Wanneer gaan de conducteurs/conductrices weer controleren? | NS Community
beantwoord

Wanneer gaan de conducteurs/conductrices weer controleren?


  • Anonymous
  • 0 reacties

In diverse topics wordt er op dit forum gerefereerd aan het feit dat de conducteurs/conductrices totaal niet zichtbaar zijn in de trein. Voor corona was dit al een groot probleem en nu tijdens corona is dit probleem in omvang alleen maar toegenomen. Ikzelf ervaar dat ik misschien op één van de 10 reizen een conducteur tegenkom en misschien op 1 van de 20 reizen wordt gecontroleerd. NS zegt dat de conducteur/conductrice meer aan gastheerschap moeten doen, maar ook dat gebeurt nu dus niet

 

Gevolg van dit falende beleid is dat er steeds meer excessen in de trein ontstaan. Als ik reis zie ik minimaal één en vaak meer tailgatende reizigers. De 1e klas is een complete vrijstaat geworden. Mensen met een 2e klas kaartje gaan massaal 1e klas zitten wegens het ontbreken van controle.

 

Ik zou graag een reactie van NS willen ontvangen wat het plan is om het gezag in de trein weer terug te krijgen. Vanochtend zat er gewoon een meneer te roken in de coupe. Dit kan toch niet de bedoeling zijn.   

icon

Beste antwoord door Anonymous 25 August 2020, 09:17

Bekijk origineel

116 reacties

Ik dacht eerst ook de 3063, maar dat lijkt mij uiteindelijk toch onwaarschijnlijk. Die is volgens de snelheidsverloop om 18:16 Veenendaal-De Klomp binnengereden en heeft amper een minuut stilgestaan op dat station.

De snelheid was tussen Utrecht Centraal en Veenendaal-De Klomp wel 2 keer verminderd naar van 40 km/h. Grote kans dat de vertraging hierdoor is ontstaan. Ik zou niet weten waarom je de snelheid zo abrupt zou moeten verminderen voor een incident wat zich in de trein afspeelt. 

Goed punt, zie dat ik een eerder bericht van je daarover het hoofd heb gezien.

Ik reis vaak 1e klasse, deze wordt steeds drukker bezet door mensen die hiervoor geen 1e klasse kaartje hebben, doordat er nauwelijks meer kaart controle is verergerd dit probleem zich. van de 20 treinreizen die ik maak mag ik blij zijn dat er is 1 keer wordt gecontroleerd. 

Reputatie 7

Welkom sander1972, je vraag/opmerking is al vele malen gesteld op dit forum. Heel herkenbaar allemaal maar er verandert helaas helemaal niets. Ik maak dit al jaren als bijna dagelijkse reiziger mee en sinds een jaar worden de ervaringen in de 1e klas steeds veelvuldiger   en irritanter. Een recept voor frustratie, dit chronisch gebrek aan controle. Er loopt veel vaag volk rond en de smoezen kan ik dromen. Kan er wel een boek over schrijven. 

Reputatie 6

Ik heb dit ook al diverse keren aangekaart, en hooguit krijg je beledigde opmerkingen van andere NS-ers zonder ooit een afdoende antwoord te krijgen. Op de duur bloedt het topic dan vanzelf dood en is men weer van de lastige vragen af tot iemand anders het weer aanroert, eveneens zonder resultaat.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn 1e treinreis in 2021 deze week kreeg ik controle. Een conductrice die vlak naast mij kwam staan voor de controle terwijl er genoeg plaats was in het halletje. Ik stond daar omdat de enige vrije plaatsen naast of tegenover mensen zonder mondkapje waren. Ik wil geen risico lopen vanwege werk in verpleeghuizen en eigen gezondheid.

Reputatie 7

Trein Roosendaal - Zwolle (sprinter) vanochtend. 1e klas zit zo vol jongeren dat ik met 1e klasvervoerbewijs moest staan. Ondanks herfstvakantie toch heel druk. Geen personeel te zien helaas in dit treindeel. Trein stond helemaal vol mensen. Na Tilburg rustiger.

Deze week 2x op de latere avond wel controle. Overdag deze week geen enkele keer, ook niet op langere ritten. Jammer want je ziet dan heel wat gebeuren om je heen.

Reputatie 7

Maar, gewoon even nieuwsgierig. Wat dóen conducteurs eigenlijk als ze niet in de trein zichtbaar zijn, dus in een eigen hokje zitten ergens? Zitten ze dan naar buiten te kijken, spelletjes te spelen op hun mobieltje, met hun vriendin te bellen, tot  het volgende station zich weer aandient? Want als dat het geval zou zijn, dan zouden ze worden betaald om 80% van hun tijd gewoon te gaan zitten gamen of kletsen of een boekje lezen, tot het volgende station er weer is en dan moeten ze even naar buiten en vertreksignaal geven en dan door naar het volgende level van hun game of het volgende hoofdstuk van hun boek?

