beantwoord

Wanneer mag je alleen in de ICE?

  • 18 November 2023
  • 40 reacties
  • 1165 Bekeken

Hoi, ik ben 14 jaar, en ik had een vraag. Mag ik volgende week zaterdag (25 november) alleen in de ICE van Den Bosch naar Amsterdam CS en terug? Ik reis die dag met een Jongeren Dagkaart Dal, of moet ik voor de ICE een speciaal ticket hebben? Ik vroeg me af of ik met 14 jaar alleen met de ICE mag reizen.

 

Groetjes, Gideon

icon

Beste antwoord door Thtc 20 November 2023, 20:48

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi dutch.trains,

Er is in Nederland geen minimumleeftijd om alleen te mogen reizen, dus dat is geen probleem. Je kunt gewoon met je Jongeren Dagkaart Dal zonder toeslag reizen.

Alleen rijdt de ICE volgens mij niet via Den Bosch?
Ah, volgende week zaterdag wel zie ik.

Reputatie 7
Badge +4

Met een betaald abonnement is er geen toeslag, maar wie met de jongerendagkaart reist, moet wel een toeslagkaartje kopen.

 

De ICE rijdt via Den Bosch en Gladbach naar Keulen en verder als er belemmeringen zijn na Arnhem. Dit komt regelmatig voor.

Reputatie 7
Badge +3

Met een betaald abonnement is er geen toeslag, maar wie met de jongerendagkaart reist, moet wel een toeslagkaartje kopen.

 

Reputatie 7
Badge +4

Grappig, vroeger moest je een abonnement hebben. Idiote maatregel, maar die geldt dus wel. Zo leer je nog wat op je oude dag, ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Op https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html  staat dat je in de ICE wel een toeslag moet hebben met een Jongeren Dagkaart.

 

Welke van de 2 is nu juist?

Reputatie 7
Badge +3

Haha, dat is wel weer mooi inderdaad. NS blinkt weer uit in communicatie 😉

 

Op https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html  staat dat je in de ICE wel een toeslag moet hebben met een Jongeren Dagkaart.

 

Welke van de 2 is nu juist?

Heb zonet contact gehad met een NS medewerker, en die vertelde mij dat als je een geldig NS-abonnement hebt met uitzondering van Flex Basis je geen toeslag nodig hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Met een abonnement heb je inderdaad geen toeslag nodig, daar is ook geen discussie over. Maar jij wil met een Jongeren Dagkaart Dal reizen. De voorwaarden van de toeslag zeggen dat je die dan niet nodig hebt, de voorwaarden van de Dagkaart zeggen dat je die wél nodig hebt. Dus dat is nog steeds niet duidelijk. Mocht het ooit tot een rechtszaak komen (gaat niet gebeuren), zal een rechter de meest gunstige voorwaarden voor de consument hanteren. NS moet dus een van beide voorwaarden aanpassen.
Maar zo lang dit niet is aangepast, mag je dus zonder toeslag met de ICE reizen volgende week.

Reputatie 7
Badge +4

Op https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html  staat dat je in de ICE wel een toeslag moet hebben met een Jongeren Dagkaart.

 

Welke van de 2 is nu juist?

Opa Bommel begon al aan zichzelf te twijfelen.

Persoonlijk zou ik de toeslag maar betalen als ik Dutch trains was. Ik vrees dat de conducteur het niet accepteert op grond van wat @Momo heeft gevonden en wat voor mij ook altijd een heilige waarheid was.

 

 
Reputatie 7
Badge +1

Op https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html  staat dat je in de ICE wel een toeslag moet hebben met een Jongeren Dagkaart.

Opa Bommel begon al aan zichzelf te twijfelen.

Persoonlijk zou ik de toeslag maar betalen als ik Dutch trains was.

Nergens voor nodig. Je laat gewoon de tekst zien die bij de ICE-toeslag staat. Bij tegenstrijdige voorwaarden is altijd de voor de klant gunstigste versie van toepassing.

Reputatie 7
Badge +4

Als het tot een uitspraak van een rechter komt is dat juist toegepast. De werkelijkheid is natuurlijk anders en wijsheid gaat soms boven waarheid. Het is althans in mijn ogen een kind van 14 die alleen reist, en met een conducteur te maken kan hebben die de regel toepast dat je een toeslag moet betalen bij dit kaartje. Dat is (ook) een regel. Ik vind dat je het een kind niet aan mag doen dat hij waarschijnlijk tegenover een conducteur komt te staan die de juiste regel toepast. Je behoort kinderen ook niet op te voeden tot conflictreiziger, dat is inderdaad normatief, het is aannemelijk dat de tekst dat het wel mag, gewoon onjuist is. NS moet die meteen weghalen, het is de zoveelste blunder van de afdeling communicatie.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind eerlijk gezegd niet dat dat meer aannemelijk is dan dat de tekst dat je wel een toeslag nodig hebt onjuist is. Hoe dan ook, lijkt me goed als een moderator hier z.s.m. induikt, duidelijkheid geeft, en een van beide teksten laat aanpassen. Tot die tijd heeft NS echt geen poot om op te staan. En ik kan me voorstellen dat voor een 14-jarige een extra bedrag van € 5,80 op een ticket van € 7,95 best groot is.

