Wat is de rol van de conducteur nou eigenlijk? | NS Community
beantwoord

Wat is de rol van de conducteur nou eigenlijk?


Reputatie 6

Het is al vele malen hier op het forum aan de orde geweest, deze vraag, maar je krijgt eigenlijk nooit een duidelijk antwoord, integendeel, meestal lopen topics die opmerkingen maken over de geringe aanwezigheid van de conducteur (of HC) in de trein, gewoonweg dood zonder dat er een afdoende verklaring is.

Vandaag de dag wordt de geringe aanwezigheid van HC's in de trein gegooid op corona, maar dat is natuurlijk maar een gedeeltelijke waarheid, want ook in de jaren 2015-2019, toen corona nog ver van ons bed was, werd al regelmatig geklaagd over conducteurs die zich gedurende de rit terugtrokken in ruimtes die niet toegankelijk zijn voor de reizigers en gewoon onzichtbaar bleven tot het volgende station.

Dit probleem speelt nog steeds, nog steeds kom je het in talloze topics tegen op dit forum. Maar een afdoende antwoord ontbreekt nog steeds.

Op TV in de reclamespotjes zie je goedlachse HC's die bij “hun” trein allerlei reizigers vriendelijk te woord staan, IN de trein TIJDENS de reis een praatje maken met de passagiers, of hen vooruithelpen met informatie of adviezen. Maar de werkelijkheid is gewoon anders: de HC geeft het vertreksignaal, en sluit zich op tot het volgende station. Niks gezellige praatjes, nuttige informatie of handige adviezen aan de passagiers. Ze zijn gewoon niet aanwezig in de trein. Of althans niet onder de passagiers. Dus die reclamespotjes zijn weliswaar erg aardig om te zien, maar of ze de werkelijkheid weergeven… ik ben bang van niet.

Soms ook wordt gesteld dat een HC zélf mag uitmaken of hij controleert of niet, en of hij zichtbaar is voor de passagiers of niet. Vreemd vind ik dat. Net alsof mijn baas tegen mij zegt: “Kijk zelf maar, als je zin hebt om je werk te doen, helemaal tof, maar zit je liever achter je bureau te hangen terwijl je een game speelt, joh, moet je lekker zelf weten, maakt ook niet uit, zodra je maar even de telefoon aanneemt af en toe...”

Dus WAT is nou eigenlijk de rol van een HC en dan met name TIJDENS de treinreis en hoe komt dat tot uiting als die HC nooit zichtbaar aanwezig is voor de passagiers?

icon

Beste antwoord door Sascha NS 20 July 2021, 20:24

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

82 reacties

Reputatie 7

In een ander topic heb ik dit aangegeven. 

 

(Volgens mij is er bij de moderators inmiddels een soort van omerta van toepassing als het gaat over het personeel van NS. In alle topics waarin gevraagd wordt om actievere controle en laatstelijk dan ook bijvoorbeeld controle van fietsreserveringen doen de moderators geen uitspraken.

Personeel op 1,2 en 3. Reiziger daar heel ver achter dus.)

 

Ik ben dus bijvoorbeeld heel nieuwsgierig waarom je in België wel op 90 van de 100 reizen gecontroleerd wordt en in Nederland dit dus blijkbaar niet mogelijk is.

 

Maar ik denk dat net als in de overige topics hierover geen reactie van NS-zijde gaat komen.  

Badge +3

Het is al vele malen hier op het forum aan de orde geweest,

Dus openen ‘we’ er nog maar een topic over? :rolling_eyes:

Reclamespotjes zijn natuurlijk bijna altijd mooier dan de werkelijkheid (of zelfs te mooi om waar te zijn).

Eens kijken hoe ver ik kom met dat 'theelepeltje Dreft’ dat volgens de reclame toch echt ‘volstaat voor de hele vaat’ :sweat_smile:

Of een wasje draaien met Witte Reus (wast een berg, kost een beetje) een heel voetbalveld aan beddegoed ga doen, en dan met een helikopter ophangen.

“Wij van NS-Eend vinden dat we het prima doen” :rofl:

 

Reputatie 3

Conducteur komt in de sprinter de 1e Klas binnen…...Ja, kapje moet over de neus/Ik lijk wel een Kleuterjuf!!………...Reactie: Als je zo gefrustreerd ben, moet je een andere baan gaan zoeken!!!!

