beantwoord

Warom heeft de DDZ een motorcar?

• 11 januari 2020
  • 17 reacties
  • 655 Bekeken

Ik vind het altijd al apart waarom de DDZ een motorcar heeft? En Waarom zit de motor onder de pasasengers van de motorcar in plaats van op de plek zoals andere treinen 

icon

Beste antwoord door Aar 12 januari 2020, 10:19

Feitelijk omdat DDZ toen het nog DD-AR  was geconstrueerd was als getrokken trein, waarbij er geschoven kon worden met rijtuigen. Of driedelig, of vierdelig, of vijfdelig. Het kon allemaal. Voordat de MDDM er was werd er een 1700-loc gebruikt. Bij DDM-1 werd de locomotief geregeld afgerangeerd als deze voor NS Cargo, de goederen ging rijden.

Bij andere treinen is de tractie of de bijbehorende apparatuur verdeeld over meerdere rijtuigen, waardoor je niet makkelijk de rijtuigen op een andere plek in de trein kan plaatsen.

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge

Wat is er apart aan?

Die wagen zit er al sinds het mDDM was. Bij andere treinen zit de motor in de draaistellen, DDZ heeft m in een aparte wagen zitten met een reizigersafdeling erboven.

Nou ja 1: de motorcar is niet dubbeldeks en 2: Waarom zit de motor onder de pasasengers in plaats van de plek zoals de virm? en 3: mensen krijgen toch last van dat lawaai of hoor je van die motor helemaal niks?

En ik weet dat hij er ook al zat bij de dd-ar en ddm

Reputatie 7
Badge

Nou ja 1: de motorcar is niet dubbeldeks en 2: Waarom zit de motor onder de pasasengers in plaats van de plek zoals de virm? en 3: mensen krijgen toch last van dat lawaai of hoor je van die motor helemaal niks?

Wat meer achtergrond: https://nl.wikipedia.org/wiki/MDDM

Dat geluid hoor je niet zo zwaar, zit een goeie isolatie tussen. In elk materieel hoor je iets van de motoren, in ICM, VIRM en SGM net zo goed.

Reputatie 6
Badge

Feitelijk omdat DDZ toen het nog DD-AR  was geconstrueerd was als getrokken trein, waarbij er geschoven kon worden met rijtuigen. Of driedelig, of vierdelig, of vijfdelig. Het kon allemaal. Voordat de MDDM er was werd er een 1700-loc gebruikt. Bij DDM-1 werd de locomotief geregeld afgerangeerd als deze voor NS Cargo, de goederen ging rijden.

Bij andere treinen is de tractie of de bijbehorende apparatuur verdeeld over meerdere rijtuigen, waardoor je niet makkelijk de rijtuigen op een andere plek in de trein kan plaatsen.

Reputatie 7
Badge

Bij andere treinen zit de motor in de draaistellen

Ook bij een Mddm motorwagen zitten de tractiemotoren (6 stuks) gewoon in de draaistellen, net als bij elk ander treinstel.

Reputatie 7
Badge +3

In feite is de Mddm een locomotief met reizigersafdeling. Best een slim ontwerp omdat je bij gebruik van een locomotief een reizigersafdeling (en dus stoelen) mist. Ten opzichte van een klassiek treinstel is er het voordeel dat de tractie slechts lawaai maakt in één bak i.p.v. in alle bakken met aangedreven draaistellen.

Vorige week weer eens in een niet aangedreven bak gezeten en als reiziger ervaar ik dat als heerlijk rustig in vergelijking met de VIRM.

Ik heb nog nooit in de motorcar gezeten aleen maar in de wagons of de andere loc. Ik ben ook wel eens in de cabine van de ddz geweest maar ja. Als die motorcar geen geluid maakt en het is confortabel laat dan maar. Waarom maken ze die motorcar gewoon niet dubbeldeks en plaatsen ze de motor ergens anders? Dat snap ik echt niet waarom ze dat gewoon niet doen

Maar ja laat die motor maar zitten *zucht*

Reputatie 6
Badge

Vroeger werd de DD-AR gezien als getrokken rijtuigen. Nu meer als treinstel. Maar wat is de meerwaarde om de motor te verplaatsen? Dan moet je de hele trein herinrichten, en wordt het een dure grap.