Reputatie 7
Badge +1

Als het tot een uitspraak van een rechter komt is dat juist toegepast.

Een procedure starten bij de geschillencommissie OV is bij simpele gevallen zoals dit vaak al voldoende. Het komt dan niet tot een zitting, laat staan een uitspraak.

Ik vind dat je het een kind niet aan mag doen dat hij waarschijnlijk tegenover een conducteur komt te staan die de juiste regel toepast. Je behoort kinderen ook niet op te voeden tot conflictreiziger, dat is inderdaad normatief, het is aannemelijk dat de tekst dat het wel mag, gewoon onjuist is. NS moet die meteen weghalen, het is de zoveelste blunder van de afdeling communicatie.

Wat er correct is, dat weten we niet. We moeten niet op de stoel van NS gaan zitten of ons afvragen wat NS bedoeld zou hebben. Het is precies om die reden dat de wet stelt dat bij tegenstrijdige voorwaarden de voor de klant gunstigste versie van toepassing is.

Onder "opvoeden tot conflictreiziger” zou ik bovendien iets heel anders verstaan. In dit geval zijn juist de voorwaarden van NS intern conflicterend. Wat je je kind wel of niet aandoet, laat ik ter beoordeling aan de ouders. Je kunt je kind ook zeggen: “Als de conducteur je wil laten betalen, vraag dan een UVB of betaal dan gewoon en ik los het wel op.”

Reputatie 6

Ik kom dan even binnenvallen met duidelijkheid, woord voor woord uit onze interne documentatie:

NS-abonnementhouders (uitgezonderd NS Flex Basis), klanten met een studentenreisproduct of NS Business Card (met abonnement) en Railrunners reizen binnen Nederland zonder toeslag met ICE International.

Het Jongeren Dagkaart Dal wordt hier niet genoemd en je kunt dus niet zonder toeslag met een Jongeren Dagkaart Dal met een ICE reizen.

Ik zet dit meteen intern door want dit zorgt voor veel onnodige verwarring. 

Reputatie 7
Badge +1

Het Jongeren Dagkaart Dal wordt hier niet genoemd en je kunt dus niet zonder toeslag met een Jongeren Dagkaart Dal met een ICE reizen.

Dat klopt zodra de bewuste tekst wordt aangepast. Ik ben benieuwd wanneer dat het geval zal zijn.

Reputatie 7
Badge +4

@Daniël NS Goed dat je deze onzin weg laat halen. en het is dus precies zoals ik het al aangaf. Geef de afdeling communicatie ook maar een schop. Het is de zoveelste keer dat ze op vriendelijke wijze dusdanig communiceren dat er geen conflict ontstaat, maar hetgeen ze beweren gewoon onjuist is.

Mensen die me wat langer volgen weten natuurlijk al lang dat ik het niet zo op deze afdeling heb en vooral niet op wat kennelijk de beste wijze van communiceren is, en het imago van NS goed moet houden. Mijn persoonlijke opvatting is dat dat nooit samen moet gaan met onjuiste of onvolledige informatie. In mijn ogen is ook maar al te vaak gebleken dat ze de kennis van zaken ook niet echt hebben.

Badge +3

Ik vind eerlijk gezegd niet dat dat meer aannemelijk is dan dat de tekst dat je wel een toeslag nodig hebt onjuist is.

Toeslag lijkt me juist wel nodig bij een Jongeren Dagkaart, want bij Flex Basis heb je die ook nodig.

Kids Vrij twijfelgeval, maar lijkt me geldig zonder toeslag (want je reist met een begeleider en met een Railrunner betaal je ook geen toeslag).

Reputatie 3

De discussie wanneer er wel of geen ICE toeslag betaald dient te worden is voor komend weekend met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid louter hypothetisch.

 

In de praktijk zal het binnenlandse gebruik van de ICE in Nederland tot in ieder geval 10 december 2023 niet zijn toegestaan en zal de trein naar alle waarschijnlijkheid in ‘s-Hertogenbosch als “niet instappen” worden aangekondigd (de DB app geeft bij ‘s-Hertogenbosch voor ICE’s in de richting van Amsterdam Centraal de melding “Exit Only, no entry allowed”; in de NS app staat de ICE niet vermeld indien er een reis tussen ‘s-Hertogenbosch en Amsterdam Centraal wordt gepland komend weekend).

