beantwoord

Wanneer gaat NS wifi verbeteren

Ik rij regelmatig met de trein en zou graag WiFi gebruiken voor mijn. Werk maar dit is nu ondoenlijk vanwege de traagheid.
icon

Beste antwoord door Leny NS 10 juli 2014, 10:37

Ik rij regelmatig met de trein en zou graag WiFi gebruiken voor mijn. Werk maar dit is nu ondoenlijk vanwege de traagheid.

JanH, welkom op het forum. Onze verbinding is een gedeelde verbinding. De snelheid kan wel trager zijn, doordat meer mensen gebruikmaken van WIFI. Hopelijk werkt de Wifi volgende keer beter, want of dit in de toekomst nog verandert durf ik niet te zeggen.
Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'in de trein'. Groet, Leny
Bekijk origineel

35 reacties

Daarom gebruik ik altijd 3G. Dan heb ik zelfs in treinen zonder WiFi een goede internetverbinding die ik ook nog eens niet met anderen hoef te delen.
Badge

JanH, welkom op het forum. Onze verbinding is een gedeelde verbinding. De snelheid kan wel trager zijn, doordat meer mensen gebruikmaken van WIFI. Hopelijk werkt de Wifi volgende keer beter, want of dit in de toekomst nog verandert durf ik niet te zeggen.
Een populaire App als Instagram is in de trein gewoon niet te gebruiken. De foto's worden niet geladen. En dat terwijl er dan niet eens zo veel mensen in de trein zitten. Ik snap dat het een gedeelde verbinding is maar volgens mij is de bandbreedte niet meer geschikt voor gebruik van de huidige populaire Apps zoals Instagram, Pinterest maar ook Facebook (is ook bijna altijd zooooo traag). Dus staat de vraag nog steeds open: waanneer wordt de bandbreedte van wifi-in-de-trein geüpgrade?
Op dit moment zijn daar nog geen concrete plannen voor. Zodra die er zijn zullen we dit bekendmaken.
Via Twitter meldt NS wel dat er in het najaar een nieuwe technologie wordt uitgerold, "die het mogelijk maakt de beperkte capaciteit van de Wifi-dienst toe te delen per apparaat."

https://twitter.com/NS_online/status/502048329195593728
https://twitter.com/NS_online/status/502048637527277568
https://twitter.com/NS_online/status/502048972769599488
https://twitter.com/NS_online/status/502049066101260288

Voortaan hebben andere reizigers er dus als het goed is geen last meer van als er iemand veel bandbreedte opeist door bijvoorbeeld pagina's vol foto's te gaan laden in de trein.
Reputatie 7
Badge +4
Ik reken het je niet persoonlijk aan maar toen Wifi in de trein kwam werd er nog niet zoveel gebruik van gemaakt als nu en het internetgebruik is ook veranderd. Kijk eens hoeveel mensen gebruik maken van Netflix of anderszins en dat kost bandbreedte, los van het feit dat er door veel mensen gebruik van wordt gemaakt.

Het internetgebruik bevordert de rust in de trein en dat is ook prettig. Persoonlijk zou ik een investering in sneller Internet en een grotere bandbreedte toejuichen.

Ik werk inmiddels met 4G op de iPad. Daar moet ik voor betalen maar het werkt nagenoeg altijd en is snel genoeg voor wat intensievere toepassingen. Ik gebruik dit als het in de trein niet goed of helemaal niet werkt. Maar het zou niet nodig moeten zijn.

Dit hoort in 2014 een normale service te zijn, die prettig is voor de klanten en de toegenomen rust moet NS toch ook aanspreken. Wat Pepe aangeeft is in ieder geval een goede stap.
Dag Pe_Pe, Dag Thijs NS, Dag NS_Online via Twitter.

Ik weet niet of Pe_Pe ook van de NS is maar het is mij nu geheel onduidelijk wie van de NS weet hoe het in elkaar zit.

