beantwoord

Wat doet NS tegen oververhitte treinen?

Reputatie 2
De laatste tijd zie ik het steeds meer langskomen op dit forum, reizigers die klagen over warme treinen of airco's die niet zouden werken. Ik kan mij dit heel goed voorstellen aangezien ik vaak met een SGMm (oude sprinter) reis tussen Hoorn en Alkmaar. Wanneer het 28+ graden is en de zon in de trein schijnt bieden de ramen in deze treinen onvoldoende verkoeling waardoor de reis van een half uur wel een uur lijkt te duren. Laatst was er toevallig een oudere dame in de trein die het zichtbaar erg zwaar had vanwege de hitte, zij is toen op station Heerhugowaard uitgestapt om vervolgens met een koude Intercity (VIRM) naar Castricum te reizen. Wat doet NS om deze problemen te voorkomen en waarmee zijn treinen zoals de SGMm uitgerust om te koelen?
icon

Beste antwoord door Chiel NS 23 juni 2017, 20:28

Goedenavond Ruud01, ik begrijp dat het absoluut niet fijn is om in een oudere trein te zitten als het zo ontzettend warm is. Voor zover ik weet wordt er niet direct actie ondernomen om de oude sprinters te kunnen koelen, daar zullen geen airco's geïnstalleerd worden. Wij proberen dit probleem op te pakken door oude treinen stap voor stap te vervangen door nieuwe treinen, we hebben de oudere treinen voorlopig nog wel nodig.

Als het extreem warm is in een trein, zal er soms gekozen worden om een trein uit te laten vallen. Maar anders moeten we kiezen tussen geen trein of een warme trein.
Bekijk origineel

23 reacties

Badge +3
De SGMm heeft alleen raampjes die open kunnen. Zonwerende folie op de ramen of rolgordijntjes zouden al een beetje kunnen helpen. Airco's inbouwen zal vanwege de leeftijd van de treinen niet meer gebeuren.
Reputatie 1
Wat de NS doet tegen de warmte? Niet rijden! Is het niet de kou, dan is het wel de warmte wat de NS aangrijpt om alle vertragingen en bomvolle treinen te rechtvaardigen.
Goedenavond Ruud01, ik begrijp dat het absoluut niet fijn is om in een oudere trein te zitten als het zo ontzettend warm is. Voor zover ik weet wordt er niet direct actie ondernomen om de oude sprinters te kunnen koelen, daar zullen geen airco's geïnstalleerd worden. Wij proberen dit probleem op te pakken door oude treinen stap voor stap te vervangen door nieuwe treinen, we hebben de oudere treinen voorlopig nog wel nodig.

Als het extreem warm is in een trein, zal er soms gekozen worden om een trein uit te laten vallen. Maar anders moeten we kiezen tussen geen trein of een warme trein.
Ik heb fijne herinneringen aan treinen waar gewoon de raampje open konden. Mat '54, Plan T en Plan V, en ik ben oud genoeg om ook nog Mat '46 en ouder in de reguliere dienst te hebben meegemaakt. Heerlijk, zo'n voortdenderende trein met de verse frisse lucht die dankzij de rijwind door de open raampjes naar binnen woei. Veel lekkerder dan airco, die alleen maar wat lucht in een muffe bedompte ruimte blaast, zonder dat het ooit écht frisse lucht is... Bovendien heeft het in stoptreinmaterieel (sorry... Sprinters) al helemaal geen zin, die airco, want die stoppen om de 5 minuten, dan gaan er 10 deuren wijd open voor een aantal minuten, laten bakken hete zomerlucht binnen, daar kan een airco toch niet tegenop werken.
Wat mij betreft gewoon terug naar treinen waar raampjes open kunnen.
Reputatie 7
Badge +3
@Pejeka
Volkomen misplaatste nostalgie. Plan V was bij hitte ook niets te pruimen.

Bij sprinters met airco sluiten de deuren steeds automatisch als er niemand meer in- of uitstapt. SLT is prima gekoeld.
Ik zat vandaag in een relatief “nieuwe”trein. Er was echter totaal geen sprake van verkoeling (zeer hete dag). Het was zo heet, nat, druk en benauwd in de trein, dat ik op gegeven moment totaal niet kon ademen en uiteindelijk flauwviel. Toen ik aankwam bij mij eindbestemming, werd ik naar buiten geholpen door medepassagiers.
Reputatie 3
Ik zat vandaag in een relatief “nieuwe”trein. Er was echter totaal geen sprake van verkoeling (zeer hete dag). Het was zo heet, nat, druk en benauwd in de trein, dat ik op gegeven moment totaal niet kon ademen en uiteindelijk flauwviel. Toen ik aankwam bij mij eindbestemming, werd ik naar buiten geholpen door medepassagiers.
Vervelend, maar ik denk dat de airco het niet deed
Wat een ontzettend nare ervaring M.J.! Hopelijk gaat het al iets beter.

