beantwoord

Wanneer houdt de NS EINDELIJK op de treinen zo IDIOOT KOUD te maken?

Ik zie op deze fora dezelfde vraag al minstens sinds 2014 gesteld worden, met steeds niet meer dan sussende woorden als antwoord. En ik heb het zelf vast ook al jaren geleden op een of andere manier bij de NS ter sprake gebracht. Maar het probleem blijft: in de dubbeldeks IC's is het vaak IDIOOT KOUD.

Het is toch van de zotte om het op het perron AANGENAAM te hebben, en in de de trein een jas aan te moeten trekken?! (Als men die al bij zich heeft.)

En gisteren nog erger. Ik kwam DOORWEEKT van de regen de trein in, en ja hoor: air conditioning die als een idioot stond te blazen! (Hoeveel ENERGIE kost dat, in al die treinen?!) Ik hoorde andere mensen er ook al een opmerking over maken. En ikzelf werd er alleen maar kouder door!

Wat een waanzin om in een trein te zitten en te hopen dat die nog een keer een bocht zal maken zodat de ZON in gotsnaam naar binnen zal schijnen! En dat gebeurt verdomde weinig, 's avonds op het traject Arnhem - Leiden, pal naar het westen, bewolkt! Kortom dit was een totaal ONNODIGE beproeving!

Ik heb kunnen meten wat jullie instellen: 20 graden. Maar met een blazende air conditioning is dat veel te koud! Zet het stomme ding een een paar graden warmer, en TEST eens wat dat voor effect heeft!

Air conditioning is prachtig als het buiten echt warm is. Maar hoe dan ook: met een CORRECTE instelling. En die deugt nu al JAREN echt NIET.

En dat weten jullie allang. Via deze fora. En ik heb al eens van NS-personeel gehoord dat de machinisten maar eigen klimaatregeling hebben gekregen omdat die het anders niet uithielden.

DOE er eens iets aan, zó moeilijk is het niet!
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 27 juni 2016, 17:51

Hallo StoomBob,

Ik merk aan de hoofdletters dat je doorgaans niet blij bent met de temperatuur in de trein. Wanneer het erg koud is in de trein kan ik me voorstellen dat dit niet zo prettig kan zijn, maar dit zal per persoon verschillen. De een zal het een stuk aangenamer kunnen vinden dan de ander. In de trein is klimaatbeheersing aanwezig, zoals je wellicht ook in soortgelijke topics hebt kunnen lezen. Dit systeem reguleert de temperatuur automatisch en het kan dan ook per coupé verschillen, maar het kan ook zijn dat er ergens een defect is. Als advies wil ik je dan meegeven dat je soms het beste kan verhuizen naar een andere coupé indien mogelijk.

Voor uitgebreidere informatie wil ik je doorverwijzen naar het topic Waarom is het zo koud in de trein?. Dit kan handig zijn om even door te lezen.
Bekijk origineel

28 reacties

Hallo StoomBob,

Ik merk aan de hoofdletters dat je doorgaans niet blij bent met de temperatuur in de trein. Wanneer het erg koud is in de trein kan ik me voorstellen dat dit niet zo prettig kan zijn, maar dit zal per persoon verschillen. De een zal het een stuk aangenamer kunnen vinden dan de ander. In de trein is klimaatbeheersing aanwezig, zoals je wellicht ook in soortgelijke topics hebt kunnen lezen. Dit systeem reguleert de temperatuur automatisch en het kan dan ook per coupé verschillen, maar het kan ook zijn dat er ergens een defect is. Als advies wil ik je dan meegeven dat je soms het beste kan verhuizen naar een andere coupé indien mogelijk.

Voor uitgebreidere informatie wil ik je doorverwijzen naar het topic Waarom is het zo koud in de trein?. Dit kan handig zijn om even door te lezen.
Handig, blijkbaar is een klacht na 2 jaar nog steeds niet te verhelpen door NS.....

