wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers? | NS Community

wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers?

  • 27 September 2020
  • 269 reacties
  • 7133 Bekeken

Reputatie 1

Net als veel reizigers zie ik de conducteurs niet of nauwelijks, en medereizigers rekenen daar blijkbaar ook op.

Ik zat vandaag in een coupé (Castricum-Amsterdam Amstel) met 5 mensen zonder mondkapje en geen optie om de conducteur te waarschuwen.

Ook bij uitstappen niet, want ze stond maar paar seconden buiten om even te fluiten aan andere uiteinde van de trein.


269 reacties

Reputatie 7
Badge +3

't Zou me gezien de oplopende cijfers eerlijk gezegd niet verbazen als het personeel weer de instructie krijgt om geen service- en controlerondes te doen.

Ik zat hier nog 's een beetje op door te googlen en kwam op de Corona-Q&A-pagina van FNV Spoor. Daar staat:

Moeten hoofdconducteurs controle- en servicerondes lopen?

Nee, al eerder is besloten dat conducteurs geen controlerondes meer doen op treinen. Sinds 14 maart is daar het besluit bijgekomen dat zij ook geen servicerondes meer lopen en dat er aanvullende instructies gelden voor het vertrekproces zoals buitenom sleutelen. Rijden met één HC wordt het uitgangspunt.

De pagina is voor het laatst geüpdatet op 15 juni, dus ná de invoering van de mondkapjesplicht. Een deel van de informatie lijkt verouderd. Is deze instructie eigenlijk nog steeds actueel?

edit: Ik vermoed van niet, aangezien o.a. Loes aangeeft weer volop bezig te zijn. En die zal vast niet tegen de richtlijnen ingaan :wink:  

@mrfreeze 

Die informatie us verouderd. HC's mogen service en controlerondes uitvoeren sinds 1 juni. De dag dat het mondneus masker zijn intrede deed in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

We waren even tegelijk bezig :slight_smile:  't Is dan wel vreemd dat die pagina nog ná 1 juni is geüpdatet.

Reputatie 1

Blijkbaar wil eenieder hier liever muggeziften over maatregelen in plaats van de handen ineen te slaan tegen het coronavirus.

Ik doe niet meer mee! Ik ben liever op een constructieve manier bezig om verdere verspreiding can het coronavirus tegen te gaan.

 

Eens mariskah, er is een mondkapjesPLICHT in het OV, en daar hou ik mij graag aan om het voor iedereen zo veilig mogelijk te houden.

wil je geen mondkapje, vind je het allemaal maar onzin , prima, -aangepast door moderator.

Reputatie 1

Ik had het over A, B en Z. Er zullen ook C, D en F zijn die misschien hoger scoren dan Z, beter uitlegbaar zijn en op minder weerstand stuiten. Plus ik gaf al aan dat het ook per situatie kan verschillen.

Ik denk bv ook wat ons Belgisch forumlid eens meldde over maskerplicht bij onze zuiderburen, zoals mondkapje ook verplicht wanneer je alleen op een bospad loopt. Is niet uit te leggen en voegt niets toe.

Als ik afstand kan houden, voegt een mondkapje niets of maar zeer weinig toe. Als ik drukte vermijd, voegt een mondkapje niets of maar zeer weinig toe. Als er goede andere maatregelen zijn, voegt een mondkapje niets of maar zeer weinig toe. Als deze dingen niet mogelijk zijn zal een mondkapje misschien wel iets helpen.

Daarnaast is mij nog steeds niet duidelijk hoeveel effect een mondkapje echt heeft. Er is onder experts nog steeds geen consensus over de rol van aerosolen bij de verpreiding. De door het publiek gebruikte mondkapjes houden prima de grotere druppels die binnen 1,5 meter naar de grond vallen tegen, maar filteren veel minder goed de kleine druppeltjes. Als juist die kleine druppeltjes zorgen voor veel besmetting dan gaan die zo door die simpele mondkapjes heen en zweven ze dus alsnog gewoon in de lucht. Zo'n mondkapjes beschermt jou en anderen dan in dat geval dus alleen tegen de grotere druppels die je al kan vermijden door afstand te houden,uiteraard in die situaties waarin die afstand mogelijk is. 

 

Kan je deze discussie misschien elders voortzetten? 
Je hoeft niet met het OV

Reputatie 1

...

