beantwoord

Wanneer gaan de extra Intercity Direct treinen rijden?

Ik reis vrijwel dagelijks voor mijn werk met de IC direct van Rotterdam centraal naar Amsterdam centraal. Dit doe ik nu ruim 6 maanden. Van begin af aan was het rth druk
icon

Beste antwoord door Janou NS 20 april 2015, 10:39

Mijn bericht was nog niet klaar. Deze trein is zo verschrikkelijk druk en wordt alleen maar drukker, tussen 7u-9u. Vele mensen moeten staan, zelfs in de eerste klas. Dat terwijl je ook nog eens een toeslag betaalt. En de trein wordt alleen maar drukker elke week. Nu heeft ns aangekondigd dat vanaf 2016 4x per uur een IC direct gaat rijden (ipv 2x per uur zoals nu). Vanaf dit voorjaar zou de IC direct 3 keer per uur gaan rijden. Ik las iets over maart een tijd terug, maar ik hoor of zie er niks meer over. 3x per uur in de spits zou al een enorme verademing zijn (mits wel gewoon normaal lange treinen). Signaleert de NS ook dat extra treinen op zeer korte termijn noodzakelijk zijn op dit traject?

Goedemorgen Iris100 en welkom op het NS Forum. Wat vervelend om te lezen dat het zo druk is op dit traject. Volgens het jaarplan wordt de frequentie tussen Amsterdam en Rotterdam dit jaar per april verhoogd naar drie keer per uur dus hopelijk zul je dan verbetering op dit traject merken. Zodra er voldoende materieel beschikbaar is, zullen we naar drie keer per uur gaan. Dat hoeft niet perse per april te zijn heeft een woordvoeder van NS aangeven.
Bekijk origineel

19 reacties

Mijn bericht was nog niet klaar. Deze trein is zo verschrikkelijk druk en wordt alleen maar drukker, tussen 7u-9u. Vele mensen moeten staan, zelfs in de eerste klas. Dat terwijl je ook nog eens een toeslag betaalt. En de trein wordt alleen maar drukker elke week. Nu heeft ns aangekondigd dat vanaf 2016 4x per uur een IC direct gaat rijden (ipv 2x per uur zoals nu). Vanaf dit voorjaar zou de IC direct 3 keer per uur gaan rijden. Ik las iets over maart een tijd terug, maar ik hoor of zie er niks meer over. 3x per uur in de spits zou al een enorme verademing zijn (mits wel gewoon normaal lange treinen). Signaleert de NS ook dat extra treinen op zeer korte termijn noodzakelijk zijn op dit traject?
Reputatie 1
Van wat ik uit de wandelgangen heb vernomen is dat NS in oktober dan met 3 treinen per uur gaat rijden.
Het lijkt erg lastig om aan rollend materieel te komen (wagons).
Nou N.S. heb ik vernomen heft de toeslag op de HSL niet op tijdens onderhoud of of problemen op parallel lopende spoorlijnen omdat de IC direct al zo vaak overvol zit.

Over reizigers aantallen kan de NS denk ik vrij goed zien waneer er hoeveel mensen met de IC direct rijden via de gegevens van de OV chipkaart. Incheck tijd van losse toeslag kopen of waneer mensen in en uit checken op welke stations in relatie tot de dienstregeling.
Kortom NS weet erg goed hoe TE druk het is op deze treinen. Dat hoeven reizigers niet te melden.

Goedemorgen Iris100 en welkom op het NS Forum. Wat vervelend om te lezen dat het zo druk is op dit traject. Volgens het jaarplan wordt de frequentie tussen Amsterdam en Rotterdam dit jaar per april verhoogd naar drie keer per uur dus hopelijk zul je dan verbetering op dit traject merken. Zodra er voldoende materieel beschikbaar is, zullen we naar drie keer per uur gaan. Dat hoeft niet perse per april te zijn heeft een woordvoeder van NS aangeven.
Het is hier al 20 dagen april.

Is er al een precieze datum bekend dan ?

