In diverse topics wordt er op dit forum gerefereerd aan het feit dat de conducteurs/conductrices totaal niet zichtbaar zijn in de trein. Voor corona was dit al een groot probleem en nu tijdens corona is dit probleem in omvang alleen maar toegenomen. Ikzelf ervaar dat ik misschien op één van de 10 reizen een conducteur tegenkom en misschien op 1 van de 20 reizen wordt gecontroleerd. NS zegt dat de conducteur/conductrice meer aan gastheerschap moeten doen, maar ook dat gebeurt nu dus niet
Gevolg van dit falende beleid is dat er steeds meer excessen in de trein ontstaan. Als ik reis zie ik minimaal één en vaak meer tailgatende reizigers. De 1e klas is een complete vrijstaat geworden. Mensen met een 2e klas kaartje gaan massaal 1e klas zitten wegens het ontbreken van controle.
Ik zou graag een reactie van NS willen ontvangen wat het plan is om het gezag in de trein weer terug te krijgen. Vanochtend zat er gewoon een meneer te roken in de coupe. Dit kan toch niet de bedoeling zijn.
Beste antwoord door VIRM
Tja, mijn beeld over controle en servicerondes is eigenlijk hetzelfde als vóór Corona: heel erg weinig. Ik snap dat er conducteurs zijn die wegens bijvoorbeeld persoonlijke omstandigheden of kwetsbare personen thuis voorzichtig doen, en er zijn gelukkig ook conducteurs die wel gewoon goed hun werk doen, maar mijn beeld is ongeveer hetzelfde als voor de Coronacrisis.
Terwijl ik als reiziger verwacht dat conducteurs meer zichtbaar aanwezig zijn in de trein. Dat gebeurt dus naar mijn ervaring niet. Ik zag ook de ‘welkom terug’ reclames op Facebook, en dan word ik ook net zo cynisch als Pingpong.
Tijd voor NS om hier echt iets mee te gaan doen. Misschien kan @Deventer vanuit zijn rol binnen NS hier ook iets aan doen, in plaats van regelmatig aangebrand te reageren als er kritiek wordt geuit op zijn werkgever?