wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers?

  • 27 September 2020
  • 269 reacties
  • 7136 Bekeken


Toon eerste bericht

269 reacties

…..

Ik wil nog wel even zeggen dat ikzelf ook liever geen mondneuskapje draag in de trein, en dat ik eerder ben voor het volgende: veel treinstellen, en wel minimaal anderhalve meter afstand in de trein (dus heel veel lege stoelen).

...

En wie gaat dat dan betalen?  Want de overheid wil dat niet betalen.  Daar loopt op dit moment een flinke discussie over tussen de OV bedrijven en de overheid, want de overheid wil dat we de originele dienstregeling blijven rijden als OV bedrijven maar dekt niet de kosten die daar mee gemoeid gaan. Elk bedrijf zou vraag en aanbod opnieuw op elkaar afstemmen om zo de kosten in de hand te houden, de OV bedirjven mogen op dit moment het aanbod niet verminderen omdat de vraag lager is.

De dekking van de kosten moet toch ergens vandaan gaan komen, langere treinen betekend nml. ook extra kosten vanwege stroomverbruik, personeel, slijtage materieel en daarmee gepaard onderhoud.


Op jouw vraag wie gaat dat dan betalen? In eerste instantie zou ik denken: de overheid (de belastingbetaler). De trein is een publieke voorziening, en het hele land is erbij gebaat dat men a. naar zijn werk gaat, b. dat men de trein neemt en niet de auto, en c. dat het virus zich niet verder verspreidt.

In tweede instantie denk ik ook: bijna iedereen in Nederland levert financieel in nu. Misschien moeten de kaartjes toch maar TIJDELIJK een flink stuk duurder. Maarrrrr … dat vind ik voor de mensen in vitale beroepen die dagelijks naar hun werk gaan, toch niet kloppen. En voor mensen met een laag inkomen wordt het ook een probleem. Daar zou je weer regelingen voor kunnen maken. Dit is een oplossing, of het een goede oplossing is, weet ik niet. Waar wel heel goed geld vanaf kan, is van de mensen die veel geld ontvangen bij de NS.

Verder, dat is wel inzichtelijk, jouw lijst met de dingen die extra kosten veroorzaken. Ik had daar nog een vraag over, maar ik moet nog even nadenken hoe ik dat ga formuleren. Het is iets als: hoeveel maakt naar verhouding een leeg extra treinstel in kosten uit dat je meesleept achter een normaal gevulde trein.

"We" gaan maar even wachten wat je "overal" ingediende klachten over de door jou gesignaleerde tekortkomingen gaan opleveren @mariskah 

Dat kan 3 kanten opgaan, of de treinen blijven rijden en het nu aanwezige toezicht wordt voldoende geacht, of er moet veeel meer toezichthouders op de trein komen, of het treinverkeer wordt gestaakt omdat het toezicht onvoldoende is op de mondneuskapjes verplichting en de veiligheid in gevaar komt.

Reputatie 5

 

Denk dat veel treinpersoneel wel een beetje klaar is na maanden dweilen met de kraan open.......

Maar het overgrote deel van het treinpersoneel dweilt helemaal niet, en dat terwijl de kraan al sinds maart openstaat.. 

Daar ben ik dus wel een beetje klaar mee..

Reputatie 5

 

Denk dat veel treinpersoneel wel een beetje klaar is na maanden dweilen met de kraan open.......

Maar het overgrote deel van het treinpersoneel dweilt helemaal niet, en dat terwijl de kraan al sinds maart openstaat.. 

Reputatie 5

Maar waarom controle op de mondneuskapjes @mariskah ? De trein is geen kleuterklas, en de Pandemie is geen grap.

Zoals meerdere malen door mij hier gepost, er zijn duidelijke afspraken gemaakt over toezicht van de NS op de mmondkapjesplicht. Dat jij daar anders over denkt betekent niet dat die afspraken niet gemaakt zijn.

Handhaving kan helpen, maar brengt ook extra besmettingsrisico’s met zich mee en kost een hoop geld. Daarnaast kun je niet blijven handhaven “tot achter de voordeur”. De virusverspreiders moeten zelf tot inkeer komen. Dat zijn “wij” dus.

Volgens mij gaat dit topic over mondkapjesgedrag in de trein en niet tot achter de voordeur.

Ja dat klopt en het probleem wat we moeten oplossen zit met name achter de voordeur. Het zou mooi zijn als we overal, dus ook in de trein, mensen daarvan bewust kunnen maken.

.Ik heb de oplossing niet, maar ik denk dat Darwin ons hier uiteindelijk gaat helpen, hoe vervelend ook. Het wordt misschien een oplossing van de lange adem.

Survival of the fittest. Hoe sociaal...


Het is niet anders. Moet ik me bezwaard voelen omdat ik mijn werk zo kan aanpassen dat ik minder kans op infectie maak? Terwijl anderen elkaar de tent uitvechten ga ik gewoon een paar maanden binnen zitten als het moet.