Ik spreek hier gewoon vanuit mijzelf, niet vanuit de NS.  Ik werk bij de NS maar ik uit mijn eigen mening over dingen en niet het standpunt van de NS.

Dus door hier de NS te gebruiken als reactie op mijn post vind ik ongepast.

...

En hoezo denkwerk uitbesteden aan een ander, er is een heel team samengesteld om met alle beschikbare cijfers en informatie met een advies te komen.

...

Volgens mij is het voor iedereen toch wel duidelijk wat je zelf kunt doen om de besmettingskans te verkleinen. De discipline ontbreekt alleen.


Ik wilde het niet te persoonlijk maken en bedoelde alleen dat “we” alleen maar naar een ander wijzen i.p.v. zelf na te denken. Ja, er zijn actieve teams en individuen die goud waard zijn. Maar zolang een deel v.d. bevolking niet nadenkt gaat het virus lekker door. Het probleem zijn we zelf, daar valt niet tegenop te handhaven als “we“ blijven denken dat anderen met de oplossing moeten komen.

De vraag moet niet zijn “wanneer gaan conducteurs handhaven?”, maar “wat kan ik zelf doen?”. En dan niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen.

Wat kan ik zelf doen? Ik vind het echt schofterig dat ik in een trein anderen moet verzoeken om te voldoen aan mondkapjesplicht en de conducteur zich de hele reis niet laat zien.

Wat betreft de update,

Niet zo vreemd, zeer waarschijnlijk op één of meerdere punten aangevuld, zonder andere onderwerpen te wijzigen of te verwijderen @mrfreeze  

Wat kan ik zelf doen? Ik vind het echt schofterig dat ik in een trein anderen moet verzoeken om te voldoen aan mondkapjesplicht en de conducteur zich de hele reis niet laat zien.

Dat moet je de Hc niet verwijten maar de mensen die hun mondkapje niet op hebben terwijl het verplicht is.  De Hc is geen politie agent en/of kleuterjuffrouw maar is er op de trein om service te verlenen en kaartjes te controleren.

Het is de mede reiziger die lak aan de regels heeft.

Als er een Hc langsloopt en een reiziger er op wijst en de Hc de coupe weer uit is dan gaat het kapje weer af of naar beneden, dit is voor ons als treinpersoneel continu te zien en het is dus dweilen met de kraan open.  Afgelopen week wordt mijn trein door V&S gecontroleerd op het juiste gebruik van mondkapjes, ze zijn nog geen 3 minuten de trein uit en ik loop langs mijn trein en zie alweer mensen zonder mondkapje of met het mondkapje niet juist op.

Zegt genoeg over de mentaliteit van je mede reizigers lijkt mij.

Reputatie 1

Wat kan ik zelf doen? Ik vind het echt schofterig dat ik in een trein anderen moet verzoeken om te voldoen aan mondkapjesplicht en de conducteur zich de hele reis niet laat zien.

Dat moet je de Hc niet verwijten maar de mensen die hun mondkapje niet op hebben terwijl het verplicht is.  De Hc is geen politie agent en/of kleuterjuffrouw maar is er op de trein om service te verlenen en kaartjes te controleren.

Het is de mede reiziger die lak aan de regels heeft.

Als er een Hc langsloopt en een reiziger er op wijst en de Hc de coupe weer uit is dan gaat het kapje weer af of naar beneden, dit is voor ons als treinpersoneel continu te zien en het is dus dweilen met de kraan open.  Afgelopen week wordt mijn trein door V&S gecontroleerd op het juiste gebruik van mondkapjes, ze zijn nog geen 3 minuten de trein uit en ik loop langs mijn trein en zie alweer mensen zonder mondkapje of met het mondkapje niet juist op.

Zegt genoeg over de mentaliteit van je mede reizigers lijkt mij.

En zelfs dat doen ze niet.

 

Wat kan ik zelf doen? Ik vind het echt schofterig dat ik in een trein anderen moet verzoeken om te voldoen aan mondkapjesplicht en de conducteur zich de hele reis niet laat zien.

Dat moet je de Hc niet verwijten maar de mensen die hun mondkapje niet op hebben terwijl het verplicht is.  De Hc is geen politie agent en/of kleuterjuffrouw maar is er op de trein om service te verlenen en kaartjes te controleren.

Het is de mede reiziger die lak aan de regels heeft.

