wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers? | NS Community

wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers?

  • 27 September 2020
  • 269 reacties
  • 7133 Bekeken

Reputatie 1

Net als veel reizigers zie ik de conducteurs niet of nauwelijks, en medereizigers rekenen daar blijkbaar ook op.

Ik zat vandaag in een coupé (Castricum-Amsterdam Amstel) met 5 mensen zonder mondkapje en geen optie om de conducteur te waarschuwen.

Ook bij uitstappen niet, want ze stond maar paar seconden buiten om even te fluiten aan andere uiteinde van de trein.


269 reacties

De vraag moet niet zijn “wanneer gaan conducteurs handhaven?”, maar “wat kan ik zelf doen?”. En dan niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen.

Wat kan ik zelf doen? Ik vind het echt schofterig dat ik in een trein anderen moet verzoeken om te voldoen aan mondkapjesplicht en de conducteur zich de hele reis niet laat zien.

Kijk, nu komen we ergens :grinning:  Ik ben niet alwetend, maar het idee is dat iedereen zich gaat realiseren dat “wij” het probleem zijn, niet “zij”. Heel goed dat je zelf een mondkapje draagt, met name om anderen te beschermen! Ik denk dat de signaalwaarde van het dragen van een mondkapje al heel goed helpt. Het aanspreken van anderen is misschien niet verstandig; het laatste wat je wilt is een (verhitte) discussie in een afgesloten ruimte. Niet met mondkapje en zeker niet zonder mondkapje.

Ja sorry hoor maar als ik dit zo lees:

maar het idee is dat iedereen zich gaat realiseren dat “wij” het probleem zijn, niet “zij”

 

Dit is toch totaal niet realistisch in de huidige maatschappij. We zien overal mensen dichterbij 1,5 meter en zonder mondkapjes op. Denk je nu echt dat een dergelijk verzoek gelezen door misschien 0,01 procent van het aantal reizigers gaat werken!

 

Ik denk dat alleen het herhaaldelijk uitdelen van boetes werkt. Als je elke keer voor het niet dragen van een mondkapje € 95,00 moet aftikken dan leer je het vanzelf wel af.

Dus meer controle en meer beboeten. Als daardoor een paar keer de trein stilgezet moet worden om een onwillige passagier te verwijderen dan moet dat maar.

Reputatie 7
Badge +3

De kleuterachtigen in onze samenleving zullen alleen luisteren wanneer boetes worden uitgedeeld. Dat is naar maar waar.

Dit staat hier op de site van de NS:

Als je toch een reis met de trein gaat maken, dan doen wij er alles aan om jouw reis zo vertrouwd en veilig mogelijk te maken.

Daar vertrouw ik eigenlijk op als ik in de trein wil stappen. Helaas kun je er niet zomaar meer uit als blijkt dat dit niet het geval is. Dus om nou te zeggen dat het de verantwoordelijkheid van de mensen zelf is en het daar bij te laten, nee!

En de kans dat er in de coupé ruzie van komt is groter wanneer ik iemand aanspreek, dan wanneer de conducteur dat doet. Die heeft er de positie voor, en de tact.

Reputatie 5

Veiligheid is voor mij iets heel anders dan gezondheid 

 

 

Het is en blijft gewoon triest gedrag van reizigers die denken dat de plicht niet voor hen geldt.  En je kunt dat wel de verantwoording vinden van de Hc maar dat is het totaal niet, net zoals dat stoppen voor een rood verkeerslicht niet de verantwoording is van de Politie en in het geval van de trein de verantwoording is van IL&T.  Want bij het ontbreken van controle daar op zou ik dus gewoon door rood mogen rijden en kan ik wijzen naar de Politie of IL&T omdat er zo weinig op gehandhaafd wordt.

Kom op zeg, in wat voor wereld leven jullie.

Veiligheid en gezondheid zijn hier natuurlijk wel synoniem. Want de reiziger mag in de trein een veilige omgeving die bescherming tegen het coronavirus biedt verwachten.