 

Reputatie 5

 

Overigens heeft @mariskah inmiddels in meerdere berichten aangegeven dat ze zich niet meer in de discussie zou mengen en dat doet ze ook nog steeds. :rofl:

Als ik direct aangesproken of geciteerd wordt, ja dan reageer ik soms wel als me dat zinvol lijkt. Op de rest van jouw bericht reageer ik niet, dat vind ik nou bij uitstek een bericht dat geen reactie verdient.

 

…..

Ik wil nog wel even zeggen dat ikzelf ook liever geen mondneuskapje draag in de trein, en dat ik eerder ben voor het volgende: veel treinstellen, en wel minimaal anderhalve meter afstand in de trein (dus heel veel lege stoelen).

...

En wie gaat dat dan betalen?  Want de overheid wil dat niet betalen.  Daar loopt op dit moment een flinke discussie over tussen de OV bedrijven en de overheid, want de overheid wil dat we de originele dienstregeling blijven rijden als OV bedrijven maar dekt niet de kosten die daar mee gemoeid gaan. Elk bedrijf zou vraag en aanbod opnieuw op elkaar afstemmen om zo de kosten in de hand te houden, de OV bedirjven mogen op dit moment het aanbod niet verminderen omdat de vraag lager is.

De dekking van de kosten moet toch ergens vandaan gaan komen, langere treinen betekend nml. ook extra kosten vanwege stroomverbruik, personeel, slijtage materieel en daarmee gepaard onderhoud.

Nou dan meld ik me maar weer af. Of wacht, u bent geen moderator, ik dacht dat even doordat er "Reisleider” staat en u me met "u” aanspreekt.

Ik wil nog wel even zeggen dat ikzelf ook liever geen mondneuskapje draag in de trein, en dat ik eerder ben voor het volgende: veel treinstellen, en wel minimaal anderhalve meter afstand in de trein (dus heel veel lege stoelen).

Maar als ik er dan tegen heug en meug één draag, dan wil ik wel dat de rest dat ook doet, en dat daar op toegezien wordt.

Reputatie 7
Badge

Nee, er wordt meegelezen door moderators. En die hebben niet de macht om eigenhandig de maatregelen te nemen die u graag ziet.

Mark en Hugo, het geld moet uit de nationale pot komen!

 

Maar waar is deze community nou voor? Ik lees her en der dat je voor klachten ergens anders moet zijn. Wordt hier dan niet meegelezen door mensen die het voor het zeggen hebben?

Reputatie 7
Badge

Ik zou zeggen geef het door aan Mark en Hugo.

Dan moet je inderdaad een hele grote blik BOA's opentrekken. En dan gaat de prijs van het treinkaartje ook rap omhoog. 


Omdat het niet om zwartrijden gaat maar om een grote pandemie, vind ik eigenlijk dat het geld hiervoor uit de nationale pot moet komen.

 

Ik denk dat @mariskah toch liever ziet dat we uit onvrede de treinen laten staan uit protest richting de werkgever en de overheid die het NS personeel opzadelt met toezicht op (on)volwassen reizigers die het erg veel moeite vinden om hun mondkapje op te doen/houden tijdens hun treinreis.

Gezien het afwijzen van het pact door een grote meerderheid van het personeel wordt dit stilzetten van de treinen mogelijk binnenkort nog wel werkelijkheid ook, dan is @mariskah haar probleem ook opgelost.

Want tja, volwassen mensen moet je natuurlijk als kleuterklas zien omdat ze geen verantwoordelijkheid kennen richting anderen wat betreft het gebruik van mondneusmaskers tijdens hun OV reis.

Overigens heeft @mariskah inmiddels in meerdere berichten aangegeven dat ze zich niet meer in de discussie zou mengen en dat doet ze ook nog steeds. :rofl:

Maar waarom controle op de mondneuskapjes @mariskah ? De trein is geen kleuterklas, en de Pandemie is geen grap.

Als alle reizigers zich nu eens gewoon verantwoordelijk gaan gedragen en stopen met hun belachelijke toneelstukjes met mondneuskapjes snel weer afdoen, verkeerd dragen, zgn vergeten, 100 km doen over een kopje koude koffie dan zou de treinreis voor iedereen prettig en veilig zijn.

Denk dat veel treinpersoneel wel een beetje klaar is na maanden dweilen met de kraan open.......

Reputatie 5

En, waar heb jij een officiële klacht ingediend? 

De tijd dat ik überhaupt een klacht ergens over indiende ligt ver achter mij. Kwestie van wat ouder worden @mariskah denk ik.....Daar maak ik mij dus niet meer druk over. Kost gewoon te veel energie en tijd, en leverd in de regel niets op.

Laat je de uitkomst van je vele ingediende klachten alhier nog even horen ?

Met zo'n instelling begrijp ik nu ook veel beter waarom het de NS maar nooit lukt de problemen op te lossen..Geen tijd en energie aan besteden, niet druk maken, de vetantwoordelijkheid afschuiven op anderen. Ik ben iets ouder dan jij denkt vermoed ik. Gelukkig heeft bovenstaande mentaliteit niets te maken met ouder worden, ik heb er in ieder geval geen last van gelukkig.

