Wanneer gaan we eindelijk sneller rijden? | NS Community
beantwoord

Wanneer gaan we eindelijk sneller rijden?


Hoe kan het eigenlijk dat zo lang ik leef (37) de trein van Amsterdam naar Maastricht 2,5 uur duurt? Wanner gaan we eindelijk sneller?
icon

Beste antwoord door Slidestops 25 March 2019, 23:18

Bekijk origineel

113 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Echt niet. Met de auto rijd ik in anderhalf uur van Alkmaar naar Eindhoven. En dan haal ik de 140 niet eens. Sterker nog...op veel plaatsen mag ik niet eens harder dan 100 rijden. Toch haal ik het in anderhalf uur naar Eindhoven toe.

Toch knap, want de snelste route zonder vertraging is volgens de ANWB 167 km, en duurt 1 uur en 56 minuten.
Dus en als de intercity Alkmaar-Maastricht ietsje sneller zou rijden. En ook graag ook Heiloo en Castricum zou overslaan plus overige dorpen waar die stopt (want een intercity hoort te stoppen in steden en niet dorpen) dan zou dat enorm tijdsverschil kunnen uitmaken.
Het probleem is dat Nederland nauwelijks steden van een beetje omvang heeft, het is een lappendeken van kleine provinciestadjes en kleine/grotere dorpen. Een gevolg van het ruimtelijke ordeningbeleid sinds de tweede wereldoorlog: ieder dorp mocht groeien, hoogbouw was taboe en dus was versnippering troef. Dat maakt het moeilijk om een intercitynet te verzinnen met enerzijds slechts een beperkt aantal stops maar dat anderzijds wel voldoende reizigers trekt. Als je de intercity non-stop gaat laten rijden van Alkmaar naar Amsterdam mag je al blij zijn als je buiten de spits één keer per uur een vierwagenstel redelijk kunt vullen en dan is de frequentie dus weer niet interessant. Het drietreinensysteem dat NS 20 jaar geleden had verzonnen is om die reden terziele gegaan. Idem dito voor de Duitse Interregio: snelle treinen die weinig stopten maar daardoor wel maar eens per twee uur reden en voor het publiek niet interessant bleken te zijn.
Reputatie 7
Badge

Toch knap, want de snelste route zonder vertraging is volgens de ANWB 167 km, en duurt 1 uur en 56 minuten.


Dat klopt niet. Ik heb het in anderhalf uur gedaan. Of denk je soms dat ik aan het liegen ben? 😌
Reputatie 7
Badge +3
@Trein-D
Het probleem met vergelijkingen tussen trein en auto is vaak dat appels met peren worden vergeleken. Bij een treinreis wordt vaak alleen gemeten wat de reisduur is van station tot station terwijl bij een rit met de auto gekeken wordt naar een rit van deur tot deur.

Ik vermoed dat jouw autorit van deur tot deur is geweest en dat je geen station gezien hebt.
Reputatie 7
Badge
@Trein-D

Het probleem met vergelijkingen tussen trein en auto is vaak dat appels met peren worden vergeleken. Bij een treinreis wordt vaak alleen gemeten wat de reisduur is van station tot station terwijl bij een rit met de auto gekeken wordt naar een rit van deur tot deur.

Ik vermoed dat jouw autorit van deur tot deur is geweest en dat je geen station gezien hebt.


Klopt. Maar ik wil daar maar mee zeggen dat ik sneller ben omdat ik nergens hoef te stoppen.

Met de trein gaat hetzelfde op. Als je met de trein sneller wil gaan dan zullen de aantal stops verminderd moeten worden. Ietsje harder rijden. En het vermijden van lange stops (die duren soms wel 5 minuten) op de grote stations. Sneller optrekken door de spanning hoger te maken.
Daarmee kan je enorm veel tijdwinst behalen en het hoeft niet eens duur te zijn. 😌
Badge +3

Toch knap, want de snelste route zonder vertraging is volgens de ANWB 167 km, en duurt 1 uur en 56 minuten.Dat klopt niet. Ik heb het in anderhalf uur gedaan. Of denk je soms dat ik aan het liegen ben? 😌

Ligt er maar aan vanuit waar in Alkmaar je vertrekt naar waar in Eindhoven. Van de Ommering naar Eindhoven Airport of de IKEA kan wel in 1:30.

Van Airport naar Maastricht (centrum) is nog eens 1:00 dus dan ben je niet sneller dan met de trein, tenzij je natuurlijk niet via Airport rijjdt maar gewoon de A2 volgt, dan haal je het in iets minder dan 2:20.

Of dat lukt is iets anders natuurlijk.
Reputatie 7
Badge
Ligt er maar aan vanuit waar in Alkmaar je vertrekt naar waar in Eindhoven. Van de Ommering naar Eindhoven Airport of de IKEA kan wel in 1:30.

