wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers? | NS Community

wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers?

  • 27 September 2020
  • 269 reacties
  • 7133 Bekeken


Toon eerste bericht

269 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Nee, inderdaad, reizigers zijn over het algemeen niet in geïnteresseerd in een intern bedrijfsprotocol, dus waarom daar wel aan refereren? Ik heb daar niet aan gerefereerd, dat was jij zelf. 

En ook bij deze vraag @Robert B speelt helemaal niet de vraag of deze OV medewerker in functie is maar wat er in het interne bedrijfsprotocol staat.

 

Badge +3

Er is alleen een uitzondering op de mondneuskapjes plicht gemaakt voor de OV medewerker welke mag kiezen tussen een mondneusmasker en het gelaatsmasker/face shield, dit mag alleen mits er in (herkenbare) dienstkleding gereist wordt.

Nee nou wordt ‘ie mooi… (en precies de reden voor mijn eerdere reactie/opmerking over NS personeel in een Arriva trein of bus).

Dienstkleding maakt dus precies het verschil of je een mondkapje op moet, of een faceshield voldoende is? Dan koop ik wat NS kleding op Marktplaats (uit China zelfs te koop?) en een spatscherm erbij. Zijn we ook klaar.

Nee beste reiziger, u mag dat natuurlijk niet maar ik ben ov-personeel dus ik mag dat wel, want ik ben hier in een andere rol dan u momenteel, en dat heeft ook iets met je verzekering voor woon-werk te maken volgens @Deventer of zo?!

Snapt u de verwarring nog? Nee, hou maar op, ergens! :nerd: Meldkamer zegt ‘zoek de HC zelf maar, want die kan het regelen’

Dan kan je inderdaad aan de slag soms, Bezigheidstherapie voor de beste reiziger, want waar is die HC in hemeltjesnaam?

Reputatie 7

Om een verdere bende te voorkomen Sars-cov-2 mogelijk maar eens dringend adviseren het veld te ruimen.

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb eerder al een echt wetenschappelijk onderzoek genoemd, dus niet op viruspravdaniveau, waarin in veertig landen gekeken werd naar de relatie tussen mondkapjes dragen en coronabesmettingen. Hieruit bleek dat in een grote stad als HongKong waar nagenoeg iedereen mondkapjes droeg (95 procent) het aantal besmettingen zeer laag was. De landen die deze maatregelen op tijd namen, hadden allemaal lage cijfers. 

Het is statistisch significant, voor de mensen die daadwerkelijk benul van Statistiek hebben. Vietnam heeft alles op alles gezet om voor een zeer laag aantal doden te zorgen.

De signaalwaarde van het dragen van mondkapjes door grotere aantallen mensen is zeer hoog en zal mensen overhalen mee te doen.  Ik zag gisteren in een supermarkt in Gouda dat alle medewerkers mondkapjes droegen. 

Ik vind het niet erg dat mensen met besmettingsvriendelijk gedrag het niet met me eens zijn.

Geïllustreerd:

 

 

Reputatie 7
Badge +3

't Zou me gezien de oplopende cijfers eerlijk gezegd niet verbazen als het personeel weer de instructie krijgt om geen service- en controlerondes te doen.

Reputatie 7
Badge +3

't Zou me gezien de oplopende cijfers eerlijk gezegd niet verbazen als het personeel weer de instructie krijgt om geen service- en controlerondes te doen.

Ik zat hier nog 's een beetje op door te googlen en kwam op de Corona-Q&A-pagina van FNV Spoor. Daar staat:

Moeten hoofdconducteurs controle- en servicerondes lopen?

Nee, al eerder is besloten dat conducteurs geen controlerondes meer doen op treinen. Sinds 14 maart is daar het besluit bijgekomen dat zij ook geen servicerondes meer lopen en dat er aanvullende instructies gelden voor het vertrekproces zoals buitenom sleutelen. Rijden met één HC wordt het uitgangspunt.

De pagina is voor het laatst geüpdatet op 15 juni, dus ná de invoering van de mondkapjesplicht. Een deel van de informatie lijkt verouderd. Is deze instructie eigenlijk nog steeds actueel?

edit: Ik vermoed van niet, aangezien o.a. Loes aangeeft weer volop bezig te zijn. En die zal vast niet tegen de richtlijnen ingaan :wink:  

Reputatie 7
Badge +3

We waren even tegelijk bezig :slight_smile:  't Is dan wel vreemd dat die pagina nog ná 1 juni is geüpdatet.

