beantwoord

Wat is de versnelling van een intercity?

• 6 oktober 2014
  • 59 reacties
  • 11055 Bekeken

Wij doen een project voor school en willen de versnelling van een trein weten. Dus in andere woorden hoe hard een trein optrekt. Dit is nergens op het internet te vinden en hoopten zo aan het antwoord te komen.

Vriendelijk bedankt,

Glenn van Goethem
icon

Beste antwoord door Anonymous 9 oktober 2014, 11:20

Beste Glenn, wat een goede vraag! Goed dat je ons Forum hebt gevonden om je vraag te stellen. Ik heb wat achtergrondinformatie voor je verzameld. In Nederland rijden veel verschillende soorten treinen. Sommige zijn kort, andere langer. Er zijn treinen die alleen maar korte afstanden rijden en vaak stoppen, de Stoptreinen. De Sneltreinen rijden langere stukken. Zij stoppen niet op elk station en zijn dus sneller op het eindpunt. Voor trajecten waar veel stations op korte afstand van elkaar zijn, rijden Sprinters. Deze treinen kunnen snel optrekken en afremmen. In 75 seconden trekt de trein op van 0 naar 125 kilometer per uur. Daar hebben ze dan ook hun naam aan te danken. Ook is de Sprinter speciaal ontworpen voor trajecten waar de stations dicht bij elkaar liggen.

Om je topic beter vindbaar te maken heb ik deze verplaatst naar 'in de trein'.
Bekijk origineel

59 reacties

Op de meeste stations heb je blauwe borden met witte cijfers. Zo geeft bijvoorbeeld het cijfer 2 dat de trein 20 km p/h rijdt, daarna komt de machinist het cijfer 4 tegen, dan mag de machinist 40 km p/h, daarna het cijfer 6 dan mag hij 60 km/h en eventueel het cijfer 8 dan mag hij 80 km/h. Dus elke trein die op trekt is meestel de volgorde 2, 4, 6 en 8. Op grote stations rijden de treinen wat langzamer ivm de beveiliging op het spoor en dat de treinen op de wissels moet gaan rijden. Daarom de lage snelheid. Op sommige stations ziet de machnist een groen driehoekige bord die op z'n kop staat met zwarte cijfer 13 staan. In zo n geval mogen de intercity's 130 km p/h gaan rijden en het station passeren zonder op dat station te stoppen. Mocht de machinist een 8 tegen komen dan betekent dat hij de vaart moet minderen en dat hij 80 km p/h het station moet gaan passeren, er kan een trein voor zijn die nog op hetzelfde baanvak kan rijden of dat de trein over een wissel moet. Gaat de trein te hard over de wissel dan kan de schade aan het spoor aanzienlijk zijn.
De blauwe borden die Rhido noemt hebben niets met de snelheid te maken, maar zijn een hulpmiddel voor de machinist om aan te geven waar deze de trein stil dient te zetten.
Reputatie 2
oftewel van 0 naar 100 in hoeveel seconden?
Leuke vraag
Als je gewoon in de trein gaat zitten met een TomTom - of ander apparaat waarop de actuele snelheid wordt weergegeven - en een stopwatch, dan kun je zelf vaststellen na hoeveel tijd de trein een bepaalde snelheid heeft behaald en vervolgens de versnelling bepalen.
Op de meeste stations heb je blauwe borden met witte cijfers. Zo geeft bijvoorbeeld het cijfer 2 dat de trein 20 km p/h rijdt, daarna komt de machinist het cijfer 4 tegen, dan mag de machinist 40 km p/h, daarna het cijfer 6 dan mag hij 60 km/h en eventueel het cijfer 8 dan mag hij 80 km/h. Dus elke trein die op trekt is meestel de volgorde 2, 4, 6 en 8. Op grote stations rijden de treinen wat langzamer ivm de beveiliging op het spoor en dat de treinen op de wissels moet gaan rijden. Daarom de lage snelheid. Op sommige stations ziet de machnist een groen driehoekige bord die op z'n kop staat met zwarte cijfer 13 staan. In zo n geval mogen de intercity's 130 km p/h gaan rijden en het station passeren zonder op dat station te stoppen. Mocht de machinist een 8 tegen komen dan betekent dat hij de vaart moet minderen en dat hij 80 km p/h het station moet gaan passeren, er kan een trein voor zijn die nog op hetzelfde baanvak kan rijden of dat de trein over een wissel moet. Gaat de trein te hard over de wissel dan kan de schade aan het spoor aanzienlijk zijn.