Als er een Hc langsloopt en een reiziger er op wijst en de Hc de coupe weer uit is dan gaat het kapje weer af of naar beneden, dit is voor ons als treinpersoneel continu te zien en het is dus dweilen met de kraan open.  Afgelopen week wordt mijn trein door V&S gecontroleerd op het juiste gebruik van mondkapjes, ze zijn nog geen 3 minuten de trein uit en ik loop langs mijn trein en zie alweer mensen zonder mondkapje of met het mondkapje niet juist op.

Zegt genoeg over de mentaliteit van je mede reizigers lijkt mij.

En zelfs dat doen ze niet.

 


Service verlenen wel, kaartjes controleren doet nu niet iedereen. Ook Hc's maken zich zorgen over hun gezondheid aangezien ze wel de hele dag met diverse reizigers te maken hebben die uit het hele land komen en dus ook uit de corona haarden. Zoals hier boven al wordt aangegeven MOGEN ze door de trein heen voor een service rondje of kaart controle, maar een ieder maakt zelf de afweging op dit moment en daar denken de Hc's verschillend over.

De meeste mensen proberen zo min mogelijk met anderen in aanraking te komen ter voorkoming van besmetting, dat is voor het treinpersoneel veelal niet anders.

Reputatie 5

Hoi Smikkel,

Ik heb deze discussie allang opgegeven hoor.

Wij moeten er gewoon begrip voor hebben dat het grootste deel van het NS personeel bang is om corona te krijgen. Dat wij als reizigers daar ook bang voor zijn, tja. dat doet er natuurlijk niet toe. Wij mogen best besmet worden met corona in de trein, en dat is dan allemaal de schuld van onze nare medereizigers die zich maar niet aan de mondkapjesplicht willen houden, zonder enige controle hierop. Nou, wat gek hè? En het is ook zo vermoeiend voor de NS om dan een keer per treinreis re controleren en o jee, dan blijkt niet iedereen zich hier meteen aan te houden! Ja, dat is dan ook meteen reden om maar helemaal niet meer te controleren want tja, het heeft toch geen zin! En zo zitten al die conducteurs hun gedrag goed te praten. Dat ze hun werk niet doen en de reizigers aan hun lot overlaten, dat doet er niet toe. Als zij maar geen corona krijgen!

@mariskah 

Scheer mijn collega's niet over 1 kam, das onterecht, want ik voel me totaal niet aangesproken, aangezien ik voornamelijk controleer. 

Reputatie 5

Ik reis minimaal 5 keer per week met de trein op verschillende trajecten en dit is mijn ervaring vanaf maart 2020.. Zinloze en nutteloze discussies hierover ga ik niet meer aan. Als dit niet op jou van toepassing is dan hoef je je ook niet asngesproken te voelen toch?

Reputatie 5

Overigens staat in mijn bericht ook:Het grootste deel van het NS personeel.

Reputatie 5

En dan heb ik nog niet eens genoemd dat volgens de afspraken in het protocol verantwoord blijven reizen met het OV van de rijksoverheid de NS toezicht dient te houden op de mondkapjesplicht in de trein 

Reputatie 7
Badge +3

Kan je deze discussie misschien elders voortzetten? 
Je hoeft niet met het OV

En waarom vraag je dit niet ook aan de andere deelnemer in de discussie, maar alleen aan degene wiens mening je blijkbaar niet aanstaat?

FYI, ik reis al een tijd niet met het OV, al voordat we te maken hadden met Corona en om redenen die niets met Corona of mondkjapjes te maken hebben. Maar zou ik door bepaalde omstandigheden wel met het OV moeten dan zal ik geheel volgens de regels een mondkapje dragen, of er nu wel of geen controle is.  De bezwaren die ik uitte in de discusse betreffen vooral het nut van mondkapjes (met name de mondkapjes zoals die overal te koop zijn of zelf gemaakt worden) in situaties waar er andere maatregelen getroffen zijn of mogelijk zijn, zoals een kuchscherm of 1,5 meter afstand. Dit laatste is in OV voertuigen niet altijd mogelijk. 

@mariskah die kunnen we ook omdraaien, als jij maar geen risico loopt op corona dan is het goed want de gezondheid van de Hc interesseert jou weinig/niet. Deze collega's worden hier wel elke werkdag gedurende elke keer dat ze door de trein gaan aan bloot gesteld, lopen door meerdere coupes heen en meerdere treinen per dag.  Want iedere reiziger verwacht ze na elk statio ndoor de trein te zien lopen en daarbij lopen ze uiteindelijk vele malen meer risico.