Het is alweer een hele tijd geleden hoor.
Maar ik kan mij nog herinneren dat ik eerst in de stad moest zijn (dus in Alkmaar centraal) en daarna begon pas echt mijn rit naar Eindhoven toe. Dus vanaf de stad ben ik in een keer helemaal naar Eindhoven gereden via A9 en daarna nog een andere snelweg (welke was het ook alweer)........... Ooh ja A2.
En ik ben toen gereden naar (in de buurt van) het Woensels winkelcentrum (Eindhoven).
Ik deed er anderhalf uur over. Het ging echt lekker snel. Zo snel was ik nog nooit in Eindhoven geweest. 😌
Van Station Alkmaar naar station Eindhoven is volgens Google Maps exact 1:30. Dan moet je uiteraard wel een tijdstip kiezen dat er geen gebruikelijk files staan, geen idee hoe de ANWB dat berekent.
Badge
TS heeft wel een punt, op langere afstanden is de trein niet aantrekkelijk genoeg door de vele stops.
Als je een IC Den Helder - Den Helder Zuid - Schagen - Heerhugowaard - Alkmaar - Sloterdijk - Amsterdam C inlegt, kun je in pakweg een uur van Den Helder in Amsterdam staan. Nu is dat nog 1u15.
Zelfde verhaal met een IC Maastricht - Sittard/Roermond - Eindhoven - Utrecht C - Amsterdam C. In circa twee uur van Maastricht naar Amsterdam, tegen 2u35 nu. Dat is een halfuur winst!

Het lijkt me dat je met zulke grote reistijdreducties meer volk trekt dan met alsmaar die frequentieverhogingen. En trouwens, het één hoeft het ander niet uit te sluiten. In plaats van 6 "Intercity's" per uur die bij elke koe in de wei stoppen, kun je ook 4 Sneltreinen (de huidige "Intercity's") in kwartiersdienst en 2 à 4 snelle Intercity's laten rijden. Kwartiersdiensten sluiten immers beter aan op de meeste lokale Sprinters en bussen dan tienminutentreinen.

Ik voel wel wat voor een terugkeer naar het drietreinensysteem. Voor de grote IC-stations gaan de frequenties omhoog, voor de kleinere blijven ze grotendeels gelijk (of in ieder geval ruim voldoende voor hun reizigersaantallen), en voor de uithoeken van het land gaan de reistijden een eind omlaag.
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn interessante vergelijkingen te maken met reistijden in het niet eens zo grijze verleden. @DDietzen geeft het voorbeeld van een IC van Den Helder naar Amsterdam Centraal. In 1970 reed die in minder dan een uur van Den Helder naar Amsterdam. De route was toen wel een paar kilometer korter (via de Hembrug en niet via de Hemtunnel). Door het steeds drukker geworden treinverkeer is die rit 15 minuten langzamer dan in 1970. In 1970 kon je ook in 58 minuten van Amsterdam CS naar Rotterdam CS met korte stops in Haarlem, Leiden en Den Haag HS.

Juist door de frequenties te verhogen en op strategische plekken viersporigheid aan te leggen kun je de treinen versnellen doordat je niet meer op aansluitingen hoeft te wachten. Bij heel hoge frequenties zijn er altijd aansluitingen. De Zaanlijn is een goede kandidaat voor viersporigheid tussen Uitgeest en Zaandam. Jammer is dan weer dat in het verleden de Hemtunnel met te weinig visie is aangelegd en daarom vanwege de toenmalige kosten slechts 3 sporen heeft. Dat hadden er natuurlijk 4 moeten zijn.

In het huidige dienstregelingsmodel wordt ontzettend veel tijd vermorst door de lange stationnementen die zorgen voor aansluitingen. Dat kan tegen relatief geringe kosten veel beter en efficiënter. Geen nieuwe lijnen (met uitzondering van de Zuiderzeelijn) maar wel veel meer viersporigheid en inhaalsporen. Want niet alleen de snelheden van de IC's moeten omhoog. Ook de Sprinters moeten veel sneller gaan rijden zonder zoals in Weesp op voorbijrijdingen van IC's te moeten wachten.
Reputatie 7
Waarom moet het allemaal zoveel sneller? Iedereen heeft maar haast. Door langere reistijden t.o.v. de auto is de trein vaak niet aantrekkelijk, wordt gezegd. Naar mijn mening is er eerder nog iets anders dat de trein niet aantrekkelijk maakt op lange afstand. Dat is de prijs. Een retourtje Amsterdam-Maastricht of andere langeafstandsreis wordt denk ik met name gemaakt met actiekaartjes, studentenkaarten en abonnementen als Altijd Vrij. Een gunstig tarief of makkelijk abonnement verzacht het nadeel van langere reistijd enorm. En als er dan goede aansluitingen zijn (dus niet die overstappen van 20 tot wel 32 minuten die er nog steeds bestaan) ben je tevreden. Het normale retourtarief is voor veel mensen veel te duur. En niet iedereen wil zich vastleggen met een (kortings)abonnement. Met z'n tweeën op stap is daarmee helemaal onbetaalbaar en de auto wint op alle fronten. Ook internationaal hetzelfde: prijs omlaag, veel meer vraag en niemand zal zeuren over wat meer reistijd t.o.v. de auto.
Reputatie 7
Badge
Van Station Alkmaar naar station Eindhoven is volgens Google Maps exact 1:30. Dan moet je uiteraard wel een tijdstip kiezen dat er geen gebruikelijk files staan, geen idee hoe de ANWB dat berekent.

