beantwoord

Wanneer gaan de conducteurs/conductrices weer controleren?


  • Anonymous
  • 0 reacties

In diverse topics wordt er op dit forum gerefereerd aan het feit dat de conducteurs/conductrices totaal niet zichtbaar zijn in de trein. Voor corona was dit al een groot probleem en nu tijdens corona is dit probleem in omvang alleen maar toegenomen. Ikzelf ervaar dat ik misschien op één van de 10 reizen een conducteur tegenkom en misschien op 1 van de 20 reizen wordt gecontroleerd. NS zegt dat de conducteur/conductrice meer aan gastheerschap moeten doen, maar ook dat gebeurt nu dus niet

 

Gevolg van dit falende beleid is dat er steeds meer excessen in de trein ontstaan. Als ik reis zie ik minimaal één en vaak meer tailgatende reizigers. De 1e klas is een complete vrijstaat geworden. Mensen met een 2e klas kaartje gaan massaal 1e klas zitten wegens het ontbreken van controle.

 

Ik zou graag een reactie van NS willen ontvangen wat het plan is om het gezag in de trein weer terug te krijgen. Vanochtend zat er gewoon een meneer te roken in de coupe. Dit kan toch niet de bedoeling zijn.   

icon

Beste antwoord door Anonymous 25 August 2020, 09:17

Bekijk origineel

116 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Naast het meelopen zijn er nog heel wat andere methodes die zwartrijders gebruiken. De ene wat creatiever dan de ander.

Poortjes kunnen zwartrijders enigszins tegenhouden, maar ze zijn zeker niet foolproof. Ga maar eens een avondje staan op een station waar overlast groot is, bijvoorbeeld Rotterdam Lombardijen of Rotterdam Zuid en je zult zien dat er in de meeste treinen wel minstens één zwartrijder zit. 

Controle in de trein blijft belangrijk en is ook de enige foolproof manier tegen zwartrijders, maar de sprinter Den Haag Centraal - Dordrecht blijft ook wel een probleem lijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Om nou te zeggen dat bijna alle stations in de Randstad poortjes hebben is echt te veel gezegd. Ja, Amsterdam en Rotterdam zitten wel ongveer dicht, Almere ook. Maar verder zijn er nog best nog wat met paaltjes. Of poortjes die nog openstaan in het geval van Den Haag (CS + HS), al zullen die ook dicht gaan. Die van HS gepland na de zomer.

Hier een lijst met stations met gesloten poortjes.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1583338071691/content/assets/ns-nl/stationsinformatie/stations-met-gesloten-poortjes.pdf

Wat ik merk in de eerste weken dat ik weer mocht controleren en nu, is dat ik minder hoef te schrijven. Betekent niet dat ik niemand tegenkom die zwartrijdt, maar ik zit op mijn gemiddelde van voor Corona.

Reputatie 1

Ik herken het wel wat Pingpong schrijft. Ik reisde net metvde sprinter tussen Zaandam en Uitgeest na een overstap vanuit Utrecht. In de trein zaten heel veel mensen zonder mondkapje op en een groep toeristen zaten uitgebreid te blowen. Ik had het toch prettig gevonden als er een conducteur zichtbaar aanwezig was geweest in de trein. Maar inderdaad sinds 1 juli geen controles meer gehad (ervoor bleef ik thuis ivm coronareisadvies). Ik reis regelmatig 1e klas - betaald- en zie de aanwezige conducteur dan verdwijnen in de machinistenkabine om er enkel uit te komen bij het volgende station.

Ik snap best dat ze geen zin hebben in mondkapjesdiscusdie met onwillige reizigers of 1e klas reizigers met een 2e klas kaartje. Al voor corona was dit een probleem maar dat is nu alleen maar groter geworden. Het maakt het reizen er niet prettiger door en geeft vaak een onveilig gevoel, zeker in de avond.