Misschien plaatsen zij hier, op Twitter, Facebook en andere social media kanalen met verschillende gebruikersaccounts, allerlei positieve berichten over hoe goed de conducteurs hun werk doen?

Trein Roosendaal - Zwolle (sprinter) vanochtend. 1e klas zit zo vol jongeren dat ik met 1e klasvervoerbewijs moest staan. Ondanks herfstvakantie toch heel druk. Geen personeel te zien helaas in dit treindeel. Trein stond helemaal vol mensen. 

In het grootste deel van Nederland was de herfstvakantie vorige week. Daarnaast hebben niet alle universiteiten en hogescholen een herfstvakantie,

Reputatie 7
Badge +3

Vanwege gebrek aan handhaving en controle heb ik net besloten niet naar een evenement te gaan, waarvoor ik al kaarten heb. Ik zou daarvoor ca. 2 uur in de trein moeten reizen. Met toename besmettingen en grote kans dat ik 1e klas moet gaan delen met mensen zonder geldig vervoersbewijs en zonder (correct gedragen) mondkapje is voor mij het risico te groot. Voor degenen die roepen dat er een 2-deling aan het ontstaan is tussen gevaccineerd en ongevaccineerd: als iemand die tot de risicogroep hoort kan ik al sinds maart 2020 niet meer normaal deelnemen aan de maatschappij. Jammer dat NS door niet te willen handhaven en controleren kwetsbaren die afhankelijk zijn van OV beperken in hun mogelijkheden om nog ergens naar toe te kunnen gaan.

Reputatie 1

Ik reis al jaren dagelijks met de trein en heb het aantal gevallen waarin medereizigers het niet zo nauw meer nemen met normaal beschaafd gedrag helaas alleen maar zien toenemen.

Dat de actuele situatie rond Corona heeft geleid tot extra maatregelen m.b.t. (met name) mondkapjes lijkt er nu toe te leiden dat NS personeel NOG minder zichtbaar is in de treinen op de stations, wat asociaal en grensoverschrijdend gedrag alleen maar in de hand werkt.

Enkele voorbeelden die ik dagelijks tegenkom:

  • reizigers die op luid volume hun mobiele telefoon gebruiken voor muziek, internet en/of gesprekken
  • reizigers die (ook in tjokvolle treinen) geen mondkapje dragen
  • tailgaters/zwartrijders
  • reizigers die op perrons staan te roken
  • afval dat gewoon op tafels, stoelen en grond wordt achtergelaten

Als medereiziger hoef je het niet te proberen om hier iets van te zeggen, dit levert alleen vieze blikken, scheldpartijen, een onveilige sfeer en in extreme gevallen fysiek geweld op.

Ik zou dus heel graag zien dat er meer NS personeel en/of andere gezaghebbende geuniformeerde autoriteiten beschikbaar zouden zijn voor controle en handhaving.

Ter illustratie: ik zit min. 10x per week in de trein en ik kan het aantal keren dat mijn vervoersbewijs is gecontroleerd in de afgelopen 1,5 jaar op 1 hand tellen.

Wat is nu de reden voor het gebrek aan controle? Is het probleem nu, dat er te weinig animo is onder het personeel, bijv. door angst voor Corona besmetting of gedrag van reizigers in het algemeen?

Is het policy van de NS? Is het een geldkwestie? Wat zijn ervaringen van andere reizigers en NS personeel?

Ik hoop van harte dat we nog eens een verscherping van het toezicht mogen verwachten...

 

Is het policy van de NS? Is het een geldkwestie? Wat zijn ervaringen van andere reizigers en NS personeel?

 

Om even een tegengeluid te laten horen dat dit iets 'typisch NS/Nederlands' zou zijn. Van de controles die ik de afgelopen maanden heb gehad heeft 0% plaatsgevonden door Belgisch , Oostenrijks (ik ben in Vorarlberg al jaren niet meer gecontroleerd en ja daar wordt ook zwartgereden) en Zwitsers personeel en 100% door medewerkers van NS.

