wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers? | NS Community

wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers?

  • 27 September 2020
  • 269 reacties
  • 7133 Bekeken

Reputatie 1

Net als veel reizigers zie ik de conducteurs niet of nauwelijks, en medereizigers rekenen daar blijkbaar ook op.

Ik zat vandaag in een coupé (Castricum-Amsterdam Amstel) met 5 mensen zonder mondkapje en geen optie om de conducteur te waarschuwen.

Ook bij uitstappen niet, want ze stond maar paar seconden buiten om even te fluiten aan andere uiteinde van de trein.


269 reacties

Reputatie 5

Als pinksteren op pasen blijft.

Reputatie 7
Badge +3

Als pinksteren op pasen blijft.

Wat betekent dat?

Reputatie 7
Badge +3

Als pinksteren op pasen blijft.


Ken je spreekwoorden en gezegden:

Als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen

Reputatie 5

het was snel geschreven op mijn telefoon.

Als pinksteren op pasen blijft.

Wat betekent dat?

 

Als pinksteren op pasen blijft.


Ken je spreekwoorden en gezegden:

Als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen

 

 

H’t leikt mei heir gheen Taaln@@sivoorum.Dhar ieder”1” sn besd doedt :nerd:

Laten we het een beetje vriendelijk en on-topic houden. Foutje kan gebeuren.

Misschien kan je ook eens een inhoudelijke reactie op het topic geven. Zou denk ik zeker op prijs gesteld worden.

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf vandaag mag volgens de nieuwe richtlijnen van RIVM in alle OV niet meer gegeten/gedronken worden vanwege mondkapjesplicht.

Reputatie 5

Vanaf vandaag mag volgens de nieuwe richtlijnen van RIVM in alle OV niet meer gegeten/gedronken worden vanwege mondkapjesplicht.

 

Op stations wel?

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf vandaag mag volgens de nieuwe richtlijnen van RIVM in alle OV niet meer gegeten/gedronken worden vanwege mondkapjesplicht.

En waar of hoe is dit aan iedereen bekend gemaakt door de rijksoverheid en OV bedrijven? Op de pagina Veelgestelde vragen over mondkapjes in het verkeer en openbaar vervoer is de tekst met betrekking tot eten en drinken niet veranderd, daar staat nog steeds “Doe dat zoveel mogelijk voor of na de reis” dus niet dat het helemaal niet meer mag. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb 't ook even gemist geloof ik. Ook volgens de site van NS mag het nog steeds. 

Reputatie 7
Badge

Staat op de website van de rijksoverheid. Eten en drinken mag niet in het OV maar wel op perrons of haltes.

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf vandaag mag volgens de nieuwe richtlijnen van RIVM in alle OV niet meer gegeten/gedronken worden vanwege mondkapjesplicht.

En waar of hoe is dit aan iedereen bekend gemaakt door de rijksoverheid en OV bedrijven? Op de pagina Veelgestelde vragen over mondkapjes in het verkeer en openbaar vervoer is de tekst met betrekking tot eten en drinken niet veranderd, daar staat nog steeds “Doe dat zoveel mogelijk voor of na de reis” dus niet dat het helemaal niet meer mag. 


Niet dus. Kwam het net bij toeval tegen op Twitter @ns_online. De diverse klantenservice medewerkers waren ook niet allemaal op de hoogte.

Reputatie 7
Badge +3

Staat op de website van de rijksoverheid. Eten en drinken mag niet in het OV maar wel op perrons of haltes.

Op de site van de Rijksoverheid staat (en stond al voor vandaag/gister):

Houd het mondmasker in trein, bus, tram, metro of op de veerboten naar de Waddeneilanden op. Wilt u toch iets eten of drinken? Doe dat zoveel mogelijk voor of na de reis. Op het perron of bij haltes hoeft u geen mondkapje te dragen. 