Kijk zie je wel.
Maar ik ben niet naar Station Eindhoven gereden. Ik ben naar Woensels winkelcentrum gereden en dat is echt in het uiterste noordlijke puntje van Eindhoven. 😌
Reputatie 7
Badge
TS heeft wel een punt, op langere afstanden is de trein niet aantrekkelijk genoeg door de vele stops.
Als je een IC Den Helder - Den Helder Zuid - Schagen - Heerhugowaard - Alkmaar - Sloterdijk - Amsterdam C inlegt, kun je in pakweg een uur van Den Helder in Amsterdam staan. Nu is dat nog 1u15.


Ja dat klopt. Maar dat komt omdat de intercity die belachelijke stops in Heiloo en Castricum maakt.
Dat kost echt hartstikke veel (extra) tijd.
Reputatie 7
Badge
Waarom moet het allemaal zoveel sneller?]


Daarom. Omdat dat gewoon nodig is.
Als je naar de andere kant van het land moet reizen dan wil je dat graag zo snel mogelijk kunnen doen. 😌

Van Station Alkmaar naar station Eindhoven is volgens Google Maps exact 1:30. Dan moet je uiteraard wel een tijdstip kiezen dat er geen gebruikelijk files staan, geen idee hoe de ANWB dat berekent.Kijk zie je wel.
Maar ik ben niet naar Station Eindhoven gereden. Ik ben naar Woensels winkelcentrum gereden en dat is echt in het uiterste noordlijke puntje van Eindhoven. 😌


Tsssk, dan had dat dus gewoon sneller gekund, treuzelaar 😆
Ja dat klopt. Maar dat komt omdat de intercity die belachelijke stops in Heiloo en Castricum maakt.
Dat kost echt hartstikke veel (extra) tijd.

En zonder die stops heb je gewoon te weinig reizigers.
Reputatie 7
Badge

Tsssk, dan had dat dus gewoon sneller gekund, treuzelaar 😆


Eigenlijk wel. Als ik nog een beetje extra door had gereden had ik het misschien wel in 1:15 uur kunnen halen.
Dat zou pas echt snel geweest zijn. Zeker als je in verhouding kijkt hoeveel km Alkmaar Eindhoven is. Want dat is nog best een end. 😌
Reputatie 7
Badge
En zonder die stops heb je gewoon te weinig reizigers.

Jawel joh. Die intercity is altijd hartstikke druk.
Bovendien kunnen de inwoners van Heiloo en Castricum toch lekker met de sprinter reizen. Dan worden de sprinters teminste ook weer wat meer gevuld. 😌
Reputatie 7

Als je naar de andere kant van het land moet reizen dan wil je dat graag zo snel mogelijk kunnen doen.

Echter niet tegen hogere prijzen.
Jawel joh. Die intercity is altijd hartstikke druk.
Bovendien kunnen de inwoners van Heiloo en Castricum toch lekker met de sprinter reizen. Dan worden de sprinters teminste ook weer wat meer gevuld. 😌

Er rijden vanaf Heiloo en Castricum helemaal geen sprinters richting Amsterdam.
Reputatie 7

En zonder die stops heb je gewoon te weinig reizigers.Jawel joh. Die intercity is altijd hartstikke druk.

Nou... In Amsterdam loopt de intercity uit Maastricht meestal vrijwel leeg in de daluren en gaat driekwart leeg verder.

Jawel joh. Die intercity is altijd hartstikke druk.
Bovendien kunnen de inwoners van Heiloo en Castricum toch lekker met de sprinter reizen. Dan worden de sprinters teminste ook weer wat meer gevuld. 😌
Er rijden vanaf Heiloo en Castricum helemaal geen sprinters richting Amsterdam.

Oooh dat is nieuw voor mij, dus de treinserie 4800 rijdt volgens jou niet meer? Ik denk dat je je toch echt vergist.
De 4800 gaat naar Beverwijk-Haarlem.

Vroeger reed er wel een sprinter rechtstreeks van Alkmaar naar Amsterdam. NS heeft die ooit ingekort tot Uitgeest om de rentabiliteit van zowel spinters als intercity's te verbeteren. Dat zullen ze dus niet gaan terugdraaien.
De 4800 rijdt via Beverwijk-Haarlem.
En dan door naar ....... Amsterdam Centraal

Jij beweerde dat er GEEN sprinter reed vanaf Heiloo, Castricum naar Amsterdam maar die rijdt er dus WEL.

De 4800 rijdt via Beverwijk-Haarlem.En dan door naar ....... Amsterdam Centraal

Ja, dat is inderdaad heel nuttig als je van Heiloo naar Amsterdam moet. Misschien zelfs nog wel sneller dan de fiets.

Reageer