Het begint nog steeds bij de reiziger zelf die gewoon lak heeft aan de maatregelen en die na controle gewoon het kapje weer af doet. Schandalig gedrag van je mede reizigers maakt dit tot een probleem, controle zou helemaal niet nodig moeten zijn als iedereen gewoon zijn/haar verantwoordelijkheid neemt.

Maar ja, het is weer oh zo makkelijk om het af te schuiven op de controles terwijl dat dweilen is met de kraan open.

En goed, nu gaan we controleren ne hebben we een reiziger zonder mondkapje en gaan we die uit de trein zetten en bekeuren. Reiziger wil de trein niet uit dus poltie laten komen.  Hoe lang denk je dat de trein hierdoor stil blijft staan op het perron ?

Afgelopen week te maken gehad met zo'n probleem geval die pertinent weigerde een mondkapje op te doen ondanks meerdere waarschuwingen van de Hc op mijn trein. Puntje bij paaltje dacht ze net voordat V&S bij de trein kwam het kapje op te doen en onder de boete uit te komen.  Nou dat dacht ik en de Hc dus even niet, mevrouw heeft een boete gehad voor het mondkapje en ook nog voor het niet tonen van een ID. Politie moest erbij komen en al bij al heeft het dus 15 minuten geduurd en toen moest de Hc de combibon nog compleet gaan uitschrijven.

Als iedere reiziegr gewoon zijn/haar verantwoordelijkheid serieus nam richting de mede passagiers dan was dit hele topic overbodig geweest.  Maar helaas wonen we steeds meer in een land waar we egoistisch zijn en totaal geen rekening meer houden met een ander.

Reputatie 5

Zoals eerder gezegd, ik ga geen eindeloze en nutteloze discussies meer aan over dit onderwerp. Maar dit wil er nog wel over zeggen: ik ben reiziger dus klant bij NS. Ik ben daar geen werknemer. Als werknemer ben ik verantwoordelijk voor de mensen met wie ik te maken heb, ook als dat risico's met zich meebrengt. En niet andersom. Ik vind jouw argumenten dus niet relevant. Niet wat betreft gezondheidsrisico voor NS personeel en niet wat betreft eigen verantwoordelijkheid van de reiziger. Want dat heeft NS zelf erbij bedacht, de afspraak was toezicht houden op mondkapjes gedrag in de treinen en die afspraak wordt gewoon niet nagekomen. De problemen die jij beschrijft worden veroorzaakt doordat er veel te weinig toezicht is. Reizigers kunnen maar doen en laten wat ze willen. Ik heb gisteren twee jongens aangesproken op hun mondkapjesgedrag en ze waren heel verbaasd hierover. Nou wat kinderachtig zei er een het lijkt wel of ik op school ben. Maar zo moet het helaas wel en dat weet NS uit ervaring heel goed. Zo ging het met de invoering van de ov chipkaart, de rookpalen en nu met het rookverbod. Ik zie op het station wel V&S personeel als haviken loeren op rokers maar de 1,5 meter afstand op de stations waar volgens het protocol verantwoord blijven reizen met het ov van de rijksoverheid toezicht op gehouden zou worden naast de mondkapjesplicht in de trein, daar is dan geen aandacht voor. NS blijft wat dit betreft in gebreke en brengt de gezondheid van reizigers hierdoor in gevaar.

Reputatie 7
Badge +3

Wat kan ik zelf doen? Ik vind het echt schofterig dat ik in een trein anderen moet verzoeken om te voldoen aan mondkapjesplicht en de conducteur zich de hele reis niet laat zien.

Dat moet je de Hc niet verwijten maar de mensen die hun mondkapje niet op hebben terwijl het verplicht is.  De Hc is geen politie agent en/of kleuterjuffrouw maar is er op de trein om service te verlenen en kaartjes te controleren.

Het is de mede reiziger die lak aan de regels heeft.