Reputatie 1

Blijkbaar wil eenieder hier liever muggeziften over maatregelen in plaats van de handen ineen te slaan tegen het coronavirus.

Ik doe niet meer mee! Ik ben liever op een constructieve manier bezig om verdere verspreiding can het coronavirus tegen te gaan.

 

Eens mariskah, er is een mondkapjesPLICHT in het OV, en daar hou ik mij graag aan om het voor iedereen zo veilig mogelijk te houden.

wil je geen mondkapje, vind je het allemaal maar onzin , prima, -aangepast door moderator.

Reputatie 1

...

Ik spreek hier gewoon vanuit mijzelf, niet vanuit de NS.  Ik werk bij de NS maar ik uit mijn eigen mening over dingen en niet het standpunt van de NS.

Dus door hier de NS te gebruiken als reactie op mijn post vind ik ongepast.

...

En hoezo denkwerk uitbesteden aan een ander, er is een heel team samengesteld om met alle beschikbare cijfers en informatie met een advies te komen.

...

Volgens mij is het voor iedereen toch wel duidelijk wat je zelf kunt doen om de besmettingskans te verkleinen. De discipline ontbreekt alleen.


Ik wilde het niet te persoonlijk maken en bedoelde alleen dat “we” alleen maar naar een ander wijzen i.p.v. zelf na te denken. Ja, er zijn actieve teams en individuen die goud waard zijn. Maar zolang een deel v.d. bevolking niet nadenkt gaat het virus lekker door. Het probleem zijn we zelf, daar valt niet tegenop te handhaven als “we“ blijven denken dat anderen met de oplossing moeten komen.

De vraag moet niet zijn “wanneer gaan conducteurs handhaven?”, maar “wat kan ik zelf doen?”. En dan niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen.

Wat kan ik zelf doen? Ik vind het echt schofterig dat ik in een trein anderen moet verzoeken om te voldoen aan mondkapjesplicht en de conducteur zich de hele reis niet laat zien.

Reputatie 1

Wat kan ik zelf doen? Ik vind het echt schofterig dat ik in een trein anderen moet verzoeken om te voldoen aan mondkapjesplicht en de conducteur zich de hele reis niet laat zien.

Dat moet je de Hc niet verwijten maar de mensen die hun mondkapje niet op hebben terwijl het verplicht is.  De Hc is geen politie agent en/of kleuterjuffrouw maar is er op de trein om service te verlenen en kaartjes te controleren.

Het is de mede reiziger die lak aan de regels heeft.

Als er een Hc langsloopt en een reiziger er op wijst en de Hc de coupe weer uit is dan gaat het kapje weer af of naar beneden, dit is voor ons als treinpersoneel continu te zien en het is dus dweilen met de kraan open.  Afgelopen week wordt mijn trein door V&S gecontroleerd op het juiste gebruik van mondkapjes, ze zijn nog geen 3 minuten de trein uit en ik loop langs mijn trein en zie alweer mensen zonder mondkapje of met het mondkapje niet juist op.

Zegt genoeg over de mentaliteit van je mede reizigers lijkt mij.

En zelfs dat doen ze niet.

 

Wat kan ik zelf doen? Ik vind het echt schofterig dat ik in een trein anderen moet verzoeken om te voldoen aan mondkapjesplicht en de conducteur zich de hele reis niet laat zien.

Dat moet je de Hc niet verwijten maar de mensen die hun mondkapje niet op hebben terwijl het verplicht is.  De Hc is geen politie agent en/of kleuterjuffrouw maar is er op de trein om service te verlenen en kaartjes te controleren.

Het is de mede reiziger die lak aan de regels heeft.

Als er een Hc langsloopt en een reiziger er op wijst en de Hc de coupe weer uit is dan gaat het kapje weer af of naar beneden, dit is voor ons als treinpersoneel continu te zien en het is dus dweilen met de kraan open.  Afgelopen week wordt mijn trein door V&S gecontroleerd op het juiste gebruik van mondkapjes, ze zijn nog geen 3 minuten de trein uit en ik loop langs mijn trein en zie alweer mensen zonder mondkapje of met het mondkapje niet juist op.