Eikel!

 

In Hertogenbosch op spoor 6 een andere klant van een mondkapje kunnen voorzien, kon hij mooi met de Intercity naar Eindhoven mee…...

Reputatie 6

Waar het uiteindelijk om gaat, is natuurlijk ook: op welke mate van service (en die kan alleen geboden worden als de conducteur zichtbaar aanwezig is in de trein voor de passagiers) mag je als reiziger aanspraak maken, en in hoeverre kan je verhaal halen als de conducteur gewoon NIET zichtbaar aanwezig is in de trein tijdens de reis.

Feit is natuurlijk, dat je als reiziger mede betaalt voor de diensten van de conducteur tijdens de reis, dat zit gewoon in je treinticket verdisconteerd. Maar wat als die diensten en service niet geleverd worden?

Reputatie 7
Badge +3

Je betaalt voor een reis van A naar B. 

 
 
×
 
 
 

Goh, van de week maar eens een topic openen wat de rol is van PeterJKH op dit forum :rofl:

 

Verder heb ik als ik een ticket koop voor de trein nergens gezien dat ik ook diensten van de Hc koop. :grinning:

 

Reputatie 6

Goh, van de week maar eens een topic openen wat de rol is van PeterJKH op dit forum :rofl:

 

Verder heb ik als ik een ticket koop voor de trein nergens gezien dat ik ook diensten van de Hc koop. :grinning:

 

Natuurlijk doe je dat wel. De HC zal ook gewoon betaald worden (althans voor een groot deel) uit de inkomsten uit reizigers, die daardoor (mee)betalen aan de service van de conducteur. Net zo goed als een winkeljuffrouw betaald wordt uit de omzet van de winkel die door klanten betaald wordt. Maar als die winkeljuffrouw vervolgens geen service geeft aan de klanten, maar heel de dag in de kantine koffie gaat zitten drinken, kunnen klanten wel degelijk klagen dat er niemand in de winkel aanwezig is om hen te adviseren of te assisteren, en dan denk ik zomaar dat die winkeljuffrouw heel gauw naar een andere baan kan gaan uitkijken.

En prima, als je als NS vindt dat de HC niet aanwezig hoeft te zijn in de trein, maar zendt dan ook geen spotjes uit op TV waarin net gedaan wordt alsof iedere trein wordt bevolkt door breeduit lachende conducteurs die niks liever doen dan een praatje maken met de reizigers, hen adviseren en hen assisteren. Want dat is dan bullshit. Hou dan gewoon op met die misleidende reclame.

 

Reputatie 6

Het is al vele malen hier op het forum aan de orde geweest,

Dus openen ‘we’ er nog maar een topic over? :rolling_eyes:

Reclamespotjes zijn natuurlijk bijna altijd mooier dan de werkelijkheid (of zelfs te mooi om waar te zijn).

Eens kijken hoe ver ik kom met dat 'theelepeltje Dreft’ dat volgens de reclame toch echt ‘volstaat voor de hele vaat’ :sweat_smile:

Of een wasje draaien met Witte Reus (wast een berg, kost een beetje) een heel voetbalveld aan beddegoed ga doen, en dan met een helikopter ophangen.

“Wij van NS-Eend vinden dat we het prima doen” :rofl:

Ja, en ik zal er net zo lang topics over blijven openen of op terug blijven komen totdat iemand van de NS het fatsoen heeft er een duidelijk en verklaarbaar antwoord op te geven.

Reputatie 7

Goh, van de week maar eens een topic openen wat de rol is van PeterJKH op dit forum :rofl:

 

Verder heb ik als ik een ticket koop voor de trein nergens gezien dat ik ook diensten van de Hc koop. :grinning:

 

Natuurlijk doe je dat wel. De HC zal ook gewoon betaald worden (althans voor een groot deel) uit de inkomsten uit reizigers, die daardoor (mee)betalen aan de service van de conducteur. Net zo goed als een winkeljuffrouw betaald wordt uit de omzet van de winkel die door klanten betaald wordt. Maar als die winkeljuffrouw vervolgens geen service geeft aan de klanten, maar heel de dag in de kantine koffie gaat zitten drinken, kunnen klanten wel degelijk klagen dat er niemand in de winkel aanwezig is om hen te adviseren of te assisteren, en dan denk ik zomaar dat die winkeljuffrouw heel gauw naar een andere baan kan gaan uitkijken.

