beantwoord

Wanneer voert NS rondje om de kerk nou eens in?

Reputatie 4
IC Utrecht - Rotterdam 13.18 op 16/3. Meer dan 10 minuten vertraging omdat de machinist er niet is. Raar want toen deze trein uit Amersfoort naar Utrecht kwam was er wel een machinist.
Wanneer stopt NS nou eens met die hobbyroosters waar machinisten zo blij van worden maar die het risico op vertraging voor klanten vergroten?
icon

Beste antwoord door Slidestops 16 maart 2017, 13:58

Ik snap best dat je het frustrerend vind dat de machinist er niet is. Maar dit heeft echt hele weinig te maken met het rondje om te kerk.
Wie zegt trouwens dat die machinist die eraf kwam geen pauze had of einde dienst, ipv naar een andere trein te lopen.

Je gebruikt als argument dat er geen onderzoek is geweest maar de concentratie problemen etc. Klopt, dit wordt gebasseerd op de ervaringen en het gevoel van de duizenden mensen die het dagelijks doen. Er is ook geen onderzoek dat het rondje om de kerk wel een positief effect heeft.

Dit gaat echt niet op korte termijn ingevoerd worden en ik betwijfel of het op de lange termijn wel ooit zal worden ingevoerd
Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 6
Badge
De vraag is: Wil het NS-personeel graag weer het rondje om de kerk terug? Ik weet heel goed dat NS-personeel dat juist niet graag wilt. Een van de redenen is dat ze graag afwisselend werk zien om geconcentreerd in hun werk te blijven.
Reputatie 4
Dat NS personeel niet wil is me duidelijk. Ik snap ook wel dat het leuker is om elke dag een andere route te rijden. Vraag is wel waarom ik als klant de dupe moet worden van die wens.

Het concentratie-argument is kul volgens mij. Ik ken geen onderzoek waaruit dat blijkt. Stuur het me ook gerust toe als het er wel is.

Verder zou ik graag zien dat NS het klantbelang centraal stelt ipv het vakantiegevoel van de medewerkers.
Reputatie 7
Ik snap best dat je het frustrerend vind dat de machinist er niet is. Maar dit heeft echt hele weinig te maken met het rondje om te kerk.
Wie zegt trouwens dat die machinist die eraf kwam geen pauze had of einde dienst, ipv naar een andere trein te lopen.

Je gebruikt als argument dat er geen onderzoek is geweest maar de concentratie problemen etc. Klopt, dit wordt gebasseerd op de ervaringen en het gevoel van de duizenden mensen die het dagelijks doen. Er is ook geen onderzoek dat het rondje om de kerk wel een positief effect heeft.

Dit gaat echt niet op korte termijn ingevoerd worden en ik betwijfel of het op de lange termijn wel ooit zal worden ingevoerd
Reputatie 4
Ik vind een machinist die te laat verschijnt gewoon zo'n zwaktebod. Gebeurt (veel) te vaak. In een echt bedrijf raak je klanten kwijt als je herhaaldelijk te laat op een afspraak verschijnt. Door het monopolie van NS hebben klanten die keuze echter niet.

Het rondje om de kerk is maar een suggestie. Minder complexe roosters leidt tot minder risico dat de ene vertraging de volgende veroorzaakt. Daar is niet echt onderzoek voor nodig. Maar als op een andere manier hetzelfde resultaat kan worden bereikt vind ik het ook prima. Regel het dan gewoon.
Reputatie 4
Trouwens als het concentratie argument klopt dan zouden er dagelijks ongevallen moeten zijn op het R-Net lijntje tussen Gouda en Alphen. Hoe vaak is het daar al mis gegaan door gebrek aan concentratie van de machinist?
Reputatie 6
Badge
Bij R-NET is het een opleidingstraject voor machinisten die uiteindelijk in het hele land gaan rijden. Let maar goed op als je daar rijdt. Vaak rijden daar jonge mensen. Dus uiteindelijk gaan die ook verder van de 'kerk' rijden.

Voor zover ik weet is daar nooit wat misgegaan wat te wijtten is aan het problemen met de inzet van machinisten, op wat defecten van treinen na.

