beantwoord

Wanneer gaan de conducteurs/conductrices weer controleren?


  • Anonymous
  • 0 reacties

In diverse topics wordt er op dit forum gerefereerd aan het feit dat de conducteurs/conductrices totaal niet zichtbaar zijn in de trein. Voor corona was dit al een groot probleem en nu tijdens corona is dit probleem in omvang alleen maar toegenomen. Ikzelf ervaar dat ik misschien op één van de 10 reizen een conducteur tegenkom en misschien op 1 van de 20 reizen wordt gecontroleerd. NS zegt dat de conducteur/conductrice meer aan gastheerschap moeten doen, maar ook dat gebeurt nu dus niet

 

Gevolg van dit falende beleid is dat er steeds meer excessen in de trein ontstaan. Als ik reis zie ik minimaal één en vaak meer tailgatende reizigers. De 1e klas is een complete vrijstaat geworden. Mensen met een 2e klas kaartje gaan massaal 1e klas zitten wegens het ontbreken van controle.

 

Ik zou graag een reactie van NS willen ontvangen wat het plan is om het gezag in de trein weer terug te krijgen. Vanochtend zat er gewoon een meneer te roken in de coupe. Dit kan toch niet de bedoeling zijn.   

icon

Beste antwoord door Anonymous 25 August 2020, 09:17

Bekijk origineel

116 reacties

Sorry @Deventer, maar wat heeft jouw vraag met dit topic te maken? De zichtbaarheid van conducteurs en in hoeverre zij controleren maakt wel degelijk uit van de ervaring van de reiziger. En hoe de reiziger de NS beoordeelt.

Reputatie 7
Badge +4

Controle is een goede vorm van Service.

Reputatie 7
Badge +3

Een discussie over het slechte controleren van zowel vervoerbewijzen als op het dragen van mondkapjes wordt erg moeilijk wanneer NS-ers iedere vorm van kritiek meteen op zichzelf betrekken.

Voor de coronaviruscrisis was er al heel veel kritiek op het slechte controleren van vervoerbewijzen. Sinds de coronaviruscrisis is dat niet verbeterd. Daar mag best over gesproken worden. Over de oorzaken van het slechte controleren is zo langzamerhand alles wel gezegd. 

Nu graag een oplossing want zo lang het slechte controleren en handhaven aanhoudt komen de reizigers niet terug en ontstaat er een enorm financieel gat in de bedrijfsvoering van NS. NS zal alle zeilen moeten bijzetten om het vertrouwen terug te winnen. Helaas zien sommige NS-ers de ernst van de situatie (nog) niet in.

Reputatie 7
Badge +3

Ze hebben ook niet de reizigers, maar “de trein” gecontroleerd :wink:

 

Wat ik merk in de eerste weken dat ik weer mocht controleren en nu, is dat ik minder hoef te schrijven. Betekent niet dat ik niemand tegenkom die zwartrijdt, maar ik zit op mijn gemiddelde van voor Corona.

Reputatie 1

Ik reis al jaren dagelijks met de trein en heb het aantal gevallen waarin medereizigers het niet zo nauw meer nemen met normaal beschaafd gedrag helaas alleen maar zien toenemen.

Dat de actuele situatie rond Corona heeft geleid tot extra maatregelen m.b.t. (met name) mondkapjes lijkt er nu toe te leiden dat NS personeel NOG minder zichtbaar is in de treinen op de stations, wat asociaal en grensoverschrijdend gedrag alleen maar in de hand werkt.

Enkele voorbeelden die ik dagelijks tegenkom:

  • reizigers die op luid volume hun mobiele telefoon gebruiken voor muziek, internet en/of gesprekken
  • reizigers die (ook in tjokvolle treinen) geen mondkapje dragen
  • tailgaters/zwartrijders
  • reizigers die op perrons staan te roken
  • afval dat gewoon op tafels, stoelen en grond wordt achtergelaten

Als medereiziger hoef je het niet te proberen om hier iets van te zeggen, dit levert alleen vieze blikken, scheldpartijen, een onveilige sfeer en in extreme gevallen fysiek geweld op.

Ik zou dus heel graag zien dat er meer NS personeel en/of andere gezaghebbende geuniformeerde autoriteiten beschikbaar zouden zijn voor controle en handhaving.

Ter illustratie: ik zit min. 10x per week in de trein en ik kan het aantal keren dat mijn vervoersbewijs is gecontroleerd in de afgelopen 1,5 jaar op 1 hand tellen.

Wat is nu de reden voor het gebrek aan controle? Is het probleem nu, dat er te weinig animo is onder het personeel, bijv. door angst voor Corona besmetting of gedrag van reizigers in het algemeen?

