Warmte | NS Community
beantwoord

Warmte

  • 13 October 2022
  • 15 reacties
  • 603 Bekeken

Gisteren, woensdag 12 oktober 2022 23:00. Ik zit in de sprinter van Amsterdam CS naar Alkmaar, Ik wil naar Haarlem Spaarnwoude waar ik op mijn fiets stap om naar huis te gaan.Ik zit in een warme trein tussen de mensen waarvan de meesten hun jas open hebben. We schieten op. Op het scherm staat te lezen: snelheid 130 km per uur; buiten temperatuur 12‘ C; binnen 21’ C

Ik stap uit in Haarlem rits mijn jas dicht en huiver, ik kom vanuit een warme trein tenslotte in de buitenlucht. Thuis aangekomen zet ik nog even de verwarming aan; op 17,5’C, mijn woning is niet warmer dan 16’ C. Ik voel me behaaglijk bij deze temperatuur, dat weet ik pas sinds kort omdat ik door de omhooggeschoten energieprijzen wel verplicht ben om me aan te passen.

Wie kan lezen begrijpt mijn punt….

icon

Beste antwoord door Thom 13 October 2022, 13:35

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

18 graden zou een normale temperatuur zijn voor een sprinter waar mensen meestal niet lang inzitten.

Wat behaaglijk is verschilt nogal per persoon, gemiddeld zal dat uitkomen op zo'n 20 graden. Bedenk dat naarnate mensen ouder worden (en de bloedsomloop wat minder wordt) ze het liever wat warmer hebben. NS gaat dus logischerwijs op het gemiddelde van een graad of 20 zitten.

Overigens geldt in Japan 24 graden als de normale kamertemperatuur. Ook mensen die lang in de tropen hebben gewoond prefereren altijd een wat hogere temperatuur. Anderzijds is het in China niet erg gebruikelijk om huizen en kantoren überhaupt te verwarmen en heeft men daar in de winter ook binnen een jas aan.

Reputatie 7
Badge +4

De norm is 20 graden. Niet iedereen is jong en gezond en het is ook geen uiting van gering milieubewustzijn als ouderen een temperatuur van 20 graden nodig hebben voor een lange rit. Een redenering vanuit een veevervoersituatie bij jonge mensen mag ook niet normgevend zijn. 

Het is voor de meeste ouderen domweg noodzakelijk maar ook voor iedereen beter die lange afstanden reist.De bloedvaten en sensoren reageren niet meer adequaat, en de spiermassa neemt al af vanaf ongeveer dertig jaar. De meeste ouderen zijn daarmee al een tijdje bezig.  U kunt de groep die het nodig heeft niet figuurlijk maar ook niet letterlijk in de kou zetten. Milieuvriendelijk is goed, op de rekening letten heel begrijpelijk maar a-sociaal naar de oudere medemens hoeft nou ook weer niet, zeker als ze ook nog eens met een toch al broze gezondheid moeten leven.

Ook in de huidige omstandigheden is er nog steeds een samenleving, ook voor mensen met een eigen werkelijkheid. U maakt voor uw eigen situatie een begrijpelijke afweging maar die is ook gebaseerd op de kosten die u probeert te voorkomen. De huidige kabinetsmaatregelen hebben ook een evenwicht op dit punt.

De basis wordt gedekt, en het wordt gestimuleerd op de meerkosten te letten. Een verstandig evenwicht, imho.

Reputatie 7
Badge +3

De norm is 20 graden. Niet iedereen is jong en gezond en het is ook geen uiting van gering milieubewustzijn als ouderen een temperatuur van 20 graden nodig hebben voor een lange rit. Een redenering vanuit een veevervoersituatie bij jonge mensen mag ook niet normgevend zijn. 

Het is voor de meeste ouderen domweg noodzakelijk maar ook voor iedereen beter die lange afstanden reist. U kunt de groep die het nodig heeft niet figuurlijk maar ook niet letterlijk in de kou zetten. Milieuvriendelijk is goed, op de rekening letten heel begrijpelijk maar a-sociaal naar de oudere medemens hoeft nou ook weer niet, zeker als ze ook nog eens met een toch al broze gezondheid moeten leven.

Ook in de huidige omstandigheden is er nog steeds een samenleving, ook voor mensen met een eigen werkelijkheid.

TS heeft het over een sprinter. Mijn ervaring is het dat in een sprinter, waar vrijwel niemand in de winter de jas uit doet, doorgaans warmer is dan 21 graden als het buiter kouder wordt/is. 23/24 graden in hartje winter ben ik regelmatig tegengekomen. 18 graden voor sprinter en 20 graden voor ic vind ik een mooie temperatuur. Ook nu ik wat ouder wordt.

Reputatie 7

Je moet er even aan wennen,maar een iets lagere temperatuur zou gezond zijn.

 

@MoDe 

Ik vrees toch dat je met 18 graden veel klachten gaat krijgen 

Klachten? Die heb ik ook als ik uit een te warme trein de kou in moet. Volgens mij zijn grote temperatuurverschillen ongezonder dan een graatje kouder. Bovendien moeten we sowieso minder energie gaan gebruiken, niet alleen om het milieu maar ook om de beschikbaarheid

Reputatie 7
Badge +3

Het is bepaald niet logisch om treinen zo warm te stoken dat je je jas moet uitdoen om het een beetje aangenaam te hebben.

 

Je moet er even aan wennen,maar een iets lagere temperatuur zou gezond zijn.

Betalende klanten "moeten" natuurlijk niets, dat is typisch monopolie-denken. Als ze het er niet mee eens zijn kunnen ze ook gewoon wegblijven.

Reputatie 7

Je moet er even aan wennen,maar een iets lagere temperatuur zou gezond zijn.

Betalende klanten "moeten" natuurlijk niets, dat is typisch monopolie-denken. Als ze het er niet mee eens zijn kunnen ze ook gewoon wegblijven.

 

Zo heb ik het vanzelfsprekend niet bedoeld. Heb gereageerd op de bewering dat een temperatuur van 20 graden voor iedereen die een lange afstand aflegt beter is. Dat schijnt dus niet zo te zijn. Een lagere temperatuur zou gezonder zijn, je moet er echter wel even aan wennen om het als comfortabel te ervaren.

Vraag mij wel af in hoeverre kou inderdaad voor iedereen goed is. Evenzo vraag ik mij af, in hoeverre een temperatuur van 20 graden voor oud en/of ongezond altijd noodzakelijk is. Denk dat het in beide gevallen iets genuanceerder ligt.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Ik vrees toch dat je met 18 graden veel klachten gaat krijgen 

In een sprinter? In de winter klagen er regelmatig mensen dat het daar te warm is. De meesten doen geen jas uit in een sprinter.

Reputatie 7
Badge +3

De eeuwige discussie over temperatuur, de één vindt het te warm en de ander te koud. Daarnaast kan de temperatuur in ruimte met veel mensen hoger worden dan qua verwarming / klimaatbeheersing is ingesteld, we zijn allemaal kleine kacheltjes. 

Reputatie 7
Badge +3

Nu weer iemand die het te koud vindt.

 

Je kunt je ook prima aanpassen met kleding. Ik draag bijvoorbeeld beenwarmers onder mn broek en waarmee schoenen. Dat kan iedereen doen die het warm wil hebben.

Het is in de winter bijna altijd 21 graden en soms zelfs warmer. NS is aan het overshooten en iedereen betaalt dat in de prijs! 

Maximaal 20 graden in de winter lijkt me een zeer goede

Wat mij betreft 18 of 19 trouwens. Buiten ben ik ook gekleed op de koude

Reageer