sommige reizigers wel eens de laatste mogelijkheid kan zijn om uberhaupt nog thuis te komen. Daarnaast zijn de dienstregelingen voldoende ruim opgezet om zo laat op de avond een vertraging van 1 of 2 minuten onderweg in te halen.
Hoi mowgli,

Erg vervelend dat het allemaal zo is gelopen. Hetgeen wsm zegt, is wel waar helaas, waar we soms onderuit kunnen komen door actief te communiceren.
De regel is inderdaad zo, als het sein veilig is gekomen en het is tijd van vertrek, staat in ons handboek dat wij als hoofdconducteur de vertrekprocedure moeten inzetten. Dit is een enorm doorgeslagen regel en om een verzoek te doen om een aansluiting via de officiële weg te laten overnemen, moet je al minimaal 15 minuten van tevoren gaan bellen en hopen dat het verzoek wordt ingewilligd. Bij de laatste treinen is die kans groter dan als er nog anderen gaan helaas. Als ik weet dat er nog een trein dezelfde richting opgaat, heeft het weinig zin om te bellen, is het de laatste dan zeer zeker wel.
Tussen treinen onderling is eigenlijk geen communicatie. Soms wordt er een "groepsoproep" tegenaan gegooid en dan hoop je maar dat je je collega eraan krijgt die je wil hebben. Als ik weet dat een aansluiting weg is en mijn reizigers niet meer thuis komen, ga ik direct vervangend vervoer regelen, want dat behoort ook tot mijn taken als HC namelijk.
Daarin steun ik wsm niet om elke keer onze "hoofdtaken" negatief te benadrukken, want een HC die naar eer en geweten zijn of haar werk doet, merkt een reiziger direct. Ook al kunnen we geen ijzer met onze handen breken.

Ik hoop dat je wat met mijn uitleg kan, veel meer kan ik er helaas niet van maken.

Edit naar aanleiding van je laatste reactie: Ja, ik zou dat zeker doen als ik weet van de verstoringen in dat gebied. Ik zou gewoon wachten, maar officieel mag ik dat niet.

Loes, dank voor je reactie en interessant om te lezen! De trein naar Zwolle liep in de allerlaatste minuten vertraging op door een rood sein. Ik begrijp dus dat de wachtende trein naar Groningen dus "onofficieel" wachtte.

Conclusie lijkt mij dat de betreffende conducteur (in de trein van gisteren 22.49 uur van Zwolle naar Arnhem) best heel eventjes had kunnen wachten maar dit niet "officieel" mag en blijkbaar weinig meevoelend is met de doorsnee reiziger.

Er reden hierna nog twee treinen, dus ik zat niet vast, maar als je na een uur vertraging door zoiets nog eens een half uur moet wachten, pak je de volgende keer wel weer de auto.
@mowgli

Zeker bij verstoringen is dit dan enorm zuur dat mijn collega gewoon is gegaan. Dan snap ik wel als men de vlgd keer de auto zou pakken.
Ach ja, je kunt een keer pech hebben, de machinist die dezelfde avond een aanrijding met een persoon had zal nog een veel vervelendere avond hebben gehad.

Goed om te zien dat er ook hoofdconducteurs met hart voor de zaak zijn. Naar mijn mening zouden conducteurs in situaties als deze gewoon moeten "mogen" wachten, het feit dat ik hier helemaal een topic over maakt zegt genoeg over mijn frustratie hierover.
Reputatie 4
Badge
Wat ook nog mee kan spelen is dat er normaal weinig overstappers zijn die vanuit de polder richting Deventer gaan.
Bovendien zal de conducteur van de vertrekkende trein in Zwolle zich niet gerealiseerd hebben dat er in de trein uit het westen mensen zouden kunnen zitten die omreizen via Zwolle wegens een versperring tussen Arnhem en Ede. Het is inderdaad de snelste oplossing, maar ligt als route niet voor de hand.

In dit geval valt de conducteur mijns inziens weinig te verwijten. Op een groter station als Zwolle mag niet van een conducteur verwacht worden dat hij de aankomst van alle andere treinen in de gaten houdt.
Klopt John, dat zal zeker hebben meegespeeld. Desondanks waren er nog wel wat mensen die wilde overstappen richting Deventer.

Als conducteur sta je voor de trein en zie je net een andere trein binnenkomen. Op dat uur komt er hooguit elk kwartier een passagierstrein binnen. Ik vind dat je dan best van een conducteur mag verwachten om even op die trein te wachten, maar goed, als je dagelijks 50 keer een trein wegfluit dan let je er misschien niet altijd op.

Reageer