wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers? | NS Community

wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers?

  • 27 September 2020
  • 269 reacties
  • 7133 Bekeken

Reputatie 1

Net als veel reizigers zie ik de conducteurs niet of nauwelijks, en medereizigers rekenen daar blijkbaar ook op.

Ik zat vandaag in een coupé (Castricum-Amsterdam Amstel) met 5 mensen zonder mondkapje en geen optie om de conducteur te waarschuwen.

Ook bij uitstappen niet, want ze stond maar paar seconden buiten om even te fluiten aan andere uiteinde van de trein.


269 reacties

Duidelijk hoe jij en je collega's er in staan Jeroen. 

Erg verhelderend. 


Juist, ik draag een mondkapje tijdens passagieren.

Voglens mij is de reactie van Jeroen inderdaad duidelijk.

 

Een Faceshield is toegestaan en goedgekeurd. Mocht je hier op tegen zijn, kan je dit het beste bij de overheid neerleggen. 

Terugkomend op de verwarrende info van de 2 sites van de overheid over eten en drinken in het ov.

Er is naar het personeel nu gecommuniceerd dat de overheid op 1 site foutieve info heeft gegeven en het verbod is er niet.

Men mag wel wat eten en drinken, maar gevraagd wordt dit zoveel mogelijk voor of na de reis te doen en anders om het kort te houden, dus de hele rit over een bakkie koffie doen en daarom geen mondkapje dragen gaat dus niet meer op, net als grote maaltijden. Een hap of een slok nemen, kan het mondkapje direct weer op natuurlijk.

In datzelfde bericht wordt ons nadrukkelijk gevraagd onze bescherming ook te gaan dragen op perron en station. 

Badge +3

Wat ik zei (passagierende NS medewerker in Arriva trein) was niet om vingertje te wijzen, maar voor de reiziger in kwestie was het natuurlijk vreemd dat hij/zij een mondkapje op moest, terwijl voor de MCN/HC die tegenover hem zat een faceshield blijkbaar voldoende was…

Het virus maakt immers geen onderscheid tussen een NS personeelslid en andere reizigers, en dat het dragen van een NS uniform je ineens toestaat om geen mondkapje te hoeven dragen in een Arriva trein komt natuurlijk ook een beetje vreemd over, toch?

Lastig in ieder geval, want ben je tijdens woon-werkverkeer in dienst/functie?

Lastig in ieder geval, want ben je tijdens woon-werkverkeer in dienst/functie?

Wat maakt men zich hier bij herhaling toch druk over het OV personeel. Mijn mening is dat het OV personeel verantwoordelijk werkt en vanzelfsprekend de regelgeving hierin volgt en het goede voorbeeld geeft. Op een reizigersforum is het misschien beter de nadruk te leggen op de (mede-) reiziger. Daar kan je nog heel wat over schrijven.

En ook bij deze vraag @Robert B speelt helemaal niet de vraag of deze OV medewerker in functie is maar wat er in het interne bedrijfsprotocol staat. En dan blijkt een gezichtsscherm juist vermeld te staan, een OV medewerker mag dan juist geen door de werkgever verstrekt mondneuskapje dragen in "eigen" tijd. Reist de medewerker in de "baas" zijn tijd, dan mag de medewerker zelf een keuze maken.

Badge +3

Dat laatste snap ik niet helemaal, want wat je in je eigen tijd doet heeft een werkgever weinig mee te maken (zolang dat geen invloed heeft op je werk, dus even een jointje in je pauze is geen goed idee).

Maar als ik een door mijn werkgever verstrekt mondkapje (gaat per doos van 50) gebruik in mijn ‘eigen tijd’ is dat niet zo'n probleem, alhoewel… je neemt toch ook geen WC papier van je werk mee naar huis?

Maar goed, een spatscherm mag dus tijdens het werk voor ov-personeel. Als een HC in ‘eigen tijd’ met een (door NS verstrekt, dus de spreekwoordelijke rol WC papier) spatscherm in een Arriva trein gaat zitten dan krijg je scheve gezichten, vandaar mijn opmerking. Zet dan gewoon een mondkapje op en klaar. @Jeroen doet dat dus ook gewoon.

Hoe je er tijdens je werk van NS mee mag omgaan doet er niet toe, je zit nu gewoon als reiziger in een trein/bus/tram/metro!

En dan met name wegens (willekeurige, deze van 10 min geleden) reacties als deze:

@NS_online ik ga nu voor de 3e keer op een rij met de trein en zie allemaal mensen met hun mondkapje als een soort “kinluier” en verder geen conducteur in zicht. Ik ben na 3 dagen ook wel klaar met politie agent spelen. Kunnen jullie dit oplossen?