Zelfs het eigen personeel geeft aan dat het niet goed geregeld is,
Reputatie 1
Ik zou me best warmer willen kleden als dat de NS kosten bespaart en de NS je daardoor wél op tijd van A naar B brengt 🙂
Zolang NS elke keer alleen maar blijft roepen "Ga maar in een andere coupé zitten" verandert er structureel natuurlijk niets. Behalve dan dat de ervaren reiziger inmiddels weet dat je op zomerse dagen een warme jas mee moet nemen om aan te trekken als je de trein in stapt. Geeft allemaal nix: Als de elektriciteitsrekening hoog uitvalt, betaalt de reiziger volgend jaar gewoon weer meer voor het vervoerbewijs.
Laura,

Dit is copy-paste een eerder antwoord, waarmee jullie je er makkelijk vanaf maken.

Zoals je hebt kunnen LEZEN zijn er behoorlijk veel mensen hier en in de trein, die dezelfde klacht hebben (al JAREN). En bovendien zegt het LAPMIDDEL voor de machinisten ook wel wat.

Graag dus geen slappe DOODDOENERS, maar die knop 2 klikjes naar rechts.

Zo MAKKELIJK is het.

Hier houdt het volgen van dit onderwerp voor mij op.
Reputatie 2
Ik heb er zelf geen last van, maar dat kan natuurlijk aan het materieel liggen. Ik vind bijvoorbeeld een SLT (nieuwe sprinter) te warm net als ik een SGMM (oude sprinter) in de zomer ook te warm vind. Daarin tegen heb ik het nog nooit koud gehad in de trein maar dat zal wel aan mij liggen.
Reputatie 2
Aanvulling; Ik bedenk me net dat ik het in de DDZ (nieuwe intercity) in de zomer wel eens ijskoud had van wegen de airco
Misschien dat wit geschilderde daken wat kan uitmaken?

Of in de nachten de deuren open laten staan bij het stallen?
Het is achterlijk koud in die treinen en het WAAIT. En nee, ik wil niet de hele trein door moeten lopen in de hoop dat de temperatuur ergens normaal is. En geen gezever over "sommige mensen vinden de temperatuur prima," of ander geblaat. NS zou inmiddels kunnen weten dat het niet deugt. Als het hoogzomer is en je bent op het strand geweest, dan wil ik geen dik fleecevest plus sjaal moeten meenemen om me tegen die ijswind te beschermen! En het kabáál dat die Climate Control maakt, niet normaal meer.
Reputatie 7
En geen gezever over "sommige mensen vinden de temperatuur prima," of ander geblaat. Het heet openbaar vervoer, dus het lijkt me logisch dat er voor de meerderheid gekozen wordt en niet specifiek de situatie voor iedereen goed zal zijn dus.
NS zou inmiddels kunnen weten dat het niet deugt. Als het hoogzomer is en je bent op het strand geweest, dan wil ik geen dik fleecevest plus sjaal moeten meenemen om me tegen die ijswind te beschermen! En het kabáál dat die Climate Control maakt, niet normaal meer.
Zoals alles kunnen dingen kapot gaan en gerepareerd worden. Ze gaan vaak kapot als het meest van ze gevraagd wordt. Bij hoge en lage temperaturen dus. Overigens dat de airco veel lawaai maakt vind ik reuze meevallen.
Reputatie 7
Badge
En het kabáál dat die Climate Control maakt, niet normaal meer.

Kabaal? hoezo dat? De airco hoor kun je toch niet eens horen?
En het kabáál dat die Climate Control maakt, niet normaal meer.

Kabaal? hoezo dat? De airco hoor kun je toch niet eens horen?

De wind die eruit blaast wel. Echt loeihard.
En geen gezever over "sommige mensen vinden de temperatuur prima," of ander geblaat. Het heet openbaar vervoer, dus het lijkt me logisch dat er voor de meerderheid gekozen wordt en niet specifiek de situatie voor iedereen goed zal zijn dus.