En prima, als je als NS vindt dat de HC niet aanwezig hoeft te zijn in de trein, maar zendt dan ook geen spotjes uit op TV waarin net gedaan wordt alsof iedere trein wordt bevolkt door breeduit lachende conducteurs die niks liever doen dan een praatje maken met de reizigers, hen adviseren en hen assisteren. Want dat is dan bullshit. Hou dan gewoon op met die misleidende reclame.

 

Prima verwoord. De situatie in Nederland staat inmiddels wel in heel schril contrast met bijvoorbeeld België. Ik zie die spotjes op TV ook en denk dan ook dit is wel heel ver bezijden de werkelijkheid.

Reclame overdrijft natuurlijk altijd, maar bij NS wordt je na instappen in 9 van de 10 gevallen aan je lot overgelaten. 

Maar @Jeroen ga vrolijk door met je bedrijf positief te profileren hoor.

Reputatie 7

 

Ik ben dus bijvoorbeeld heel nieuwsgierig waarom je in België wel op 90 van de 100 reizen gecontroleerd wordt en in Nederland dit dus blijkbaar niet mogelijk is.

De taken van de Belgische treinbegeleider volgens de NMBS:

- klanten onthalen op perron en in de trein

- reisinformatie verstrekken 

- controleren en verkopen van vervoerbewijzen

- netheid en staat van materieel inspecteren 

- zorgen voor een veilig en stipt vertrek en veilige reis 

- administratieve taken zoals defecten communiceren en klanten tellen.

Vanuit NMBS is veelvuldige controle opnieuw verplicht. Vorig jaar was dat ivm corona een tijdje vrijwillig. Controle is er o.a belangrijk omdat je in België in de trein voor ik meen 7 euro extra ook een kaartje kan kopen. Door de controle tref je deze vervoerbewijsloze reizigers. 

Bij NS heb je ook de servicerondes en mogen de HC's meen ik kiezen welke ronde ze doen en ook wanneer- bij NMBS bestaan die servicerondes niet. De cultuur van NMBS is veel traditioneler en formeler. Echt nog kaartjes knippen en verkopen. Ze willen er echt niet aan een landelijk chipsysteem zoals bij ons. Sinds de invoering daarvan heeft NS volgens mij gedacht dat de poortjes de meeste zwartrijders wel tegen zou houden en dus zou controleren geen prioriteit meer hebben. Die overgebleven tijd zou je vast beter in "service" kunnen steken, wat dit breed interpreteerde begrip dan ook moge inhouden.

Nederland is vaak veel losser, informeler, haantje de voorste met innovatieve "hippe" concepten en alles "moet kunnen". Heel anders dan de Belgische cultuur.

 

 

 

Ik ben dus bijvoorbeeld heel nieuwsgierig waarom je in België wel op 90 van de 100 reizen gecontroleerd wordt en in Nederland dit dus blijkbaar niet mogelijk is.

Huh? Ik ben wekelijks in Belgie de laatste maanden, maar kom praktisch geen controle tegen. Enige actieve controle die ik heb gehad was Maastricht-Luik. En ik maak toch behoorlijke afstanden in het land per trein.

Reputatie 7

Ik ben dus bijvoorbeeld heel nieuwsgierig waarom je in België wel op 90 van de 100 reizen gecontroleerd wordt en in Nederland dit dus blijkbaar niet mogelijk is.

Huh? Ik ben wekelijks in Belgie de laatste maanden, maar kom praktisch geen controle tegen. Enige actieve controle die ik heb gehad was Maastricht-Luik. En ik maak toch behoorlijke afstanden in het land per trein.

Bijzonder. Zie:

https://www.tijd.be/ondernemen/transport/nmbs-controleert-opnieuw-tickets-in-trein/10249427.html

http://www.ovs-sic.be/nl/tussenkomst-ovs-verplichte-ticketcontroles-door-treinbegeleiders/

Het verbaast mij ook. Had het er afgelopen week nog met een collega over uit Nederland, dat het niet alleen hier een dingis.

