wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers? | NS Community

wanneer gaan conducteurs handhaven op mondmaskers?

  • 27 September 2020
  • 269 reacties
  • 7133 Bekeken

Reputatie 1

Net als veel reizigers zie ik de conducteurs niet of nauwelijks, en medereizigers rekenen daar blijkbaar ook op.

Ik zat vandaag in een coupé (Castricum-Amsterdam Amstel) met 5 mensen zonder mondkapje en geen optie om de conducteur te waarschuwen.

Ook bij uitstappen niet, want ze stond maar paar seconden buiten om even te fluiten aan andere uiteinde van de trein.


269 reacties

Reputatie 7
Badge

Dat jij die melding doet is okee.

Ik maak helaas acht treinreizen per week met NS op volgens mij het drukste traject van het land (deel van het traject A’dam-R’dam). 
 

Sinds eind augustus heb ik geen enkele conducteur meer in de trein gezien!
 

Gisteren sprak ik een medereiziger aan die geen mondkapje droeg en tegenover mij plaatsnam. Werd uitgescholden! Toen ik bij het uitstappen op mijn eindstation de conducteur aansprak op het perron, droeg hij ook geen mondkapje!
 

Waar zijn ze mee bezig bij NS? Gewoon even weer je werk gaan doen (waar ook het door de trein lopen en mensen aanspreken op mondkapjes bij hoort) en draag zelf een mondkapje FFS.

Het dragen van een mondneuskapje @Reiziger100.001 op het perron door reiziger of personeel is niet verplicht, maar slechts een advies.

Het dragen van een mondneuskapje @Reiziger100.001 op het perron door reiziger of personeel is niet verplicht, maar slechts een advies.


Maar in de trein is het verplicht en daar gebeurt het steeds vaker niet, omdat conducteurs zich niet meer in de trein laten zien. 

De reizigers hebben hierin een grote eigen verantwoordelijkheid. De trein is geen kleuterklas. Men gaat er in het algemeen van uit dat volwassen mensen hun verantwoordelijkheid nemen bij een levensbedreigende pandemie. Dus niet de conducteur de schuld geven, maar de reiziger welke zich niet aan de verplichtingen houd @Reiziger100.001.

De reizigers hebben hierin een grote eigen verantwoordelijkheid. De trein is geen kleuterklas. Men gaat er in het algemeen van uit dat volwassen mensen hun verantwoordelijkheid nemen bij een levensbedreigende pandemie. Dus niet de conducteur de schuld geven, maar de reiziger welke zich niet aan de verplichtingen houd @Reiziger100.001.


Doet u wel vaker aan wensdenken of reist u gewoon nooit met de trein? Ik heb gisteren een medepassagier aangesproken en werd uitgescholden. De conducteur deed vervolgens niets toen ik hem erop wees. 
 

Ik ben klant van NS hè, ik betaal hén en verwacht dan dat zij zich aan hun kant van de deal houden: een veilige reisomgeving. 

Ik vind het vervelend om te lezen dat je bent uitgescholden door deze medereiziger, Reiziger100.001, maar Deventer heeft wel gelijk. Een conducteur kan controleren tot hij/zij een ons weegt, het blijft aan de reiziger om het mondkapje ook op te houden als de conducteur weer weg is. Controle gebeurt overigens wel degelijk, er zijn recentelijk genoeg berichten op deze Community die daar blijk van geven.

Ik vind het vervelend om te lezen dat je bent uitgescholden door deze medereiziger, Reiziger100.001, maar Deventer heeft wel gelijk. Een conducteur kan controleren tot hij/zij een ons weegt, het blijft aan de reiziger om het mondkapje ook op te houden als de conducteur weer weg is. Controle gebeurt overigens wel degelijk, er zijn recentelijk genoeg berichten op deze Community die daar blijk van geven.


Natuurlijk is de asociale reiziger de aanstichter hiervan. Dat ben ik volmondig met u eens. 
 

