Wapenstok en pepperspray voor het NS personeel?

Toon eerste bericht

41 reacties

Ns moet zich niet bewapen, ns moet kijken hoe het komt dat er zo veel irritatie is en zorgen dat ze daar op verbeteren. Het forum staat vol klachten de klanten van de ns voelen zich niet serieus genomen door dit bedrijf dat ze blijkbaar zo wanhopig worden dat alleen geweld nog een optie is In hun ogen, en dat kan je de mensen ook niet altijd kwalijk nemen. De ns faalt al zo lang op de zelfde punten en echt verbetering blijft uit of het wordt zelfs slechter.
Het zoveelste incident, hoeveel moeten er nog volgen?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23891526/__NS-conducteur_krijgt_mes_op_keel__.html

TILBURG -
Opnieuw is NS-personeel slachtoffer geworden van buitensporig geweld. Een conducteur kreeg maandag een mes op zijn keel gezet toen hij een passagier om diens vervoersbewijs vroeg.

Wat heeft deze conducteur verkeerd gedaan @nswtf ?
De conducteur heeft niks verkeerd gedaan, maar een wapenstok en pepperspray zijn niet de oplossingen. Een enkele HC legt het altijd af tegen vier man. Zijn of haar wapens, in verkeerde handen, kunnen dan fataal zijn.
Tegen vier man legt een conducteur het af maar tegen één man kan pepperspray of een wapenstok wel helpen. Het geeft in ieder geval wat ruimte om zsm de politie ter plaatse te krijgen.
Omdat pepperspray en een wapenstok geen dodelijke wapens zijn is het gebruik hiervan niet fataal en kan andersom de conducteur ook ongedeerd blijven in het geval deze wapens toch in handen van de tegenstander komt.
Bij een vuurwapen ligt de situatie heel anders vandaar dat het gebruik hiervan bij politie en defensie moet blijven.
als je dit werk doet kan je agressie verwachten, net als een pakeer controleur, en je kan ook agressie uitlokken met je werk als je gaat mierenneuken. Of mensen gaat kleineren als ze een overtreding hebben gemaakt, ook is de ns ook vergeten dat ze mensen vervoeren het begint meer op vee vervoer te lijken, als de ns wat meer sosial zou zijn scheelt dat al een hoop agressie.
als je dit werk doet kan je agressie verwachten, net als een pakeer controleur, en je kan ook agressie uitlokken met je werk als je gaat mierenneuken. Of mensen gaat kleineren als ze een overtreding hebben gemaakt, ook is de ns ook vergeten dat ze mensen vervoeren het begint meer op vee vervoer te lijken, als de ns wat meer sosial zou zijn scheelt dat al een hoop agressie.

Zeker als je zelf keer op keer in de fout gaat en de klanten laat betalen zonder zelf ook maar een poging te doen je eigen recht te zetten, zoals de korting van vandaag alsnog storten op de OV chipkaarten van je klanten.

NS "vergat" vandaag 40% korting te rekenen omdat het een normale werkdag is.
Zojuist een uitstekende reportage op RTL4 bij Editie NL over het geweld tegen NS personeel en de maatregelen die genomen zouden moeten worden.

Uit de reportage blijkt dat veel reizigers voorstander zijn van maatregelen.
NS conducteurs zijn wat terughoudend maar zien een wapenstok ook wel zitten.
Een instructeur liet zien hoe je een wapenstok moet gebruiken, niet zomaar erop los meppen maar gerichte klappen op bovenbenen en armen.
Dit is immers niet fataal.

Zie ook Twitter https://mobile.twitter.com/hashtag/houNSjehandenthuis?src=hash

En:
http://www.rtlnieuws.nl/editienl/hou-ns-je-handen-thuis
Zojuist een uitstekende reportage op RTL4 bij Editie NL over het geweld tegen NS personeel en de maatregelen die genomen zouden moeten worden.

Uit de reportage blijkt dat veel reizigers voorstander zijn van maatregelen.
NS conducteurs zijn wat terughoudend maar zien een wapenstok ook wel zitten.
Een instructeur liet zien hoe je een wapenstok moet gebruiken, niet zomaar erop los meppen maar gerichte klappen op bovenbenen en armen.
Dit is immers niet fataal.