Zoals eerder gezegd staat er dus “zoveel mogelijk voor of na de reis “en in dat is exact dezelfde tekst die er in juli al stond, daar is sinds vandaag of gister geen verandering in gekomen. 

En zoals mrfreeze terecht opmerkt, de NS is ook niet aangepast op dat punt. 

Als het nu inderdaad zo is dat je niet meer mag eten of drinken in het OV moet dat op duidelijke wijze kenbaar worden gemaakt en niet alleen zo even in een twitter berichtje worden gemeld aan individuele reizigers.

Badge +3

Game on! :rofl:

Beetje flauw, maar wie gaat dat (op heterdaad?) handhaven als je niet één maar liefst twee mondkapjes draagt? En terwijl er nog genoeg mensen helemaal zonder mondkapje reizen? Dan maakt heel even iets eten of drinken toch ook niet uit?

Heb trouwens regelmatig mensen (meestal ouderen) die verder nergens een mondkapje hoeven dragen in mijn taxi, die totaal niet weten hoe het eigenlijk werkt.

Van ondersteboven (neusklem onderaan) tot binnenstebuiten, of inderdaad onder de neus omdat anders je bril beslaat… 

Bij De Bijenkorf in risicogebieden in ieder geval ook mondkapjes, maar supermarkten zoals AH en Jumbo vinden het niet nodig. Die zullen wel weer winkelwagentjes/mandjes gaan ontsmetten, en de teller/stoplicht/beeldschermen voor het aantal mensen in de winkel weer aan zetten.

Sportwedstrijden zonder publiek (ouders van kinderen wachten maar in de auto want de kantine is ook dicht) maar wel met 5000 (of wordt dat minder) personen tegelijk in de Efteling gillend en schreeuwend in de Python of de (prima geventileerde?) Villa Volta?

Reputatie 7
Badge +3

Er worden op het Twitter-account wel heel verschillende antwoorden gegeven de afgelopen uren. Als het echt niet meer mag, moet dit echt veel beter gecommuniceerd worden. Maar ja, da's altijd een puntje bij NS. De bordjes met huisregels waarin staat dat er gerookt mag worden op het perron hangen er ook nog steeds.

Badge +3

En dan deze lach van de dag: 

 

Reputatie 7
Badge +3

OK, ik heb nu deze pagina van de Rijksoverheid gevonden waar staat dat je inderdaad niet mag eten of drinken in het OV https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-en-openbaar-vervoer/openbaar-vervoer

Maar de tekst op de RIVM is sinds vandaag of gister niet veranderd. Die geeft nog steeds aan dat gebruik van een niet-medisch mondkapje verplicht is als je reist met het openbaar vervoer, omdat je hier niet voldoende afstand van elkaar kunt houden. Over eten en drinken staat niets en stond er eerder ook niet.

Er was ook niets over gezegd bij de aankondiging van de nieuwe en verscherpte maatregelen tijdens de persconferentie en dit staat ook niet op de poster met de landelijke maatregelen per 29 september.

En de NS website geeft nog steeds aan dat het wel mag.

Per dag zijn (of waren er in ieder geval tot gisteren) zo'n 2,5 miljoen check-ins per dag, hoeveel van deze reizigers zullen dit opgezocht hebben op de site van de Rijksoverheid of heeft het gevraagd via Twitter en is nu op de hoogte en hoeveel niet? De HC's schijnen dit nu wel te communiceren, maar dan krijg je zoals iemand op Twitter heel terecht opmerkt dus constant mensen die het eerst "fout" doen als alleen conducteurs het communiceren. Er schort dus duidelijk weer het één en ander aan de communicatie. 

Bij mij nog niets bekend en zodra ik een uitsluitsel heb, laat ik het weten. Voor mij is dit een onmogelijke situatie. 

Ik doel dan op de onduidelijkheid.

Badge +3

Off topic maar zojuist op het radionieuws…

Amsterdam (juf Halesema) wil mondkapjes in alle publieke gelegenheden, dus ook horeca (en stationsgebouwen?).