Rhido, neem eens de moeite een blik te werpen in het handboek voor de machinist en in het seinenboek.
Misschien dat je dan een volgende keer een reactie kunt geven die op de juiste feiten is gebaseerd en niet eentje - zoals nu - die kant noch wal raakt.
Want je hangt nu een verhaal op over blauwe borden met een cijfer, maar ik zie ook wel eens van diezelfde blauwe borden zonder cijfer.
En je hebt het over groene driehoekige borden (met cijfers), maar ik zie ook diezelfde borden zonder cijfer en ook wel eens gele driehoekige borden met een cijfer.
En wat betekent dan een vierkant wit bord met een cijfer er in?
Of een rond wit bord met ook daarin weer een getal.
En als een machinist zich aan de snelheid houdt die door het seinstelsel (borden, hoge en lage lichtseinen) wordt aangegeven kan er in principe bij een wissel niets mis gaan; ook niet op een emplacement.

Ik vrees dat we jouw reactie moeten rangschikken onder het hoofdstuk "klok en klepel".
Wel een een knipperend hoog geel licht gezien?

Toch de eerder genoemde boeken maar eens bestuderen!
Beste Glenn, wat een goede vraag! Goed dat je ons Forum hebt gevonden om je vraag te stellen. Ik heb wat achtergrondinformatie voor je verzameld. In Nederland rijden veel verschillende soorten treinen. Sommige zijn kort, andere langer. Er zijn treinen die alleen maar korte afstanden rijden en vaak stoppen, de Stoptreinen. De Sneltreinen rijden langere stukken. Zij stoppen niet op elk station en zijn dus sneller op het eindpunt. Voor trajecten waar veel stations op korte afstand van elkaar zijn, rijden Sprinters. Deze treinen kunnen snel optrekken en afremmen. In 75 seconden trekt de trein op van 0 naar 125 kilometer per uur. Daar hebben ze dan ook hun naam aan te danken. Ook is de Sprinter speciaal ontworpen voor trajecten waar de stations dicht bij elkaar liggen.

Reputatie 6
Badge +2
In 75 seconden trekt de trein op van 0 naar 125 kilometer per uur.
Dat is gemiddeld 0,46 m/s².

Hoi Femke,

Bedankt voor uw antwoord. Dit zal ik zeker in ons verslag meenemen. Maar ik zocht eigenlijk de versnelling van een intercity.
Reputatie 1
Hoi Glenn,

Goede vraag, maar lastig te beantwoorden! De snelheid waarmee een trein optrekt is namelijk erg verschillend en afhankelijk van een aantal factoren:
- Het treintype (dubbeldekker of niet?)
- De lengte van de trein
- De massa van de trein

En dan zijn er nog verschillende weerstanden die ook van invloed zijn. Ik kan je er het één en ander over uitleggen, maar misschien is dat te moeilijk of minder relevant voor je project.

Het antwoord van Femke gaat volgens mijn berekening ook op: Een lange IC versnelt met ongeveer 0,48 m/s², terwijl een kortere trein er iets langer over doet en met 0,38m/s² versnelt. In de praktijk zijn de verschillen in de reistijd trouwens minimaal.

Beantwoordt dit je vraag?
ik ben uitgekomen op 0,47 m/s
Reputatie 7
Badge +4
ik ben uitgekomen op 0,47 m/s

De versnelling is dan 0,47 m/s²

Verspil je puntjes niet onnodig ;-)

Ik had eerlijk gezegd een andere uitkomst verwacht.
Reputatie 7
Badge +4
.....
Reputatie 6
Badge
@Zoefkris, kwam je dit topic toevallig net tegen of heb je 3 jaar gewacht met de calculatie?
Reputatie 6
Badge +2
ik ben uitgekomen op 0,47 m/[²]
125/3,6/75 = 25/54 = 0,462963 m/s², afgerond dus toch 0,46 m/s².

Het zal komen door een tussentijdse afronding. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +4
Dennis, gebruik je hier de gegevens van een Intercity in je berekening?
Reputatie 6
Badge +2
Dennis, gebruik je hier de gegevens van een Intercity in je berekening?
Nee, ik gebruik ''In 75 seconden trekt de trein op van 0 naar 125 kilometer per uur.'', dat was voor een Sprinter. De oorspronkelijke vraag is inderdaad voor een Intercity, en die is nog niet beantwoord.