Is het policy van de NS? Is het een geldkwestie? Wat zijn ervaringen van andere reizigers en NS personeel?

Ik hoop van harte dat we nog eens een verscherping van het toezicht mogen verwachten...

 

Reputatie 1

Ik herken het wel wat Pingpong schrijft. Ik reisde net metvde sprinter tussen Zaandam en Uitgeest na een overstap vanuit Utrecht. In de trein zaten heel veel mensen zonder mondkapje op en een groep toeristen zaten uitgebreid te blowen. Ik had het toch prettig gevonden als er een conducteur zichtbaar aanwezig was geweest in de trein. Maar inderdaad sinds 1 juli geen controles meer gehad (ervoor bleef ik thuis ivm coronareisadvies). Ik reis regelmatig 1e klas - betaald- en zie de aanwezige conducteur dan verdwijnen in de machinistenkabine om er enkel uit te komen bij het volgende station.

Ik snap best dat ze geen zin hebben in mondkapjesdiscusdie met onwillige reizigers of 1e klas reizigers met een 2e klas kaartje. Al voor corona was dit een probleem maar dat is nu alleen maar groter geworden. Het maakt het reizen er niet prettiger door en geeft vaak een onveilig gevoel, zeker in de avond.

In elk geval was VenS weer goed bezig te Deventer, de hele trein 1672 werd vanaf perron gecontroleerd op de mondneuskapje verplichting.

 

Volgens treinposities.nl werd de 1672 gereden met en DDZ, hoe hebben ze de bovenetage vanaf het perron gecontroleerd op het dragen van mondkapjes, met een trapje?

Het conducteursbeleid moet grondig op de schop. Vaste conducteurs op intercitytreinen en alleen nog steeksgewijze controle door V&S personeel op sprinters. De huidige controle praktijk met overal vaste conducteurs/deurbedienden kost klauwen met geld en is uiterst inefficient.

De conducteur is anno 2020 vergelijkbaar met de liftboy die je tot in de jaren 70 nog wel zag in warenhuizen en bij grote bedrijven en wiens enige functie was de deuren van de lift te openen c.q. te sluiten en de liftknopjes te bedienen. Liftboys zijn al lang verdwenen maar conducteurs zijn er om onduidelijke redenen nog steeds. 

Zolang de overheid alle verliezen in coronatijd echter maar klakkeloos blijft bij passen is er voor NS en personeel voorlopig geen enkele reden om ook maar een stap te veel te zetten. Waarom zou je werken als je zonder dat te doen ook gewoon je geld krijgt?

Ik pak cola en chips, de ongeveer 5 vaste Community leden gaan weer los over een uitgekauwd onderwerp wat al in vele andere topics is besproken en uitgelegd.

Nu nog even wachten op een nieuw topic over de mondneuskapjes........

Veel suc6

Helaas is herhaling broodnodig aangezien NS zonder dat niet tot enige activiteit te bewegen is 

Reputatie 7
Badge +3

Kan iemand mij uitleggen dat als ik in een Haagse tram stap ik te maken kan krijgen met een groepje controleurs die systematisch de hele tram controleren, uitstappen, volgende tram… en dit blijkbaar niet in een trein kan? Gewoon verspreid door het hele land van die groepjes in laten stappen. Dan kan die ene conducteur per trein gewoon gastheer/gastvrouw zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat de andere helft nog steeds ziek thuis zit en onder de conducteuren zullen er genoeg zijn met een boa-bevoegdheid. Trein weer veiliger, iedereen kan weer mee. Nou ja iedereen? De ouderen en kwetsbaren moeten volgens OMT beter beschermd worden om jongeren meer bewegingsvrijheid te geven. Dus die zien we voorlopig niet terug in de trein.

Zolang de overheid alle verliezen in coronatijd echter maar klakkeloos blijft bij passen is er voor NS en personeel voorlopig geen enkele reden om ook maar een stap te veel te zetten. Waarom zou je werken als je zonder dat te doen ook gewoon je geld krijgt?

Wel heel kort door de bocht als je suggereert dat NS personeel niet werkt voor hun geld, daarmee suggereer je ook dat Edwin, Julian, ik en de andere machinisten niets doen. 

Nou dan heb ik nieuws voor je, als wij als machinisten niets doen dan rijdt er ook geen trein meer rond.

En wat betreft geen Hc meer op de sprinters, wie gaat de deuren dan veilig sluiten ?  Daar heeft een machinist geen tijd voor in de huidige dienstregeling want die moet elke keer de trein uit om dit te kunnen doen.  Daarbij zijn er zat station waar een sprinter met 12 bakken niet te overzien vanuit de voorste cabine door de ligging van het perron.

