wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers? | NS Community

wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers?

  • 27 September 2020
  • 269 reacties
  • 7133 Bekeken


Toon eerste bericht

269 reacties

@Jeroendat verhoogde risico werkt het treinpersoneel zelf in de hand door niet structureel te controleren op het dragen van mondkapjes.

 


Het in de drukte begeven zoals op de o.a. perrons waar geen mondkapjes verplicht zijn verhoogt ons risico al in tegenstelling tot mensen die de drukte kunnen mijden.

En een ieder die geen mondkapje draagt verhoogt het risico voor de ander, ook de mondkapjes die wij vanuit de NS krijgen beschermen voornamelijk de ander en niet onszelf. Daarbij zijn de risico's op besmetting altijd groter als je met meer mensen in contact komt dan als je maar met een enkeling in contact komt.

En met de huidige situatie waar de cijfers weer flink oplopen kan ik de collega's niet geheel ongelijk geven dat ze aan hun eigen gezondheid denken.  In de tijd dat de cijfers laag waren was het risico beperkt en was controleren naar mijn idee gewoon goed mogelijk zonder veel extra risico's.

Klopt niet, niet medische mondmaskers zijn niet dicht genoeg om de virus deeltjes op te vangen. Anders hadden wij ze in het ziekenhuis al lang gebruikt. Daarnaast is er toegegeven dat het om gedrags beïnvloeding gaat. 

 

Reputatie 5

…..

Als ik zou constateren dat de maatregelen onuitvoerbaar zijn dan zou ik dit neerleggen bij mijn werkgever waar het hoort, en niet bij de reiziger

Nou dat is echt wel bekend bij het management.   En wat stelt het management voor, minder Hc’s op de treinen in de toekomst.

 

Tja, maar het is mijn werkgever niet. Het is jouw werkgever. Als jouw werkgever afspraken maakt met de overheid over toezicht op de mondkapjesplicht in de trein en die afspraken worden vervolgens niet nagekomen omdat er te weinig personeel is om het uit te voeren en/of omdat het weinige personeel dat er is het liever niet wil uitvoeren of van mening is dat het onuivoerbaar is dan is het wel heel onterecht om dat probleem naar de reizigers door te schuiven. Jullie hebben toch een vakbond ga daar dan klagen. Dit is gewoon een omkering van de feiten. Zo heb ik van NS medewerkers in het verleden ook al eens gehoord dat het probleem niet was dat er te weinig treinen waren, wel nee. Er waren gewoon te veel reizigers! Illustratief voor het totale gebrek aan klantvriendelijkheid. Welk bedrijf klaagt er in vredesnaam nou over een teveel aan klanten?

…..

Als ik zou constateren dat de maatregelen onuitvoerbaar zijn dan zou ik dit neerleggen bij mijn werkgever waar het hoort, en niet bij de reiziger

Nou dat is echt wel bekend bij het management.   En wat stelt het management voor, minder Hc’s op de treinen in de toekomst.

 

Reputatie 5

Heb je @mariskah mijn vraag al beantwoord hoe jij dan de IC Amersfoort naar Groningen zou bewaken als HC, eerder gesteld in dit topic ? 

Ja hoor, als je goed gelezen zou hebben had je het volgende kunnen lezen. Dat kan alsnog natuurlijk maar ik zal het hier nog even voor je weergeven:

Als ik zou constateren dat de maatregelen onuitvoerbaar zijn dan zou ik dit neerleggen bij mijn werkgever waar het hoort, en niet bij de reiziger

Heb je @mariskah mijn vraag al beantwoord hoe jij dan de IC Amersfoort naar Groningen zou bewaken als HC, eerder gesteld in dit topic ? 

Reputatie 5

Militairen inzetten, die lopen liever door de trein te patrouilleren met schoolkinderen en dagjesmensen dan in de woestijn van Syrië, en misschien nog nuttiger ook.....

@jeroen, @vareo, @deventer

Ik blijf het een zwaktebod vinden om dan maar niets te doen. Conducteurs verstoppen zich in de trein en de reiziger moet zelf maar zien. Vinden jullie dat terecht?