Als er een Hc langsloopt en een reiziger er op wijst en de Hc de coupe weer uit is dan gaat het kapje weer af of naar beneden, dit is voor ons als treinpersoneel continu te zien en het is dus dweilen met de kraan open.  Afgelopen week wordt mijn trein door V&S gecontroleerd op het juiste gebruik van mondkapjes, ze zijn nog geen 3 minuten de trein uit en ik loop langs mijn trein en zie alweer mensen zonder mondkapje of met het mondkapje niet juist op.

Zegt genoeg over de mentaliteit van je mede reizigers lijkt mij.

@Jeroen als je ziet dat verschillende mensen zich niet aan de regels houden, dan roep je toch om dat je niet eerder vertrekt dan als iedereen het mondkapje opheeft en ophoudt. 

Het treinpersoneel moet de veiligheid van de reiziger waarborgen. Een mondkapje dragen is voor de veiligheid van de medereiziger. De medereiziger kan op het (juist) dragen attenderen, het treinpersoneel zal het moeten. Als iedereen het kapje correct draagt hoeft een conducteur zich dan ook niet op te sluiten als hij/zij bang is voor besmetting.

Reputatie 5

Juist! En wie heeft het nu eigenlijk voor het zeggen in de trein? Op dit moment zijn de reizigers aan elkaar overgeleverd. Maar dat zou toch gewoon de conducteur moeten zijn al dan niet met ondersteuning van personeel van V&S?

als je ziet dat verschillende mensen zich niet aan de regels houden, dan roep je toch om dat je niet eerder vertrekt dan als iedereen het mondkapje opheeft en ophoudt.

Nou dat experiment zal een flinke dip in de punctualiteit gaan geven, dan rijdt er nog maar weinig. 

En @mariskah je roept om het hardst om veel meer en vooral continue mondneuskapjes toezicht in de praktijk op de trein, maar hoe zou jij dit dan toepassen op de trein.

Mariskah je gaat op stap met Virm4 + Virm4 op het traject Amersfoort - Zwolle - Assen - Groningen. Vanzelfsprekend ben je als HC dan alleen. Hoe ga jij de continue controle doen ? En wat doe je en waar als iemand weigert een kapje te dragen ?

@Jeroenals je ziet dat verschillende mensen zich niet aan de regels houden, dan roep je toch om dat je niet eerder vertrekt dan als iedereen het mondkapje opheeft en ophoudt. 

Het treinpersoneel moet de veiligheid van de reiziger waarborgen. Een mondkapje dragen is voor de veiligheid van de medereiziger. De medereiziger kan op het (juist) dragen attenderen, het treinpersoneel zal het moeten. Als iedereen het kapje correct draagt hoeft een conducteur zich dan ook niet op te sluiten als hij/zij bang is voor besmetting.

Veiligheid is voor mij iets heel anders dan gezondheid en gezondheid staat verder neit in de taakomschrijving van een Hc.

En zoals Deventer aangeeft zal ik dan als machinist weinig rijden omdat er in elke trein wel een reiziegr is die de verplichting tot het (juist) dragen van een mondkapje aan zijn/haar laars lapt.

Maar als ik zelf langs de trein loop attendeer ik mensen ook op het mondkapje, als iemand er geen één op heb dan geef ik dat aan en zolang ze er geen op hebben blijf ik wachten en geef ze de mogelijkheid er 1 op te doen of uit mijn trein te stappen.

Echter loop ik niet op elk station langs de trein en zie ik bij ee ndubbeldekker ook de bovenzijde niet. Maar zoals ik al aangaf controleert V&S geregeld bij ons in de regio op de treinen maar 1 station nadat ze zijn uitgestapt is het weer feest qua mondkapjes. Het is en blijft gewoon triest gedrag van reizigers die denken dat de plicht niet voor hen geldt.  En je kunt dat wel de verantwoording vinden van de Hc maar dat is het totaal niet, net zoals dat stoppen voor een rood verkeerslicht niet de verantwoording is van de Politie en in het geval van de trein de verantwoording is van IL&T.  Want bij het ontbreken van controle daar op zou ik dus gewoon door rood mogen rijden en kan ik wijzen naar de Politie of IL&T omdat er zo weinig op gehandhaafd wordt.

Kom op zeg, in wat voor wereld leven jullie.


Service verlenen wel, kaartjes controleren doet nu niet iedereen. Ook Hc's maken zich zorgen over hun gezondheid aangezien ze wel de hele dag met diverse reizigers te maken hebben die uit het hele land komen en dus ook uit de corona haarden. Zoals hier boven al wordt aangegeven MOGEN ze door de trein heen voor een service rondje of kaart controle, maar een ieder maakt zelf de afweging op dit moment en daar denken de Hc's verschillend over.