Zie ook Twitter https://mobile.twitter.com/hashtag/houNSjehandenthuis?src=hash

En:
http://www.rtlnieuws.nl/editienl/hou-ns-je-handen-thuis

Lol gaat nergens over, ns klaagt over geweld en jij wil het oplossen met meer geweld, wat denk je er van om het ov wat klant vriendelivriendelijker te maken dan voorkom je een hoop irritatie dus ook minder geweld
Ik denk dat we ons eerst heel erg goed moeten afvragen waar dat geweld vandaan komt. Wat is de oorzaak van dat geweld.

Zijn de reizigers misschien meer gefrustreerd dan vroeger?

Waarom zou dat dan zo zijn? Misschien door het OV Chip systeem?
Niet door de OV Chipkaart zelf, maar wel door de vele fouten en/of mankementen hierin waar de rekening bij de klanten wordt neergelegd. Dat is zeker 1 van de oorzaken want frustratie leidt tot woede en uiteindelijk tot fysieke agressie.

Conducteurs een wapenstok en pepperspray kan een goed idee lijken, maar wellicht kan dat leiden tot nog meer en zwaardere agressie.
Ik denk dat er ook veel frustratie bij het controlerende personeel is over de OV chipkaart.

Ik heb wel eens aan een controleur gevraagd of hij kon kijken of ik ingechecked was. (Sorrie, ik weet dit echt vaak niet. Bij een papieren kaartje heb je teminste bewijs voor jezelf.) Toen werd ik op een vreselijke manier aangeschreeuwd door hem dat dit mijn verantwoordelijkheid was om in te checken.

Ik was inderdaad ingechecked. Maar om op zo een manier behandeld te worden wil ik ook niet.

Ik keur het geweld niet goed. Maar ik begrijp het volkomen. Ik gebruik het ov heel veel, maar ik denk er nu zelfs over om een auto te kopen. Want als het zo moet, hoeft het van mij niet. En dit is maar een van de vele voorbeelden die ik hier noem.
Als ik vandaag dan lees dat twee veiligheidsmedewerkers geslagen zijn op het station geef ik een enkele conducteur in de trein weinig kans in de trein. Met wapenstok en pepperspray is er een risico dat het verder escaleert. Ik zou beginnen met gewoon voldoende personeel in de trein. Graag wel personeel dat zich ook kan verplaatsen in de positie van de reiziger en daar naar kan en mag handelen.
Ik denk ook dat de OV chip poortjes niet direct meehelpen om de sfeer op de stations te verbeteren. Het lijkt wel of je een voetbal stadion binnen loopt. Niet echt iets dat de stress en frustratie bij de klant weghaalt.
Ik had het al in een ander topic ook aangegeven, als HC zit ik niet te wachten op bewapening, wat janjan ook al aangeeft, als ik in mijn eentje tegen een groep ben, dan zal een wapenstok, pepperspray of ik weet niet wat de situatie echt niet ten goede komen, want ik denk op dat gebied hetzelfde als Macca, het zou dan nog zwaarder kunnen worden. Dan ga je geweld tegen geweld inzetten. Ik heb het nu dus niet over mijn collega's van Veiligheid en Service, daar is de vraag voor bewapening voor, niet voor de hoofdconducteurs.
Aangezien ik geen ervaring heb met het werk van Veiligheid en Service, behalve dat ze voor mij klaarstaan als ik dat vraag, weet ik niet hoeveel problemen zij in hun werk tegen komen, maar er is dus een verschil in discussie. Zoals ik de reportage zag, zie ik zeker wel voordelen voor mijn collega's Veiligheid en Service, maar niet voor ons hoofdconducteurs.
De discussie gaat niet alleen over het bewapenen van Service en Veiligheid medewerkers maar ook voor conducteurs. Logisch want conducteurs zijn vaak het eerste aanspreekpunt.

Vandaag op het RTL nieuws, reizigers moet zelf ingrijpen!
Goed plan?
Ja, ik denk van wel.
Niet iedere reizigers zal zich geroepen worden maar als een flink percentage reizigers dat wel doet kan het een goede aanpak zijn.
Verder zelfde verhaal.... vandaag alweer geweld tegen een conducteur dus ondanks alle commotie gaat het geweld gewoon door.
Het geweld gaat altijd door alleen nu is weer aandacht voor NS conducteurs, volgende week weer ambulancebroeders.

Je moet de daders gewoon eens strenger aanpakken en de reiziger moet niet zelf ingrijpen.

De reiziger moet 1 1 2 bellen, niet zelf denken dat hij de held is.

Reageer