Ja hoop doet leven, alleen hebben klanten weinig aan hoop Janou NS
Reputatie 1
Tja Janou NS moet de vertalen op een klantvriendelijke manier wat een public relations nachtmerrie is.
De oude IC trein naar Brussel hebben ze laten crashen (als in te snel op heffen!). Daarna ging de Fyra rijden en we weten hoe dat is afgelopen.

NS heeft domweg op dit moment een tekort aan rollend materieel en waneer dat extra rollend materieel er is is blijkbaar niet met zekerheid te zeggen. Ik heb uit de wandelgangen begrepen dat het mogelijk in oktober pas kan zijn. Ik werk trouwens niet in de OV sector...
Merkwaardig dat NS niet weet wanneer het materieel beschikbaar is. Er is deze keer geen externe leverancier in het spel.
Reputatie 1
Ik weet niet of mijn informatie correct is! Maar Iris100 had ook iets gelezen dat er in maart al meer treinen zouden rijden. Dat Janou NS dan met dit public relationship antwoord kom lees ik als van "weten we nog niet".
Als Janou NS een datum zou weten dan zou ze dat toch wel genoemd hebben.

Maarja de NS medewerkers. Het hele HSL en Fyra spook...
En in de wandelgangen wordt IC direct vaak Intercity Defect genoemd omdat hij zo vaak niet rijdt. Te vaak zijn er zover ik kan zien problemen met de locomotieven of het ERMTS systeem (dat laatste is volgens onkunde, maar dat kan ik niet staven). Overigens is ERMTS in een aantal landen allang in gebruik...
Treinreiziger.nl heeft eerder de niet door NS-bevestigde datum 13 april genoemd voor de invoering van de derde ICd. NS heeft het steeds alleen maar over 'in de loop van 2015'. Voor de vierde zijn ze concreter (pdf):
Dit betekent dat NS al in 2016 elk kwartier een snelle trein tussen Rotterdam, Schiphol en Amsterdam wil rijden. (...) Om de vervroegde frequentieverhoging te kunnen realiseren, zal NS het komend jaar hiervoor drie extra treinen gereed maken om over de hogesnelheidslijn te rijden. Naar verwachting is het materieel uiterlijk in het voorjaar van 2016 beschikbaar of zoveel eerder als mogelijk. Zodra dit beschikbaar is, kunnen reizigers elk kwartier in ongeveer 40 minuten van Amsterdam via Schiphol naar Rotterdam reizen onder voorbehoud van capaciteitstoedeling door ProRail.
Tja Janou NS moet de vertalen op een klantvriendelijke manier wat een public relations nachtmerrie is.
De oude IC trein naar Brussel hebben ze laten crashen (als in te snel op heffen!). Daarna ging de Fyra rijden en we weten hoe dat is afgelopen.

NS heeft domweg op dit moment een tekort aan rollend materieel en waneer dat extra rollend materieel er is is blijkbaar niet met zekerheid te zeggen. Ik heb uit de wandelgangen begrepen dat het mogelijk in oktober pas kan zijn. Ik werk trouwens niet in de OV sector...

Als Janou in april zegt dat ze in april komen lijkt het mij dat ze dat wel zeker weten....

Als NS het nog niet zeker weet, moeten ze dat ook gewoon communiceren en niet zoals nu de reiziger maar laten zwemmen.
Kijkend op de vertrekstaten van Amsterdam Centraal gaat de IC Direct vanaf 7 september drie keer per uur rijden. Bij aanvang van dienstregeling 2015 was dat 12 april. Kortom: er is geen pijl op te trekken. De belofte die werd gedaan om vanaf december 2015 vier keer per uur te rijden lijkt me niet haalbaar als drie maanden daarvoor net drie treinen per uur kunnen rijden.

We zullen zien. In ieder geval vind ik het onbegrijpelijk dat NS zo slecht inzicht heeft in wanneer materieel klaar is. Bovendien werd bovenstaande verschuiving (naar september) niet gecommuniceerd. Een gemiste kans! Ik heb liever dat ik weet dat een trein niet gaat rijden, dan dat beloftes niet worden nagekomen.