 

De vergelijking met de politie vind ik niet relevant. De politie controleert en handhaaft wel en verstopt zich ook niet in de brandweerkazerne tijdens hun werkzaamheden.

Bovendien staat in het protocol verantwoord reizen met het OV van de rijksoverheid duidelijk vermeld dat NS toezicht dient te houden op de mondkapjesplicht in de treinen. Dus NS is wel verantwoordelijk, ook al denk jij daar anders over.

Persoonlijk leef ik in een wereld waar ik me houd aan de gemaakte afspraken met mijn werkgever over corona maatregelen. Aangezien ik een contactberoep heb brengt dat wel risico's met zich mee. Maar als werknemer ben ik wel verantwoordelijk voor de mensen met wie ik werk. Als ik zou constareren dat de maatregelen onuitvoerbaar zijn zou ik dit neerleggen bij mijn wergever waar het hoort. En niet bij de reizigers.

 

Reputatie 5

Kijk, nu komen we ergens :grinning:  Ik ben niet alwetend, maar het idee is dat iedereen zich gaat realiseren dat “wij” het probleem zijn, niet “zij”. Heel goed dat je zelf een mondkapje draagt, met name om anderen te beschermen! Ik denk dat de signaalwaarde van het dragen van een mondkapje al heel goed helpt. Het aanspreken van anderen is misschien niet verstandig; het laatste wat je wilt is een (verhitte) discussie in een afgesloten ruimte. Niet met mondkapje en zeker niet zonder mondkapje.

Waar komen we dan? Ik geef een signaalwaarde af met het dragen van mijn mondkapje maar zit ondertussen wel in een coupé waarin de helft van de reizigers het mondkapje niet of niet juist draagt. Dat helpt dan dus niet. Is dan wij het probleem of zijn zij het probleem? Het aanspreken van anderen is misschien niet verstandig. Wat is dan wel verstandig volgens jou? Het lijkt mij dat er meer signaalwaarde uitgaat van het aanspreken van anderen dan het dragen van een mondkapje. Aangezien NS de reizigers niet of onvoldoende aanspreekt zullen de reizigers het dan wel zelf moeten doen.

 

Handhaving kan helpen, maar brengt ook extra besmettingsrisico’s met zich mee en kost een hoop geld. Daarnaast kun je niet blijven handhaven “tot achter de voordeur”. De virusverspreiders moeten zelf tot inkeer komen. Dat zijn “wij” dus.

Aanspreken helpt alleen voor de mensen die oprecht vergeten zijn hun mondkapje op te zetten (dat zijn er denk ik heel weinig). De rest gaat in protest en dan ben je nog verder van huis. Ik heb de oplossing niet, maar ik denk dat Darwin ons hier uiteindelijk gaat helpen, hoe vervelend ook. Het wordt misschien een oplossing van de lange adem.

Handhaving kost veel geld, maar al die ziekenhuisopnames en de economie in het slop nog veel meer. Bovendien ben je anders een groot gedeelte van het geld toch kwijt aan het betalen van werkloze mensen.

Een manier om te ondervangen dat mensen alleen een mondkapje op hebben in het zicht van een conducteur, is dat er BOA's of (spoorweg)politie in burger in coupé's gaat zitten.

Handhaving kost veel geld, maar al die ziekenhuisopnames en de economie in het slop nog veel meer. Bovendien ben je anders een groot gedeelte van het geld toch kwijt aan het betalen van werkloze mensen.

Een manier om te ondervangen dat mensen alleen een mondkapje op hebben in het zicht van een conducteur, is dat er BOA's of (spoorweg)politie in burger in coupé's gaat zitten.

Keep on dreaming, dan zit elke agent straks in burger in de trein en is er niemand meer om in de steden te handhaven.

Reputatie 7
Badge

Dan moet je inderdaad een hele grote blik BOA's opentrekken. En dan gaat de prijs van het treinkaartje ook rap omhoog. 

Militairen inzetten, die lopen liever door de trein te patrouilleren met schoolkinderen en dagjesmensen dan in de woestijn van Syrië, en misschien nog nuttiger ook.....