Goh, van de week maar eens een topic openen wat de rol is van PeterJKH op dit forum :rofl:

 

Verder heb ik als ik een ticket koop voor de trein nergens gezien dat ik ook diensten van de Hc koop. :grinning:

 

 

Verder heb ik als ik een ticket koop voor de trein nergens gezien dat ik ook diensten van de Hc koop. 

Prima, heb ik ook geen behoefte aan. Wel zou het dan logisch zijn dat ik ook niet meer via mijn ticket hoeft te betalen voor de "diensten" van de conducteur als ik daar geen behoefte aan heb. De 5000-6000 conducteurs kosten jaarlijks zo'n 500 miljoen euro en die kosten worden nu wel op de reiziger verhaald.

Rol van de conducteur aldus de vacature;

 

Na een betaalde interne opleiding ben je klaargestoomd om onze reizigers een goede reis te bezorgen. Mede dankzij jouw kennis, enthousiaste uitstraling en servicegerichtheid ben jij straks van onschatbare waarde bij het:

  • Informeren van reizigers. Als conducteur beantwoord je vragen in de trein en buiten op het perron. Je zorgt voor omroepberichten in de trein en informeert reizigers over overstapmogelijkheden.
  • Uitvoeren van de vertrekprocedure, zodat de trein op tijd vertrekt. Dit houdt in dat je o.a. controleert of iedereen is ingestapt, checkt of het sein veilig staat, fluit bij het sluiten van de deuren en de deuren daadwerkelijk sluit.
  • Controleren van vervoersbewijzen van reizigers.
  • Schakelen met collega’s van Veiligheid & Service en de machinist bij calamiteiten of onveilige situaties. 
Reputatie 3

Ik ben wekelijks in Belgie de laatste maanden, maar kom praktisch geen controle tegen.

Ik ben op dit moment in Brussel en heb vorige en deze week tijdens 6 (langere) treinreizen in België ook slechts 2x controle gehad. 

Reputatie 7

Waarom kan er niet simpelweg frequent gecontroleerd en door de trein gelopen worden? Dat lijkt mij toch zeer belangrijk, zoniet de hoofdtaak, tezamen met veilig en tijdig vertrekken. Ik begrijp echt niet dat NS controle minder van belang lijkt te vinden. Wat heb je nou aan rondes waarbij de conducteur goedemorgen komt wensen, mensen hun kaart tevoorschijn halen en de conducteur zegt " nee is niet nodig hoor" en snel doorloopt? De zwartrijders een flinke kans op een boete geven en overlastgevers en huisregelovertreders aanspreken en eventueel eruit zetten lijkt me vele malen belangrijker.

Ik denk weleens terug aan buitenlandse treinreizen enkele jaren terug, waar de taken heel anders werden uitgevoerd. In Portugal ontsnap je gewoon niet aan controle, terwijl de trein om de 5 tot 10 minuten stopte, die man liep continu op en neer, zette zwartrijders uit de trein als die niet ter plekke met toeslag een kaartje bij hem wilden kopen, en ging op het eindstation de ramen van de trein wassen en losliggend afval opruimen, voordat een half uur later de trein weer terugreed. Ik heb die man met bewondering geobserveerd. In Italië en Spanje kom je de perrons op grotere stations niet eens op zonder menselijke ticketinspectie. Veel meer personeel ook overal. Dat zal met de loonkosten te maken hebben natuurlijk.

Reputatie 7

Ik ben wekelijks in Belgie de laatste maanden, maar kom praktisch geen controle tegen.

Ik ben op dit moment in Brussel en heb vorige en deze week tijdens 6 (langere) treinreizen in België ook slechts 2x controle gehad. 