Verder heb je het over machinisten die te laat zijn. Ik kan me niet indenken dat de machinisten structureel te laat op hun werk aankomen. Hoogstens door overmacht in een verstoring later bij hun volgende trein aankomen. De machinisten zijn gewoon niks te verwijtten.
Reputatie 4
Voor hen die meer info willen: een samenvatting van het Coronel-rapport, het onderzoek waarnaar gevraagd werd. http://rijdendpersoneel.nl/veilig/wp-content/uploads/2013/11/rapportsamenvatting_werkbelasting__ns.pdf
volledige versie is op internet te vinden.
Daarnaast kan in de data van ongevallen (van een werkongeval tot STS tot ontsporingen) een verhoogd percentage t.o.v. de totale treinen te zien zijn bij nevenvervoerders.
Ook krijg je het volgende probleem, bij uitval/ziekte zal er helemaal geen trein meer rijden, omdat machinisten geen wegbekendheid hebben omdat ze op vaste lijnen rijden. (kijk naar de opstart van de HSL op dit moment na storingen)

Terugkomend op de vraag of het wordt ingevoerd, zal uiteindelijk (gelukkig) nooit zijn. Het hele Nederlandse spoor zal gaan staken als de plannen ingevoerd worden.
Reputatie 4
@mcn Ik heb het rapport bekeken maar haal uit de aanbevelingen niet dat machinisten gevarieerde ritten moeten rijden. Misschien kun je het me uitleggen.

Het probleem bij uitval dat je schetst is eenvoudig oplosbaar. Rijd op maandag een rondje om kerk A, op dinsdag om kerk B, enz. Zo blijf je als machinist breed inzetbaar.

Mijn punt is dat als je per dienst op een vaste trein rijdt, het nooit (of veel minder vaak) voor komt dat de trein er wel is maar de machinist niet. Of andersom. Dat zou tot minder vertragingen moeten leiden.

Je laatste alinea is precies de houding waar ik me aan stoor. "De klant kan het wel willen, maar als NS ons onze hobbyroosters afneemt staken we de hele boel kapot".
Reputatie 7
Een trein die er wel is of een machinist die er wel is.. of een van de twee niet. Het komt echt maar heel weinig voor. En dat kan door ziekte, te laat, noem het maar op. Dat maakt dus niet uit want met een rondje rond de kerk is dat exact hetzelfde. Het enige wat scheelt is dat van een aansluitende trein misschien de machinist komt en te laat is. Wij hebben echter 20 minuten overstaptijd. Het komt echt heel erg weinig voor dat een trein uitvalt hierdoor. Dus het is absoluut niet nodig.

Volgens mij zegt mcn1995 iets heel anders, maar jij ziet alleen maar wat je wil zien.
Reputatie 4
@slidestops Ik (klant) zeg dat ik het graag wil. Mcn (ik neem aan machinist) zegt "het hele Nederlandse spoor zal gaan steken als die plannen worden ingevoerd".

Wat zie ik dat er niet staat?
Reputatie 6
Het is dan ook vervelend dat er reizigers zijn, deze verstoren te vaak het treintjesrijdproces door met zijn allen tegelijk in een te korte trein te willen stappen, nog aan komen hollen terwijl het bijna deursluittijd is etc. etc. Als er geen reizigers waren of op zijn minst als de reizigers wat meer rekening zouden houden met het treintjesrijden dan zou er ook al een stuk minder vertraging zijn.
Reputatie 7
Het lijkt me erg gezond dat op de wensen en verwachtingen van een persoon niet rigoreus alles wordt veranderd zonder naar je personeel te luisteren en als je dan toch doordramt, zal het personeel in opstand komen..
Reputatie 7
Badge +3
Het hele Nederlandse spoor zal gaan staken als de plannen ingevoerd worden.
Een bedrijf waar het personeel het beleid bepaalt lijkt me niet levensvatbaar.
Reputatie 6
Tenzij je een staatsmonopolist bent, dan kom je er mee weg.
De vraag draait het om. Aanvankelijk was er het rondje om de kerk, het personeel had daar last van, het rondje om de kerk werd afgeschaft om als bedrijf beter te kunnen presteren. Waarom zou het nu dan terug moeten komen? https://nl.wikipedia.org/wiki/Rondje_om_de_kerk

Vraag aan Toyota eens om van hun Kanban systeem terug te gaan naar geestdodend lopende band werk en ze zullen ook verklaren dat je gek bent.

de werknemer is de spil van het succes. Die werknemer krijgt dan ook het respect en de waardigheid die hij verdient.