Zegt genoeg over de mentaliteit van je mede reizigers lijkt mij.

En zelfs dat doen ze niet.

 


Service verlenen wel, kaartjes controleren doet nu niet iedereen. Ook Hc's maken zich zorgen over hun gezondheid aangezien ze wel de hele dag met diverse reizigers te maken hebben die uit het hele land komen en dus ook uit de corona haarden. Zoals hier boven al wordt aangegeven MOGEN ze door de trein heen voor een service rondje of kaart controle, maar een ieder maakt zelf de afweging op dit moment en daar denken de Hc's verschillend over.

De meeste mensen proberen zo min mogelijk met anderen in aanraking te komen ter voorkoming van besmetting, dat is voor het treinpersoneel veelal niet anders.

Reputatie 5

Ik reis minimaal 5 keer per week met de trein op verschillende trajecten en dit is mijn ervaring vanaf maart 2020.. Zinloze en nutteloze discussies hierover ga ik niet meer aan. Als dit niet op jou van toepassing is dan hoef je je ook niet asngesproken te voelen toch?

Reputatie 5

Overigens staat in mijn bericht ook:Het grootste deel van het NS personeel.

Reputatie 7
Badge +3

Kan je deze discussie misschien elders voortzetten? 
Je hoeft niet met het OV

En waarom vraag je dit niet ook aan de andere deelnemer in de discussie, maar alleen aan degene wiens mening je blijkbaar niet aanstaat?

FYI, ik reis al een tijd niet met het OV, al voordat we te maken hadden met Corona en om redenen die niets met Corona of mondkjapjes te maken hebben. Maar zou ik door bepaalde omstandigheden wel met het OV moeten dan zal ik geheel volgens de regels een mondkapje dragen, of er nu wel of geen controle is.  De bezwaren die ik uitte in de discusse betreffen vooral het nut van mondkapjes (met name de mondkapjes zoals die overal te koop zijn of zelf gemaakt worden) in situaties waar er andere maatregelen getroffen zijn of mogelijk zijn, zoals een kuchscherm of 1,5 meter afstand. Dit laatste is in OV voertuigen niet altijd mogelijk. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat kan ik zelf doen? Ik vind het echt schofterig dat ik in een trein anderen moet verzoeken om te voldoen aan mondkapjesplicht en de conducteur zich de hele reis niet laat zien.

Dat moet je de Hc niet verwijten maar de mensen die hun mondkapje niet op hebben terwijl het verplicht is.  De Hc is geen politie agent en/of kleuterjuffrouw maar is er op de trein om service te verlenen en kaartjes te controleren.

Het is de mede reiziger die lak aan de regels heeft.

Als er een Hc langsloopt en een reiziger er op wijst en de Hc de coupe weer uit is dan gaat het kapje weer af of naar beneden, dit is voor ons als treinpersoneel continu te zien en het is dus dweilen met de kraan open.  Afgelopen week wordt mijn trein door V&S gecontroleerd op het juiste gebruik van mondkapjes, ze zijn nog geen 3 minuten de trein uit en ik loop langs mijn trein en zie alweer mensen zonder mondkapje of met het mondkapje niet juist op.

Zegt genoeg over de mentaliteit van je mede reizigers lijkt mij.

@Jeroen als je ziet dat verschillende mensen zich niet aan de regels houden, dan roep je toch om dat je niet eerder vertrekt dan als iedereen het mondkapje opheeft en ophoudt. 

Het treinpersoneel moet de veiligheid van de reiziger waarborgen. Een mondkapje dragen is voor de veiligheid van de medereiziger. De medereiziger kan op het (juist) dragen attenderen, het treinpersoneel zal het moeten. Als iedereen het kapje correct draagt hoeft een conducteur zich dan ook niet op te sluiten als hij/zij bang is voor besmetting.

Dit staat hier op de site van de NS:

Als je toch een reis met de trein gaat maken, dan doen wij er alles aan om jouw reis zo vertrouwd en veilig mogelijk te maken.

Daar vertrouw ik eigenlijk op als ik in de trein wil stappen. Helaas kun je er niet zomaar meer uit als blijkt dat dit niet het geval is. Dus om nou te zeggen dat het de verantwoordelijkheid van de mensen zelf is en het daar bij te laten, nee!