Maar het is een advies en niet verplicht. Mensen zonder mondkapje mogen dus niet geweigerd worden.

De branche-organisatie (horeca) eist opheldering? Tja, dat kan ik me wel voorstellen… :thinking:

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp best dat NS hierdoor overvallen is maar uit eerder topics waarin community leden foutieve informatie op de website zagen staan is gebleken dat teksten op de website heel snel aangepast kunnen worden (als men maar wil). Er zou ook weer zo'n rode balk bovenaan de startpagina van de NS website kunnen staan, er zou op de stations omgeroepen kunnen worden. Dat zijn al enkele dingen die wellicht meer mensen zouden kunnen bereiken voor ze in de trein stappen met een beker koffie of iets anders, in plaats van als alleen conducteurs het communiceren. En dan helemaal als niet eens alle HC's er op de hoogte zijn gesteld, zoals jij dus. Veel succes ermee.

OK, ik heb nu deze pagina van de Rijksoverheid gevonden waar staat dat je inderdaad niet mag eten of drinken in het OV https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-en-openbaar-vervoer/openbaar-vervoer

Maar de tekst op de RIVM is sinds vandaag of gister niet veranderd. Die geeft nog steeds aan dat gebruik van een niet-medisch mondkapje verplicht is als je reist met het openbaar vervoer, omdat je hier niet voldoende afstand van elkaar kunt houden. Over eten en drinken staat niets en stond er eerder ook niet.

Er was ook niets over gezegd bij de aankondiging van de nieuwe en verscherpte maatregelen tijdens de persconferentie en dit staat ook niet op de poster met de landelijke maatregelen per 29 september.

En de NS website geeft nog steeds aan dat het wel mag.

Per dag zijn (of waren er in ieder geval tot gisteren) zo'n 2,5 miljoen check-ins per dag, hoeveel van deze reizigers zullen dit opgezocht hebben op de site van de Rijksoverheid of heeft het gevraagd via Twitter en is nu op de hoogte en hoeveel niet? De HC's schijnen dit nu wel te communiceren, maar dan krijg je zoals iemand op Twitter heel terecht opmerkt dus constant mensen die het eerst "fout" doen als alleen conducteurs het communiceren. Er schort dus duidelijk weer het één en ander aan de communicatie. 

De communicatie van de rijksoverheid is weer chaos troef. 

Badge +3

Voor wie naar 040 wil.. https://www.ed.nl/eindhoven/supermarkten-weigeren-klanten-zonder-mondkapje-niet-wel-verplichting-in-bijenkorf-en-philips-museum~ae24f988

Tja.. wees welkom.

Ketens als Jumbo en Albert Heijn ondersteunen het advies van het kabinet en een aantal burgemeesters om in onder meer Zuidoost-Brabant een mondkapje te dragen in de winkel, maar laten de keus aan klanten of zij dit daadwerkelijk doen.

Hetzelfde als NS dus, eigen verantwoordelijkheid en geen handhaving (behalve door @Loes blijkbaar.

Zelfs de SMS/WhatsApp meldcentrale zegt (serieus) ‘Zoek maar zelf een HC’ want wij doen er niets mee. Eigen verantwoordelijkheid!

Het verschil is dat er in de Jumbo en Albert Heijn geen mondkapjesPLICHT is. Het is dus ook niet handhaafbaar. 

In het OV is die plicht er wel. 

Badge +3

Ja, maar als het allemaal ‘eigen verantwoordelijkheid’ is, waar houdt die dan op?

Heb je ook maar mildste klachten? Blijf thuis, ga niet werken en laat je eerst even testen!

Maar ja er zitten sinds 1 juli veel anderen in de trein die niet eens naar hun werk gaan of moeten. En het weekend (pretreisjes?) is aantoonbaar drukker dan de doordeweekse spits?

Way to go NS, wat dat betreft :thinking:

Reageer