Ik herken het wel wat Pingpong schrijft. Ik reisde net metvde sprinter tussen Zaandam en Uitgeest na een overstap vanuit Utrecht. In de trein zaten heel veel mensen zonder mondkapje op en een groep toeristen zaten uitgebreid te blowen. Ik had het toch prettig gevonden als er een conducteur zichtbaar aanwezig was geweest in de trein. Maar inderdaad sinds 1 juli geen controles meer gehad (ervoor bleef ik thuis ivm coronareisadvies). Ik reis regelmatig 1e klas - betaald- en zie de aanwezige conducteur dan verdwijnen in de machinistenkabine om er enkel uit te komen bij het volgende station.

Ik snap best dat ze geen zin hebben in mondkapjesdiscusdie met onwillige reizigers of 1e klas reizigers met een 2e klas kaartje. Al voor corona was dit een probleem maar dat is nu alleen maar groter geworden. Het maakt het reizen er niet prettiger door en geeft vaak een onveilig gevoel, zeker in de avond.

 

En precies om bovengenoemde redenen ben je dus alleen maar bezig met mensen de trein uit te jagen en niet de mensen juist weer in de trein te krijgen. Op ns.nl staat er nu een promo met goed je weer te zien. Ik heb de indruk dat deze dame van een heel verre afstand naar de reiziger kijkt en het voor de reiziger sowieso niet wederkerig is. 

 

 

Om nou te zeggen dat bijna alle stations in de Randstad poortjes hebben is echt te veel gezegd. Ja, Amsterdam en Rotterdam zitten wel ongveer dicht, Almere ook. Maar verder zijn er nog best nog wat met paaltjes. Of poortjes die nog openstaan in het geval van Den Haag (CS + HS), al zullen die ook dicht gaan. Die van HS gepland na de zomer.

Hier een lijst met stations met gesloten poortjes.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1583338071691/content/assets/ns-nl/stationsinformatie/stations-met-gesloten-poortjes.pdf


Helaas zijn de poortjes door allerlei ‘veiligheidsopties’ die verplicht werden gesteld zo lek als een mandje, buiten het tailgaten om zijn er nog meer manieren om door de poortjes te komen en daar wordt gewoon gebruik van gemaakt.

Reputatie 5

Kan ik de meldingen op de mail uitzetten over deze topic?

Dat kan je doen bij de insteklingen, klik op je profielfoto, ga naar algemene instellingen en dan kan je veel uitzetten. 

Ikzelf wil alleen mail van een topic ontvangen die ik als favoriet aanmerk.

Reputatie 7
Badge +3

Op ns.nl staat er nu een promo met goed je weer te zien. Ik heb de indruk dat deze dame van een heel verre afstand naar de reiziger kijkt en het voor de reiziger sowieso niet wederkerig is. 

 

 

Dat is wel erg makkelijk gezegd alleen op basis van een foto. Ik zie deze dame regelmatig op Twitter en gezien haar reacties daar krijg ik een heel andere indruk van haar die jij hebt. 

 

 

Op ns.nl staat er nu een promo met goed je weer te zien. Ik heb de indruk dat deze dame van een heel verre afstand naar de reiziger kijkt en het voor de reiziger sowieso niet wederkerig is. 

 

 

Dat is wel erg makkelijk gezegd alleen op basis van een foto. Ik zie deze dame regelmatig op Twitter en gezien haar reacties daar krijg ik een heel andere indruk van haar die jij hebt. 

 

 

Moet natuurlijk niet alles 100% serieus nemen. Ik vond het wel aardig gevonden. De conductrice is blij ons te zien, wij zouden ook blij zijn als we meer conducteurs/conductrices zouden zien. Is het Loes misschien? Nu even serieus. Ik woon in Beverwijk-Heemskerk en reis naar Amsterdam Sloterdijk. Zowel op de heen-als op de terugweg nooit controle gehad sinds 1 januari. Alleen op de dagen in het weekend dat ik mijn weekend-vrij kaart gebruikte wel een enkele keer controle gehad. Je hebt het bericht van één van de moderators ook gelezen. De hoeveelheid controle is blijkbaar bedrijfsgeheim dus vragen om meer controle zijn nu dus taboe blijkbaar. 

 

Als ik de allereerste post van mei56 hierboven zie, zou ik mij als bedrijf toch eens flink achter de oren gaan krabben.

Ik heb de indruk dat deze dame van een heel verre afstand naar de reiziger kijkt en het voor de reiziger sowieso niet wederkerig is. 