NS: Wij raden in zo'n geval aan om toch langs een conducteur te lopen. Die kan gepaste actie ondernemen. ^RW

Reputatie 7
Badge +3

Maar dat interne bedrijfsprotocol kent de gemiddelde reiziger niet, want dat is intern.

Hoe je er tijdens je werk van NS mee mag omgaan doet er niet toe, je zit nu gewoon als reiziger in een trein/bus/tram/metro!

Tijdens woon/werkverkeer mag OV personeel @Robert B ook een uniform aan in "eigen" tijd. Dit reizen heeft ook verzekeringstechnisch een aparte status. Met een "gewone" reiziger is het zeker niet te vergelijken.

@Momo Het Wetboek kent ook niet iedereen uit zijn hoofd, zelfs geheel openbaar. En soms zeer handig hier kennis van te hebben 😏

Reputatie 7
Badge +3

Het Wetboek is zoals je zegt openbaar, dus kun je zeggen dat mensen zelf iets op kunnen zoeken. Een intern bedrijfsprotocol is niet openbaar dus kun je niet verwachten dat reizigers daarvan op de hoogte zijn. Verwijs dan naar de informatie op de site van de Rijksoverheid.

Of NS moet over bepaalde dingen, zoals gebruik van spatschermen door medewerkers, een uitleg zetten op de pagina over de corona maatregelen. Busmaatschappijen gaven wel aan waarom hun chauffeurs geen mondkapjes ophoefden. 

Badge +3

Tijdens woon/werkverkeer mag OV personeel @Robert B ook een uniform aan in "eigen" tijd. Dit reizen heeft ook verzekeringstechnisch een aparte status. Met een "gewone" reiziger is het zeker niet te vergelijken.

Nu snap ik het nog minder, en heb ook al geen verstand van verzekeren! :rofl:

Maar leg het gerust stap voor stap uit… Als je dus in je eigen tijd bedrijfskleding (uniform) draagt ben je ineens geen gewone reiziger meer, en uitgezonderd van de mondkapjesplicht?

Rare lui daar bij het ov (NS/Arriva)… :wink:

Reputatie 7
Badge +3

Dus als ik in bedrijfskleding met OV naar huis ga en op mijn werk (geen OV-bedrijf) geen mondkapje ophoef, hoef ik dat dus niet in het OV. Want een NS-medewerker hoeft dat ook niet als hij/zij reist tussen huis en werk.

Dus als ik in bedrijfskleding met OV naar huis ga en op mijn werk (geen OV-bedrijf) geen mondkapje ophoef, hoef ik dat dus niet in het OV. Want een NS-medewerker hoeft dat ook niet als hij/zij reist tussen huis en werk.


Er is alleen een uitzondering op de mondneuskapjes plicht gemaakt voor de OV medewerker welke mag kiezen tussen een mondneusmasker en het gelaatsmasker/face shield, dit mag alleen mits er in (herkenbare) dienstkleding gereist wordt.

Een intern bedrijfsprotocol is niet openbaar dus kun je niet verwachten dat reizigers daarvan op de hoogte zijn

Meer dan 99 procent van de reizigers zijn hier ook helemaal niet in geïnteresseerd en gaan er van uit dat het personeel volgens regelgeving handelt en hoeft niet alles tot drie cijfers achter de komma te weten over interne bedrijfsprocessen.

Als ik weer eens met de KLM vlieg vraag ik mij ook niet af waarom nou net de ene stewardess een ander jasje draagt 😀

Reputatie 7
Badge +3

Nee, inderdaad, reizigers zijn over het algemeen niet in geïnteresseerd in een intern bedrijfsprotocol, dus waarom daar wel aan refereren? Ik heb daar niet aan gerefereerd, dat was jij zelf. 

En ook bij deze vraag @Robert B speelt helemaal niet de vraag of deze OV medewerker in functie is maar wat er in het interne bedrijfsprotocol staat.

 

Badge +3

Er is alleen een uitzondering op de mondneuskapjes plicht gemaakt voor de OV medewerker welke mag kiezen tussen een mondneusmasker en het gelaatsmasker/face shield, dit mag alleen mits er in (herkenbare) dienstkleding gereist wordt.

Nee nou wordt ‘ie mooi… (en precies de reden voor mijn eerdere reactie/opmerking over NS personeel in een Arriva trein of bus).

