Wapenstok en pepperspray voor het NS personeel?

• Reisadviseur***
  • 226 reacties
Zie het nieuws vandaag na wederom geweld tegen NS personeel.

http://www.nu.nl/politiek/4025148/kamer-wil-onderzoek-wapenstok-en-pepperspray-ns-beveiliger.html

Het zou fijn zijn als de politiek zich nu een UNANIEM uitspreekt tegen iedere vorm van geweld tegen NS personeel en met spoed toestemming geeft of regelt dat treinpersoneel (machinisten, conducteurs en beveiligers) hun werk ongestoord kunnen doen.
Laten we hopen dat kleine partijen als het CDA en D66 ook eens achter dit voorstel gaan staan.

Aan eeuwigdurend politiek geneuzel hebben we niets, daadkrachtig optreden is een noodzaak!

41 reacties

Ns is zelf verantwoordelijk voor een hoop geweld, mensen zijn afhankelijk van het ov voor werk de ns maakt misbruik van zijn monopolie door de prijs steeds verder omhoog te gooien en minder service te verlenen, na staat ook steeds verder van zijn klanten af door de poortjes op het station lijkt het eerder of er koeien vervoerd worden in de plaats van mensen, als je bij het loket een kaartje wil kopen mag je meer betalen wat echt te gek voor woorden is natuurlijk stel je voor dat je contact hebt met je klanten, de 20 euro die op je chchipkaart moet staan ook al kost de rit die je wil maken maar 2 of 3 euro, de treinen die vaak te laat komen en de foute info die je krijgt van het personeel of de info op het station, liefst haalt de ns nog de wc,s uit de trein vandaan, personeel is vaak niet te vinden of zijn niet klant vriendelijk, klachten doen ze niks mee bij de ns treinen rijden nogsteeds vaak te laat, ze hebben meer dan genoeg tijd gehad om iets te doen aan de problemen. En nu gaan ze beetje huilen op tv dat er mensen zijn die boos op ze zijn en dat er soms klappen vallen. Ook hoor je ook maar een kant van het verhaal op t. Ik vindt dat de ns geweld kan verminderen door eerst iets te doen voor de klant klanten.zolang dat niet gebeurt is het eigen schuld dikke bult!
Hoppy, wat verwacht je dan precies van de Kamer? Zij hebben zich middels wetgeving toch al uitgesproken tegen geweld in het algemeen?

Of het verstandig is om private beveiligers uit te rusten met wapentuig betwijfel ik. Bovendien vermoed ik dat geweld tegen conducteurs doorgaans niet plaatsvindt in de nabijheid van deze beveiligers dus ik vraag me af op welke wijze dit zou moeten helpen.
Als de ns klant vriendelijk zou zijn dan heb je al veel minder geweld ns lokt het ook uit door hun manier van werken
Als de ns klant vriendelijk zou zijn dan heb je al veel minder geweld ns lokt het ook uit door hun manier van werken

Absolute flauwekul wat je hier roept!

Een conducteur is niet verantwoordelijk voor het beleid of falen van de NS of ProRail.
Het is dus onzinnig te roepen dat het eigen schuld is van de NS en daarom een conducteur klappen mag incasseren.

Verder heeft alleen beveiligers van de NS uitrusten met wapenstok of pepperspray geen zin omdat er niet op iedere trein een beveiliger zit. Conducteurs moeten dus ook voorzien worden van deze uitrusting.
Verder heeft alleen beveiligers van de NS uitrusten met wapenstok of pepperspray geen zin omdat er niet op iedere trein een beveiliger zit. Conducteurs moeten dus ook voorzien worden van deze uitrusting.
Dat lijkt me al helemaal onwenselijk. Dan zul je zien dat de geweldpleger deze wapens afpakt van de conducteur (die immers geen getraind beveiliger is) en wordt de schade alleen maar groter.

Dat lijkt me al helemaal onwenselijk. Dan zul je zien dat de geweldpleger deze wapens afpakt van de conducteur (die immers geen getraind beveiliger is) en wordt de schade alleen maar groter.

Het niet getraind zijn is op te lossen, maar ik zit net als de meeste van mijn collega's er niet op te wachten om bewapend te worden, want wie weet wat voor wapens we dan tegen ons gebruikt zullen gaan worden? Actie geeft altijd reactie, ik blijf liever gewoon onbewapend.

Het niet getraind zijn is op te lossen, maar ik zit net als de meeste van mijn collega's er niet op te wachten om bewapend te worden, want wie weet wat voor wapens we dan tegen ons gebruikt zullen gaan worden? Actie geeft altijd reactie, ik blijf liever gewoon onbewapend.

Uiteraard moet het personeel dat voorzien wordt van wapenstok en pepperspray instructie krijgen hoe hiermee omgegaan moet worden. Ook leert men om te gaan met mensen die proberen de wapens on handen te krijgen.
Dit alles is goed uitvoerbaar mits de juiste trainingen gegeven worden.

Let wel: het zal niet het dagelijks werk worden van conducteurs om zwartrijders e.d. met een wapenstok of pepperspray tegemoet te gaan treden. Conducteurs zijn geen politieagenten.
Ik begrijp dat conducteurs niet zitten te wachten op extra wapens maar de eigen veiligheid en die van de reizigers moet voorop staan.
De voorbeelden van mishandeling zijn wekelijks in het nieuws, dit moet gewoon stoppen.
Wie wil je nog meer bewapenen?
Ambulancepersoneel?
Leraren?
Medewerkers van het gemeenteloket?

Het geweldsmonopolie ligt bij het leger en de politie en wat mij betreft houden we dat zo.

