Wanneer gaan de conducteurs/conductrices weer controleren? | NS Community
beantwoord

Wanneer gaan de conducteurs/conductrices weer controleren?


  • Anonymous
  • 0 reacties

In diverse topics wordt er op dit forum gerefereerd aan het feit dat de conducteurs/conductrices totaal niet zichtbaar zijn in de trein. Voor corona was dit al een groot probleem en nu tijdens corona is dit probleem in omvang alleen maar toegenomen. Ikzelf ervaar dat ik misschien op één van de 10 reizen een conducteur tegenkom en misschien op 1 van de 20 reizen wordt gecontroleerd. NS zegt dat de conducteur/conductrice meer aan gastheerschap moeten doen, maar ook dat gebeurt nu dus niet

 

Gevolg van dit falende beleid is dat er steeds meer excessen in de trein ontstaan. Als ik reis zie ik minimaal één en vaak meer tailgatende reizigers. De 1e klas is een complete vrijstaat geworden. Mensen met een 2e klas kaartje gaan massaal 1e klas zitten wegens het ontbreken van controle.

 

Ik zou graag een reactie van NS willen ontvangen wat het plan is om het gezag in de trein weer terug te krijgen. Vanochtend zat er gewoon een meneer te roken in de coupe. Dit kan toch niet de bedoeling zijn.   

icon

Beste antwoord door Anonymous 25 August 2020, 09:17

Bekijk origineel

116 reacties

Het conducteursbeleid moet grondig op de schop. Vaste conducteurs op intercitytreinen en alleen nog steeksgewijze controle door V&S personeel op sprinters. De huidige controle praktijk met overal vaste conducteurs/deurbedienden kost klauwen met geld en is uiterst inefficient.

De conducteur is anno 2020 vergelijkbaar met de liftboy die je tot in de jaren 70 nog wel zag in warenhuizen en bij grote bedrijven en wiens enige functie was de deuren van de lift te openen c.q. te sluiten en de liftknopjes te bedienen. Liftboys zijn al lang verdwenen maar conducteurs zijn er om onduidelijke redenen nog steeds. 

Zolang de overheid alle verliezen in coronatijd echter maar klakkeloos blijft bij passen is er voor NS en personeel voorlopig geen enkele reden om ook maar een stap te veel te zetten. Waarom zou je werken als je zonder dat te doen ook gewoon je geld krijgt?

Ik pak cola en chips, de ongeveer 5 vaste Community leden gaan weer los over een uitgekauwd onderwerp wat al in vele andere topics is besproken en uitgelegd.

Nu nog even wachten op een nieuw topic over de mondneuskapjes........

Veel suc6

Ik pak cola en chips, de ongeveer 5 vaste Community leden gaan weer los over een uitgekauwd onderwerp wat al in vele andere topics is besproken en uitgelegd.

Nu nog even wachten op een nieuw topic over de mondneuskapjes........

Veel suc6

Helaas is herhaling broodnodig aangezien NS zonder dat niet tot enige activiteit te bewegen is 

Reputatie 7
Badge +3

Het onderwerp is voor @Deventer uitgekauwd. Goed dat we dat weten.

Voor de reizigers daarentegen heeft het veilig kunnen reizen grote prioriteit. De enigen die kunnen handhaven zijn de Hc’s en die zijn blijkbaar veel te weinig zichtbaar. Wanneer er dan ook nog een instructie is om niet actief te handhaven dan geeft dat de reizigers niet bepaald vertrouwen.

Het begint ook een groot financieel probleem voor NS te worden wanneer potentiële reizigers zich niet veilig voelen. Dat komt dan bovenop de oproep van de overheid om zoveel mogelijk thuis te werken. NS zal echt meer moeten doen om reizigers in de treinen te krijgen, juist wanneer er minder forenzen. Het is dus aan het personeel om actief te controleren en een veilige reisomgeving te realiseren. Maar dat brede perspectief lijkt niet aanwezig te zijn.

Ik zat vanochtend dus in de trein van 07.10 uur uit Haarlem naar Amsterdam. Hierin zat de rokende reiziger. Weliswaar zaten we maar met 6 man in een coupe waarin volgens mij zo'n 90 zitplaatsen waren maar toch. 

