wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers? | NS Community

wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers?

  • 27 September 2020
  • 269 reacties
  • 7133 Bekeken

Reputatie 1

Net als veel reizigers zie ik de conducteurs niet of nauwelijks, en medereizigers rekenen daar blijkbaar ook op.

Ik zat vandaag in een coupé (Castricum-Amsterdam Amstel) met 5 mensen zonder mondkapje en geen optie om de conducteur te waarschuwen.

Ook bij uitstappen niet, want ze stond maar paar seconden buiten om even te fluiten aan andere uiteinde van de trein.


269 reacties

Reputatie 1

DEN BOSCH - Een vrouw is in een trein van Utrecht naar Den Bosch mishandeld door een man die vond dat ze haar mondkapje niet goed droeg. De man sprak de vrouw aan en ging vervolgens compleet uit zijn plaat, schrijft een wijkagent, die actief is in het centrum van Den Bosch, zondag op Twitter.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1887882740/man-mishandelt-treinreizigster-bij-ruzie-over-mondkapje

Ik ben bang dat als het OV blijft weigeren de mondkapjesplicht te handhaven de zaak zo meteen door de overheid wordt platgelegd. Men houdt zich gewoon niet aan de afspraken die 1 juli zijn gemaakt.

Reputatie 7
Badge +1

Wel nee, de allerbelangrijkste taak-s ihier al zo veel xxxxx gemeld van HC is het bewaken van de veiligheid middels het invullen van sudoku´s in de achterste cabine. Voor dat soort andere openbare orde zaken is er die lui in het geel met wapenstok etc die af+toe op een koopavond vanaf een station met gesloten poortjes ieders reisrecht nauwgezet gaan controleren.

Maar gister was er opeens een huishoudelijke mededeling in een SPR over hoe de MKs (MSN in het duits) op te zetten en over hoe te eten in de trein. gekopieerd qua inhoud van welwillende adviezen in dit forum.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben bang dat als het OV blijft weigeren de mondkapjesplicht te handhaven de zaak zo meteen door de overheid wordt platgelegd. Men houdt zich gewoon niet aan de afspraken die 1 juli zijn gemaakt.

Je krijgt inderdaad uitwassen wanneer ministers blijven kakelen dat het “eigen verantwoordelijkheid” is. Het blijkt dat veel kleuterachtigen helemaal niet in staat zijn om die eigen verantwoordelijkheid te nemen. Dan rest helaas niets anders dan handhaven en boetes uitdelen.

Ik ben bang dat als het OV blijft weigeren de mondkapjesplicht te handhaven de zaak zo meteen door de overheid wordt platgelegd. Men houdt zich gewoon niet aan de afspraken die 1 juli zijn gemaakt.


OV is een vitale sector volgens de overheid dus die wordt niet platgelegd door de overheid.

@bahnrider V&S van de NS hebben geen wapenstok.

De noodverordeningen geven de voorzitter van de veiligheidsregio de bevoegdheid om het openbaar vervoer stil te leggen als de corona-maatregelen niet voldoende worden opgevolgd. 

 

Lees ook even punt 2b @wsm

De overheid gaat het OV echt niet plat leggen, tenzij ze heel Nederland in Lockdown gaan plaatsen zullen er toch mensen naar hun vitale werk gebracht moeten worden.

2b heb ik gelezen. Heb jij ook 2a gelezen?

De overheid zou bijvoorbeeld ook kunnen besluiten om het OV - net als van maart tot juni - uitsluitend voor noodzakelijke reizen te bestemmen, met bijbehorende gevolgen voor de financiële positie van het bedrijf NS en de baanzekerheid en inkomenspositie van haar werknemers.

Reputatie 7
Badge +3

Als de overheid dat zou besluiten dan zou het ook logisch zijn dat er meer staatssteun komt. 

Maar laat het kabinet eerst maar eens zorgen dat de al beloofde steun uitbetaald wordt aan de OV bedrijven.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/09/16/voorlopig-geen-staatssteun-voor-het-openbaar-vervoer-a4012354

https://twitter.com/Buitenhoftv/status/1310174567839739905

Reputatie 7

Zonder staatssteun of (voorlopig) met staatssteun (93% van de verliezen) zal linksom of rechtsom toch de tering naar de nering gezet dienen te worden.

Verder zou de overheid aan verdere steun, evenals bij KLM, nadere voorwaarden kunnen verbinden.

Daarnaast zou je bij het bepalen van de mate van staatssteun kunnen kijken op welke manier de gesteunde heeft bijgedragen aan de bestrijding van het corona-virus en handhaving van corona-regels. 

