beantwoord

Wat is de standaard instelling van de temperatuur in de trein?

  • 4 juni 2018
  • 3 reacties
  • 645 Bekeken

  • Intercity
  • 15 reacties
Ik heb afgelopen vrijdag veel in de trein gezeten, in verschillend materiaal ook.
Wat mij opviel is dat het met name in de VIRM het heel vaak ijzig koud was.

Vandaar dat ik me afvraag wat de standaard instelling van de temperatuur van de klimaatbeheersing is in de trein. En of die per seizoen anders is, in de zomer is men namelijk meestal lichter gekleed en zou de temperatuur wat hoger ingesteld mogen zijn dan in de winter als veel mensen dik aangekleed en met winterjas in de trein zitten.

Ik ben benieuwd.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 4 juni 2018, 19:46

Toevallig ben ik hier recent iets meer ingedoken. In toevoeging op het antwoord van Erryt: De temperatuur die het klimaatsysteem probeert te hanteren binnen in de trein volgt een vooraf ingestelde curve, waarbij de buitentemperatuur van voornaamste belang is. Naast een aangenaam klimaat voor de reiziger, spelen bij het bepalen van deze curve ook de energiebelasting en de omvang van de klimaatinstallatie een rol. Als je bij een buitentemperatuur van 30 graden tot 18 graden moet koelen heb je een veel zwaardere installatie nodig dan wanneer je tot 25 graden koelt. Zoals Erryt al heeft aangegeven zijn deze instellingen verschillend per trein, wat onder andere een gevolg is van de technische mogelijkheden van het moment van bouw/revisie van de trein.

Wat de exacte curves zijn heb ik helaas niet voorhanden, maar ter voorbeeld heb ik wel het wat kunnen vinden voor SLT materieel. Daarbij kwam het er op neer dat de binnentemperatuur tot 21 graden zou moeten worden verwarmd, wanneer het buiten kouder is dan 20. Tussen de 20 en 25 graden buiten, wordt de temperatuur in de trein min of meer gelijk gehouden aan die buitentemperatuur. Als het buiten warmer is dan 25 graden, dan zou de trein gekoeld moeten worden tot 25.

Let wel, dit is een instelling geweest van SLT materieel, puur als voorbeeld. Deze curve kan verschillen per treintype.
Bekijk origineel

3 reacties

Wat de instellingen exact zijn verschilt per trein. Er rijden zelfs helaas nog treinen rond die geen klimaatregeling hebben, maar enkel een ventilatie (gelukkig rijden deze bijna niet meer). Indien het onaangenaam is kan je dit het beste aan ons kenbaar maken zodat wij dit per trein kunnen melden. Ik kan even niet zo snel achterhalen wat de gemiddelde temperatuur in de VIRM is.
Toevallig ben ik hier recent iets meer ingedoken. In toevoeging op het antwoord van Erryt: De temperatuur die het klimaatsysteem probeert te hanteren binnen in de trein volgt een vooraf ingestelde curve, waarbij de buitentemperatuur van voornaamste belang is. Naast een aangenaam klimaat voor de reiziger, spelen bij het bepalen van deze curve ook de energiebelasting en de omvang van de klimaatinstallatie een rol. Als je bij een buitentemperatuur van 30 graden tot 18 graden moet koelen heb je een veel zwaardere installatie nodig dan wanneer je tot 25 graden koelt. Zoals Erryt al heeft aangegeven zijn deze instellingen verschillend per trein, wat onder andere een gevolg is van de technische mogelijkheden van het moment van bouw/revisie van de trein.

Wat de exacte curves zijn heb ik helaas niet voorhanden, maar ter voorbeeld heb ik wel het wat kunnen vinden voor SLT materieel. Daarbij kwam het er op neer dat de binnentemperatuur tot 21 graden zou moeten worden verwarmd, wanneer het buiten kouder is dan 20. Tussen de 20 en 25 graden buiten, wordt de temperatuur in de trein min of meer gelijk gehouden aan die buitentemperatuur. Als het buiten warmer is dan 25 graden, dan zou de trein gekoeld moeten worden tot 25.

Let wel, dit is een instelling geweest van SLT materieel, puur als voorbeeld. Deze curve kan verschillen per treintype.
Ik vind het echt te koud in de trein! Het is nog geen 20 graden

Reageer