Reputatie 5

Handhaving kan helpen, maar brengt ook extra besmettingsrisico’s met zich mee en kost een hoop geld. Daarnaast kun je niet blijven handhaven “tot achter de voordeur”. De virusverspreiders moeten zelf tot inkeer komen. Dat zijn “wij” dus.

 

 

Volgens mij gaat dit topic over mondkapjesgedrag in de trein en niet tot achter de voordeur.

Reputatie 5

.Ik heb de oplossing niet, maar ik denk dat Darwin ons hier uiteindelijk gaat helpen, hoe vervelend ook. Het wordt misschien een oplossing van de lange adem.

Survival of the fittest. Hoe sociaal...

Reputatie 5

Militairen inzetten, die lopen liever door de trein te patrouilleren met schoolkinderen en dagjesmensen dan in de woestijn van Syrië, en misschien nog nuttiger ook.....

@jeroen, @vareo, @deventer

Ik blijf het een zwaktebod vinden om dan maar niets te doen. Conducteurs verstoppen zich in de trein en de reiziger moet zelf maar zien. Vinden jullie dat terecht?

Heb je @mariskah mijn vraag al beantwoord hoe jij dan de IC Amersfoort naar Groningen zou bewaken als HC, eerder gesteld in dit topic ? 

Reputatie 5

Heb je @mariskah mijn vraag al beantwoord hoe jij dan de IC Amersfoort naar Groningen zou bewaken als HC, eerder gesteld in dit topic ? 

Ja hoor, als je goed gelezen zou hebben had je het volgende kunnen lezen. Dat kan alsnog natuurlijk maar ik zal het hier nog even voor je weergeven:

Als ik zou constateren dat de maatregelen onuitvoerbaar zijn dan zou ik dit neerleggen bij mijn werkgever waar het hoort, en niet bij de reiziger

…..

Als ik zou constateren dat de maatregelen onuitvoerbaar zijn dan zou ik dit neerleggen bij mijn werkgever waar het hoort, en niet bij de reiziger

Nou dat is echt wel bekend bij het management.   En wat stelt het management voor, minder Hc’s op de treinen in de toekomst.

 

Reputatie 5

…..

Als ik zou constateren dat de maatregelen onuitvoerbaar zijn dan zou ik dit neerleggen bij mijn werkgever waar het hoort, en niet bij de reiziger

Nou dat is echt wel bekend bij het management.   En wat stelt het management voor, minder Hc’s op de treinen in de toekomst.

 

Tja, maar het is mijn werkgever niet. Het is jouw werkgever. Als jouw werkgever afspraken maakt met de overheid over toezicht op de mondkapjesplicht in de trein en die afspraken worden vervolgens niet nagekomen omdat er te weinig personeel is om het uit te voeren en/of omdat het weinige personeel dat er is het liever niet wil uitvoeren of van mening is dat het onuivoerbaar is dan is het wel heel onterecht om dat probleem naar de reizigers door te schuiven. Jullie hebben toch een vakbond ga daar dan klagen. Dit is gewoon een omkering van de feiten. Zo heb ik van NS medewerkers in het verleden ook al eens gehoord dat het probleem niet was dat er te weinig treinen waren, wel nee. Er waren gewoon te veel reizigers! Illustratief voor het totale gebrek aan klantvriendelijkheid. Welk bedrijf klaagt er in vredesnaam nou over een teveel aan klanten?

@Jeroendat verhoogde risico werkt het treinpersoneel zelf in de hand door niet structureel te controleren op het dragen van mondkapjes.

 


Het in de drukte begeven zoals op de o.a. perrons waar geen mondkapjes verplicht zijn verhoogt ons risico al in tegenstelling tot mensen die de drukte kunnen mijden.

En een ieder die geen mondkapje draagt verhoogt het risico voor de ander, ook de mondkapjes die wij vanuit de NS krijgen beschermen voornamelijk de ander en niet onszelf. Daarbij zijn de risico's op besmetting altijd groter als je met meer mensen in contact komt dan als je maar met een enkeling in contact komt.