Ik kan me voorstellen dat bedrijven die vrijwel in het geheel niet handhaven en waar zelfs een deel van het eigen personeel zich zonder beschermingsmiddelen in de vervoermiddelen bevindt extra kritisch bekeken worden. 

Tja, als je nu werkelijk denkt dat je door nu flink te saneren bij de NS op het treinpersoneel je bij een vaccin en het opleven van de economie in no time weer alle treinen kan laten rijden. Dan heb je dat mis.

Gemiddeld genomen ben je ruim 1 jaar bezig voordat een machinist is opgeleid en op beperkte trajecten mag rijden, voordat de machinisten dan random inzetbaar zijn ben je nog wel even verder onderweg.

Daarbij is elke ontslagen machinist ook niet meteen meer inzetbaar als deze na x maanden weer in dienst genomen wordt.  Want alle bevoegdheden bij de vervoerder zijn dan verlopen en dan ben je ook weer een aantal maanden bezig om deze machinisten weer volledig bevoegd aan het werk te krijgen.

En daarbij gaat het ontslaan van zulke aantallen mensen met vaak veel dienstjaren ook enorm veel kosten, kosten die je dan eigenlijk niet eens terug gaat verdienen in de komende 2 á 3 jaar.  Al zijn er genoeg collega's die een leuke afkoopregeleing wel zien zitten met tussen de 30 en 40 dienstjaren, dus animo zal er echt wel zijn bij de collega's op de trein.

Maar je reactie proeft een beetje hetzelfde als de reactie die het kabinet gad bij het voorstel om het loon van de zorg te verhogen. Ook nu lopen de medewerkers in het OV een verhoogd gezondheidsrisico maar doen gewoon hun werk en dat er mensen zijn die hun eigen gezondheid belangrijker vinden dan het controleren in de trein, tja die geef ik geen ongelijk zeker als ze een verhoogd risico lopen.

Maar ga jij maar weer lekker thuis verder werken, daar loop je geen verhoogd risico.

Och ja, was de overheid niet onze enige aandeelhouder en dus ook eindverantwoordelijk voor de financiën.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen dat verhoogde risico werkt het treinpersoneel zelf in de hand door niet structureel te controleren op het dragen van mondkapjes.

 

Maar ga jij maar weer lekker thuis verder werken, daar loop je geen verhoogd risico.

Ik zie de relevantie van mijn persoonlijke werksituatie niet, maar voor de duidelijkheid: ik werk niet thuis. 

 

@Jeroendat verhoogde risico werkt het treinpersoneel zelf in de hand door niet structureel te controleren op het dragen van mondkapjes.

 


Het in de drukte begeven zoals op de o.a. perrons waar geen mondkapjes verplicht zijn verhoogt ons risico al in tegenstelling tot mensen die de drukte kunnen mijden.

En een ieder die geen mondkapje draagt verhoogt het risico voor de ander, ook de mondkapjes die wij vanuit de NS krijgen beschermen voornamelijk de ander en niet onszelf. Daarbij zijn de risico's op besmetting altijd groter als je met meer mensen in contact komt dan als je maar met een enkeling in contact komt.

En met de huidige situatie waar de cijfers weer flink oplopen kan ik de collega's niet geheel ongelijk geven dat ze aan hun eigen gezondheid denken.  In de tijd dat de cijfers laag waren was het risico beperkt en was controleren naar mijn idee gewoon goed mogelijk zonder veel extra risico's.

En met de huidige situatie waar de cijfers weer flink oplopen kan ik de collega's niet geheel ongelijk geven dat ze aan hun eigen gezondheid denken.  In de tijd dat de cijfers laag waren was het risico beperkt en was controleren naar mijn idee gewoon goed mogelijk zonder veel extra risico's.

 

Maar dat laat onverlet natuurlijk dat er vanaf 1 maart bijna in het geheel niet gecontroleerd is. Ook in de maanden waarin het in Nederland relatief goed ging (juni t/m augustus) was er nauwelijks controle in de trein en al helemaal niet op mondkapjes. Dus ja Jeroen ik kan mij wat dat betreft wel in de woorden van wsm vinden. Het NS-personeel had door actieve controle ook op mondkapjes in de zomermaanden veel reizigers voor zich kunnen winnen. Helaas hebben zij dit nagelaten. 

