wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers? | NS Community

wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers?

  • 27 September 2020
  • 269 reacties
  • 7133 Bekeken

Reputatie 1

Net als veel reizigers zie ik de conducteurs niet of nauwelijks, en medereizigers rekenen daar blijkbaar ook op.

Ik zat vandaag in een coupé (Castricum-Amsterdam Amstel) met 5 mensen zonder mondkapje en geen optie om de conducteur te waarschuwen.

Ook bij uitstappen niet, want ze stond maar paar seconden buiten om even te fluiten aan andere uiteinde van de trein.


269 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Oh ja, lekker makkelijk. Jij vindt dat NS medewerkers niet goed hun werk en dat ze bij klachten wat betreft hun werkgever maar moeten klagen bij hun vakbond. Dat ze de bezuinigsplannen verwerpen is een behoorlijke klacht richting de werkgever en als ik dat laat zien dan begin je tegen mij te katten. 

En, waar heb jij een officiële klacht ingediend? 

De tijd dat ik überhaupt een klacht ergens over indiende ligt ver achter mij. Kwestie van wat ouder worden @mariskah denk ik.....Daar maak ik mij dus niet meer druk over. Kost gewoon te veel energie en tijd, en leverd in de regel niets op.

Laat je de uitkomst van je vele ingediende klachten alhier nog even horen ?

Reputatie 5

Oh ja, lekker makkelijk. Jij vindt dat NS medewerkers niet goed hun werk en dat ze bij klachten wat betreft hun werkgever maar moeten klagen bij hun vakbond. Dat ze de bezuinigsplannen verwerpen is een behoorlijke klacht richting de werkgever en als ik dat laat zien dan begin je tegen mij te katten. 

Ik heb geprobeerd je erop te attenderen dat de discussie gaat over de huidige situatie in de trein en over hoe nu toezicht wordt gehouden op de mondkapjesplicht en niet over bezuinigingsplannen in de toekomst. Ik constateer inderdaad elke dag, op dit moment ook weer, dat er geen controle is op de mondkapjesplicht en dat vind ik een slechte zaak. Ook vind ik het niet kloppen dat een groot deel van het NS personeel hier steeds de verantwoordelijkheid bij de reiziger legt terwijl ze zichzelf verstoppen in de trein. Jij hoeft niet met het OV en de conducteur zit lekker in zijn hokje. Dus wie is er hier nou makkelijk?

 

Reputatie 5

En, waar heb jij een officiële klacht ingediend? 

De tijd dat ik überhaupt een klacht ergens over indiende ligt ver achter mij. Kwestie van wat ouder worden @mariskah denk ik.....Daar maak ik mij dus niet meer druk over. Kost gewoon te veel energie en tijd, en leverd in de regel niets op.

Laat je de uitkomst van je vele ingediende klachten alhier nog even horen ?

Met zo'n instelling begrijp ik nu ook veel beter waarom het de NS maar nooit lukt de problemen op te lossen..Geen tijd en energie aan besteden, niet druk maken, de vetantwoordelijkheid afschuiven op anderen. Ik ben iets ouder dan jij denkt vermoed ik. Gelukkig heeft bovenstaande mentaliteit niets te maken met ouder worden, ik heb er in ieder geval geen last van gelukkig.

Maar waarom controle op de mondneuskapjes @mariskah ? De trein is geen kleuterklas, en de Pandemie is geen grap.

Als alle reizigers zich nu eens gewoon verantwoordelijk gaan gedragen en stopen met hun belachelijke toneelstukjes met mondneuskapjes snel weer afdoen, verkeerd dragen, zgn vergeten, 100 km doen over een kopje koude koffie dan zou de treinreis voor iedereen prettig en veilig zijn.

Denk dat veel treinpersoneel wel een beetje klaar is na maanden dweilen met de kraan open.......

