beantwoord

Wat gaat er met de ICMM gebeuren?

Ik heb deze vraag eerder gesteld,  wat gebeurt er met deze trein? Ik kam me niet voorstellen dat deze de komende 5 jaar vervangen wordt door de ICNG, er rijden stuk of 200 rond denk ik, en bovendien staat er geen in het spoorwegmuseum, op zich zijn ze in goede staat, het liefst zal ik zo.n trein op willen kopen puur omdat ik niet wil dat ze gesloopt worden, ze zijn daar te goed voor, ze zitten ook confortabel beter dan die nieuwe VIRMM

Wat gaat er verder? 

icon

Beste antwoord door Jeroen 2 april 2020, 15:39

De ICMm zal nog niet verdwijnen als de ICNG op het spoor komt, de ICNG zal in eerste instantie op de HSL trajecten gaan rijden in Nederland en daarna naar Belgié.

Of de ICNG met een vervolgbestelling ook de ICMm gaat vervangen durf ik niet te zeggen, misschien weet @Julian  hier meer over aangezien die wat beter op de hoogte is van de ICNG.

Edit, Als aanvulling op mijn eerdere post heb ik wel iets opgevangen over dat de oudste serie ICMm vervangen zal gaan worden door de ICNG nadat eerst de treinen op de HSL zijn vervangen. Maar er zijn er nog niet voldoende besteld om de alle series ICMm te gaan vervangen.

Bekijk origineel

20 reacties

Badge

De ICMm zal nog niet verdwijnen als de ICNG op het spoor komt, de ICNG zal in eerste instantie op de HSL trajecten gaan rijden in Nederland en daarna naar Belgié.

Of de ICNG met een vervolgbestelling ook de ICMm gaat vervangen durf ik niet te zeggen, misschien weet @Julian  hier meer over aangezien die wat beter op de hoogte is van de ICNG.

Edit, Als aanvulling op mijn eerdere post heb ik wel iets opgevangen over dat de oudste serie ICMm vervangen zal gaan worden door de ICNG nadat eerst de treinen op de HSL zijn vervangen. Maar er zijn er nog niet voldoende besteld om de alle series ICMm te gaan vervangen.

Oke, worden ze wel gerenoveerd aangezien ze in goede staat zijn?

Badge

Gezien de leeftijd van het materieel zal er denk ik geen grote revisie meer gaan plaatsvinden, de treinen zijn inmiddels zo verouderd dat er al problemen zijn om bepaalde cruciale onderdelen te vervangen omdat die er simpelweg niet meer zijn. 

Als aanvulling op mijn eerdere post heb ik wel iets opgevangen over dat de oudste serie ICMm vervangen zal gaan worden door de ICNG nadat eerst de treinen op de HSL zijn vervangen. Maar er zijn er nog niet voldoende besteld om de alle series ICMm te gaan vervangen.

Klopt ze zijn bijna net zo oud als SGMM die dit jaar of volgend jaar weggaan, en hoe zit het met spoorwegmuseum? Zal daar minstens 1 komen, ik heb gehoort dat er 1 examplaar de ICM 4001 nog intact misschien kunnen ze daar wat mee doen dan oefenobject.

Reputatie 7
Badge +3

Het is moeilijk voorspelbaar.  De huidige coronacrisis zal grote economische consequenties krijgen en het is bepaald niet ondenkbaar dat NS het komende decenium te maken krijgt met veel lagere reizigersaantallen dan waar tot nu toe van werd uitgegaan. Dat kan enerzijds betekenen dat er minder nieuw materieel wordt besteld maar anderzijds ook dat ouder materieel versneld wordt afgevoerd.  

Reputatie 5

De echt eerste serie (protoserie “0”) is al afgevoerd. De eerste productieserie (4010 t/m 4049 zo uit m’n hoofd) heeft nog voorschakelweerstanden. De SGM had dat (grotendeels) ook, maar de motoraansturing is bij de revise naar SGMm vervangen door een moderne chopperinstallatie. Bij de serie 1 van ICM is dat nooit gebeurd en ik vermoed dat dat ook niet gaat gebeuren. Ik denk zelf dat die eerste serie inderdaad over niet al te lange tijd einde oefening is.