En met de huidige situatie waar de cijfers weer flink oplopen kan ik de collega's niet geheel ongelijk geven dat ze aan hun eigen gezondheid denken.  In de tijd dat de cijfers laag waren was het risico beperkt en was controleren naar mijn idee gewoon goed mogelijk zonder veel extra risico's.

 

Maar dat laat onverlet natuurlijk dat er vanaf 1 maart bijna in het geheel niet gecontroleerd is. Ook in de maanden waarin het in Nederland relatief goed ging (juni t/m augustus) was er nauwelijks controle in de trein en al helemaal niet op mondkapjes. Dus ja Jeroen ik kan mij wat dat betreft wel min de woorden van wsm vinden 

Dat geef ik toch ook aan:

In de tijd dat de cijfers laag waren was het risico beperkt en was controleren naar mijn idee gewoon goed mogelijk zonder veel extra risico's.

Wat mij in deze discussie wel verbaast is dat de verantwoordelijkheid voor het dragen van een mondkapje dus bij de controleur wordt neergelegd, in dit geval de Hc.

Het is gewoon triest dat mensen zich niet aan simpele voorschriften kunnen houden ter voorkoming van het besmet worden met een ziekte die voor sommige een flinke impact kan hebben op hun gezondheid. Vroeger bestond er nog zoiets als sociale druk en sociale controle maar tegenwoordig kan alleen een BOA er blijkbaar nog voor zorgen dat regels worden nageleeft.

Blijkbaar hebben we dus gewoon een steeds groter wordend maatschappelijk probleem.

Het wederom uit de hand lopen van de besmettingen komt door onverantwoordelijk gedrag van mensen die zich niet druk maken om corona omdat het risico wat ze zelf lopen gering was, ze vergaten echter de oudere en mensen met onderliggend lijden.

De Hc is in dit geval weer een makkelijke pispaal in plaats van de reizigers welke het vertikt om een mondkapje op de juiste manier te gebruiken.  Ook dit zegt wat ver onze huidige maatschappij.

 

Het probleem is in 1e instantie niet het mondkapje maar überhaupt de controle. Er wordt op dit forum al vele jaren geconstateerd dat er veel te weinig controle is in de trein. Dit wordt door NS dan wel weer ontkend. Het coronagebeuren zorgt er dan weer voor dat dit ontbreken van controle sterk wordt uitvergroot. Politiemensen zijn er voor om te controleren op hardrijden, door rood rijden enz.enz. en conducteurs zijn er voor om te contoleren op vervoersbewijzen. En als tijdens die controle op vervoersbewijzen geconstateerd wordt dat iemand geen mondkapje op heeft of verkeerd op heeft dan kan de conducteur daar best wat van zeggen, zonder gelijk boetes uit te schrijven. De afgelopen 6 maanden is de conducteur echter volledig onzichtbaar en ook daarvoor was de conducteur al nauwelijks zichtbaar. Daar had de NS zeker in de afgelopen 3 maanden iets aan moeten doen. Dat het bedrijf dat heeft nagelaten is echt een grote en m.i. onvergeeflijke blunder.    

Reputatie 7
Badge

@Jeroen Natuurlijk is het de verantwoording van de reiziger, die moet zich gewoon aan de regels houden. Maar wat doen we met reizigers die hardleers zijn en hun eigen plan trekken?

@Vareo Die doen dat ook nadat een Hc of V&S medewerker langs is gekomen weer met hetzelfde gemak, toevallig afgelopen week een reiziger de trein uitgezet nadat ik hem zelf 2x verzocht had zijn mondkapje juist te gebruiken en het vervolgens weer niet deed.  Deze persoon was ook nog eens hartstikke verkouden en had de pech dat ik in dezelfde coupe zat als passagier tijdens mijn dienst.

Dit is gewoon net zoiets als te hard rijden, daar kun je op controleren maar tegen gaan doe je het niet zolang de pakkans laag is.

 

@Pingpong Voor dit beleid moet je bij de werkgever zijn die deze ruimte heeft gegeven aan de Hc's.

Pingpong doet zijn beklag hier dus op exact de juiste locatie, aangezien dit een NS-forum is en geen hc-forum. 

Badge +3

Puur uit interesse, mag een (al dan niet passagierende) MCN iemand de trein uit zetten, of is dat in samenwerking met een HC of V&S / Politie?

Puur uit interesse, mag een (al dan niet passagierende) MCN iemand de trein uit zetten, of is dat in samenwerking met een HC of V&S / Politie?

Machinist is toezichthouder dus dat mag hij gewoon zelf

Badge +3

Goed zo, thanks!

Reageer