Sinds een week kan ik nu in het geheel geen verbinding krijgen met mijn Ipad.
Met of zonder zakelijk VPN verbinding.
Ik heb nu "verbinding" volgens de instellingen van mijn IPAD met "Wifi in de trein" maar verder nul
verbinding met internet. Het oude scherm waarmee werd aangegeven dat je in de trein zat en de voorwaarden kan accepteren komt niet eens te voor schijn.
En op de schermen in de trein staat nu ook niet meer... "hier wifi in de trein"
Is het nu weggehaald of is er nu wifi inde trein op de sprinter Utrecht - Zwolle?
Hoe kan ik daar gebruik van maken?
Thijs, zijn er nu "Geen concrete plannen" of wel (volgens NS_Online) en wat zijn de plannen en wanneer kan ik "iets" verwachten?
Dag ns,

Wordt er niet meer gereageerd op klanten vragen?
Thom, is er iets verbeterd?

Iets wel want ik kan nu wel WiFi in de trein gebruiken!
Niet dat het vooruit te branden is maar toch, af en toe kan ik wel een pagina openen en dit schrijven.
Heeft maar 20 minuten gekost.
Ik zal dit maar afsluiten.
Een monopolistic als ns hoeft zich nergens van aan te trekken.
Dooie ( geen reactie verwacht)
Ik weet niet of Pe_Pe ook van de NS is

Als reiziger voel ik me weleens speelbal van NS, maar verder ben ik van mezelf. 🙂
@JanH De verbinding is op dit moment helaas niet optimaal. We zijn naar oplossingen aan het kijken, zodat we de bandbreedte beter kunnen verdelen onder de reizigers. Hopelijk zie je daarna verbetering in de WiFi verbinding.
Dit topic wordt nu aangeduid als:

"Beantwoord: Wanneer gaat NS wifi verbeteren"

Toch staat er nergens het antwoord op die vraag. Er wordt vanuit NS zelfs aangegeven dat ze zelf ook geen flauw idee hebben van het antwoord op de wanneer-vraag:

Hopelijk werkt de Wifi volgende keer beter, want of dit in de toekomst nog verandert durf ik niet te zeggen.
Op dit moment zijn daar nog geen concrete plannen voor.
We zijn naar oplossingen aan het kijken (...) Hopelijk zie je daarna verbetering in de WiFi verbinding.
Inderdaad, en dit is de eerste keer dat de NS zegt dat de verbinding niet optimaal werkt. In de andere topics wordt er gedaan alsof er niks aan de hand is.
Dat komt door de verdeling van de bandbreedte, we willen dit graag eerlijker over onze reizigers verdelen en zoeken continue naar verbetermogelijkheden. Momenteel testen we een oplossing, waarbij we voor elke gebruiker de snelheid gelijk houden. Dit betekent wel dat wanneer veel reizigers tegelijkertijd willen internetten in de trein, de snelheid van het Wi-Fi netwerk voor iedereen lager kan zijn dan wanneer het minder druk is.
Beste Brian, dit verhaal is al 3 maanden oud

3 maanden geleden Rapporteer
2
janh schreef:

Zie Lenny

2 maanden geleden

Hierin zegt NS

het probleem van de beperkt beschikbare bandbreedte in de trein. In het najaar zal de nieuwe technologie worden uitgerold die het mogelijk maakt de beperkte capaciteit van de Wifi-dienst toe te delen per apparaat.

Volgens mij is het najaar .... Wanneer dan?
Najaar komt elk jaar weer terug...
jaar, na jaar, na jaar inderdaad 😛

Volgens mij is het najaar .... Wanneer dan?