Ik ben vandaag met drie treinen van Brussel naar Roosendaal gereisd en er heeft geen enkele controle plaatsgevonden. Alleen op het traject Brussel Centraal - Mechelen heeft een conductrice van NS gecontroleerd op het dragen van mondkapjes. Belgisch personeel heeft zich gedurende alle reizen in de 1e klas (meestal met iPhone) opgehouden. Op het traject Turnhout - Antwerpen is controle zeldzamer dan een terroristische aanslag of een super bloed maan…

Ik reis meestal in de 1e klas in Nederland en ook vandaag geen enkele vorm van overlast ervaren door anderen die mogelijkerwijs geen geldig vervoerbewijs hadden.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Forens1981 Ik herken al je opmerkingen. Helaas zal het niet snel beter worden. In bijna alle sectoren in Nederland is er personeelstekort. Dat maakt het werven van personeel voor beroepen met minder aantrekkelijke kanten (zoals Hc) alleen maar moeilijker. Tegelijkertijd zal het personeel niet snel geneigd zijn om in te grijpen wanneer dat tot een gevaarlijke situatie zou kunnen leiden. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

Net zoals ik wel begrip heb voor niet zo veel controleren in drukke treinen. Dat is toch een gezondheidsrisico.

De neerwaartse spiraal is ingezet en is heel moeilijk te keren. 

Reputatie 7

@Forens1981

Je relaas is uit het hart gegrepen. Ik maak het ook dagelijks mee. De trein is meer en meer een vrijplaats geworden waarin je kan doen wat je wil, zonder je enig rekenschap te geven van medereizigers. Fatsoensnormen zijn steeds meer afwezig. Maar dat is in de hele maatschappij terug te zien.

Controle is volgens het huidige beleid geen hoofdtaak meer van personeel. De conducteur/trice is gastheer/gastvrouw geworden. Zorgen voor veilig vertrek, reizigers welkom heten en vragen beantwoorden.

Reputatie 7
Badge +3
 

 

Ik reis meestal in de 1e klas in Nederland en ook vandaag geen enkele vorm van overlast ervaren door anderen die mogelijkerwijs geen geldig vervoerbewijs hadden.

 

 

Je bent het woordje 'ook' vergeten in jouw laatste zin: die mogelijkerwijs OOK geen geldig vervoersbewijs hadden.

Reputatie 7
Badge +3

@Forens1981

Je relaas is uit het hart gegrepen. Ik maak het ook dagelijks mee. De trein is meer en meer een vrijplaats geworden waarin je kan doen wat je wil, zonder je enig rekenschap te geven van medereizigers. Fatsoensnormen zijn steeds meer afwezig. Maar dat is in de hele maatschappij terug te zien.

Controle is volgens het huidige geleid geen hoofdtaak meer van personeel. De conducteur/trice is gastheer/gastvrouw geworden. Zorgen voor veilig vertrek, reizigers welkom heten en vragen beantwoorden.

Hoe kan een conducteur/conductrice vragen beantwoorden als hij/zij niet zichtbaar is?

Ik ben vandaag met drie treinen van Brussel naar Roosendaal gereisd en er heeft geen enkele controle plaatsgevonden. Alleen op het traject Brussel Centraal - Mechelen heeft een conductrice van NS gecontroleerd op het dragen van mondkapjes. Belgisch personeel heeft zich gedurende alle reizen in de 1e klas (meestal met iPhone) opgehouden. Op het traject Turnhout - Antwerpen is controle zeldzamer dan een terroristische aanslag of een super bloed maan…

Dan moet ik al vaak een terroristisch aanslag gemist hebben. Nu is Turnhout - Antwerpen niet mijn vaste traject, maar ik ben daar al meer dan eens gecontroleerd.

Ik heb wel het gevoel dat er zowel in Nederland, België en Luxemburg minder gecontroleerd wordt sinds corona. Maar sinds corona werd ik al 2 keer binnen het uur door één HC gecontroleerd. Een keer op de heenrit en één keer op de terugrit. Het kan dus wel. 

Spijtig genoeg werd mijn vasteklantenvoordeel in België sinds corona niet meer toegepast. :disappointed: Voor corona sloegen de treinbegeleiders me wel eens over bij een controle. De reden daarvoor: ik heb je dit jaar al te vaak gecontroleerd. :slight_smile:

Vandaag mocht ik uitzonderlijk nog eens naar kantoor. Door corona is dit momenteel beperkt tot één keer per week. 

Na vertrek kwam de Belgische treinbegeleider langs. Hij zag dat een reiziger zijn mondkapje onder de neus had hangen. Hij maakte hier een opmerking over. 

Na het volgende station kwam de treinbegeleider weer langs. Weer hing het mondkapje onder de neus. 

De HC was hier niet tevreden over. Hij maakte een opmerking bij dat de reiziger uit de trein gezet werd als hij het een derde keer zag. Ik had niet het gevoel dat hij hiervoor ging wachten tot de trein stil stond. :thinking:

Reageer