Reputatie 5

.Ik heb de oplossing niet, maar ik denk dat Darwin ons hier uiteindelijk gaat helpen, hoe vervelend ook. Het wordt misschien een oplossing van de lange adem.

Survival of the fittest. Hoe sociaal...

Reputatie 5

Handhaving kan helpen, maar brengt ook extra besmettingsrisico’s met zich mee en kost een hoop geld. Daarnaast kun je niet blijven handhaven “tot achter de voordeur”. De virusverspreiders moeten zelf tot inkeer komen. Dat zijn “wij” dus.

 

 

Volgens mij gaat dit topic over mondkapjesgedrag in de trein en niet tot achter de voordeur.

Militairen inzetten, die lopen liever door de trein te patrouilleren met schoolkinderen en dagjesmensen dan in de woestijn van Syrië, en misschien nog nuttiger ook.....

Reputatie 7
Badge

Dan moet je inderdaad een hele grote blik BOA's opentrekken. En dan gaat de prijs van het treinkaartje ook rap omhoog. 

Handhaving kost veel geld, maar al die ziekenhuisopnames en de economie in het slop nog veel meer. Bovendien ben je anders een groot gedeelte van het geld toch kwijt aan het betalen van werkloze mensen.

Een manier om te ondervangen dat mensen alleen een mondkapje op hebben in het zicht van een conducteur, is dat er BOA's of (spoorweg)politie in burger in coupé's gaat zitten.

Keep on dreaming, dan zit elke agent straks in burger in de trein en is er niemand meer om in de steden te handhaven.

Handhaving kost veel geld, maar al die ziekenhuisopnames en de economie in het slop nog veel meer. Bovendien ben je anders een groot gedeelte van het geld toch kwijt aan het betalen van werkloze mensen.

Een manier om te ondervangen dat mensen alleen een mondkapje op hebben in het zicht van een conducteur, is dat er BOA's of (spoorweg)politie in burger in coupé's gaat zitten.

Handhaving kan helpen, maar brengt ook extra besmettingsrisico’s met zich mee en kost een hoop geld. Daarnaast kun je niet blijven handhaven “tot achter de voordeur”. De virusverspreiders moeten zelf tot inkeer komen. Dat zijn “wij” dus.

Aanspreken helpt alleen voor de mensen die oprecht vergeten zijn hun mondkapje op te zetten (dat zijn er denk ik heel weinig). De rest gaat in protest en dan ben je nog verder van huis. Ik heb de oplossing niet, maar ik denk dat Darwin ons hier uiteindelijk gaat helpen, hoe vervelend ook. Het wordt misschien een oplossing van de lange adem.

Reputatie 5

Kijk, nu komen we ergens :grinning:  Ik ben niet alwetend, maar het idee is dat iedereen zich gaat realiseren dat “wij” het probleem zijn, niet “zij”. Heel goed dat je zelf een mondkapje draagt, met name om anderen te beschermen! Ik denk dat de signaalwaarde van het dragen van een mondkapje al heel goed helpt. Het aanspreken van anderen is misschien niet verstandig; het laatste wat je wilt is een (verhitte) discussie in een afgesloten ruimte. Niet met mondkapje en zeker niet zonder mondkapje.

Waar komen we dan? Ik geef een signaalwaarde af met het dragen van mijn mondkapje maar zit ondertussen wel in een coupé waarin de helft van de reizigers het mondkapje niet of niet juist draagt. Dat helpt dan dus niet. Is dan wij het probleem of zijn zij het probleem? Het aanspreken van anderen is misschien niet verstandig. Wat is dan wel verstandig volgens jou? Het lijkt mij dat er meer signaalwaarde uitgaat van het aanspreken van anderen dan het dragen van een mondkapje. Aangezien NS de reizigers niet of onvoldoende aanspreekt zullen de reizigers het dan wel zelf moeten doen.