Maar ik deel wel de mening dat een Hc op de trein is voor service en controle en dat we dat ook mogen verwachten van een Hc.

Vandaag overigens ook weer een controle ploeg van V&S mee gehad op 1 van de 4 treinen die ik gereden heb.

 

Reputatie 6

Ik zie ze nooit...

Reputatie 7
Badge +4

De sleutel is het eigenbelang en weten dat je er nog vaak mee weg komt ook. Ethiek maakt niet uit, zolang het eigenbelang wordt gediend.

Reputatie 7
Badge +3

Het onderwerp is voor @Deventer uitgekauwd. Goed dat we dat weten.

Voor de reizigers daarentegen heeft het veilig kunnen reizen grote prioriteit. De enigen die kunnen handhaven zijn de Hc’s en die zijn blijkbaar veel te weinig zichtbaar. Wanneer er dan ook nog een instructie is om niet actief te handhaven dan geeft dat de reizigers niet bepaald vertrouwen.

Het begint ook een groot financieel probleem voor NS te worden wanneer potentiële reizigers zich niet veilig voelen. Dat komt dan bovenop de oproep van de overheid om zoveel mogelijk thuis te werken. NS zal echt meer moeten doen om reizigers in de treinen te krijgen, juist wanneer er minder forenzen. Het is dus aan het personeel om actief te controleren en een veilige reisomgeving te realiseren. Maar dat brede perspectief lijkt niet aanwezig te zijn.

Het handhaven wordt hoe langer hoe meer toegepast, een paar situaties uit de praktijk:

-Reiziger heeft na 2x waarschuwen voor de derde keer mondneuskapje niet over de neus, wordt door notabene de machinist uit de trein gezet na klachten van medereizigers.

-Jongeman zet fiets niet op fietsbalkon in SLT, blijkt ook geen fietsdalkaartje te hebben, mag de trein verlaten.

- Twee studenten in de ICD snappen het niet. Ondanks personeel op het perron, 4x (!) gewaarschuwd dat ook de neus bedekt moet worden. Nog voor vertrek mogen ze de trein verlaten. Daarop worden ze ook geweigerd in de Sprinter op het spoor ernaast.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is dat NS noch wij een zinnig woord kunnen zeggen over de af- of toename van het aantal zwartrijders op trajecten met stations met poortjes wanneer er geen controles in de trein plaatsvinden. 

NS heeft een schijnzekerheid gecreëerd door wel poortjes te plaatsen maar nauwelijks nog te controleren. Het vermoeden is natuurlijk wel dat poortjes helpen bij het tegengaan van zwartrijden. Maar we kunnen slechts gissen naar het werkelijke effect.

Niet meten is niet weten.

Reputatie 7
Badge +4

Niemand die aan een dergelijke demonstratie meedoet, zal een mondkapje opzetten. Volgens mij ben je sowieso niet goed wijs als je aan een dergelijke demonstratie meedoet. Nog los van de ‘boze’ types die zo nodig uitstekende parlementariërs menen te moeten belagen. Een discussie met argumenten heeft dan weinig zin meer.

 

Demonstreren voor de ffgeihijt en dan de vrijheid nemen mensen te bedreigen en aan te vallen? Een wet geeft altijd bescherming en beperkt altijd de vrijheid. Wel vrijheid willen en een ander niet willen beschermen, gaat nu eenmaal niet samen.

 

Laten we ons maar richten op mensen met argumentatie en die zijn echt in de meerderheid. Die nemen gelukkig ook veelal de beslissingen.

 

De protestgeneratie kwam op voor een rechtvaardiger en vrijere maatschappij. Dat is gelukt, maar ontaardt nu in een soort collectief eigenbelang. 

Parlementariërs aanvallen is een open zenuw in de democratische rechtsstaat. En die is heilig.

 

De discussie dwaalt nu wel wat ver af en er is al heel veel over deze kwestie gezegd.

Tja, mijn beeld over controle en servicerondes is eigenlijk hetzelfde als vóór Corona: heel erg weinig. Ik snap dat er conducteurs zijn die wegens bijvoorbeeld persoonlijke omstandigheden of kwetsbare personen thuis voorzichtig doen, en er zijn gelukkig ook conducteurs die wel gewoon goed hun werk doen, maar mijn beeld is ongeveer hetzelfde als voor de Coronacrisis.
Terwijl ik als reiziger verwacht dat conducteurs meer zichtbaar aanwezig zijn in de trein. Dat gebeurt dus naar mijn ervaring niet. Ik zag ook de ‘welkom terug’ reclames op Facebook, en dan word ik ook net zo cynisch als Pingpong.