Dienstkleding maakt dus precies het verschil of je een mondkapje op moet, of een faceshield voldoende is? Dan koop ik wat NS kleding op Marktplaats (uit China zelfs te koop?) en een spatscherm erbij. Zijn we ook klaar.

Nee beste reiziger, u mag dat natuurlijk niet maar ik ben ov-personeel dus ik mag dat wel, want ik ben hier in een andere rol dan u momenteel, en dat heeft ook iets met je verzekering voor woon-werk te maken volgens @Deventer of zo?!

Snapt u de verwarring nog? Nee, hou maar op, ergens! :nerd: Meldkamer zegt ‘zoek de HC zelf maar, want die kan het regelen’

Dan kan je inderdaad aan de slag soms, Bezigheidstherapie voor de beste reiziger, want waar is die HC in hemeltjesnaam?

Op een of andere manier weet ik niet of het corona virus het daar ook mee eens is.

Reputatie 7

Om een verdere bende te voorkomen Sars-cov-2 mogelijk maar eens dringend adviseren het veld te ruimen.

Badge +3

Dat was toch iets met ‘laat iedereen het maar gewoon (beperkt) krijgen’ en daarna iets met groepsimmuniteit of zo?

Eigenlijk was dat het beste plan… Toen!

Reputatie 7

Uit het gerenommeerde tijdschrift Nature mbt groepsimmuniteit (Herd immunity: where are we ?)

“At this stage, only non-pharmaceutical interventions, such as social distancing, patient isolation, face masks and hand hygiene, have proven effective in controlling the circulation of the virus and should therefore be strictly enforced”.

 

https://www.nature.com/articles/s41577-020-00451-5

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb eerder al een echt wetenschappelijk onderzoek genoemd, dus niet op viruspravdaniveau, waarin in veertig landen gekeken werd naar de relatie tussen mondkapjes dragen en coronabesmettingen. Hieruit bleek dat in een grote stad als HongKong waar nagenoeg iedereen mondkapjes droeg (95 procent) het aantal besmettingen zeer laag was. De landen die deze maatregelen op tijd namen, hadden allemaal lage cijfers. 

Het is statistisch significant, voor de mensen die daadwerkelijk benul van Statistiek hebben. Vietnam heeft alles op alles gezet om voor een zeer laag aantal doden te zorgen.

De signaalwaarde van het dragen van mondkapjes door grotere aantallen mensen is zeer hoog en zal mensen overhalen mee te doen.  Ik zag gisteren in een supermarkt in Gouda dat alle medewerkers mondkapjes droegen. 

Ik vind het niet erg dat mensen met besmettingsvriendelijk gedrag het niet met me eens zijn.

Geïllustreerd:

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ons nieuwe handelingsperspectief is uit en daar zijn geen wijzigingen opgenomen tav een eet of drinkverbod. Er staat dat er nog steeds gegeten en gedronken mag worden, maar dat het niet de bedoeling is om hele maaltijden te gaan nuttigen. Advies blijft om op het perron of station te eten en te drinken. Aangezien dit dus niet overeenkomt met de site van de Rijksoverheid is er veel onduidelijkheid en intern gevraagd voor duidelijkheid. Ik vrees dat dit verschil in inzicht nog blijft door deze troebele communicatie.

Wel of geen verbod maakt mij weinig uit, wel dat het eenduidig gaat worden. 

Wordt ongetwijfeld snel vervolgd.

De tekst op die ene pagina van de Rijksoverheid is aangepast, die is nu””Houd het mondkapje tijdens de reis op. Wilt u toch iets eten of drinken? Doe dat zoveel mogelijk voor of na de reis.” en zegt nu hetzelfde als degene die er al eerder stond

Om nog even een on-topic reactie te geven gisteren naar Arnhem gegaan met de trein en vandaag weer terug. Ritten van zon kleine 150 km. Ongeveer 2 uur met de rein dus. Zowel gisteren als vandaag geen NS-personeel in de trein gezien. Dus ook niet langslopen in de trein. 

Reputatie 7
Badge +3

't Zou me gezien de oplopende cijfers eerlijk gezegd niet verbazen als het personeel weer de instructie krijgt om geen service- en controlerondes te doen.

Als het goed is is deze herstelde fout op de website van de Rijksoverheid op 2 oktober ook intern aan al het personeel gecommuniceerd. Dus geen onduidelijkheid meer, regels zijn weer zoals ze al reeds waren @Momo 

Reputatie 7
Badge +3

Goed dat de onduidelijkheid nu weg is, het was natuurlijk erg vreemd dat 2 pagina's van de Rijksoverheid elkaar tegenspraken op dit punt. 

Reageer