 

Reputatie 5

Veiligheid is voor mij iets heel anders dan gezondheid 

 

 

Het is en blijft gewoon triest gedrag van reizigers die denken dat de plicht niet voor hen geldt.  En je kunt dat wel de verantwoording vinden van de Hc maar dat is het totaal niet, net zoals dat stoppen voor een rood verkeerslicht niet de verantwoording is van de Politie en in het geval van de trein de verantwoording is van IL&T.  Want bij het ontbreken van controle daar op zou ik dus gewoon door rood mogen rijden en kan ik wijzen naar de Politie of IL&T omdat er zo weinig op gehandhaafd wordt.

Kom op zeg, in wat voor wereld leven jullie.

Veiligheid en gezondheid zijn hier natuurlijk wel synoniem. Want de reiziger mag in de trein een veilige omgeving die bescherming tegen het coronavirus biedt verwachten.

 

De vergelijking met de politie vind ik niet relevant. De politie controleert en handhaaft wel en verstopt zich ook niet in de brandweerkazerne tijdens hun werkzaamheden.

Bovendien staat in het protocol verantwoord reizen met het OV van de rijksoverheid duidelijk vermeld dat NS toezicht dient te houden op de mondkapjesplicht in de treinen. Dus NS is wel verantwoordelijk, ook al denk jij daar anders over.

Persoonlijk leef ik in een wereld waar ik me houd aan de gemaakte afspraken met mijn werkgever over corona maatregelen. Aangezien ik een contactberoep heb brengt dat wel risico's met zich mee. Maar als werknemer ben ik wel verantwoordelijk voor de mensen met wie ik werk. Als ik zou constareren dat de maatregelen onuitvoerbaar zijn zou ik dit neerleggen bij mijn wergever waar het hoort. En niet bij de reizigers.

 

Dit staat hier op de site van de NS:

Als je toch een reis met de trein gaat maken, dan doen wij er alles aan om jouw reis zo vertrouwd en veilig mogelijk te maken.

Daar vertrouw ik eigenlijk op als ik in de trein wil stappen. Helaas kun je er niet zomaar meer uit als blijkt dat dit niet het geval is. Dus om nou te zeggen dat het de verantwoordelijkheid van de mensen zelf is en het daar bij te laten, nee!

En de kans dat er in de coupé ruzie van komt is groter wanneer ik iemand aanspreek, dan wanneer de conducteur dat doet. Die heeft er de positie voor, en de tact.

Reputatie 7
Badge +3

De kleuterachtigen in onze samenleving zullen alleen luisteren wanneer boetes worden uitgedeeld. Dat is naar maar waar.

Ja sorry hoor maar als ik dit zo lees:

maar het idee is dat iedereen zich gaat realiseren dat “wij” het probleem zijn, niet “zij”

 

Dit is toch totaal niet realistisch in de huidige maatschappij. We zien overal mensen dichterbij 1,5 meter en zonder mondkapjes op. Denk je nu echt dat een dergelijk verzoek gelezen door misschien 0,01 procent van het aantal reizigers gaat werken!

 

Ik denk dat alleen het herhaaldelijk uitdelen van boetes werkt. Als je elke keer voor het niet dragen van een mondkapje € 95,00 moet aftikken dan leer je het vanzelf wel af.

Dus meer controle en meer beboeten. Als daardoor een paar keer de trein stilgezet moet worden om een onwillige passagier te verwijderen dan moet dat maar.

De vraag moet niet zijn “wanneer gaan conducteurs handhaven?”, maar “wat kan ik zelf doen?”. En dan niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen.

Wat kan ik zelf doen? Ik vind het echt schofterig dat ik in een trein anderen moet verzoeken om te voldoen aan mondkapjesplicht en de conducteur zich de hele reis niet laat zien.

Kijk, nu komen we ergens :grinning:  Ik ben niet alwetend, maar het idee is dat iedereen zich gaat realiseren dat “wij” het probleem zijn, niet “zij”. Heel goed dat je zelf een mondkapje draagt, met name om anderen te beschermen! Ik denk dat de signaalwaarde van het dragen van een mondkapje al heel goed helpt. Het aanspreken van anderen is misschien niet verstandig; het laatste wat je wilt is een (verhitte) discussie in een afgesloten ruimte. Niet met mondkapje en zeker niet zonder mondkapje.