Reputatie 7
Badge +3

Kan iemand mij uitleggen dat als ik in een Haagse tram stap ik te maken kan krijgen met een groepje controleurs die systematisch de hele tram controleren, uitstappen, volgende tram… en dit blijkbaar niet in een trein kan? Gewoon verspreid door het hele land van die groepjes in laten stappen. Dan kan die ene conducteur per trein gewoon gastheer/gastvrouw zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat de andere helft nog steeds ziek thuis zit en onder de conducteuren zullen er genoeg zijn met een boa-bevoegdheid. Trein weer veiliger, iedereen kan weer mee. Nou ja iedereen? De ouderen en kwetsbaren moeten volgens OMT beter beschermd worden om jongeren meer bewegingsvrijheid te geven. Dus die zien we voorlopig niet terug in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk kan dat ook op de trein. Maar dan moet dat wel georganiseerd worden door de leiding van NS. In het verleden had NS ook dergelijke controleploegen. Maar binnen NS leeft het hardnekkige misverstand dat het plaatsen van veel poortjes het controleren in de trein overbodig maakt.

Kan iemand mij uitleggen dat als ik in een Haagse tram stap ik te maken kan krijgen met een groepje controleurs die systematisch de hele tram controleren, uitstappen, volgende tram… en dit blijkbaar niet in een trein kan? Gewoon verspreid door het hele land van die groepjes in laten stappen. Dan kan die ene conducteur per trein gewoon gastheer/gastvrouw zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat de andere helft nog steeds ziek thuis zit en onder de conducteuren zullen er genoeg zijn met een boa-bevoegdheid. Trein weer veiliger, iedereen kan weer mee. Nou ja iedereen? De ouderen en kwetsbaren moeten volgens OMT beter beschermd worden om jongeren meer bewegingsvrijheid te geven. Dus die zien we voorlopig niet terug in de trein.

Dat kan niet omdat de vakbonden dat niet willen en die zijn bij NS de baas. 

Natuurlijk kan dat ook op de trein. Maar dan moet dat wel georganiseerd worden door de leiding van NS. In het verleden had NS ook dergelijke controleploegen. Maar binnen NS leeft het hardnekkige misverstand dat het plaatsen van veel poortjes het controleren in de trein overbodig maakt.

Er is door die poortjes anders geen conducteur minder gekomen.  

Reputatie 6

Het enige wat ik hiervan vind is dat volgens mij de bedoeling was (aankondiging) dat er weer gecontroleerd zou gaan worden. Nou, ik heb nog geen enkele conducteur sindsdien kaartcontrole zien doen. Daar klopt dus gewoon de uitspraak niet met de praktijk.

Hoe er dan wel (in de toekomst) gecontroleerd moet worden, lijkt me een ander onderwerp wat hiervan losstaat. Zo’n mob-team als in de tram/bus is inderdaad misschien ook wel een goed idee.

En iemand om de overwegen achter perrons te bedienen:grinning:. Dat moet tegenwoordig toch wel iets meer high-tech kunnen dan een sleutel in een kastje steken en omdraaien.

Zolang de overheid alle verliezen in coronatijd echter maar klakkeloos blijft bij passen is er voor NS en personeel voorlopig geen enkele reden om ook maar een stap te veel te zetten. Waarom zou je werken als je zonder dat te doen ook gewoon je geld krijgt?

Wel heel kort door de bocht als je suggereert dat NS personeel niet werkt voor hun geld, daarmee suggereer je ook dat Edwin, Julian, ik en de andere machinisten niets doen. 

Nou dan heb ik nieuws voor je, als wij als machinisten niets doen dan rijdt er ook geen trein meer rond.

En wat betreft geen Hc meer op de sprinters, wie gaat de deuren dan veilig sluiten ?  Daar heeft een machinist geen tijd voor in de huidige dienstregeling want die moet elke keer de trein uit om dit te kunnen doen.  Daarbij zijn er zat station waar een sprinter met 12 bakken niet te overzien vanuit de voorste cabine door de ligging van het perron.

Maar ik deel wel de mening dat een Hc op de trein is voor service en controle en dat we dat ook mogen verwachten van een Hc.

Vandaag overigens ook weer een controle ploeg van V&S mee gehad op 1 van de 4 treinen die ik gereden heb.

 

Reputatie 7
Badge +3

Een discussie over het slechte controleren van zowel vervoerbewijzen als op het dragen van mondkapjes wordt erg moeilijk wanneer NS-ers iedere vorm van kritiek meteen op zichzelf betrekken.

Voor de coronaviruscrisis was er al heel veel kritiek op het slechte controleren van vervoerbewijzen. Sinds de coronaviruscrisis is dat niet verbeterd. Daar mag best over gesproken worden. Over de oorzaken van het slechte controleren is zo langzamerhand alles wel gezegd. 

Nu graag een oplossing want zo lang het slechte controleren en handhaven aanhoudt komen de reizigers niet terug en ontstaat er een enorm financieel gat in de bedrijfsvoering van NS. NS zal alle zeilen moeten bijzetten om het vertrouwen terug te winnen. Helaas zien sommige NS-ers de ernst van de situatie (nog) niet in.

Reputatie 7
Badge +4

Controle is een goede vorm van Service.