Kijk, en nou val je door de mand @Pingpong !

Het topic heeft een heel andere intentie, namelijk het zo veel mogelijk bashen van bepaalde werknemers. In deze ben ik het compleet eens met @Momo .

Tijd voor een slotje moderatie ?

Reputatie 7
Badge +3

Is het Loes misschien?

Als Loes opeens Carola heet misschien wel. Overeenkomst is wel dat ook zij zich soms ook net kleuterjuf waant. Zal waarschijnlijk ook nog van de oude stempel zijn.

Ik ben geen Carola inderdaad. @Pingpong Vandaag de 4827 onveilig gemaakt, gecontroleerd tussen Haarlem en was ruim voor Beverwijk klaar. Had genoeg te doen iig.

Tja, mijn beeld over controle en servicerondes is eigenlijk hetzelfde als vóór Corona: heel erg weinig. Ik snap dat er conducteurs zijn die wegens bijvoorbeeld persoonlijke omstandigheden of kwetsbare personen thuis voorzichtig doen, en er zijn gelukkig ook conducteurs die wel gewoon goed hun werk doen, maar mijn beeld is ongeveer hetzelfde als voor de Coronacrisis.
Terwijl ik als reiziger verwacht dat conducteurs meer zichtbaar aanwezig zijn in de trein. Dat gebeurt dus naar mijn ervaring niet. Ik zag ook de ‘welkom terug’ reclames op Facebook, en dan word ik ook net zo cynisch als Pingpong.

Tijd voor NS om hier echt iets mee te gaan doen. Misschien kan @Deventer vanuit zijn rol binnen NS hier ook iets aan doen, in plaats van regelmatig aangebrand te reageren als er kritiek wordt geuit op zijn werkgever?




 

Ik ben geen Carola inderdaad. @Pingpong Vandaag de 4827 onveilig gemaakt, gecontroleerd tussen Haarlem en was ruim voor Beverwijk klaar. Had genoeg te doen iig.

Ah de sprinter naar Hoorn van 08.01 uur. Helaas ga ik als ik naar kantoor ga de andere kant op richting Sloterdijk.

Ik hoop je in ieder geval eens aan te treffen. Vandaag werk ik weer thuis. Vrijdag weer naar kantoor.

Ik herken het wel wat Pingpong schrijft. Ik reisde net metvde sprinter tussen Zaandam en Uitgeest na een overstap vanuit Utrecht. In de trein zaten heel veel mensen zonder mondkapje op en een groep toeristen zaten uitgebreid te blowen. Ik had het toch prettig gevonden als er een conducteur zichtbaar aanwezig was geweest in de trein. Maar inderdaad sinds 1 juli geen controles meer gehad (ervoor bleef ik thuis ivm coronareisadvies). Ik reis regelmatig 1e klas - betaald- en zie de aanwezige conducteur dan verdwijnen in de machinistenkabine om er enkel uit te komen bij het volgende station.

Ik snap best dat ze geen zin hebben in mondkapjesdiscusdie met onwillige reizigers of 1e klas reizigers met een 2e klas kaartje. Al voor corona was dit een probleem maar dat is nu alleen maar groter geworden. Het maakt het reizen er niet prettiger door en geeft vaak een onveilig gevoel, zeker in de avond.

@mei56 Vervelend dat dit u is overkomen. De toeristen zullen waarschijnlijk wel op station Zaanse schans zijn uitgestapt. Ik kom daar natuurlijk wel eens op de fiets leuk rondje. Het niet dragen van het mondkapje herken ik dan weer bijna niet. Dat valt mij nou juist weer erg mee. Zo af en toe zie ik een enkeling zonder mondkapje, maar ik heb tot op heden nooit groepen zonder mondkapje gezien in de trein.     

Vandaag de 4827 onveilig gemaakt, gecontroleerd tussen Haarlem en was ruim voor Beverwijk klaar. Had genoeg te doen

Lijkt me qua privacy en veiligheid nooit verstandig @Loes dit soort gegevens openbaar te zetten. Iedereen kan nu zien waar je nog meer opduikt, en zelfs wanneer je naar huis gaat....