NS zou inmiddels kunnen weten dat het niet deugt. Als het hoogzomer is en je bent op het strand geweest, dan wil ik geen dik fleecevest plus sjaal moeten meenemen om me tegen die ijswind te beschermen! En het kabáál dat die Climate Control maakt, niet normaal meer.
Zoals alles kunnen dingen kapot gaan en gerepareerd worden. Ze gaan vaak kapot als het meest van ze gevraagd wordt. Bij hoge en lage temperaturen dus.

Het punt is dat het veel te hoog staat. Het kan ook best wat minder woest afgekoeld worden. In de zomer zou je niet met je jas aan in de trein moeten zitten en dat is geregeld het geval.

Overigens dat de airco veel lawaai maakt vind ik reuze meevallen.

Ik vind het helaas helemaal niet meevallen.
Reputatie 7
Badge
Edit.
Met climate control is het regelmatig te koud, al een paar keer meegemaakt in sprinters dat de binnentemperatuur 5-7 graden lager lag dan de buitentemperatuur en dat is niet lekker (ja bij 35 graden maar niet bij 22/23 garden)

En er wordt al jaren veel geklaagd hierover, dus het systeem zal wel niet heel erg goed zijn zo.
Reputatie 3
In veel Belgische is de airco per coupe in te stellen. Nederlandse treinen hebben zit helaas niet. In die Belgische treinen kun de airco dus iets warmer zetten als het te koud is of wat koeler als het heet is. Zouden hier ook moeten inbouwen.
Welkom op het NS Serviceforum, forlane :)

Het kan per coupé verschillen, dus wat je op dat moment zou kunnen doen is inderdaad even voelen of het in een volgende coupé ook zo koud is. Dat de airco extreem koud en hard blaast, lijkt me niet de bedoeling. Mocht je het treinstelnummer nog weten, kun je dit dan in een reactie doorgeven? Dan vraag ik aan of er naar deze installatie gekeken kan worden.

InterCityNederland, dat klinkt erg luxe inderdaad! Dit wordt dan geregeld door de conducteur neem ik aan?
Reputatie 6
Badge
Nee, gewoon een draaiknop in de kleine coupetjes zelf.
Ik zie dat ik gelukkig niet de enige ben die er zo over denkt: Gisteren gereisd van Maastricht naar Utrecht in een steenkoude dubbeldeks intercity met airco. Buiten 16 graden en dan nog de airco aan. Dit is toch absurd? Donderdag op de heenreis precies hetzelfde verhaal. En vandaag ziek thuis met een zware verkoudheid.

Ik neem in de zomer al een extra trui mee voor als ik met de trein ga, moet ik dat in de winter ook gaan doen?
Reputatie 7
Lijkt me niet de bedoeling. Ook voor deze situatie, een melding van traject + tijden of treinstelnummer en dan kan er een melding worden doorgezet. Tip: De temperatuur kan per coupé verschillen.
Wat is er eigenlijk zo zaligmakend aan airco? Waarom niet gewoon weer, net als vroeger, ramen die open kunnen als het warm is? Los van het feit dat de airco vaak veel te koud wordt ingesteld (ook op kantoren e.d., maar dus ook in de trein) vind ik frisse lucht fijner dan een kunstmatige luchtstroom uit een met bacteriën vervuilde airco (dit met in het achterhoofd dat de treinen op zich maar 1 maal paar drie maanden écht schoongemaakt worden, en ik denk zomaar dat het airco-systeem daarbij wel eens overgeslagen wordt)...
Helemaal mee eens.

Airco is ook ziekmakend vaak, op kantoor sla ik helemaal dicht na een paar uur qua lucht.
Reputatie 6
Badge
Dat valt echt wil mee.
Ja daarom zijn er zo weinig klachten hierover 😃
Reputatie 5
Kom allemaal naar een Hanzelijn mensen die is standaard harstikke warm..gisteren plus 25 graden....ik dreef zowat weg

Reageer