beantwoord

wat doet een machinist behalven een trein besturen

  • 12 mei 2020
  • 2 reacties
  • 130 Bekeken

Hoi

Ik ben benieuwd wat een machinist doet naast een trein besturen omdat ik ook machinist wil worden en mijn voor de opleiding heb ingeschreven.

Alvast bedankt 

icon

Beste antwoord door Edwin 12 mei 2020, 23:44

Is treinen rijden nog niet genoeg? :joy:

 

Naast treinen rijden, controleren we ze voor iedere rit. We kunnen ingezet worden als vertrekassistent, wat betekent dat je bij het ontbreken van een HC de deuren sluit voor de rijdende machinist (of voor jezelf als je helemaal alleen bent). Is er wel een HC, maar is de trein langer dan 7 bakken, kunnen we worden ingezet als vertrekassistent van de HC. In dat geval geven we aan de HC een seintje (afzwaaien) dat wat ons betreft de deuren kunnen worden gesloten.

 

1x per jaar hebben we de Landelijke Herinstructie in Amersfoort. Daar worden we bijgespijkerd op de regelgeving dmv simulatorritten en krijgen we herinstructie op het materieel wat voor dat jaar relevant is (voor elke materieelsoort waar je bevoegd voor bent, moet je 1x in de 3 jaar herinstructie gehad hebben). Die herinstructie wordt door machinisten gegeven.

 

Dan nog 1 of 2 keer per jaar werkoverleg.

 

Uiteraard zijn er onder de machinisten ook mentoren, die de leerlingen meenemen en ze de kneepjes van het vak leren, we hebben machinisten (en HC's) die de verschillende applicaties en apparaten testen voor ze in gebruik genomen worden. Zij zijn ook de aanspreekpunten voor als je daar vragen over hebt.

 

@Jeroen en @Julian kunnen waarschijnlijk nog wel aanvullen.

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge

Is treinen rijden nog niet genoeg? :joy:

 

Naast treinen rijden, controleren we ze voor iedere rit. We kunnen ingezet worden als vertrekassistent, wat betekent dat je bij het ontbreken van een HC de deuren sluit voor de rijdende machinist (of voor jezelf als je helemaal alleen bent). Is er wel een HC, maar is de trein langer dan 7 bakken, kunnen we worden ingezet als vertrekassistent van de HC. In dat geval geven we aan de HC een seintje (afzwaaien) dat wat ons betreft de deuren kunnen worden gesloten.

 

1x per jaar hebben we de Landelijke Herinstructie in Amersfoort. Daar worden we bijgespijkerd op de regelgeving dmv simulatorritten en krijgen we herinstructie op het materieel wat voor dat jaar relevant is (voor elke materieelsoort waar je bevoegd voor bent, moet je 1x in de 3 jaar herinstructie gehad hebben). Die herinstructie wordt door machinisten gegeven.

 

Dan nog 1 of 2 keer per jaar werkoverleg.

 

Uiteraard zijn er onder de machinisten ook mentoren, die de leerlingen meenemen en ze de kneepjes van het vak leren, we hebben machinisten (en HC's) die de verschillende applicaties en apparaten testen voor ze in gebruik genomen worden. Zij zijn ook de aanspreekpunten voor als je daar vragen over hebt.

 

@Jeroen en @Julian kunnen waarschijnlijk nog wel aanvullen.

Badge

Alleen de trein rijden kent natuurlijk al veel facetten, zo controleren we de trein bij het langslopen en door middel van het doen van beproevimgen in de cabine. Tijdens het rijden ben je natuurlijk bezig met de verschillende snelheden die onderweg gelden en de seingeving. En daarnaast moet je altijd alert zijn op obstakels of mensen die nabij het spoor lopen en daar misschien helemaal niet horen te zijn.

Ook kan het voorkomen dat je met een technisch probleem geconfronteerd wordt waardoor je aan de slag moet om deze op te lossen als dat mogelijk is, uiteraard met ondersteuning van de technische afdeling.

Op de stations ben je daarnaast ook nog aanspreekpunt voor de reizigers die met vragen rondlopen en probeer je deze zo goed mogelijk te beantwoorden of als je het antwoord niet weet verwijs je ze door naar iemand die het mogelijk wel weet.

Ook kun je nog ingezet worden om treinen te combineren, te splitsen of te wassen, meestal gebeurt dat in de RET diensten maar soms ook in de gewone diensten.

Als machinist heb je veel vrijheid maar ook een grote verantwoordelijkheid, je rijdt met veel mensen in je trein en moet er voor zorgen dat deze veilig en het liefts ook comfortabel op de bestemming aankomen.

En de mindere kant is toch dat er een kans is op een aanrijding, daar moet je echt rekening mee houden want dat kan een enorme impact op je hebben.  Gelukkig is er veel ondersteuning mogelijk binnen en buiten de NS om je na een nare ervaring te helpen om het een plekje te geven.

Reageer