Reputatie 1

Kan je deze discussie misschien elders voortzetten? 
Je hoeft niet met het OV

En waarom vraag je dit niet ook aan de andere deelnemer in de discussie, maar alleen aan degene wiens mening je blijkbaar niet aanstaat?

FYI, ik reis al een tijd niet met het OV, al voordat we te maken hadden met Corona en om redenen die niets met Corona of mondkjapjes te maken hebben. Maar zou ik door bepaalde omstandigheden wel met het OV moeten dan zal ik geheel volgens de regels een mondkapje dragen, of er nu wel of geen controle is.  De bezwaren die ik uitte in de discusse betreffen vooral het nut van mondkapjes (met name de mondkapjes zoals die overal te koop zijn of zelf gemaakt worden) in situaties waar er andere maatregelen getroffen zijn of mogelijk zijn, zoals een kuchscherm of 1,5 meter afstand. Dit laatste is in OV voertuigen niet altijd mogelijk. 

Omdat de discussie gaat over handhaven van mondkapjesplicht in de trein, er is vast een forum waar je kan discussiëren over adviezen in de supermarkt.

Reputatie 1

@mariskahdie kunnen we ook omdraaien, als jij maar geen risico loopt op corona dan is het goed want de gezondheid van de Hc interesseert jou weinig/niet. Deze collega's worden hier wel elke werkdag gedurende elke keer dat ze door de trein gaan aan bloot gesteld, lopen door meerdere coupes heen en meerdere treinen per dag.  Want iedere reiziger verwacht ze na elk statio ndoor de trein te zien lopen en daarbij lopen ze uiteindelijk vele malen meer risico.

Het begint nog steeds bij de reiziger zelf die gewoon lak heeft aan de maatregelen en die na controle gewoon het kapje weer af doet. Schandalig gedrag van je mede reizigers maakt dit tot een probleem, controle zou helemaal niet nodig moeten zijn als iedereen gewoon zijn/haar verantwoordelijkheid neemt.

Maar ja, het is weer oh zo makkelijk om het af te schuiven op de controles terwijl dat dweilen is met de kraan open.

En goed, nu gaan we controleren ne hebben we een reiziger zonder mondkapje en gaan we die uit de trein zetten en bekeuren. Reiziger wil de trein niet uit dus poltie laten komen.  Hoe lang denk je dat de trein hierdoor stil blijft staan op het perron ?

Afgelopen week te maken gehad met zo'n probleem geval die pertinent weigerde een mondkapje op te doen ondanks meerdere waarschuwingen van de Hc op mijn trein. Puntje bij paaltje dacht ze net voordat V&S bij de trein kwam het kapje op te doen en onder de boete uit te komen.  Nou dat dacht ik en de Hc dus even niet, mevrouw heeft een boete gehad voor het mondkapje en ook nog voor het niet tonen van een ID. Politie moest erbij komen en al bij al heeft het dus 15 minuten geduurd en toen moest de Hc de combibon nog compleet gaan uitschrijven.

Als iedere reiziegr gewoon zijn/haar verantwoordelijkheid serieus nam richting de mede passagiers dan was dit hele topic overbodig geweest.  Maar helaas wonen we steeds meer in een land waar we egoistisch zijn en totaal geen rekening meer houden met een ander.

De gezondheid van de HC interesseert me wel, daarom draag ik een mondkapje


Service verlenen wel, kaartjes controleren doet nu niet iedereen. Ook Hc's maken zich zorgen over hun gezondheid aangezien ze wel de hele dag met diverse reizigers te maken hebben die uit het hele land komen en dus ook uit de corona haarden. Zoals hier boven al wordt aangegeven MOGEN ze door de trein heen voor een service rondje of kaart controle, maar een ieder maakt zelf de afweging op dit moment en daar denken de Hc's verschillend over.

