beantwoord

Wat gaat er met DDZ gebeuren?

• 8 februari 2017
  • 28 reacties
  • 2314 Bekeken

Als aan het einde van het jaar (hopelijk) alle Sprinters in Zuid en Oost Nederland met FLIRTs gereden word in plaats van DDAR, DDZ en SGMm, waar gaan deze treinen dan naar toe?

Het lijkt me logisch dat DDAR en SGMm naar de mottenballenvloot gaat vanwege ouderdom, maar DDZ is net vernieuwd voor de IC-dienst. Het lijkt mij slim en verantwoordelijk, om deze in te zetten op plekken met lange reistijden, zoals richting Groningen, Friesland, Twente, Zeeland en Limburg, maar wie weet.
icon

Beste antwoord door Jan-Mark 8 februari 2017, 12:48

SGM blijft nog vele jaren in dienst, ze gaan zeker niet weg nadat de Civity's zijn ingestroomd. Alleen de tweetjes zullen met de komst van de Civity's gaan verdwijnen, de drietjes krijgen waarschijnlijk nogmaals een revisie. De inzet van DDZ zal waarschijnlijk niet echt wijzigen, zolang de Civity's er nog niet zijn. Wellicht wat meer naar de IC-dienst, maar de inzet zoals in de 5600 zal echt niet wijzigen. DD-AR blijft ook tot de instroom van de Civity's, en dan deels als warme reserve. Momenteel inzet in de 5500 en 7000, en ik denk niet dat dat een-twee-drie gaat wijzigen. Verder is het vooral giswerk, de inzet van het materieel is pas erg laat bekend vaak, i.t.t. de dienstregeling an sich.
Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 3
SGM blijft nog vele jaren in dienst, ze gaan zeker niet weg nadat de Civity's zijn ingestroomd. Alleen de tweetjes zullen met de komst van de Civity's gaan verdwijnen, de drietjes krijgen waarschijnlijk nogmaals een revisie. De inzet van DDZ zal waarschijnlijk niet echt wijzigen, zolang de Civity's er nog niet zijn. Wellicht wat meer naar de IC-dienst, maar de inzet zoals in de 5600 zal echt niet wijzigen. DD-AR blijft ook tot de instroom van de Civity's, en dan deels als warme reserve. Momenteel inzet in de 5500 en 7000, en ik denk niet dat dat een-twee-drie gaat wijzigen. Verder is het vooral giswerk, de inzet van het materieel is pas erg laat bekend vaak, i.t.t. de dienstregeling an sich.
Reputatie 7
Badge +4
Nou, mensen zitten bijvoorbeeld ook vaak lang in de trein Zwolle-Utrecht vv. Ik heb persoonlijk veel liever een DDZ dan een Flits. De achtergrond van een besluit, waar en waarom bepaald materieel wordt ingezet, is lang niet altijd helder. Er zal ook wel eens geïmproviseerd moeten worden.
Reputatie 7
Badge +3
De bedoeling is dat DDZ naar de IC-dienst verhuist. De huidige inzet in sprinters als Zwolle-Utrecht en Den Bosch-Dordrecht is sowieso inefficiënte waanzin omdat er veel te veel eerste klas in zit voor sprinterdiensten.
Reputatie 3
Ddr - Ht is ook maar tijdelijk. Zl - Ut is wel echt nodig in de spits, en daarbuiten ook wel. Blijft namelijk de sprinter die de grootste afstand aflegt waar geen IC's stoppen onderweg (Amf - Zl). Maar de verhuizing duurt denk nog wel even, pas met de Civity's kan je wat leuks gaan doen. Wellicht wel iets meer in IC-dienst, maar zeker niet helemaal, en ik vraag me af of dat nog gaat gebeuren, 2 x DDAR in de 5600 was bijvoorbeeld veel te klein destijds. Zolang er geen nieuwe dubbeldekkers komen, blijf je daarom aan DDZ vastzitten, of je zet VIRM in, maar die is te traag simpelweg.
Reputatie 7
Badge +3
Sowieso zal NS in de toekomst waarschijnlijk helemaal geen dubbeldekkers meer aanschaffen vanwege de nieuwe eisen voor toegankelijkheid. Dat geldt zowel voor sprinters als voor intercity's.
Reputatie 7
Badge +3
Als je DDZ wil handhaven in Ut-Zl dan wordt het wel tijd de wanverhouding eerste-tweede klas aan te pakken.
Reputatie 3
Dubbeldekkers kan makkelijk, kijk maar eens naar de Duitse Dosto's. Een deel daar die heeft gewoon gelijkvloerse instap. Dit doet men dan door de deur dan bij de benedenverdieping te laten uitkomen, en dat je dan linksaf via het balkon naar boven kan gaan. Zoiets dus: http://karow900.startbilder.de/1024/typischer-db-regio-doppelstockwagen-2klasse-berlinbrandenburg-135812.jpg. En de verhouding aanpassen zal denk ik niet snel gebeuren, een CW'tje kost ook weer zoveel geld.
Van de reliability ingenieur van DDZ heb ik gehoord dat DDZ in dienstregeling 2018 ingezet gaat worden op de intercity's gvc-hoge noorden. Dat zou betekenen dat de intercity rsd-zl niet meer met DDZ gereden gaat worden. Het materieel moet namelijk toch ergens vandaan komen. Ook blijft DDZ inderdaad de sprinter ut-zl rijden. Geen idee of er dan nog ergens anders DDZ gaat rijden. Ik denk dat je alle vijftig stellen wel nodig hebt voor de intercity's Den Haag - noorden en de sprinters ut-zl.
Reputatie 3
Zal vast wel, met 9 stellen voor de 5600 houdt je nog zo'n veertig stellen over. Aangezien de NO 26 omlopen heeft, zal er incl. versterking, onderhoud en reserve vrij weinig overblijven.
Zijn er 26 omlopen bij de intercity's Den Haag - Groningen/Leeuwarden? De intercity's Rotterdam-noorden blijven volgens mij gereden worden door ICM.
Reputatie 3
Sorry, had even verkeerd geteld. Moeten er dertien zijn, had per ongeluk x 2 gedaan. Je zou dan waarschijnlijk de 700/1800, 5600 en 3600 met DDZ hebben. De traditionele NO zal wel met ICM blijven inderdaad, die raakt Onnen niet kwijt.
DDZ kent natuurlijk in meerderheid vierdelige stellen, terwijl de genoemde intercity's vooral met zesdelige dubbeldekkers rijden. De viertjes kun je denk ik het beste kwijt op series als Leiden - Utrecht (8800) en Den Haag - Amsterdam (2100), daar worden nu veel VIRM viertjes ingezet en ze komen in de buurt van de andere series waar DDZ gaat rijden.
Reputatie 7
Badge +4
Zijn er 26 omlopen bij de intercity's Den Haag - Groningen/Leeuwarden? De intercity's Rotterdam-noorden blijven volgens mij gereden worden door ICM.