Zo werkt het volgens mij heel veel bedrijven, inclusief de NS. Een gelukkige werknemer betekent dat het bedrijf als geheel het ook beter gaat doen.
Reputatie 7
Badge +3
@martin7182
Werknemers zijn bijna altijd conservatief en verzetten zich tegen iedere verandering uit angst voor hun positie. En omdat de wereld wel verandert kunnen bedrijven met te veel werknemersinspraak op den duur niet mee veranderen en raken achterop. In de private sector worden ze dan door de concurrentie weggevaagd, maar in monopolie-sectoren zoals het openbaar vervoer leidt het tot grote inefficiency en de roep om steeds meer subsidie.
Reputatie 7
@Martin goeie 😉
Reputatie 6
Badge
Ik kan mij niet vinden in Martin zijn uitspraak, want het is overal een antwoord op. Doe mij naar de opmerking van Tamzin.
Reputatie 4
Ik ben het er wel mee eens dat het werkgeluk van medewerkers belangrijk is. Maar dienstverlening aan de klant is dat ook. Ik sta open voor inhoudelijke argumenten voor en tegen. Waar ik me echt aan stoor is dat ook hier weer elke reactie van tegenstanders van het rondje om de kerk wordt afgesloten met dreigen met stakingen. Als een stel ontevreden kleuters dat zijn zin niet krijgt. Het lijkt erop dat die dreiging de enige reden is dat het "rondje" er nog niet is, terwijl ik denk dat het voor de klant grote voordelen heeft. Voor die houding is er maar 1 woord: onprofessioneel.
Reputatie 7
Badge +4
Wie zijn een stel ontevreden kleuters, de zeurende klanten of de werknemers van NS? Het voordeel voor de werkgever loopt niet automatisch parallel met het voordeel van de klant. U kunt er elk etiket op plakken dat u wilt, maar helder is dat het personeel niet zal toegeven, wat blijkt uit het feit dat dit al jaren door de werknemers massaal wordt afgewezen. Arbeidsvreugde is belangrijk stelt u en u komt na uw 'maar' met alle argumenten waaruit blijkt dat u voor u dat kennelijk toch niet zo is. Als werknemers iets absoluut niet willen, is dat een gegeven in de onderhandelingen.

Arbeidsvreugde is belangrijk, concentratie en motivatie ook. Ik ben niet blij met het afscheid van de Hoekse lijn, maar je zult daar de hele dag conducteur moeten zijn als gevolge van het rondje rond de kerk. Dat gun je je ergste vijand niet. Conducteurs wensen elkaar daar nu al sterkte voor twee of vier ritten.
Reputatie 6
Badge
Ik ga voor de werknemers. Bij Arriva en RET doen de werknemers ook om rondjes rond de kerk en bovendien krijgen ze minder betaald dan de werknemers van NS. Eentonig werk is geen probleem, wees blij dat je een leuke en goed betaalde baan hebt in deze tijd. Ik zou zo conducteur bij NS worden als het niet zoveel tijd zou kosten om het vak te leren, dat meen ik oprecht.
Reputatie 4
@Thom Het Hoekse lijntje is precies zo'n voorbeeld. NS-ers halen er hun neus voor op. Vanaf komend najaar gaat de RET er rijden. Hoor ik het RET personeel klagen? Nee, die zijn blij dat ze de donkere metro tunnel uit mogen. Dat is pas saai werk. Respect voor de mensen die het doen. En weinig respect voor het NS personeel die er hun neus voor ophalen. En bij alles wat we op lijkt direct met staken dreigen.
Reputatie 7
Veel plezier op het Hoekse lijntje; wij zijn er mooi vanaf :)

Heb daar al meerdere keren agressie gehad, aanhoudingen, heel veel bekeuringen en noem het maar op..
Reputatie 6
Badge
Mooi om te lezen, Slidestops. Dat laat dus zien dat de mensen op die lijn ten minste nooit uit hun neus vreten. En ik ben het helemaal eens met Arie zijn laatste reactie.
Reputatie 4
Aggressie is niet goed te praten. Nooit.
Lach je RET collega's vooral uit, Slidestops. En breng je werkgever vooral schade toe door (dreigen met) stakingen. Dan zullen er steeds meer lijnen verdwijnen naar andere vervoerders. En daardoor steeds meer banen verdwijnen bij NS. Wat overblijft is vanzelf een "rondje om de kerk". En personeel dat buiten de boot valt, kan met hangende pootjes komen solliciteren naar een baantje in de Rotterdamse metrobuis.

Reageer