De meeste mensen proberen zo min mogelijk met anderen in aanraking te komen ter voorkoming van besmetting, dat is voor het treinpersoneel veelal niet anders.

Hoezo wordt er wel service verleend? Zaterdag de reis Heemskerk-Arnhem gemaakt en zondag Arnhem-Heemskerk. Op beide dagen alleen maar personeel op het perron gezien en niet in de trein. 

Is toch een zeer lang traject met slechts 1 overstap in Amsterdam. Er is volgens mij alle tijd om tussen Amsterdam en Arnhem minimaal 1 keer door de trein te lopen (geldt in principe ook voor Heemskerk-Amsterdam, maar dat traject heeft wel belachelijk veel tussenstops) om een zgn serviceronde te maken. Waarom gebeurt dat dan niet??

@Jeroenals je ziet dat verschillende mensen zich niet aan de regels houden, dan roep je toch om dat je niet eerder vertrekt dan als iedereen het mondkapje opheeft en ophoudt. 

Het treinpersoneel moet de veiligheid van de reiziger waarborgen. Een mondkapje dragen is voor de veiligheid van de medereiziger. De medereiziger kan op het (juist) dragen attenderen, het treinpersoneel zal het moeten. Als iedereen het kapje correct draagt hoeft een conducteur zich dan ook niet op te sluiten als hij/zij bang is voor besmetting.

Veiligheid is voor mij iets heel anders dan gezondheid en gezondheid staat verder neit in de taakomschrijving van een Hc.

En zoals Deventer aangeeft zal ik dan als machinist weinig rijden omdat er in elke trein wel een reiziegr is die de verplichting tot het (juist) dragen van een mondkapje aan zijn/haar laars lapt.

Maar als ik zelf langs de trein loop attendeer ik mensen ook op het mondkapje, als iemand er geen één op heb dan geef ik dat aan en zolang ze er geen op hebben blijf ik wachten en geef ze de mogelijkheid er 1 op te doen of uit mijn trein te stappen.

Echter loop ik niet op elk station langs de trein en zie ik bij ee ndubbeldekker ook de bovenzijde niet. Maar zoals ik al aangaf controleert V&S geregeld bij ons in de regio op de treinen maar 1 station nadat ze zijn uitgestapt is het weer feest qua mondkapjes. Het is en blijft gewoon triest gedrag van reizigers die denken dat de plicht niet voor hen geldt.  En je kunt dat wel de verantwoording vinden van de Hc maar dat is het totaal niet, net zoals dat stoppen voor een rood verkeerslicht niet de verantwoording is van de Politie en in het geval van de trein de verantwoording is van IL&T.  Want bij het ontbreken van controle daar op zou ik dus gewoon door rood mogen rijden en kan ik wijzen naar de Politie of IL&T omdat er zo weinig op gehandhaafd wordt.

Kom op zeg, in wat voor wereld leven jullie.

als je ziet dat verschillende mensen zich niet aan de regels houden, dan roep je toch om dat je niet eerder vertrekt dan als iedereen het mondkapje opheeft en ophoudt.

Nou dat experiment zal een flinke dip in de punctualiteit gaan geven, dan rijdt er nog maar weinig. 

En @mariskah je roept om het hardst om veel meer en vooral continue mondneuskapjes toezicht in de praktijk op de trein, maar hoe zou jij dit dan toepassen op de trein.

Mariskah je gaat op stap met Virm4 + Virm4 op het traject Amersfoort - Zwolle - Assen - Groningen. Vanzelfsprekend ben je als HC dan alleen. Hoe ga jij de continue controle doen ? En wat doe je en waar als iemand weigert een kapje te dragen ?

Reputatie 5

Juist! En wie heeft het nu eigenlijk voor het zeggen in de trein? Op dit moment zijn de reizigers aan elkaar overgeleverd. Maar dat zou toch gewoon de conducteur moeten zijn al dan niet met ondersteuning van personeel van V&S?

Reageer