Dat is nog altijd veel meer dan bij NS

Reputatie 7

Rol van de conducteur aldus de vacature;

 

Na een betaalde interne opleiding ben je klaargestoomd om onze reizigers een goede reis te bezorgen. Mede dankzij jouw kennis, enthousiaste uitstraling en servicegerichtheid ben jij straks van onschatbare waarde bij het:

  • Informeren van reizigers. Als conducteur beantwoord je vragen in de trein en buiten op het perron. Je zorgt voor omroepberichten in de trein en informeert reizigers over overstapmogelijkheden.
  • Uitvoeren van de vertrekprocedure, zodat de trein op tijd vertrekt. Dit houdt in dat je o.a. controleert of iedereen is ingestapt, checkt of het sein veilig staat, fluit bij het sluiten van de deuren en de deuren daadwerkelijk sluit.
  • Controleren van vervoersbewijzen van reizigers.
  • Schakelen met collega’s van Veiligheid & Service en de machinist bij calamiteiten of onveilige situaties. 

Punt 1 en 3 schort het dus erg aan.

Aangezien men wel weet hoe ik erin sta, is er een taak bijgekomen en das de reserveringen voor fietsen. Ik kom veel reizigers tegen zonder reservering en dat uitleggen kost best wat tijd. Het wordt ook drukker, dus ik heb weer meer te doen en duren mijn rondes weer wat langer tijdens controle.

Reputatie 7
Badge +3

Punt 4 wordt denk ik het meeste gedaan, want waarom zijn conducteurs anders altijd zo drukmet hun mobiel bezig...

Reputatie 7

Aangezien men wel weet hoe ik erin sta, is er een taak bijgekomen en das de reserveringen voor fietsen. Ik kom veel reizigers tegen zonder reservering en dat uitleggen kost best wat tijd. Het wordt ook drukker, dus ik heb weer meer te doen en duren mijn rondes weer wat langer tijdens controle.

Dat uitleggen van de reserveringen ben je volgens mij echt de enige in. Vandaag behoorlijk wat gereisd met fiets en tot mijn niet geringe verbazing wel 3 keer gecontroleerd. Reservering was al gelijk in Haarlem misgegaan want de trein naar Leiden van 09.37 uur had een vertraging van 10 minuten dus al mijn vervolgtreinen heb ik gemist. Het voor de rest van de dag er maar op gegokt en zoals gezegd maar liefst 3 keer gecontroleerd. Conducteurs vroegen wel naar mijn fietskaartje die ik natuurlijk had maar reservatie is echt niet ter sprake gekomen. Ik moet wel zeggen dat behoudens het traject Geldermalsen-Dordrecht (Arriva) ik weinig fietsen ben tegengekomen. Stukje Geldermalsen-Dordrecht wel heel veel fietsen (soms wel 10), maar daar is dan ook plek voor 12 fietsen. (vraag mij sowieso af waarom NS dit soort treinen niet besteld heeft als Sprinter).  

Reputatie 6

Aangezien men wel weet hoe ik erin sta, is er een taak bijgekomen en das de reserveringen voor fietsen. Ik kom veel reizigers tegen zonder reservering en dat uitleggen kost best wat tijd. Het wordt ook drukker, dus ik heb weer meer te doen en duren mijn rondes weer wat langer tijdens controle.

Dat uitleggen van de reserveringen ben je volgens mij echt de enige in. Vandaag behoorlijk wat gereisd met fiets en tot mijn niet geringe verbazing wel 3 keer gecontroleerd. Reservering was al gelijk in Haarlem misgegaan want de trein naar Leiden van 09.37 uur had een vertraging van 10 minuten dus al mijn vervolgtreinen heb ik gemist. Het voor de rest van de dag er maar op gegokt en zoals gezegd maar liefst 3 keer gecontroleerd. Conducteurs vroegen wel naar mijn fietskaartje die ik natuurlijk had maar reservatie is echt niet ter sprake gekomen. Ik moet wel zeggen dat behoudens het traject Geldermalsen-Dordrecht (Arriva) ik weinig fietsen ben tegengekomen. Stukje Geldermalsen-Dordrecht wel heel veel fietsen (soms wel 10), maar daar is dan ook plek voor 12 fietsen. (vraag mij sowieso af waarom NS dit soort treinen niet besteld heeft als Sprinter).  

Op het traject Dordrecht-Geldermalsen mogen de fietsen gratis mee. Overigens rijdt Arriva hier al enkele jaren niet meer, maar wordt de dienstregeling uitgevoerd door R-net.