Maar ik zie dus al sinds eind augustus géén controle en handhaving. Dan heb ik er dus niets aan dat anderen het wel zeggen te zien. 

Zolang de overheid toch de verliezen betaalt is er voor de OV-bedrijven geen enkele reden om de mondkapjesplicht te gaan handhaven. 

Reputatie 7
Badge

In de Trouw staat dat BOA's van NS een brandbrief hebben gestuurd naar de directie. Men krijgt steeds meer te maken met agressieve reizigers die ook nog eens steekwapens bij zich hebben. 

 

Gisteravond in Haarlem werd een conducteur mishandeld omdat hij de euvele moed had om vier jonge blagen te wijzen op de mondkapjes-plicht.

Reputatie 7
Badge +3

In de Trouw staat dat BOA's van NS een brandbrief hebben gestuurd naar de directie. Men krijgt steeds meer te maken met agressieve reizigers die ook nog eens steekwapens bij zich hebben. 

 

Gisteravond in Haarlem werd een conducteur mishandeld omdat hij de euvele moed had om vier jonge blagen te wijzen op de mondkapjes-plicht.


De jongelui waren tevens niet in bezit van een kaartje.

Badge +3

Ik las vandaag dat de meldcentrale het beleid over mondkapjes-meldingen aangepast heeft, dus een SMS of WhatsApp berichtje naar 06 1318 1318 wordt nu wél serieus genomen, en direct doorgezet naar de conducteur.

Vermeld in je melding het treinstel en zoveel mogelijk andere details (boven/onder/voorin/achterin) en eventueel een kort signalement.

Blij mee!

Badge +3

Terugkomend op hoe NS personeel zich dient te gedragen in treinen van andere vervoerders:

https://twitter.com/KeolisBlauwnet/status/1317015669788037121

Even voor de duidelijkheid: Dit is onjuist. In regionale treinen mag niet gegeten en gedronken worden, dus ook niet bij ons. De NS-medewerker is hiermee in overtreding.

Dit ging overigens niet over mondkapjes/maskertjes op zich, maar over eten en drinken. In ieder geval dat een NS uniform je daar niet anders maakt dan andere reizigers, dus.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb net dat bericht van Keolis Blauwnet gelezen. Behalve dat er niet gegeten en gedronken mag worden in de treinen staat er ook dat alle toiletten in hun treinen zijn afgesloten.

“Reizigers van 13 jaar en ouder zijn verplicht om een mondkapje in het OV te dragen. Daarnaast verzoeken wij reizigers om zo weinig mogelijk aan te reken en geen voedsel of dranken in de trein te nuttigen. Dit doen we om besmetting te voorkomen. Om deze reden zijn ook de toiletten in onze treinen afgesloten.”

Bron: https://www.keolis.nl/coronavirus/aangepaste-dienstregeling/keolis-blauwnet

Ik vraag me af in hoeverre dit soort zaken worden afgestemd tussen de vervoerders en de stationsbeheerders. Wanneer de toiletten in de treinen zijn afgesloten zal er iets (extra) moeten worden geregeld op stations.

Reputatie 7
Badge +1

Ik meende dat de toiletten in de Keolis treinen weer geopend waren nadat hier behoorlijk wat kritiek vanuit o.a. de lokale politiek was gekomen. Of zijn deze weer opnieuw afgesloten?

Reputatie 7
Badge +3

Het staat nog wel op de website.

Reputatie 7
Badge

Op hun website staat dat ze afgesloten zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Ja ik zag het ook staan in de door Keolis opgestelde pagina. Echter las ik destijds dat deze na felle kritiek weer geopend waren:

Zie o.a. dit artikel:
Keolis stelt wc's in Overijsselse treinen weer open na felle kritiek

Badge +3

Ten overvloede, voor wie denkt met een mondelinge of schriftelijke verklaring over een ‘aandoening’ onder de mondkapjesplicht uit te komen… Dit zijn de regels voor het personeel:

 

Reageer