Gelukkig wel!!!
Ik geef ook de voorkeur aan ICM, maar tussen Utrecht en Amersfoort zitten enkele treinen met ICM12 nu aan het maximum terwijl ze nog altijd het stempel 'druk' meekrijgen. Dus of men moet de voortreinen weer invoeren (zoals vroeger twee intercity's drie minuten achter elkaar aan sturen) of er zullen toch vroeg of laat dubbeldekkers moeten gaan rijden hier. Want een frequentieverhoging naar elke 10 minuten een trein gaat hier voorlopig niet gebeuren ben ik bang.
Reputatie 3
Denk het ook niet, dat zou dan integraal moeten worden ingevoerd op Amf - Gvc/Rtd denk ik. Zolang Wd - Gd enkelspoor is, en je niet kan inhalen tussen Gd - Rtd (Rtng heeft geen snelle wissels) en Gd - Gvc is er simpelweg gewoon geen capaciteit.
Reputatie 6
Badge
De comfort die de ICM trein biedt is belangrijk op dat lange traject. Mij krijg je vanuit Groningen richting Rotterdam echt geen VIRM, ook wel dubbeldekker der Hernia genoemd, in. Dan hoef ik nooit meer naar Groningen.
Reputatie 7
Badge +3
Als VIRM goed genoeg is naar Limburg waarom dan niet naar het noorden?
Reputatie 6
Badge
Omdat Limburg een dorpsprovincie is, net als Zeeland, in tegenstelling tot Leeuwarden en Groningen, wat wel volwaardige steden zijn.
Denk het ook niet, dat zou dan integraal moeten worden ingevoerd op Amf - Gvc/Rtd denk ik. Zolang Wd - Gd enkelspoor is, en je niet kan inhalen tussen Gd - Rtd (Rtng heeft geen snelle wissels) en Gd - Gvc is er simpelweg gewoon geen capaciteit.
Zonder goederentreinen zou het misschien nog lukken, maar zowel tussen Rotterdam en Woerden als tussen Utrecht en Amersfoort rijden die krengen ook in de spits dwars door de reizigerscorridors heen. Misschien dat er nog iets te regelen valt met de IC Leiden - Utrecht een kwartier verschuiven en verlengen naar Amersfoort, want het zwaartepunt van deze corridor zit tussen Utrecht en Amersfoort geloof ik, dus inzet van dubbeldekkers is zonde omdat het slechts een stuk van een kwartier is waar ze echt nodig zijn (rest van de corridor is 10 tot 12 bakken ICM wel voldoende).
Reputatie 6
Badge +1
Dubbeldekkers kan makkelijk, kijk maar eens naar de Duitse Dosto's. Een deel daar die heeft gewoon gelijkvloerse instap. Dit doet men dan door de deur dan bij de benedenverdieping te laten uitkomen, en dat je dan linksaf via het balkon naar boven kan gaan. Zoiets dus: http://karow900.startbilder.de/1024/typischer-db-regio-doppelstockwagen-2klasse-berlinbrandenburg-135812.jpg. En de verhouding aanpassen zal denk ik niet snel gebeuren, een CW'tje kost ook weer zoveel geld.

Ik weet niet precies hoe ze heten, maar in België rijdt men ook met soortgelijke dubbeldekkers met extra toegansdeuren op de benedenverdieping. In België worden die deuren alleen na aanvraag gebruikt. De reizigers zonder beperking stappen gewoon via het balkon met trappen in en uit.
Reputatie 3
M6 is dat.
Let wel op dat de perronhoogte in het buitenland lager is dan in Nederland, in Nederland zijn de perrons te hoog om rechtstreeks op de benedenetage uit te kunnen komen.
Let wel op dat de perronhoogte in het buitenland lager is dan in Nederland, in Nederland zijn de perrons te hoog om rechtstreeks op de benedenetage uit te kunnen komen.

Dan maak je het instapbalkon toch gelijkvloers met het perron, komt wel bij kijken, maar dat moet toch te doen zijn lijkt me.
Reputatie 7
Badge +3
Omdat Limburg een dorpsprovincie is, net als Zeeland, in tegenstelling tot Leeuwarden en Groningen, wat wel volwaardige steden zijn.
Maastricht en Heerlen zijn toch een maatje groter dan Leeuwarden.
Reputatie 6
Badge
Maastricht wel, ja. Maar dan zou je ook kunnen zeggen dat Heel Limburg groter is dan Den Haag en Utrecht. Toch rijden er in die 2 steden alleen al meer treinen, omdat het veel belangrijker is.

Reageer