Tijd voor NS om hier echt iets mee te gaan doen. Misschien kan @Deventer vanuit zijn rol binnen NS hier ook iets aan doen, in plaats van regelmatig aangebrand te reageren als er kritiek wordt geuit op zijn werkgever?




 

Reputatie 7
Badge +3

Op ns.nl staat er nu een promo met goed je weer te zien. Ik heb de indruk dat deze dame van een heel verre afstand naar de reiziger kijkt en het voor de reiziger sowieso niet wederkerig is. 

 

 

Dat is wel erg makkelijk gezegd alleen op basis van een foto. Ik zie deze dame regelmatig op Twitter en gezien haar reacties daar krijg ik een heel andere indruk van haar die jij hebt. 

 

 

Misschien ook leuk om te lezen hoe deze dame er zelf over denkt.

https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=3858208937542577&id=234539316576242

Reputatie 2

Ik werd vanavond 26 augustus om 20:15 gecontroleerd in de trein Utrecht - Den Haag CS. Dat was voor het eerst sinds begin maart. Ik was gelukkig niet vergeten in te checken. :wink:

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk kan dat ook op de trein. Maar dan moet dat wel georganiseerd worden door de leiding van NS. In het verleden had NS ook dergelijke controleploegen. Maar binnen NS leeft het hardnekkige misverstand dat het plaatsen van veel poortjes het controleren in de trein overbodig maakt.

Kan iemand mij uitleggen dat als ik in een Haagse tram stap ik te maken kan krijgen met een groepje controleurs die systematisch de hele tram controleren, uitstappen, volgende tram… en dit blijkbaar niet in een trein kan? Gewoon verspreid door het hele land van die groepjes in laten stappen. Dan kan die ene conducteur per trein gewoon gastheer/gastvrouw zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat de andere helft nog steeds ziek thuis zit en onder de conducteuren zullen er genoeg zijn met een boa-bevoegdheid. Trein weer veiliger, iedereen kan weer mee. Nou ja iedereen? De ouderen en kwetsbaren moeten volgens OMT beter beschermd worden om jongeren meer bewegingsvrijheid te geven. Dus die zien we voorlopig niet terug in de trein.

Dat kan niet omdat de vakbonden dat niet willen en die zijn bij NS de baas. 

Reputatie 7

Welkom sander1972, je vraag/opmerking is al vele malen gesteld op dit forum. Heel herkenbaar allemaal maar er verandert helaas helemaal niets. Ik maak dit al jaren als bijna dagelijkse reiziger mee en sinds een jaar worden de ervaringen in de 1e klas steeds veelvuldiger   en irritanter. Een recept voor frustratie, dit chronisch gebrek aan controle. Er loopt veel vaag volk rond en de smoezen kan ik dromen. Kan er wel een boek over schrijven. 

Hallo pingpong en de meelezers van dit topic! 

Ik begrijp dat dit een kwalijke situatie is en dat jullie hier graag een oplossing voor willen zien. Het geeft natuurlijk een veel veiliger gevoel als je tijdens je reis een conducteur ziet. Ook snap ik dat jullie graag een woordvoering vanuit de NS zouden willen zien.

De Community is hier echter niet het juiste kanaal voor. Als Moderators kunnen we jullie feedback gebaseerd op een individuele reis doorzetten, zodat dit meegenomen wordt in de algemene 'stapel' aan feedback. Maar jullie zijn ongetwijfeld wel bekend met dit proces en wat we daarbij kunnen doen en inzien.

Waar je nu echter om vraagt is communicatie ommegaande een algemene beleidswijziging of hoe de NS in brede zin ervoor wil zorgen dat conducteurs zichtbaarder worden. Dat zijn dingen waar wij als Moderators simpelweg geen inzage in hebben en ook zeker geen terugkoppeling op zullen krijgen. Wellicht heb je het idee dat je de Community kunt gebruiken om van allerlei beleidsvoerders een reactie te krijgen, maar dat is simpelweg niet het geval.

Het is duidelijk dat dit issue de laatste tijd weer speelt, zeker met de Corona maatregelen, maar inmiddels hebben we alles wat we kunnen zeggen zo'n beetje gezegd. Vooralsnog zal ik dit topic open laten om jullie wel een kans te geven hierop te reageren en het eventueel met elkaar te bespreken, maar mochten we merken dat dit topic ontspoort, zullen we het sluiten.

 

Reageer