 

@Daniël NS  Misschien tijd om theorie en praktijk eens in overeenstemming te brengen en binnenlandse reizen met de ICE ook op papier ook niet meer toe te staan. 

Reputatie 7

Ik kom dan even binnenvallen met duidelijkheid, woord voor woord uit onze interne documentatie:

NS-abonnementhouders (uitgezonderd NS Flex Basis), klanten met een studentenreisproduct of NS Business Card (met abonnement) en Railrunners reizen binnen Nederland zonder toeslag met ICE International.

Het Jongeren Dagkaart Dal wordt hier niet genoemd en je kunt dus niet zonder toeslag met een Jongeren Dagkaart Dal met een ICE reizen.

Ik zet dit meteen intern door want dit zorgt voor veel onnodige verwarring. 

 

Quatsch natuurlijk.

 

Ten eerste wordt niet in redelijkheid van de reiziger verwacht, dat hij interne communicatie van de NS ergens in een draadje op een klantenforum moet raadplegen. Die koopt de Jongerendagkaart en kijkt dan naar de voorwaarden van de Jongerendagkaart.

 

Ten tweede: je hebt hier een overbekende drogredenering overdwars op het forum gedumpt. Als p dan q. Niet p, dus niet q.

 

Volgens de NS moeten houders van een internationaal ICE-ticket naar Berlijn ook een toeslag betalen op het Nederlandse traject van de ICE.

Ah, ja… want dat ticket staat ook niet in je tekstje genoemd.

Reputatie 7
Badge +1

De discussie wanneer er wel of geen ICE toeslag betaald dient te worden is voor komend weekend met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid louter hypothetisch.

In de praktijk zal het binnenlandse gebruik van de ICE in Nederland tot in ieder geval 10 december 2023 niet zijn toegestaan en zal de trein naar alle waarschijnlijkheid in ‘s-Hertogenbosch als “niet instappen” worden aangekondigd (de DB app geeft bij ‘s-Hertogenbosch voor ICE’s in de richting van Amsterdam Centraal de melding “Exit Only, no entry allowed”; in de NS app staat de ICE niet vermeld indien er een reis tussen ‘s-Hertogenbosch en Amsterdam Centraal wordt gepland komend weekend).

Wat de DB-app vermeldt is voor het binnenlands gebruik in Nederland niet relevant.

Opmerkelijk is wel dat ik vandaag op ns.nl bv. wel de ICE van 14:38 voor een reis naar Arnhem te zien krijg maar zaterdag niet de ICE van 14:08 naar Den Bosch. Het lijkt erop dat voor sommige ICE's de dienstregeling weer naar de normale situatie is teruggezet en voor andere nog niet. Maar vanaf 10 december zullen ze allemaal weer verschijnen in het binnenlands verkeer, zoals het er nu naar uitziet.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Quatsch natuurlijk.

 

Ten eerste wordt niet in redelijkheid van de reiziger verwacht, dat hij interne communicatie van de NS ergens in een draadje op een klantenforum moet raadplegen. Die koopt de Jongerendagkaart en kijkt dan naar de voorwaarden van de Jongerendagkaart.

 

En als de koper van de jongerendagkaart naar de voorwaarden op de NS website kijkt (waar op gewezen wordt in de app) vindt de jongere het volgende:

Hoezo quatsch? Bij een jongerendagkaart moet je gewoon toeslag aanschaffen bij ic direct en ice.

Reputatie 7
Badge +3

En als diezelfde koper kijkt naar de voorwaarden voor het kopen van een ICE-toeslag staat er dat je met een Jongeren Dagkaart Dal geen toeslag nodig hebt.
Maar goed, deze discussie is nu wel gevoerd. NS moet gewoon een van beide voorwaarden aanpassen. Als we Daniël mogen geloven, is de tekst bij de toeslag verkeerd. Prima, maar zolang dat er nog staat (en dat is nog steeds zo) kun je je altijd op die tekst beroepen.

Reputatie 7
Badge +3

En nog steeds geldt wat @rvdborgt eerder schreef. In het geval van tegenstrijdige voorwaarden gelden de voor de consument gunstigste voorwaarden. Dus tot het moment dat NS de voorwaarden gelijk heeft getrokken hoef je geen toeslag te kopen voor de ICE wanneer je met een zo'n Jongerenkaart reist.

Jammer voor NS maar dan moet ze hun boeltje maar op orde hebben.

Ik snap het nog niet helemaal, mag ik a.s. zaterdag wel of niet binnenlands met de ICE reizen? Dit staat nu even los van de toeslag-discussie.

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap het nog niet helemaal, mag ik a.s. zaterdag wel of niet binnenlands met de ICE reizen? Dit staat nu even los van de toeslag-discussie.

Als de trein niet in de planning staat en/of er niet instappen op de borden staat mag je dus binnenlands niet met de ICE reizen.

Reageer