Wagon raakt los

• 16 november 2019
  • 18 reacties
  • 757 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Ik zag zojuist de achterste wagon van een trein al rijdend losschieten. Is het nog wel veilig op het spoor? :wink:

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Mag hopen dat je dit ook op een snellere manier gemeld hebt.

En waar is deze nare reactie voor nodig? Ik neem aan dat het NS personeel dat zelf wel gedaan heeft en hier @mrfreeze  niet voor nodig had.

Ik heb begrepen dat Ozosnel zijn eigen weg al heeft gevonden naar Sinterklaas en dat de Pieten hard aan het werk zijn om de cadeautjes uit de wagon te laden en te verplaatsen naar Apeldoorn. Geen paniek! :grinning:

Reputatie 7
Badge +3

En waar is deze nare reactie voor nodig? Ik neem aan dat het NS personeel dat zelf wel gedaan heeft en hier@mrfreeze  niet voor nodig had.

Sinterklaas binnenkomst 😄😄

Reputatie 7
Badge +3

Dan was er 2 dagen geleden zeker alvast een oefening? :grin:

https://www.rtvoost.nl/nieuws/321411/Twee-treindelen-schieten-los-van-elkaar-tijdens-rit-in-Zwolle

Reputatie 7

Ik sprak toevallig de conductrice die op die trein zat. Lijkt me een raar gezicht als je ineens de treinen van elkaar ziet. Is overigens niet de eerste keer met de DDZ dat dit gebeurt. Hoewel uiterst onwenselijk, niet echt gevaarlijk. Er wordt direct een noodremming ingezet en de treindelen komen stil te staan.

Reputatie 7
Badge +3

Dat het een raar gezicht is kan ik me heel goed voorstellen. Hoewel het wel vaker gebeurd is, is het gelukkig geen dagelijkse kost. 

Het is wel frappant dat in dit geval de 2 stellen ieder aan een kant van de overweg staan. Misschien de tekst daar maar aanpassen “Let op, er kan een nog deel van de trein aankomen”. :rofl:

Reputatie 3

Is overigens niet de eerste keer met de DDZ dat dit gebeurt. Hoewel uiterst onwenselijk, niet echt gevaarlijk. Er wordt direct een noodremming ingezet en de treindelen komen stil te staan.

Is dat omdat de remleiding kapot/open getrokken wordt? Is er dan niet een risico dat de voorste trein harder remt dan de tweede?

Reputatie 7
Badge

Is dat omdat de remleiding kapot/open getrokken wordt? Is er dan niet een risico dat de voorste trein harder remt dan de tweede?

De treinleiding ontlucht@Arnold2 als de automatische koppeling ongewenst ontkoppeld.

De voorste kan in principe inderdaad harder remmen dan de achterste, met een beetje geluk koppelen ze dan weer.

Echter meestal is het voorste treinstel wat sneller dan de achterste, door de stand van de Remkes en, voordat de machinist gaat "meeremmen".

Met de opmerking van@Slidestops dat het "niet echt gevaarlijk is" ben ik het dan ook niet helemaal eens.

Reputatie 7
Badge +4

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wilden de Duitsers Franse kunstschatten naar Duitsland brengen. Deze werden in de achterste goederenwagon geladen. Er volgde een vooropgezet en uitgekiend plan. De trein reed snel en men slaagde er in de wagon los te koppelen. Toen de trein passeerde legden handlangers snel de wissel om direct na het passeren, en de wagon kwam op het zijspoortje in een loods terecht. Het verhaal gaat dat de trein midden in de nacht een andere route reed, waarbij men de stationsnamen had veranderd. Snugger gedaan, de wagon is daardoor niet gevonden.

De wagon is pas na de oorlog door de Résistance  weer teruggegeven, en de behouden kunst kon terug naar Parijs. 

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem van de trein van Sinterklaas was natuurlijk dat deze veel te snel ging. Dat kan zo'n oude trein helemaal niet aan. Tja, dan is het niet zo vreemd dat er een wagon losschiet. Vanaf station Beekbergen waar deze wagon weer tot stilstand kwam is deze wagon alsnog naar Apeldoorn gebracht. Alleen had paard Ozosnel intussen al alternatief vervoer gevonden naar Apeldoorn. Geldt dan nog wel GTBV?

https://sinterklaasjournaal.ntr.nl/kijken

Reputatie 7
Badge

Leuk verhaal @Thom 

"Remkes" moet "Remkraan" zijn in mijn bijdrage 😀

Reputatie 4

Gtbv helaas niet.

Kwam volgens de omroep binnen kwam met 20 min vertraging .

Reputatie 7
Badge +3

Jammer, GTBV vanaf Spanje had nog best wel een leuk bedrag geweest :rofl:

En als het wel 30 minuten was geweest was die vast in eerste instantie afgekeurd omdat de rest van de trein wel op de tijd was. Moet je weer gaan uitleggen dat nou net alleen jouw wagon was losgeraakt.:joy:

Reputatie 5

Het probleem van de trein van Sinterklaas was natuurlijk dat deze veel te snel ging. Dat kan zo'n oude trein helemaal niet aan. Tja, dan is het niet zo vreemd dat er een wagon losschiet. Vanaf station Beekbergen waar deze wagon weer tot stilstand kwam is deze wagon alsnog naar Apeldoorn gebracht. Alleen had paard Ozosnel intussen al alternatief vervoer gevonden naar Apeldoorn. Geldt dan nog wel GTBV?

Deze wagon stond om 11.40u al op station Apeldoorn met een Sik ervoor, terwijl de stoomtrein pas drie kwartier later binnenkwam. Heeft ie hem dan ingehaald onderweg? En sinds wanneer heet die schimmel Ozosnel in plaats van Amerigo? Ze maken echt alles kapot…. :cold_sweat:

Reputatie 7
Badge +3

Straks ga je nog zeggen dat Sinterklaas niet bestaat zeker? Ga nou eens gewoon mee in het verhaal. Ik vind het gewoon erg leuk gedaan.

En het is ook weer niet zo dat het paard van Sinterklaas altijd al Amerigo heeft geheten. Is blijkbaar pas sinds 1990, lees ik onderstaand artikel. Ik kan me uit mijn jeugd niet eens herinneren hoe het paard toen heette en of die in die tijd wel een naam had. Maar dat schijnt dus Sasmona te zijn geweest toen, zegt me eerlijk gezegd helemaal niets.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Paard_van_Sinterklaas_(paard)

https://www.ad.nl/show/937-000-kijkers-voor-sinterklaasjournaal-maar-waar-is-amerigo~a927eb33/

Reputatie 2

Vroeger was rijdend afkoppelen iets wat zelfs in de dienstregeling werd gedaan…. Zo kon een sneltrein reizigers bij een bepaald station afzetten zonder er te stoppen. Handig bij traag optrekkende stoomtreinen, die per haltering meer tijd nodig hebben dan moderne treinen.

Hier een filmpje waarin het proces wordt uitgelegd, gefilmd tijdens de laatste reguliere “slipdienst” in Engeland: 

Ik heb geloof ik ergens eens gelezen dat dit vroeger ook in Nederland werd gedaan.

Reputatie 7
Badge +4

Prachtig filmpje, Sjoerd. Het was me niet bekend.

Reageer