Ik vermoed inderdaad, zoals ReizigerRijssen al aangeeft, dat er iets aan de hand zal zijn geweest met het klimaatsysteem in de trein. In zo'n situatie kan het treinpersoneel aangesproken worden om het te controleren. Wel wil ik aangeven dat Sprinter materieel een stuk lastiger is om koel te houden dan Intercity materieel, aangezien Sprinters doorgaans geen afscheiding hebben tussen de zitruimte en de deuren naar buiten. Hierdoor zal er telkens wanneer de Sprinter stil staat en de deuren open gaan warme lucht van buiten naar binnen komen.
Dankjewel StijnNS. Het gaat gelukkig al iets beter.
Dit was geen sprinter. Het ging in dit geval om een intercity (Amsterdam Centraal - Hoorn/Enkhuizen). Dit is helaas vaker gebeurd onder dezelfde weersomstandigheden. Waarschijnlijk doet de airco het in geen enkele trein.
Fijn dat het al iets beter gaat! Het is alweer even geleden dat we deze weersomstandigheden hebben gehad, M.J. Mijn vermoeden is eerder dat jij steeds net het ongeluk hebt dat het Climate Control systeem niet goed functioneert. Ik krijg ook veel positieve feedback over de airco. Zoals Stijn NS hierboven al heeft aangegeven, kun je het beste de conducteur opzoeken zodra je dit merkt. Dan zal de conducteur kijken wat er mogelijk is. Dat kan namelijk per trein verschillen, wat voor systeem erin zit en of hier iets mee gedaan kan worden. Ik hoop dat je dit niet gauw weer meemaakt en dat je weer comfortabel reist de volgende keer! Rustig aan verder vandaag. 🙂
De IC van Amsterdam naar Enkhuizen kan een trein van het type DDM1 geweest zijn. Dat zijn al oude treinen die geen airconditioning hebben. Een kwartiertje eerder of later vertrekt er een modernere VIRM die wel airconditioning heeft, dus als je snel flauwvalt tijdens de hitte, kan het helpen om een trein een kwartiertje eerder/later te nemen voor een comfortabelere reis. In de NS app of op de website van NS kan je via de reisplanner een uur voor vertrek het exacte type trein zien dat ingezet wordt.
Reputatie 3
Natuurlijk was dat geen DDM, want niemand beschrijft dat als een relatief nieuwe trein. De treinen ogen namelijk nog ouder dan ze zijn.

In de DDM kunnen ook raampjes open. Maar ik deel volledig de mening van Pejeka, de airco vind ik geen verbetering. En dat kunt u bij mij geen nostalgie noemen, want daar ben ik nog te jong voor.

Van de treinen met airco krijg ik een stijve nek van de tocht of een loopneus als de airco hard staat. Staat de airco niet hard dan kun je net zo goed een raam open zetten.
Tja, zoveel mensen zoveel wensen, maar ik denk dat je tot een minderheid behoort.
Ik vind juist een ijskoude airco ideaal, dus ik ben altijd weer heel blij als ik op dit soort dagen op de Intercity Direct ben ingedeeld, die een heerlijk ijskoude airco (naar eigen inzicht in te stellen) in de cabine heeft :)

Omdat het "nieuwe" tussen aanhalingstekens stond had ik het sarcastisch opgevat, dus vandaar mijn suggestie dat het wellicht DDM1 was. Als het al VIRM was, dan zal er wel een probleem zijn geweest met de airco in dat specifieke deel. Elke verdieping heeft een eigen airco, dus zelfs al een verdieping omhoog of omlaag kan al een wereld van verschil maken als de airco niet goed functioneert in het deel waar je je bevindt.
Reputatie 7
Badge
Die airco's in de trein zijn echt een drama. Ik zat vandaag in een intercity waar de airco stuk was. Ik viel bijna flauw.
Reputatie 7
Badge
Natuurlijk was dat geen DDM, want niemand beschrijft dat als een relatief nieuwe trein. De treinen ogen namelijk nog ouder dan ze zijn.

In de DDM kunnen ook raampjes open. Maar ik deel volledig de mening van Pejeka, de airco vind ik geen verbetering. En dat kunt u bij mij geen nostalgie noemen, want daar ben ik nog te jong voor.

Van de treinen met airco krijg ik een stijve nek van de tocht of een loopneus als de airco hard staat. Staat de airco niet hard dan kun je net zo goed een raam open zetten.