Ik denk dat @mariskah toch liever ziet dat we uit onvrede de treinen laten staan uit protest richting de werkgever en de overheid die het NS personeel opzadelt met toezicht op (on)volwassen reizigers die het erg veel moeite vinden om hun mondkapje op te doen/houden tijdens hun treinreis.

Gezien het afwijzen van het pact door een grote meerderheid van het personeel wordt dit stilzetten van de treinen mogelijk binnenkort nog wel werkelijkheid ook, dan is @mariskah haar probleem ook opgelost.

Want tja, volwassen mensen moet je natuurlijk als kleuterklas zien omdat ze geen verantwoordelijkheid kennen richting anderen wat betreft het gebruik van mondneusmaskers tijdens hun OV reis.

Overigens heeft @mariskah inmiddels in meerdere berichten aangegeven dat ze zich niet meer in de discussie zou mengen en dat doet ze ook nog steeds. :rofl:

Dan moet je inderdaad een hele grote blik BOA's opentrekken. En dan gaat de prijs van het treinkaartje ook rap omhoog. 


Omdat het niet om zwartrijden gaat maar om een grote pandemie, vind ik eigenlijk dat het geld hiervoor uit de nationale pot moet komen.

 

Reputatie 7
Badge

Ik zou zeggen geef het door aan Mark en Hugo.

Mark en Hugo, het geld moet uit de nationale pot komen!

 

Maar waar is deze community nou voor? Ik lees her en der dat je voor klachten ergens anders moet zijn. Wordt hier dan niet meegelezen door mensen die het voor het zeggen hebben?

Reputatie 7
Badge

Nee, er wordt meegelezen door moderators. En die hebben niet de macht om eigenhandig de maatregelen te nemen die u graag ziet.

Nou dan meld ik me maar weer af. Of wacht, u bent geen moderator, ik dacht dat even doordat er "Reisleider” staat en u me met "u” aanspreekt.

Ik wil nog wel even zeggen dat ikzelf ook liever geen mondneuskapje draag in de trein, en dat ik eerder ben voor het volgende: veel treinstellen, en wel minimaal anderhalve meter afstand in de trein (dus heel veel lege stoelen).

Maar als ik er dan tegen heug en meug één draag, dan wil ik wel dat de rest dat ook doet, en dat daar op toegezien wordt.

…..

Ik wil nog wel even zeggen dat ikzelf ook liever geen mondneuskapje draag in de trein, en dat ik eerder ben voor het volgende: veel treinstellen, en wel minimaal anderhalve meter afstand in de trein (dus heel veel lege stoelen).

...

En wie gaat dat dan betalen?  Want de overheid wil dat niet betalen.  Daar loopt op dit moment een flinke discussie over tussen de OV bedrijven en de overheid, want de overheid wil dat we de originele dienstregeling blijven rijden als OV bedrijven maar dekt niet de kosten die daar mee gemoeid gaan. Elk bedrijf zou vraag en aanbod opnieuw op elkaar afstemmen om zo de kosten in de hand te houden, de OV bedirjven mogen op dit moment het aanbod niet verminderen omdat de vraag lager is.

De dekking van de kosten moet toch ergens vandaan gaan komen, langere treinen betekend nml. ook extra kosten vanwege stroomverbruik, personeel, slijtage materieel en daarmee gepaard onderhoud.

Reputatie 5

 

Overigens heeft @mariskah inmiddels in meerdere berichten aangegeven dat ze zich niet meer in de discussie zou mengen en dat doet ze ook nog steeds. :rofl:

Als ik direct aangesproken of geciteerd wordt, ja dan reageer ik soms wel als me dat zinvol lijkt. Op de rest van jouw bericht reageer ik niet, dat vind ik nou bij uitstek een bericht dat geen reactie verdient.

 

Handhaving kan helpen, maar brengt ook extra besmettingsrisico’s met zich mee en kost een hoop geld. Daarnaast kun je niet blijven handhaven “tot achter de voordeur”. De virusverspreiders moeten zelf tot inkeer komen. Dat zijn “wij” dus.