Ook worden bakwisselingen (rijtuigwisselingen) lastiger.  

Reputatie 5

Ik heb nog nooit in de motorcar gezeten aleen maar in de wagons of de andere loc. Ik ben ook wel eens in de cabine van de ddz geweest maar ja. Als die motorcar geen geluid maakt en het is confortabel laat dan maar. Waarom maken ze die motorcar gewoon niet dubbeldeks en plaatsen ze de motor ergens anders? Dat snap ik echt niet waarom ze dat gewoon niet doen

Die moteren zijn onmogelijk ergens anders te plaatsen aangezien de dubbeldeks bakken van de DDZ daar niet voor zijn gemaakt. Kortom, het is onmogelijk en gaat niet gebeuren.

Reputatie 5

Maar wat is nu het probleem van @star_pro7777? Waarom is hij zo nukkig?

Deze DDM-serie was nou eenmaal ooit getrokken materieel met een losse locomotief ervoor (1700 serie) en later heeft NS ervoor gekozen om die meer-zitplaats-efficient te maken door een speciale locomotief te laten ontwikkelen waar je ook nog reizigers “in kwijt kunt”. Dus niet mínder reizigers zoals @star_pro7777 vindt, maar juist méér.

Het hele tractie-systeem van een trein bestaat uit wat meer dan alleen de motoren. De motoren zitten inderdaad gewoon in het draaistel, maar de hele aansturing ervan (flinke vermogenselektronica) past daar niet nog even tussen. Bij bijvoorbeeld VIRM zit dat verdeeld over de trein, daar is ruimte voor omdat maar een klein deel van de assen aangedreven is. Bij een motor-rijtuig van DDM moeten alle assen aangedreven worden (zes, zo uit m’n hoofd) om voldoende kracht en frictie te hebben om alle (passieve) rijtuigen erachter te kunnen verplaatsen. Daar is dus geen ruimte “over” voor de rest van het tractie-systeem. En daarom moet daarvoor één verdieping worden opgeofferd.

Ik zie het probleem niet zo?

Overigens vond ik de DD-AR (waar het in feite over hebben) vroeger veel mooier met zo’n losse 1700 loc ervoor.

Reputatie 5

Nog vergeten te melden: de motoren op zich maken zo goed als geen geluid. Het zijn geen plofmotoren op benzine of diesel. Wat je soms een klein beetje hoort is de tandwielen, bij sterk optrekken of afremmen. Maar wat je meestal hoort is de spoelen van de tractie-aansturing. En die zitten helemaal niet in de motor. Een licht (soms even iets minder licht) zoemend geluid. Het geluid van moderne techniek (i.t.t. gebonk en geknal).

Reputatie 4

Wat is eigenlijk de reden dat de DDZ motorwagen 6 assen heeft terwijl bijvoorbeeld de loc 1700 er maar 4 heeft?

Reputatie 7
Badge

@JurgenH  De motoren bij een MDDm zijn veel kleiner dan bij een loc 1700, anders passen ze niet onder de vloer van de MDDm, wat vooral speelt bij de buitenste draaistellen, onder de balkons.Om toch nog vermogen te kunnen genereren zijn er dus 6 noodzakelijk.

De tractiemotor bij een 1700 (en 1600/1800) is ruim groter en steekt een flink stuk in de loc naar boven. Overigens heeft zo'n  loc maar 2 motoren, 1 per draaistel.

Reputatie 5

Ja eigenlijk dus niet echt een elegante constructie. Voor het middelste draaistel heeft men een speciale constructie moeten maken zodat die zijdelings kan bewegen. Nogmaals, ik zag liever een echte locomotief ervoor. 

Reputatie 4

Bijzondere constructie dan eigenlijk, en mooi dat er op deze manier extra capaciteit is :smiley:

Reageer