beantwoord

Wat doet de NS met Autipas / Autipaspoort?

• 19 februari 2021
  • 8 reacties
  • 289 Bekeken

Goedemiddag, 

Naar aanleiding van mijn autisme en Autipas, heb ik een vraag.

Is de NS bekend met de Autipas en Autipaspoort? Wordt elke medewerker, die enig klantcontact heeft, geïnstrueerd wat te doen wanneer een Autipas(poort) wordt getoond?

Deze strikt persoonlijke bewijsmiddelen voor autisme kunnen onwenselijke situaties en misverstanden voorkomen, bijvoorbeeld bij ogenschijnlijk ongewenst of afwijkend gedrag. Dan is onmiddellijk duidelijk wat de oorzaak hiervan is (autisme), en kan de bejegening tegenover de klant hierop worden aangepast.

Diverse instanties hebben de Autipas en Autipaspoort intussen in haar procedures opgenomen. Ik ben erg benieuwd of de NS dat ook heeft gedaan.

Groet,

JoeyG

icon

Beste antwoord door Loes 20 februari 2021, 14:09

Ik heb nog niet echt wat gevonden over de Auditpas. Zou zeker handig zijn om daar meer info intern over te verkrijgen. We worden dus wel getraind in omgang, maar dit soort hulpmiddelen is voor mij altijd welkom.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De autipas geeft geen recht om met een 2e klas kaartje in de 1e klas te gaan zitten, wanneer men het in de 2e klas te druk vindt.

Kun jij kort aangeven in welk gevallen een autipas getoond zal kunnen worden? Waar een NS medewerker aan moet denken als iemand zo'n pas toont? 

Bijvoorbeeld bij een kaartcontrole, ik sla volledig dicht, en word zelfs opstandig, als een autoritair persoon in uniform (politie/boa/veiligheid en service) mij iets vraagt. Daarin ben ik echt niet de enige, puur een autismedingetje. Dan vind ik het prettig als mijn Autipas juist wordt geïnterpreteerd. En ik persoonlijk gerust word gesteld dat er niets aan de hand is.

Zelfde bij vertragingen of een plotse omleiding, dan raak ik volledig in paniek. Dan geeft mijn Autipas net dat beetje zekerheid dat mijn situatie door een medewerker wordt begrepen. Ook al kom ik warrig over.

En zo zijn er nog genoeg andere autisme-gerelateerde situaties te bedenken.

Zie ook https://www.autisme.nl/producten/autipas/

Reputatie 7
Badge +3

Dankjewel voor de toelichting. Ik weet van het bestaan van de autipas. Er is in het verleden een vraag geweest over 1e klas reizen met autipas tegen 2e klas tarief, vandaar mijn opmerking hierover.

Ik ben geen NS medewerker, maar het zou inderdaad wel fijn zijn als NS medewerkers wat meer weten over de autipas. Op deze community zijn een paar NS medewerkers actief en zij kunnen waarschijnlijk wat meer vertellen over hoe bekend de pas bij hen is.

Kan jij de vraag van JoeyG beantwoorden @Loes?

Ik ben niet bekend met de Auditpas om eerlijk te zijn, we krijgen hier dus geen info of training over. Wat in onze training wel wordt meegegeven, is dat we heel snel moeten beoordelen (niet autoritair bedoeld) met wat voor situatie en reizigers we te maken hebben. Denk inderdaad aan verwarde reizigers, dove reizigers of reizigers met autisme. We worden getraind om zeker met de groep autisten hoe om te kunnen gaan en ik denk dat een auditpas onze beoordeling in hoe te handelen, communiceren juist enorm helpt, dat er dnel dezelfde taal gesproken wordt.

Zal morgen eens kijken of ik er iets over kan vinden in onze interne info.

Ik ben niet bekend met de Auditpas om eerlijk te zijn, we krijgen hier dus geen info of training over. Wat in onze training wel wordt meegegeven, is dat we heel snel moeten beoordelen (niet autoritair bedoeld) met wat voor situatie en reizigers we te maken hebben. Denk inderdaad aan verwarde reizigers, dove reizigers of reizigers met autisme. We worden getraind om zeker met de groep autisten hoe om te kunnen gaan en ik denk dat een auditpas onze beoordeling in hoe te handelen, communiceren juist enorm helpt, dat er dnel dezelfde taal gesproken wordt.

Zal morgen eens kijken of ik er iets over kan vinden in onze interne info.

Ik hoor het graag Loes! Zelfs de politie besteedt aandacht aan de Autipas tijdens de opleiding van nieuwe medewerkers. Wanneer de pas wordt getoond, gaat meteen het protocol “omgang met autisme” (of zoiets) in werking. Dan hoeft de agent in kwestie geen inschatting te maken, maar is onmiddellijk duidelijk dat de persoon in kwestie een andere bejegening nodig heeft. En dat de persoon heel anders kan reageren/handelen dan een persoon zonder autisme.

Ik heb nog niet echt wat gevonden over de Auditpas. Zou zeker handig zijn om daar meer info intern over te verkrijgen. We worden dus wel getraind in omgang, maar dit soort hulpmiddelen is voor mij altijd welkom.

Reageer