Volgens mij gaat dit topic over mondkapjesgedrag in de trein en niet tot achter de voordeur.

Ja dat klopt en het probleem wat we moeten oplossen zit met name achter de voordeur. Het zou mooi zijn als we overal, dus ook in de trein, mensen daarvan bewust kunnen maken.

.Ik heb de oplossing niet, maar ik denk dat Darwin ons hier uiteindelijk gaat helpen, hoe vervelend ook. Het wordt misschien een oplossing van de lange adem.

Survival of the fittest. Hoe sociaal...


Het is niet anders. Moet ik me bezwaard voelen omdat ik mijn werk zo kan aanpassen dat ik minder kans op infectie maak? Terwijl anderen elkaar de tent uitvechten ga ik gewoon een paar maanden binnen zitten als het moet.

 

Reputatie 5

Maar waarom controle op de mondneuskapjes @mariskah ? De trein is geen kleuterklas, en de Pandemie is geen grap.

Zoals meerdere malen door mij hier gepost, er zijn duidelijke afspraken gemaakt over toezicht van de NS op de mmondkapjesplicht. Dat jij daar anders over denkt betekent niet dat die afspraken niet gemaakt zijn.

Reputatie 5

 

Denk dat veel treinpersoneel wel een beetje klaar is na maanden dweilen met de kraan open.......

Maar het overgrote deel van het treinpersoneel dweilt helemaal niet, en dat terwijl de kraan al sinds maart openstaat.. 

Reputatie 5

 

Denk dat veel treinpersoneel wel een beetje klaar is na maanden dweilen met de kraan open.......

Maar het overgrote deel van het treinpersoneel dweilt helemaal niet, en dat terwijl de kraan al sinds maart openstaat.. 

Daar ben ik dus wel een beetje klaar mee..

"We" gaan maar even wachten wat je "overal" ingediende klachten over de door jou gesignaleerde tekortkomingen gaan opleveren @mariskah 

Dat kan 3 kanten opgaan, of de treinen blijven rijden en het nu aanwezige toezicht wordt voldoende geacht, of er moet veeel meer toezichthouders op de trein komen, of het treinverkeer wordt gestaakt omdat het toezicht onvoldoende is op de mondneuskapjes verplichting en de veiligheid in gevaar komt.

…..

Ik wil nog wel even zeggen dat ikzelf ook liever geen mondneuskapje draag in de trein, en dat ik eerder ben voor het volgende: veel treinstellen, en wel minimaal anderhalve meter afstand in de trein (dus heel veel lege stoelen).

...

En wie gaat dat dan betalen?  Want de overheid wil dat niet betalen.  Daar loopt op dit moment een flinke discussie over tussen de OV bedrijven en de overheid, want de overheid wil dat we de originele dienstregeling blijven rijden als OV bedrijven maar dekt niet de kosten die daar mee gemoeid gaan. Elk bedrijf zou vraag en aanbod opnieuw op elkaar afstemmen om zo de kosten in de hand te houden, de OV bedirjven mogen op dit moment het aanbod niet verminderen omdat de vraag lager is.

De dekking van de kosten moet toch ergens vandaan gaan komen, langere treinen betekend nml. ook extra kosten vanwege stroomverbruik, personeel, slijtage materieel en daarmee gepaard onderhoud.


Op jouw vraag wie gaat dat dan betalen? In eerste instantie zou ik denken: de overheid (de belastingbetaler). De trein is een publieke voorziening, en het hele land is erbij gebaat dat men a. naar zijn werk gaat, b. dat men de trein neemt en niet de auto, en c. dat het virus zich niet verder verspreidt.

In tweede instantie denk ik ook: bijna iedereen in Nederland levert financieel in nu. Misschien moeten de kaartjes toch maar TIJDELIJK een flink stuk duurder. Maarrrrr … dat vind ik voor de mensen in vitale beroepen die dagelijks naar hun werk gaan, toch niet kloppen. En voor mensen met een laag inkomen wordt het ook een probleem. Daar zou je weer regelingen voor kunnen maken. Dit is een oplossing, of het een goede oplossing is, weet ik niet. Waar wel heel goed geld vanaf kan, is van de mensen die veel geld ontvangen bij de NS.