Goeie timing! De zogenaamde fair use policy, waarbij elke gebruiker een gelijk stukje van de totale WiFi-taart krijgt toebedeeld is afgelopen week uitgerold. Dat voorkomt dat enkele gebruikers door hun internetgedrag een onevenredig groot deel van de totale bandbreedte verbruiken. Afhankelijk van de drukte en de dekking van het mobiele netwerk kan de snelheid nog steeds fluctueren.
@Hessel NS

Is daarmee ook de blokkade van VPN-verbindingen overbodig geworden en dus opgeheven?
@Hessel NS

Is daarmee ook de blokkade van VPN-verbindingen overbodig geworden en dus opgeheven?

We blokkeren geen VPN, desondanks blijkt het helaas vaak niet te werken. De technische oorzaak daarvan is inmiddels achterhaald, dus hopelijk volgt eveneens snel een oplossing. Ik laat het weten zodra het zover is, dan verneem ik uiteraard graag jullie ervaringen.
We blokkeren geen VPN

Op Twitter zeiden jullie anders die blokkade er wel was:

https://twitter.com/NS_online/status/502048329195593728
https://twitter.com/NS_online/status/502048637527277568

We zijn inderdaad genoodzaakt om zwaardere diensten zoals AnonVPN te blokkeren, omdat dit gebruik tot gevolg heeft dat er
voor andere reizigers minder capaciteit beschikbaar is voor de Wifi-dienst. De blokkade is een tijdelijke oplossing voor
het probleem van de beperkt beschikbare bandbreedte in de trein. In het najaar zal de nieuwe technologie worden uitgerold
die het mogelijk maakt de beperkte capaciteit van de Wifi-dienst toe te delen per apparaat.
We blokkeren geen VPN
Op Twitter zeiden jullie anders die blokkade er wel was

Het is een beetje een lastig gesprek om te voeren, omdat ik technisch niet zo ingevoerd ben op dit onderwerp. Maar ik begrijp inderdaad dat er een poort geblokkeerd is geweest die gebruikt wordt voor AnonVPN. Die blokkade richtte zich niet op VPN zelf en dit is niet meer het geval.
Dat klinkt als een sluitende verklaring. 🙂
Reputatie 1
Daarom gebruik ik altijd 3G. Dan heb ik zelfs in treinen zonder WiFi een goede internetverbinding die ik ook nog eens niet met anderen hoef te delen.

Dit onderwerp is vaker besproken en als ik rond middernacht in een koploper zit die eigelijk zo goed als leeg is en het zo traag is als in de spists dat doet de vraag reizen hoe snel die Wifi verbinding dan is.

Zag wel via 3g gaan vanuit de trein...

Ook zaken zoals DNS lookup werken enorm traag! (opzoekem IP adres die bij een domein hoort).
Ik ben een zakeleijke NS-gebruiker. Ik heb van NS een product gekocht met de veronderstelling dat Wifi in de trein daar onderdeel van was. In de praktijk blijkt de NS op dit punt niet te leveren, Wifi in de trein werkt niet of nauwelijks.
Ik moet op een levering kunnen rekeken, maar dat kan niet dus is het voor mij niet bruikbaar. Ik moet dus een andere internetoplossing aanschaffen voor in de trein. Dat doe ik ook. Ik denk niet dat ik NS kan dwingen tot levering van een bepaalde kwaliteit Wifi.Jammer, voor zakelijk gebruik is Wifi in de trein een wassen neus.:(

Gisteravond reisde ik van Leiden naar Amsterdam Centraal, en terug. Met mijn MacBook kreeg ik geen bruikbare Wifi verbinding van NS. Op zich was er volgens mijn Mac een prima verbinding, maar er kwam geen inlogpagina tevoorschijn. Wanneer ik in de browser iets opende, werd dat omgeleid naar www.nstrein.ns.nl, maar vervolgens kwam in de browser "Unable to connect to the Internet". Bij de details staat de foutcode DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET.
Er staat kennelijk iets verkeerd geconfigureerd bij de Wifi service van NS. Is dit niet gewoon wanprestatie?

Tijdens de stop op Schiphol kreeg ik direct verbinding met het KPN netwerk daar. Zo kan het dus ook.

Reageer