Verder geloof ik niet dat het dragen van wapens ten behoeve van zelfverdediging zal leiden tot een afname van geweld. Anders zou een land als de Verenigde Staten wel compleet gevrijwaard zijn van elke vorm van geweld.
Nee, een conducteur met camouflagepak, bivakmuts en kalasjnikov. (Beetje over de top misschien.) Lijkt me geen goed plan. Zoals Theofiel aangeeft ligt het geweldsmonopoly bij politie en leger. En ook ik zie dat liever zo.
Dubbel
Let wel, ik heb het niet over het dragen van vuurwapens door conducteurs.
Het gaat wel om wapens in de zin van de wet, maar dan wapens die geen zwaar lichamelijk letsel toebrengen zoals bij kogels wel het geval is.
Een wapenstok of pepperspray is een zelfverdedigingswapen waarmee een conducteur zichzelf kan verdedigen als dat nodig is of om een zwartrijder on bedwang te houden totdat de politie er is.
Dit voorkomt situaties zoals we regelmatig in de media kunnen lezen.
Het geweldsmonopolie blijft dus bij leger en politie.
Zoals bekend is de politie nooit aanwezig waar je ze nodig hebt (zoals in de trein).
Alternatieven zijn dus nodig.
Je hanteert dus blijkbaar een nogal merkwaardige definitie van het begrip geweldsmonopolie...
Verder zie ik, zoals ik eerder al aangaf en Loes ook al verwoordde, niet in hoe dit geweld zou moeten voorkomen. Het zal juist veel sneller escaleren.
Nee, een conducteur met camouflagepak, bivakmuts en kalasjnikov. (Beetje over de top misschien.) Lijkt me geen goed plan. Zoals Theofiel aangeeft ligt het geweldsmonopoly bij politie en leger. En ook ik zie dat liever zo.

De dyslectische jihadist die zich per ongeluk bij de NS aanmeldt in plaats van bij IS zal het door jou geschetste scenario van harte toejuichen. 😛
Een wapenstok vind ik ook niet bij een HC horen. Daarmee kan je volgens mij weldegelijk zeer zwaar geweld toebrengen. Geef de conducteur wat meer ruimte om te anticiperen. Ik denk dat daar meer winst te behalen is t.a.v. geweld.
Je hanteert dus blijkbaar een nogal merkwaardige definitie van het begrip geweldsmonopolie...
Verder zie ik, zoals ik eerder al aangaf en Loes ook al verwoordde, niet in hoe dit geweld zou moeten voorkomen. Het zal juist veel sneller escaleren.

Voorkomen doe je het inderdaad niet, bestrijden kan echter wel op de manier die ik heb uitgelegd.
Je kunt het een merkwaardige geweldsmonopolie vinden maar veel mensen zijn het hiermee eens.
Kwestie van tijd en aanpassing van regelgeving voordat het wordt ingevoerd.
Onze nieuwe minister van Veiligheid en Justitie kan zich meteen van zijn beste kant laten zien.

Laten we hopen van niet.

Je kunt het een merkwaardige geweldsmonopolie vinden maar veel mensen zijn het hiermee eens.

Noem me ouderwets, maar ik hecht meer waarde aan onze wet dan aan wat Henk en Ingrid in de kroeg op de rug van een bierviltje kalken.

Laten we hopen van niet.

Zou jij als conducteur de klappen willen opvangen? Ik denk het niet.
De directie van de NS vangt ook de klappen niet op het zijn helaas de conducteurs die als mensen op de werkvloer de volle laag krijgen.
Zeer onterecht naar mijn mening, maar ik heb er nu wel genoeg over gezegd.
Het lijkt mij dat de conducteurs beter geen politieagentje moet gaan spelen. En dat alle conducteurs een wapenstok en pepperspray voor moet gebruiken tegen het geweld. Dat is hun taak ook niet. Bovendien zijn de conducteurs niet voor getraind. Je zou wel meer politie ondersteuning kunnen vragen. Zeker bij voetbalwedstrijden, en bij andere evenementen. Ook in de nachttreinen en op risicolijnen.
@Hoppy. Wil jij iedere dag met een wapenstok en pepperspray naar je werk???? Denk even na.:?
Ik niet in ieder geval. Ik werk met veel plezier als HC en ja, ook ik heb wel eens te maken met agressie. Als ik zie wanneer ik agressie heb, dan kan een wapenstok en pepperspray dat niet voorkomen. In die gevallen ben ik meestal in ondertal en dat in een kleine ruimte. Ik heb meer aan een cursus Krav Maga dan aan wapens denk ik dan zo.
@Loes, geen idee wat Krav Maga is, maar het is vast aangenamer dan pepperspray. 😃
Zelfverdedigingscursus lijkt me ook prima Loes, het moet alleen wel effectief zijn en niet alleen maar het gevoel van valse veiligheid geven. Een busje pepperspray achter de hand zou mij niet verkeerd lijken.
Een vorm van bewapening kan ook afschrikwekkend en preventief werken.
Potentieel agressieve reizigers zullen zich wel twee keer bedenken om een conducteur aan te vallen als ze weten ook flink tegengas te krijgen.

@janjan, ik heb geen wapenstok en pepperspray nodig op mijn werk omdat ik daar niet met agressieve reizigers/klanten te maken heb. Als dat wel zo zou zijn zou ik er blij mee zijn als mijn werkgever ook aan mijn veiligheid en die van mijn collega's denkt.
@Hoppy, ik ben van mening dat deze soort van 'mobilisatie' van NS personeel niet de oplossing is. Dat is dan niet wat je verwacht, helaas. Zo zie ik het.
@janjan

Krav Maga staat bekend als een effectieve zelfverdedigingscursus. Klopte wat je dacht.

Reageer