Op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72431.0 staan een aantal waarden, maar met de kanttekening dat de mogelijke versnelling afneemt met de snelheid, door vooral de luchtweerstand, maar ook dat zonder weerstand al geldt dat dan het benodigde vermogen gelijk is aan het product van massa, snelheid en versnelling. Bij constant vermogen is de snelheid dan evenredig, en de versnelling dus omgekeerd evenredig, met de wortel van de tijd sinds stilstand. bijdragevandennisbijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +4
Precies, ik ken deze cijfers van een Intercity niet, maar ik kan me haast niet voorstellen dat Zoefkris zo dichtbij kan komen met gegevens die wel (flink) anders moeten zijn. Los van de exponent 😉. In mijn tijd was dat zo ongeveer een doodzonde, lol.
Reputatie 5
Nadeel van een intercity qua optrekken is dat hij op veel stations te maken heeft met restricties. Een IC kan lang niet altijd in 1 beweging door naar 120/130, maar heeft te maken met restricties van 40/60/80 km/u bij het uitrijden van stations.

En lengte van de trein en invloed? Moet weinig uitmaken toch? Een 6-baks trekt toch even snel op als een 3-baks? 2x zo lang, maar ook 2x zoveel "kracht".
Heeft verder natuurlijk ook te maken met het weer (gladde sporen of niet) en de helling en het gedrag van de machinist, die lang niet altijd vol vermogen geeft.
Reputatie 1
MarkM93, dit heeft er ook weer mee te maken welke IC. Zo hebben we de DDZ als IC rijden, maar die bestaat uit 1 motorbak en 3 of 5 normale bakken. Je kan denk ik wel voorstellen dat als je een DDZ 6 hebt deze een stuk trager optrekt dan een DDZ4.

Ik heb deze week rangeer dienst, maar zal volgende week kijken of ik met een VIRM kan kijken hoe snel die is :)

Het hangt er wel vanaf of het droog is of niet, bij een beetje miezer regen gaan de wielen snel slippen door het harde optrekken (ijzer op ijzer wordt dan net zo glad als ijs).
Een trein heeft geen constante acceleratie. Tot circa 50km/u kun je wel een acceleratie van 0,45m/s/s halen, maar daarna loopt dit rap af, als je bij 140km/u aankomt zal het bijvoorbeeld nog maar zo'n 0,1m/s/s zijn. Dit komt door de formule P = F * v: hoe hoger je snelheid, hoe meer vermogen je moet leveren voor dezelfde trekkracht. Aangezien het vermogen van een trein eindig is zal de trekkracht en dus de versnelling afnemen naar mate de snelheid toeneemt. Tel daarbij op dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt bij hogere snelheid en je versnelling wordt lager en lager.

Zo kan je dus in bijvoorbeeld 30 seconden van 0 naar 50km/u versnellen, maar kost van 130 naar 140km/u ook bijna 30 seconden.
Reputatie 1
Nog niet echt gelukt, gisteren wel bij een SLT gekeken hoe het zit. Na 30 seconde vol tractie geven zat ik op 80 km/u.

Dan komt het verhaal zoals Bemined zei van pas, het laatste stukje duurde wat langer.

Uiteindelijk duurde het 1 minuut en 15 seconde om met een SLT van 0 naar 130 te gaan.
Reputatie 6
Badge +2
Nog niet echt gelukt, gisteren wel bij een SLT gekeken hoe het zit. Na 30 seconde vol tractie geven zat ik op 80 km/u.

Dan komt het verhaal zoals Bemined zei van pas, het laatste stukje duurde wat langer.

Uiteindelijk duurde het 1 minuut en 15 seconde om met een SLT van 0 naar 130 te gaan.

Dus van 0 naar 80 km/h: 80/3,6/30 = 20/27 = 0,74 m/s²; (80/3,6)^2/2/30 = 8,2 W/kg
Van 80 naar 130 km/h: 50/3,6/45 = 25/81 = 0,31 m/s²; (130^2-80^2)/3,6^2/2/45 = 9,0 W/kg

(vermogen exclusief dat voor wrijving/weerstand) bijdragevandennis
Reputatie 1
Vandaag dan met een VIRM-6 geprobeerd. Ik kon mooi vol tractie geven en zat na1 minuut op 80 seconde. Daarna ging het hard naar beneden, na 2 minuten zat ik op 120 en na 3 minuten op 140.
Reputatie 7
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat een FLIRT zou doen, volgens mij zijn die echt retesnel
Reputatie 1
Die had ik vandaag nog haha maar daar mag je geen 100% mee weg rijden omdat dat te snel gaat .. Maximaal 60% en dan is dat nog hard om van stilstand direct 60% geven.

Volgens mij heb ik volgende week een lege trein rit met flirt... Ik voel een uitdaging 😃

Reageer