En de kans dat er in de coupé ruzie van komt is groter wanneer ik iemand aanspreek, dan wanneer de conducteur dat doet. Die heeft er de positie voor, en de tact.

Handhaving kan helpen, maar brengt ook extra besmettingsrisico’s met zich mee en kost een hoop geld. Daarnaast kun je niet blijven handhaven “tot achter de voordeur”. De virusverspreiders moeten zelf tot inkeer komen. Dat zijn “wij” dus.

Aanspreken helpt alleen voor de mensen die oprecht vergeten zijn hun mondkapje op te zetten (dat zijn er denk ik heel weinig). De rest gaat in protest en dan ben je nog verder van huis. Ik heb de oplossing niet, maar ik denk dat Darwin ons hier uiteindelijk gaat helpen, hoe vervelend ook. Het wordt misschien een oplossing van de lange adem.

 

Verder, dat is wel inzichtelijk, jouw lijst met de dingen die extra kosten veroorzaken. Ik had daar nog een vraag over, maar ik moet nog even nadenken hoe ik dat ga formuleren. Het is iets als: hoeveel maakt naar verhouding een leeg extra treinstel in kosten uit dat je meesleept achter een normaal gevulde trein.

Daar heb ik geen antwoord op maar gezien treinen op doorgaande routes onderweg gesplitst worden als kostenbesparing en je daar ook een machinist extra voor nodig hebt die zulke dingen de hele dag doet en dat op meerdere plekken in Nederland zal het zeker de moeite waard zijn.

Hoe minder kilometers een trein rijdt hoe minder de trein slijt en des te minder onderhoud en nieuwe onderdelen er nodig zijn en treinen zijn nu eenmaal niet goedkoop en de onderdelen dus ook niet.

De 206 SNG treinstellen inclusief wat er daar aan onderdelen voor nodig is voor x jaar kost de NS ca. 900 miljoen Euro

 

hoeveel maakt naar verhouding een leeg extra treinstel in kosten uit dat je meesleept achter een normaal gevulde trein.

Dat is moeilijk te zeggen, maar reken maar op de dubbele kosten qua energie, slijtage en infraheffing als je bv achter een ICM3 nog een ICM3 koppelt. Ga je niet over de grens wat een conducteur allleen mee mag nemen, dan zullen die personeelskosten @Precies om 7 over 11 gelijk blijven. Voor het aan/afkoppelen komt er nog een leuk bedrage bij, incl de extra machinist.

Reputatie 7
Badge

Okee.

Reputatie 7
Badge

Dat jij die melding doet is okee.

Reputatie 1

DEN BOSCH - Een vrouw is in een trein van Utrecht naar Den Bosch mishandeld door een man die vond dat ze haar mondkapje niet goed droeg. De man sprak de vrouw aan en ging vervolgens compleet uit zijn plaat, schrijft een wijkagent, die actief is in het centrum van Den Bosch, zondag op Twitter.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1887882740/man-mishandelt-treinreizigster-bij-ruzie-over-mondkapje

Ik vind het vervelend om te lezen dat je bent uitgescholden door deze medereiziger, Reiziger100.001, maar Deventer heeft wel gelijk. Een conducteur kan controleren tot hij/zij een ons weegt, het blijft aan de reiziger om het mondkapje ook op te houden als de conducteur weer weg is. Controle gebeurt overigens wel degelijk, er zijn recentelijk genoeg berichten op deze Community die daar blijk van geven.

Reputatie 7
Badge +1

Wel nee, de allerbelangrijkste taak-s ihier al zo veel xxxxx gemeld van HC is het bewaken van de veiligheid middels het invullen van sudoku´s in de achterste cabine. Voor dat soort andere openbare orde zaken is er die lui in het geel met wapenstok etc die af+toe op een koopavond vanaf een station met gesloten poortjes ieders reisrecht nauwgezet gaan controleren.

Maar gister was er opeens een huishoudelijke mededeling in een SPR over hoe de MKs (MSN in het duits) op te zetten en over hoe te eten in de trein. gekopieerd qua inhoud van welwillende adviezen in dit forum.

Reputatie 7

Zonder staatssteun of (voorlopig) met staatssteun (93% van de verliezen) zal linksom of rechtsom toch de tering naar de nering gezet dienen te worden.

Verder zou de overheid aan verdere steun, evenals bij KLM, nadere voorwaarden kunnen verbinden.

Reageer