Reputatie 5

Oh ja, lekker makkelijk. Jij vindt dat NS medewerkers niet goed hun werk en dat ze bij klachten wat betreft hun werkgever maar moeten klagen bij hun vakbond. Dat ze de bezuinigsplannen verwerpen is een behoorlijke klacht richting de werkgever en als ik dat laat zien dan begin je tegen mij te katten. 

Ik heb geprobeerd je erop te attenderen dat de discussie gaat over de huidige situatie in de trein en over hoe nu toezicht wordt gehouden op de mondkapjesplicht en niet over bezuinigingsplannen in de toekomst. Ik constateer inderdaad elke dag, op dit moment ook weer, dat er geen controle is op de mondkapjesplicht en dat vind ik een slechte zaak. Ook vind ik het niet kloppen dat een groot deel van het NS personeel hier steeds de verantwoordelijkheid bij de reiziger legt terwijl ze zichzelf verstoppen in de trein. Jij hoeft niet met het OV en de conducteur zit lekker in zijn hokje. Dus wie is er hier nou makkelijk?

 

En, waar heb jij een officiële klacht ingediend? 

De tijd dat ik überhaupt een klacht ergens over indiende ligt ver achter mij. Kwestie van wat ouder worden @mariskah denk ik.....Daar maak ik mij dus niet meer druk over. Kost gewoon te veel energie en tijd, en leverd in de regel niets op.

Laat je de uitkomst van je vele ingediende klachten alhier nog even horen ?

Reputatie 7
Badge +3

Oh ja, lekker makkelijk. Jij vindt dat NS medewerkers niet goed hun werk en dat ze bij klachten wat betreft hun werkgever maar moeten klagen bij hun vakbond. Dat ze de bezuinigsplannen verwerpen is een behoorlijke klacht richting de werkgever en als ik dat laat zien dan begin je tegen mij te katten. 

Reputatie 5

Jullie hebben toch een vakbond ga daar dan klagen.

Misschien even het nieuws volgen? De plannen van NS vallen niet echt goed bij de vakbondsleden https://www.nu.nl/economie/6080897/vakbondsleden-ve

Jullie hebben toch een vakbond ga daar dan klagen.

Misschien even het nieuws volgen? De plannen van NS vallen niet echt goed bij de vakbondsleden https://www.nu.nl/economie/6080897/vakbondsleden-verwerpen-massaal-bezuinigingsplannen-ns.html  

 

rwerpen-massaal-bezuinigingsplannen-ns.html  

Je begrijpt als altijd toch weer niet precies waar deze discussie nou over gaat.Volg jij maar fijn het nieuws hoor lekker thuis voor de tv! Ik kan de komende dagen weer in de trein zitten tussen een heleboel reizigers die geen mondkapje dragen

Reputatie 5

Tja, maar het is mijn werkgever niet.

Inderdaad, je bent de klant. Al eens overwogen, immers je mening staat voor jou onomstoten vast, om een officiële klacht in te dienen over een OV vervoerder bij een officieel klachten orgaan. Klagen op een klantenforum tegem medeklanten en een verdwaalde werknemer heeft in de regel erg weinig nut @mariskah ?

Ja hoor, allang gedaan bij alle instanties die ik kon bedenken. BIJ NS zelf. t is nog even wachten tot die klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld en dan kan ik ermee naar de OV Ombudsman en bij de rijksoverheid zelf oa. En, waar heb jij een officiële klacht ingediend? Als verdwaalde werknemer, daarmee bedoel je dan oa jezelf neem ik aan, zie ik hier ook heel wat klachten van jouw kant voorbijkomen.

Reputatie 7
Badge +3

Jullie hebben toch een vakbond ga daar dan klagen.

Misschien even het nieuws volgen? De plannen van NS vallen niet echt goed bij de vakbondsleden https://www.nu.nl/economie/6080897/vakbondsleden-verwerpen-massaal-bezuinigingsplannen-ns.html  

En over Spanje, als men daar net zo hygiënisch omgaat met het wegwerp mondneuskapje als hier bijna iedereen doet is het ook wel logisch dat men besmet raakt.

Zeer vele weten nog geeneens hoe op te zetten, of wat de voor- of achterkant is. Sommige zijn zichtbaar vuil na weken gebruik.

De maskers helpen zeker wel, maar de gebruiker weet niet hoe er mee om te gaan 😭 

Tja, maar het is mijn werkgever niet.

Inderdaad, je bent de klant. Al eens overwogen, immers je mening staat voor jou onomstotelijk vast, om een officiële klacht in te dienen over een OV vervoerder bij een officieel klachten orgaan. Klagen op een klantenforum tegen medeklanten en een verdwaalde werknemer heeft in de regel erg weinig nut @mariskah ?

Net als veel reizigers zie ik de conducteurs niet of nauwelijks, en medereizigers rekenen daar blijkbaar ook op.

Ik zat vandaag in een coupé (Castricum-Amsterdam Amstel) met 5 mensen zonder mondkapje en geen optie om de conducteur te waarschuwen.

Ook bij uitstappen niet, want ze stond maar paar seconden buiten om even te fluiten aan andere uiteinde van de trein.

 

Reageer