Wat betekent dit symbool in de stiltecoupé? | NS Community

Wat betekent dit symbool in de stiltecoupé?

  • 11 July 2018
  • 9 reacties
  • 2317 Bekeken

Ik zit nu in een stiltecoupé en ik zie daar een symbool waarvan

de betekenis mij geheel ontgaat. Een poppetje met de armen omhoog geheven waar een rode streep doorheen staat. Mag je hier niet je armen omhoog doen? Geen houten klaas dans doen? Wie o wie verlost mij van dit vraagstuk....

9 reacties

Badge +3
In de relatief oude dubbeldekkers van het type VIRM die eind vorige eeuw op het spoor verschenen, zit (zat) in de ruimte naast de trappen, achter de wand waar de sticker op geplakt is, een liftje voor het wagentje van de railcatering. Het pictogram geeft aan dat de lift niet geschikt is voor personen. Met de stiltecoupé heeft het dus niets te maken.
Reputatie 7
Badge +3
En omdat in die tijd dat dat deurtje van de lift ook open moest voor het railcatering wagentje was het ook niet de bedoeling voor dat deurtje te gaan staan.
Railcatering wagentjes heb ik al eeuwig niet meer gezien, bestaan die nog?
Railcatering wagentjes heb ik al eeuwig niet meer gezien, bestaan die nog?
Nee die bestaan niet meer daarom worden in de vernieuwde Virm treinen de liftjes omgebouwd tot bagage plek.

In deze treinen zie je ook nog altijd een sleutelcilinder in 1 van de stoelen vlak bij de lift, welke gebruikt werd om de lift te bedienen.
Badge +3
Railcatering wagentjes heb ik al eeuwig niet meer gezien, bestaan die nog?
Nee, al lang niet meer want ze hebben nu rugzakken en buikgordels. Vandaar dat het tegenwoordig allemaal fitte jongelui zijn (veelal studenten).

In sommige oude (VIRM) treinen staat het pictogram nog op het liftje (niet blokkeren) maar in de meeste is die sticker al weggehaald, ook al zit de lift er nog wel.

In de 2e rij stoelen zit dan een sleutelgat voor een DOM sleutel. Dat is om de lift te bedienenen als het karretje ervoor staat.
Reputatie 7
Railcatering is toch eigenlijk niet meer nodig in Nederland. Ieder (middel)groot station heeft allerlei winkels, afhaaltoko's en horeca met honderden keuzes. En juist op de trajecten waar weinig tot geen winkels op de stations zijn, is geen railcatering-student te vinden 😉.
Reputatie 7
Badge +3
Railcatering is toch eigenlijk niet meer nodig in Nederland. Ieder (middel)groot station heeft allerlei winkels, afhaaltoko's en horeca met honderden keuzes. En juist op de trajecten waar weinig tot geen winkels op de stations zijn, is geen railcatering-student te vinden 😉.
Bij lange vertragingen is het juist fijn als er railcatering zou zijn, maar dan zie ik ze nooit.
Badge +3
Als je door spontane verstoringen of uitval van treinen moet wachten dan is de koffie/thee bij Kiosk in ieder geval gratis.

Soms wordt dat ook omgeroepen (of worden er in de trein bonnetjes uitgedeeld) maar als ik zoiets zie aankomen (het kan zomaar druk worden hier zometeen!) en me daar meld, dan weten de mensen bij Kiosk ook wel dat (bijna)het zo ver is..

Bedankt voor de koffie! Jij ook bedankt voor de verstorings-info {Robert}, weten wij dat ook alvast (weer)!

Off-topic. Terug naar de pictogram discussie!
Als je bijv. van Den Haag naar Groningen reist, is het toch wel fijn, een kop koffie onderweg.

In Duitsland krijg je in de 1e klasse (zowel IC als ICE) je gewenste versnapering/maaltijd gewoon op je plaats geserveerd. Op een porseleinen bord. Met een glazen glas voor je biertje. Oók als je reis niet langer duurt dan 1 uur...

Reageer