We zullen zien...
De intercity direct is een trein met een traxx locomotief die niet zo vaak defect zou gaan! A meerdere malen per week defect of een zogenaamde reset! Men is gewoon niet in staat om ├╝berhaupt deze trein te laten rijden!

Beste Janou,

Ik denk dat april niet meer gaat lukken..dat zou betekenen dat de IC Direct de komende dagen ineens 3 keer per uur gaat rijden. Het zou fijn zijn als er duidelijkheid komt, als ik afga op de berichten van mijn mede-forummers is het voor niemand duidelijk wanneer de extra IC direct nu gaat rijden..de een heeft het over de zomer, de ander over het najaar. Gaat de NS daar nog over communiceren of blijft het nu gissen? Ik hoop in elk geval dat er z.s.m. extra IC direct treinen gaan rijden, in elk geval tijdens de spits.
Morgenochtend weer met de IC Direct...benieuwd hoe druk het dan weer is..
Vandaag op Koningsdag rijdt de ICD alleen tussen Breda en Schiphol. Naar Amsterdam gaat/ging hij helemaal geen eens en tussen Breda en Schiphol rijdt de ICD maar slechts 1x per uur. Dat schiet toch geen flikker op! Je betaald tenslotte ook toeslag. Nou die toeslag is nog wel klantonvriendelijk. Consumenten op kosten jagen en minder/slechte service. Nou ik ben maar gelukkig niet naar Rotterdam en Breda gegaan. Is verder heel erg karig! Daarom neem ik die trein ook nooit meer, ook ik heb steeds rot ervaring mee gehad, iedere keer is er wel wat aan de hand. Of ik de Fyra neem of de IntercityDirect, ik kan merken dat de HSL verbinding weggegooid geld is geweest ook mede dankzij het kabinet, NS en Prorail.
Update.

Het is inmiddels eind september. De derde trein per uur is van de vertrekstaten gehaald. Wat een flater... Bovendien is er na die ene reactie van Janou geen verdere reactie meer gekomen. Dus: opnieuw de vraag:

Wanneer gaan de extra intercity direct treinen eindelijk rijden?

Graag antwoord van de NS.
Reputatie 6
Badge
Vanaf 5 oktober naar verwachting:
Zie ook: http://www.treinenweb.nl/news/5100
Naar verwachting is dat inderdaad oktober. Momenteel vinden er testritten plaats, zodra de resultaten daarvan goed zijn, kunnen we een definitieve datum vaststellen. Eigenlijk zou het pas volgende dienstregeling zijn (2016), maar door eerdere instroom van materieel hebben we inderdaad gezegd dat het waarschijnlijk eerder kan, maar een datum is nooit genoemd.
Eigenlijk had de 3e IC direct al in maart van dit jaar moeten rijden, dat is in berichtgeving toegezegd destijds. En vanaf eind 2015/begin 2016 zou de IC direct 4 keer per uur gaan rijden. Duidelijk is dat dit laatste voorlopig niet gaat gebeuren en dat 3 keer per uur ook nog maar de vraag is. Deze staat vooralsnog niet in de dienstregeling (en dan heb ik het over het traject van Rotterdam naar Amsterdam in de ochtend: van Amsterdam naar Rotterdam rijdt om 7.07 blijkbaar al wel een extra IC direct).

IK mag hopen dat NS nu toch inmiddels wel voldoende testritten heeft gemaakt? En het idee is nu dus (ergens in??) oktober? Ik ben benieuwd! Laten we hopen dat dit eindelijk gaat gebeuren, zal nog steeds erg druk zijn,maar toch wel iets schelen ga ik van uit (ervan uitgaande ook dat de treinen even lang blijven).
Hier de berichtgeving waarin de 4e IC direct in 2016 wordt aangekondigd:
http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/intercity_direct_vanaf_2016_ieder_kwartier-146731

Reageer