Verder, dat is wel inzichtelijk, jouw lijst met de dingen die extra kosten veroorzaken. Ik had daar nog een vraag over, maar ik moet nog even nadenken hoe ik dat ga formuleren. Het is iets als: hoeveel maakt naar verhouding een leeg extra treinstel in kosten uit dat je meesleept achter een normaal gevulde trein.

 

Verder, dat is wel inzichtelijk, jouw lijst met de dingen die extra kosten veroorzaken. Ik had daar nog een vraag over, maar ik moet nog even nadenken hoe ik dat ga formuleren. Het is iets als: hoeveel maakt naar verhouding een leeg extra treinstel in kosten uit dat je meesleept achter een normaal gevulde trein.

Daar heb ik geen antwoord op maar gezien treinen op doorgaande routes onderweg gesplitst worden als kostenbesparing en je daar ook een machinist extra voor nodig hebt die zulke dingen de hele dag doet en dat op meerdere plekken in Nederland zal het zeker de moeite waard zijn.

Hoe minder kilometers een trein rijdt hoe minder de trein slijt en des te minder onderhoud en nieuwe onderdelen er nodig zijn en treinen zijn nu eenmaal niet goedkoop en de onderdelen dus ook niet.

De 206 SNG treinstellen inclusief wat er daar aan onderdelen voor nodig is voor x jaar kost de NS ca. 900 miljoen Euro

 

Reputatie 5

Handhaving kan helpen, maar brengt ook extra besmettingsrisico’s met zich mee en kost een hoop geld. Daarnaast kun je niet blijven handhaven “tot achter de voordeur”. De virusverspreiders moeten zelf tot inkeer komen. Dat zijn “wij” dus.

Volgens mij gaat dit topic over mondkapjesgedrag in de trein en niet tot achter de voordeur.

Ja dat klopt en het probleem wat we moeten oplossen zit met name achter de voordeur. Het zou mooi zijn als we overal, dus ook in de trein, mensen daarvan bewust kunnen maken.

.Ik heb de oplossing niet, maar ik denk dat Darwin ons hier uiteindelijk gaat helpen, hoe vervelend ook. Het wordt misschien een oplossing van de lange adem.

Survival of the fittest. Hoe sociaal...


Het is niet anders. Moet ik me bezwaard voelen omdat ik mijn werk zo kan aanpassen dat ik minder kans op infectie maak? Terwijl anderen elkaar de tent uitvechten ga ik gewoon een paar maanden binnen zitten als het moet.

 

Je moet je natuurlijk bezwaard voelen omdat dit niet alleen voor jou geldt, maar voor alle mensen. Ook voor de kwetsbare en zieke mensen. Ook over de mensen met contactberoepen die wel met het OV moeten reizen. Het is niet anders? Het kan natuurlijk wel anders 

Over ' achter de voordeur' mentaliteit gesproken...

hoeveel maakt naar verhouding een leeg extra treinstel in kosten uit dat je meesleept achter een normaal gevulde trein.

Dat is moeilijk te zeggen, maar reken maar op de dubbele kosten qua energie, slijtage en infraheffing als je bv achter een ICM3 nog een ICM3 koppelt. Ga je niet over de grens wat een conducteur allleen mee mag nemen, dan zullen die personeelskosten @Precies om 7 over 11 gelijk blijven. Voor het aan/afkoppelen komt er nog een leuk bedrage bij, incl de extra machinist.

Reputatie 5

Intercity Enschede - Den Haag vertrek 16.46

Geen controle, twee reizigers in de coupé dragen geen mondkapje

Reputatie 7
Badge

Okee.

Reputatie 5

Okee? Wat is daar dan okee aan?

Reageer