Vandaag de 4827 onveilig gemaakt, gecontroleerd tussen Haarlem en was ruim voor Beverwijk klaar. Had genoeg te doen

Lijkt me qua privacy en veiligheid nooit verstandig @Loes dit soort gegevens openbaar te zetten. Iedereen kan nu zien waar je nog meer opduikt, en zelfs wanneer je naar huis gaat....


Dat is handig want nu kon ik nog even zwaaien naar Loes toen ze in de intercity naar huis zat, anders had ik dat niet geweten.

En Loes weet toch echt wel wat ze aan informatie deelt, de aspirant status is ze al heel lang ontgroeid.

Tsja @Jeroen het is maar net hoe je tegen je eigen privecy en veiligheid aankijkt. Leuk dat je naar haar kon zwaaien, maar dat een buitenstaander precies kan zien waar je bent, lijkt mij persoonlijk toch wat minder geslaagd.

Zelf haal je toch ook, verstandig trouwens,  je traceerbare (prive) gegevens zo veel mogelijk weg van het Net ?

Badge +3

On a positive note…

Zie https://twitter.com/De_Joef/status/1298386423805030405 (en wat vooraf ging)

Dank. En om dan niet alleen negatief te zijn: de conductrice op de heenreis is 2 keer door de hele trein gelopen én heeft nog eens de regels van de stiltecoupe omgeroepen. Vond ik netjes.

En erbij.. 

In die trein had dus ook iedereen een mondkapje op. Zichtbaarheid doet al heel veel goed.

Dit ging om iets van 030 (Utrecht) naar 070 (Den Haag) dus? Top! :muscle:

Reputatie 7
Badge +3

De paradox van de omroep van de regels van de stiltecoupé die ook in de stiltecoupé gehoord wordt. :grinning:

Het handhaven wordt hoe langer hoe meer toegepast, een paar situaties uit de praktijk:

-Reiziger heeft na 2x waarschuwen voor de derde keer mondneuskapje niet over de neus, wordt door notabene de machinist uit de trein gezet na klachten van medereizigers.

-Jongeman zet fiets niet op fietsbalkon in SLT, blijkt ook geen fietsdalkaartje te hebben, mag de trein verlaten.

- Twee studenten in de ICD snappen het niet. Ondanks personeel op het perron, 4x (!) gewaarschuwd dat ook de neus bedekt moet worden. Nog voor vertrek mogen ze de trein verlaten. Daarop worden ze ook geweigerd in de Sprinter op het spoor ernaast.

Reputatie 7
Badge +4

De paradox van de omroep van de regels van de stiltecoupé die ook in de stiltecoupé gehoord wordt. :grinning:

Wat mij betreft kan ik dat als fanatiek gebruiker van de stiltecoupé niet vaak genoeg horen, al is het paradoxaal. Schop de onmaatschappelijken tot ze een geweten hebben. (Vrij naar Louis Paul Boon).

Reputatie 2

Sinds begin maart (de lockdown) tot aan nu heb ik op het traject Vleuten - Vaartsche Rijn geen controle gehad. In de spits 16u -17u zie ik nooit een conducteur, s’avonds rond 23u zie ik de laatste twee weken wel conducteurs lopen, vaak met zijn 2en, soms alleen. Ze lopen de hele trein door en spreken mensen aan, dus er is hopelijk iets aan het veranderen.

Afgelopen zondagavond stapte een jonge nederlandse vrouw de trein in zonder mondkapje, toen kwam gelijk de conductrice aangelopen. Zei die vrouw “ik reis nooit met de trein, ik wist niet dat je een mondkapje op moest". :sweat_smile: Slechtste smoes die ik tot nu toe gehoord heb. 

 

Reputatie 7
Badge +4

De smoezen in de trein verraden zelden enige intelligentie. De mate van eigenbelang en de intelligentie van de opmerkingen zijn zelfs veelal omgekeerd evenredig.

Daarnaast is er dan ook nog sprake van zelfverklaarde ‘intelligentie’ en ‘logisch denken’. We komen dat hier ook tegen bij mensen met besmettingsvriendelijk gedrag. 

Reageer