Mee eens inderdaad. En het nadeel van die freaking aicro's is ook nog eens dat ze stuk kunnen gaan. En dan zit je dus in een zeeeeer hete trein waar soms helemaal geen eens raampjes open kunnen.
Reputatie 4
Ik heb fijne herinneringen aan treinen waar gewoon de raampje open konden. Mat '54, Plan T en Plan V, en ik ben oud genoeg om ook nog Mat '46 en ouder in de reguliere dienst te hebben meegemaakt. Heerlijk, zo'n voortdenderende trein met de verse frisse lucht die dankzij de rijwind door de open raampjes naar binnen woei. Veel lekkerder dan airco, die alleen maar wat lucht in een muffe bedompte ruimte blaast, zonder dat het ooit écht frisse lucht is... Bovendien heeft het in stoptreinmaterieel (sorry... Sprinters) al helemaal geen zin, die airco, want die stoppen om de 5 minuten, dan gaan er 10 deuren wijd open voor een aantal minuten, laten bakken hete zomerlucht binnen, daar kan een airco toch niet tegenop werken.
Wat mij betreft gewoon terug naar treinen waar raampjes open kunnen.

Die airco is vaak niet wat het moet zijn, het is prima als het werkt maar dan moet het wel werken ;)
Ik ben zelf bekend met de oude ICR's en ICM's waarbij de ramen met zo'n grappig hendeltje omlaag rolden, de Plan Willems en de Mat '64 en daar was weinig mis mee. De frisse wind kan niet stukgaan. Ik zou eerder zeggen, doe het dan allebei maar volgens mij verspil je daar enorm veel energie mee. Groene energie, dat wel, dus misschien dat het niet zo kwalijk zou zijn. Treinen zijn er in ieder geval niet beter op geworden door alles dicht te timmeren.

Ik denk dat het genoeg zegt dat de VIRM's nu klapraampjes ingebouwd krijgen. Blijkbaar is airco nog steeds te high tech voor ze.
Badge

Mee eens inderdaad. En het nadeel van die freaking aicro's is ook nog eens dat ze stuk kunnen gaan. En dan zit je dus in een zeeeeer hete trein waar soms helemaal geen eens raampjes open kunnen.

Nou dan nodig ik jullie van harte uit om even een DD-AR te nemen die nog op een enkel traject rijdt als het een paar dagen zo warm is zoals vandaag. Dan wil je ook niet in zo'n trein zitten met alleen raampjes want de temperaturen liepen vorig jaar in die treinen op tot boven de 40 graden. Om die reden zijn er vorig jaar heel veel treinen uitgevallen op bv de 5600 serie tussen Zwolle en Utrecht.
Reputatie 4
Heb er van het weekend nog in gezeten. Erg warm ja, maar die roosters voor de luchttoevoer zorgen wel voor een fris windje (en een boel herrie, jammer genoeg). Best aardige treinen maar er is ook een factor nostalgie. Volgens mij wil je er juist in de winter niet inzitten.
Badge
Heb er van het weekend nog in gezeten. Best goed te doen, maar die roosters voor de luchttoevoer zorgen wel voor een boel herrie. Volgens mij wil je er juist in de winter niet inzitten.
Van het weekend was het nog niet een paar dagen zo warm als vandaag. Voor morgen zou vanwege de warmte problemen van vorig jaar deze trein ook vervangen gaan worden door een ander type trein.
Reputatie 7
Badge +3
De voorspelling voor morgen is dat het dan al weer een stuk koeler wordt.
Reputatie 7
Badge

Nou dan nodig ik jullie van harte uit om even een DD-AR te nemen die nog op een enkel traject rijdt als het een paar dagen zo warm is zoals vandaag. Dan wil je ook niet in zo'n trein zitten met alleen raampjes want de temperaturen liepen vorig jaar in die treinen op tot boven de 40 graden. Om die reden zijn er vorig jaar heel veel treinen uitgevallen op bv de 5600 serie tussen Zwolle en Utrecht.

Ja maar ik hou van de DD-AR. Die trein is van mijn tienertijd. Want toen reed die nog overal.
En ik heb liever dat ik een raampje open kan doen dan dat ik in een trein stap waarvan de airco het niet goed doet en ook geen raampjes open kunnen. Want dan leg ik het gewoon af weetje.
Reputatie 3
Bedoel je lijn 7000 tussen Apeldoorn en Almelo? Inderdaat, niet te harden. Moet elke dag in zo'n ... ding zitten
Reputatie 4
Ja maar ik hou van de DD-AR. Die trein is van mijn tienertijd. Want toen reed die nog overal.
En ik heb liever dat ik een raampje open kan doen dan dat ik in een trein stap waarvan de airco het niet goed doet en ook geen raampjes open kunnen. Want dan leg ik het gewoon af weetje.

Haha, ja. Een heel zwaarwegend argument is het niet maar dit zijn treinen die 25 jaar lang rond hebben gereden, die toen helemaal voldeden en op veel reizigers een duidelijk positieve indruk hebben achtergelaten, en nu is het opeens een spartaans stuk zooi? Ik geloof het niet. Als je jarenlang in dit soort treinen zit, en het is altijd wel prima, dan kan zelfs de technologische vooruitgang die trein niet ongeschikt maken. De mensen zijn hetzelfde, de trein is hetzelfde, het weer is (nog) redelijk hetzelfde, alleen de context is anders. Oftewel: we zijn verwend en we doen moeilijk.

Reageer