Maar niet getreurd, we hebben nog de vervolgseries (inclusief de 4200 serie).

En wie weet, de ICng is spuuglelijk, maar misschien zit-ie wel lekker en rijdt-ie ook nog wel goed :wink:

De ICNG is spuuglelijk maar wie weet inderdaad, maar er is nog de 4001 nog nabij arnhem geloof ik ergens

Reputatie 5

Ik moet wel zeggen dat de aantrekkingskracht van ICM flink is afgenomen sinds ze de doorloopkop om zeep geholpen hebben. En die eerste serie met voorschakelweerstanden vond ik ook nooit zo boeiend.

Ik heb het nog steeds, ze reden hier voor het laatst toen er een verbinding was van venlo naar den haag.

Reputatie 5

Toen ik nog in de buurt van Den Haag woonde, werd daarvoor altijd mat ‘54 (...) gebruikt en later, en dat was een flinke verbetering, ICR. Ik heb geen herinnering aan ICM op deze verbinding.

Rond 2015 was dat geloof ik, nu rijd icrm traxx geloof ik

Reputatie 6
Badge

Gezien de leeftijd van het materieel zal er denk ik geen grote revisie meer gaan plaatsvinden, de treinen zijn inmiddels zo verouderd dat er al problemen zijn om bepaalde cruciale onderdelen te vervangen omdat die er simpelweg niet meer zijn. 

Als aanvulling op mijn eerdere post heb ik wel iets opgevangen over dat de oudste serie ICMm vervangen zal gaan worden door de ICNG nadat eerst de treinen op de HSL zijn vervangen. Maar er zijn er nog niet voldoende besteld om de alle series ICMm te gaan vervangen.

Inmiddels zijn er al twee ICMm’s definitief terzijde. Dat zijn de 4021 en 4087 na een ontsporing in Zutphen. Dus er zullen vast weer wat onderdelen komen.

Reputatie 5

Die zijn wel uit verschillende series met heel verschillende opbouw. Lijkt mij dat die 4021 gewoon gesloopt gaat worden, de 4087 zal misschien als plukstel gebruikt worden.

Reputatie 6

Ik kan mij best voorstellen dat minimaal één treinstel toch wel naar het Spoorwegmuseum gaat. Leuker is natuurlijk als het er twee zijn, en dat de oude doorloopmogelijkheid weer terugkomt voor die twee specifieke stellen. Zouden die nog ergens liggen?

Daar was heeft de koploper zijn naam te danken, nederland was daar wel uniek mee volgens mij was japan het andere land dat een doorloopkop had, deze functie was heel erg kort maar wel handig, men hoefde niet in een andere treinstel te stappen als deze ingekort wordt.

Reputatie 5

deze functie was heel erg kort

?

Het was vooral erg handig om over te stappen tijdens het rijden (noord/oost-zuid/west verbinding).

In Engeland zijn er ook al heel lang doorloop-kop-treinen, alleen zit daar de machinist naast de gang in plaats van erboven.

Nooit geweten, ik bedoel de doorloopkop heel kort in gebruik was.

Reputatie 5

Van 1983 tot 2005 = 22 jaar? Als je de protoserie meetelt nog zes jaar langer.

Ik heb de doorloopkop kort meegemaakt,slechts 2 jaar

Reputatie 6
Badge

Ik heb de doorloopkop kort meegemaakt,slechts 2 jaar

Héhé....De doorloopkop...

Wat heb ik in mijn schoolperiode toch vaak naar het koppelen van die Koplopers gekeken op station Gouda, waar de stellen naar Rotterdam en Den Haag gescheiden werden, of weer één werden.

Een van die mooie momenten was dat ik toen het treinstel net aangekoppeld was, ik eens via de gang (die geopend was, omdat de deur enkel de machinistcabine afsloot) naar het andere stel liep. Hier stapte een machinist van zijn bok af die erg verbaasd was hoe ik hier kon lopen :D

Reageer