En met de huidige situatie waar de cijfers weer flink oplopen kan ik de collega's niet geheel ongelijk geven dat ze aan hun eigen gezondheid denken.  In de tijd dat de cijfers laag waren was het risico beperkt en was controleren naar mijn idee gewoon goed mogelijk zonder veel extra risico's.

Klopt niet, niet medische mondmaskers zijn niet dicht genoeg om de virus deeltjes op te vangen. Anders hadden wij ze in het ziekenhuis al lang gebruikt. Daarnaast is er toegegeven dat het om gedrags beïnvloeding gaat. 

 

Net als veel reizigers zie ik de conducteurs niet of nauwelijks, en medereizigers rekenen daar blijkbaar ook op.

Ik zat vandaag in een coupé (Castricum-Amsterdam Amstel) met 5 mensen zonder mondkapje en geen optie om de conducteur te waarschuwen.

Ook bij uitstappen niet, want ze stond maar paar seconden buiten om even te fluiten aan andere uiteinde van de trein.

 

Tja, maar het is mijn werkgever niet.

Inderdaad, je bent de klant. Al eens overwogen, immers je mening staat voor jou onomstotelijk vast, om een officiële klacht in te dienen over een OV vervoerder bij een officieel klachten orgaan. Klagen op een klantenforum tegen medeklanten en een verdwaalde werknemer heeft in de regel erg weinig nut @mariskah ?

En over Spanje, als men daar net zo hygiënisch omgaat met het wegwerp mondneuskapje als hier bijna iedereen doet is het ook wel logisch dat men besmet raakt.

Zeer vele weten nog geeneens hoe op te zetten, of wat de voor- of achterkant is. Sommige zijn zichtbaar vuil na weken gebruik.

De maskers helpen zeker wel, maar de gebruiker weet niet hoe er mee om te gaan 😭 

Reputatie 7
Badge +3

Jullie hebben toch een vakbond ga daar dan klagen.

Misschien even het nieuws volgen? De plannen van NS vallen niet echt goed bij de vakbondsleden https://www.nu.nl/economie/6080897/vakbondsleden-verwerpen-massaal-bezuinigingsplannen-ns.html  

Reputatie 5

Tja, maar het is mijn werkgever niet.

Inderdaad, je bent de klant. Al eens overwogen, immers je mening staat voor jou onomstoten vast, om een officiële klacht in te dienen over een OV vervoerder bij een officieel klachten orgaan. Klagen op een klantenforum tegem medeklanten en een verdwaalde werknemer heeft in de regel erg weinig nut @mariskah ?

Ja hoor, allang gedaan bij alle instanties die ik kon bedenken. BIJ NS zelf. t is nog even wachten tot die klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld en dan kan ik ermee naar de OV Ombudsman en bij de rijksoverheid zelf oa. En, waar heb jij een officiële klacht ingediend? Als verdwaalde werknemer, daarmee bedoel je dan oa jezelf neem ik aan, zie ik hier ook heel wat klachten van jouw kant voorbijkomen.

Reputatie 5

Jullie hebben toch een vakbond ga daar dan klagen.

Misschien even het nieuws volgen? De plannen van NS vallen niet echt goed bij de vakbondsleden https://www.nu.nl/economie/6080897/vakbondsleden-ve

Jullie hebben toch een vakbond ga daar dan klagen.

Misschien even het nieuws volgen? De plannen van NS vallen niet echt goed bij de vakbondsleden https://www.nu.nl/economie/6080897/vakbondsleden-verwerpen-massaal-bezuinigingsplannen-ns.html  

 

rwerpen-massaal-bezuinigingsplannen-ns.html  

Je begrijpt als altijd toch weer niet precies waar deze discussie nou over gaat.Volg jij maar fijn het nieuws hoor lekker thuis voor de tv! Ik kan de komende dagen weer in de trein zitten tussen een heleboel reizigers die geen mondkapje dragen

Reageer