Reputatie 7
Badge +3

Daar denkt de leiding van NS heel anders over.

Reputatie 4

Kan iemand mij uitleggen dat als ik in een Haagse tram stap ik te maken kan krijgen met een groepje controleurs die systematisch de hele tram controleren, uitstappen, volgende tram… en dit blijkbaar niet in een trein kan? Gewoon verspreid door het hele land van die groepjes in laten stappen. Dan kan die ene conducteur per trein gewoon gastheer/gastvrouw zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat de andere helft nog steeds ziek thuis zit en onder de conducteuren zullen er genoeg zijn met een boa-bevoegdheid. Trein weer veiliger, iedereen kan weer mee. Nou ja iedereen? De ouderen en kwetsbaren moeten volgens OMT beter beschermd worden om jongeren meer bewegingsvrijheid te geven. Dus die zien we voorlopig niet terug in de trein.

 

Dat gebeurt ook nog steeds. Er zijn genoeg “vliegende” V&S-teams die trein in, trein uit gaan om iedereen te controleren. Ik zie ze dagelijks wel een trein in of uitstappen en wordt op de helft van mijn reizen door zo'n team gecontroleerd.

Reputatie 6

Ik zie ze nooit...

Hallo pingpong en de meelezers van dit topic! 

Ik begrijp dat dit een kwalijke situatie is en dat jullie hier graag een oplossing voor willen zien. Het geeft natuurlijk een veel veiliger gevoel als je tijdens je reis een conducteur ziet. Ook snap ik dat jullie graag een woordvoering vanuit de NS zouden willen zien.

De Community is hier echter niet het juiste kanaal voor. Als Moderators kunnen we jullie feedback gebaseerd op een individuele reis doorzetten, zodat dit meegenomen wordt in de algemene 'stapel' aan feedback. Maar jullie zijn ongetwijfeld wel bekend met dit proces en wat we daarbij kunnen doen en inzien.

Waar je nu echter om vraagt is communicatie ommegaande een algemene beleidswijziging of hoe de NS in brede zin ervoor wil zorgen dat conducteurs zichtbaarder worden. Dat zijn dingen waar wij als Moderators simpelweg geen inzage in hebben en ook zeker geen terugkoppeling op zullen krijgen. Wellicht heb je het idee dat je de Community kunt gebruiken om van allerlei beleidsvoerders een reactie te krijgen, maar dat is simpelweg niet het geval.

Het is duidelijk dat dit issue de laatste tijd weer speelt, zeker met de Corona maatregelen, maar inmiddels hebben we alles wat we kunnen zeggen zo'n beetje gezegd. Vooralsnog zal ik dit topic open laten om jullie wel een kans te geven hierop te reageren en het eventueel met elkaar te bespreken, maar mochten we merken dat dit topic ontspoort, zullen we het sluiten.

 

Reputatie 5

Ik denk dat de conducteurs nauwelijks controleren op de wat rustigere lijnen omdat het dan weinig oplevert. In de randstad heb ik veel vaker controle.

Reputatie 6

Ik woon toch ook echt in de randstad hoor.

Reputatie 5

Oke als ik naar Rotterdam ga is er tussen Roosendaal en Dordrecht bijna altijd controle. Ik geef toe dat il niet dagelijks naar de randstad ga maar helemaal geen controle lijkt mij sterk.

Reputatie 6

Ik ben toch echt al sinds begin dit jaar geen enkele keer gecontroleerd. Nou is de sfeer in de trein goed en niet zo druk als ik reis, dus valt het mee op zich, maar ik vind het wel raar.

Reputatie 5

In de randstad hebben bijna alle stations ook poortjes dan heb je toch minder zwart rijders?

Reputatie 6

Dat dacht ik ook, maar dat schijnt erg tegen te vallen. Overigens heeft mijn vertrek-station geen poortjes, alleen het station waar ik naartoe ga. Zou ook wel een beetje geldverspilling zijn voor die paar reizgers. Ik woon niet echt in een heel kleine stad of dorp, maar om de een of andere reden gaan er maar weinig mensen met de trein hier.

Reputatie 7
Badge +3

Zwartrijders zijn slim. Ze glippen met anderen mee door de poortjes of starten de reis op een kleiner station zonder poortjes.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is dat NS noch wij een zinnig woord kunnen zeggen over de af- of toename van het aantal zwartrijders op trajecten met stations met poortjes wanneer er geen controles in de trein plaatsvinden. 

NS heeft een schijnzekerheid gecreëerd door wel poortjes te plaatsen maar nauwelijks nog te controleren. Het vermoeden is natuurlijk wel dat poortjes helpen bij het tegengaan van zwartrijden. Maar we kunnen slechts gissen naar het werkelijke effect.

Niet meten is niet weten.

Reageer