De meeste mensen proberen zo min mogelijk met anderen in aanraking te komen ter voorkoming van besmetting, dat is voor het treinpersoneel veelal niet anders.

Hoezo wordt er wel service verleend? Zaterdag de reis Heemskerk-Arnhem gemaakt en zondag Arnhem-Heemskerk. Op beide dagen alleen maar personeel op het perron gezien en niet in de trein. 

Is toch een zeer lang traject met slechts 1 overstap in Amsterdam. Er is volgens mij alle tijd om tussen Amsterdam en Arnhem minimaal 1 keer door de trein te lopen (geldt in principe ook voor Heemskerk-Amsterdam, maar dat traject heeft wel belachelijk veel tussenstops) om een zgn serviceronde te maken. Waarom gebeurt dat dan niet??

Reputatie 1

@mariskahdie kunnen we ook omdraaien, als jij maar geen risico loopt op corona dan is het goed want de gezondheid van de Hc interesseert jou weinig/niet. Deze collega's worden hier wel elke werkdag gedurende elke keer dat ze door de trein gaan aan bloot gesteld, lopen door meerdere coupes heen en meerdere treinen per dag.  Want iedere reiziger verwacht ze na elk statio ndoor de trein te zien lopen en daarbij lopen ze uiteindelijk vele malen meer risico.

Het begint nog steeds bij de reiziger zelf die gewoon lak heeft aan de maatregelen en die na controle gewoon het kapje weer af doet. Schandalig gedrag van je mede reizigers maakt dit tot een probleem, controle zou helemaal niet nodig moeten zijn als iedereen gewoon zijn/haar verantwoordelijkheid neemt.

Maar ja, het is weer oh zo makkelijk om het af te schuiven op de controles terwijl dat dweilen is met de kraan open.

En goed, nu gaan we controleren ne hebben we een reiziger zonder mondkapje en gaan we die uit de trein zetten en bekeuren. Reiziger wil de trein niet uit dus poltie laten komen.  Hoe lang denk je dat de trein hierdoor stil blijft staan op het perron ?

Afgelopen week te maken gehad met zo'n probleem geval die pertinent weigerde een mondkapje op te doen ondanks meerdere waarschuwingen van de Hc op mijn trein. Puntje bij paaltje dacht ze net voordat V&S bij de trein kwam het kapje op te doen en onder de boete uit te komen.  Nou dat dacht ik en de Hc dus even niet, mevrouw heeft een boete gehad voor het mondkapje en ook nog voor het niet tonen van een ID. Politie moest erbij komen en al bij al heeft het dus 15 minuten geduurd en toen moest de Hc de combibon nog compleet gaan uitschrijven.

Als iedere reiziegr gewoon zijn/haar verantwoordelijkheid serieus nam richting de mede passagiers dan was dit hele topic overbodig geweest.  Maar helaas wonen we steeds meer in een land waar we egoistisch zijn en totaal geen rekening meer houden met een ander.

De gezondheid van de HC interesseert me wel, daarom draag ik een mondkapje

Reputatie 1

Kan je deze discussie misschien elders voortzetten? 
Je hoeft niet met het OV

En waarom vraag je dit niet ook aan de andere deelnemer in de discussie, maar alleen aan degene wiens mening je blijkbaar niet aanstaat?

FYI, ik reis al een tijd niet met het OV, al voordat we te maken hadden met Corona en om redenen die niets met Corona of mondkjapjes te maken hebben. Maar zou ik door bepaalde omstandigheden wel met het OV moeten dan zal ik geheel volgens de regels een mondkapje dragen, of er nu wel of geen controle is.  De bezwaren die ik uitte in de discusse betreffen vooral het nut van mondkapjes (met name de mondkapjes zoals die overal te koop zijn of zelf gemaakt worden) in situaties waar er andere maatregelen getroffen zijn of mogelijk zijn, zoals een kuchscherm of 1,5 meter afstand. Dit laatste is in OV voertuigen niet altijd mogelijk. 

Omdat de discussie gaat over handhaven van mondkapjesplicht in de trein, er is vast een forum waar je kan discussiëren over adviezen in de supermarkt.

Reageer