beantwoord

Wat is de versnelling van een intercity?

• 6 oktober 2014
  • 59 reacties
  • 11247 Bekeken

Toon eerste bericht

59 reacties

Reputatie 2
@Vinniejj Is dat te snel omdat er dan door de krachten reizigers kunnen omvallen als ze staan of lopen? ?

De metro trekt ook altijd heel erg hard op waardoor je goed vast moet houden. Maar dat zijn andere motoren, gewichten en wattages, dus laten we het bij de treinen houden.
Reputatie 7
@Vienniejj ben benieuwd ja!
Reputatie 1
@Wes98 dat is wel 1 van de redenen. Andere reden is dat er een overweg is, als je met 100% tractie erheen rijdt je er al overheen bent voor de bomen helemaal dicht liggen.. xD
Reputatie 1
Helaas had ik dat leeg mat ritje niet meer, maar heb hem met 60% gedaan, zat met 23 seconde op de 100 en met 46 seconde op 140 (FLIRT)

Nog meer treintypes die ik kan uitzoeken voor geinteresseerden?
Die voor de Intercity Direct kan ik ook wel geven: de versnelling is gelimiteerd op 0,5 m/s2.
Reputatie 7
Badge +4
De versnelling is niet eenparig. Dan geldt de formule voor een eenparige versnelling ook niet.
Reputatie 5
Een Lint is tussen de 80-100 seconden van 0 naar 120 km/u
Van 0 naar 100 gaat best snel, maar van 100 naar 120 duurt een eeuwigheid.
De versnelling is niet eenparig. Dan geldt de formule voor een eenparige versnelling ook niet.
Daarom zeg ik ook "is gelimiteerd" 🙂
Wellicht niet helemaal correct, maar dit is letterlijk de opgave van de fabrikant.
Ik zal eens kijken zo voor het aantal seconden van 0 naar 100 met de IC Den Haag - Eindhoven.
Ik heb even geklokt :)

Materieel is dus de IC Den Haag - Eindhoven (Traxx + 9 rijtuigen ICRmh + Traxx). Van 0 naar 100 gaat in 65 seconden. Ga je verder naar de 130 km/u, dan komen er nog eens 35 seconden bij, dus daar is de versnelling fors lager.
Vanaf 55 km/u (ongeveer) lopen de machines tegen de maximale stroomafname aan op het reguliere spoorwegnet (1,5 kV, 4000A).
Kijk ik dus enkel naar het stuk 0 naar 55 km/u, dan kom ik rond de 31-32 seconden uit.

Onder 25 kV is die limitatie niet aanwezig en lopen de machines tegen hun eigen limieten aan. Van 130 km/u naar 160 km/u deden ze in ongeveer 20 seconden.
Badge +3
Helaas had ik dat leeg mat ritje niet meer, maar heb hem met 60% gedaan, zat met 23 seconde op de 100 en met 46 seconde op 140 (FLIRT)
Die Flirst zijn inderdaad erg snel. Misschien kan je tot bijv. 40 km/u (wegrijden uit bijv. Ehv) en na het passeren van de wissels gewoon eens 100% geven en dan nog eens meten van 40-140 (richting Helmond Brandevoort)?

Qua g-krachten zullen het overigens geen spectaculaire cijfers zijn want dat is meen ik 9,8 m/s² en dan weeg je ineens 2 keer zo zwaar (of als je achteruit rijdt voel je de rugleuning niet meer) 😛
@Robert B, Als je g-krachten wil ervaren in de trein is een noodstop effectiever. ? En hopen dat je niet bovenaan de trap staat op het balkon. Anders ervaar je een soort dubbele g-kracht. ?
Badge
Komt dat zien, de vliegende Robert! 😃
Reputatie 7
Badge
Als je echt G krachten wilt voelen dat zal je toch echt met volle kracht moeten optrekken in een auto hehe. 🙂 Dan voel je pas echt G krachten.
Weet je wat ook leuk is Trein-D, om 40 jaar in een raket te zitten die je het gevoel geeft van zwaartekracht. ?
Badge +3
Als je echt G krachten wilt voelen dat zal je toch echt met volle kracht moeten optrekken in een auto hehe. 🙂 Dan voel je pas echt G krachten.
Welnee.. okee in een Max Verstappen formule 1 auto misschien met 1g uit de bocht?

Doe dan maar een achtbaan of een straaljager die dat kan doen! Met een trein zal je never nooit die 1g halen anders zaten er wel seatbelts/gordels in, toch?. :P

#39 goed plan enkeltje naar Pluto (maar wij gaan niet mee) !
Relativeren is in dit geval de beste optie. :)

https://youtu.be/MTVnMO6cRfg ?
Reputatie 7
Badge +4
Probeer de Goliath maar of iets dergelijks, dat is al heel aardig.

En ik hou inderdaad meer van dit land - en zeker meer dan van Pluto.
Reputatie 7
Badge
Probeer de Goliath maar of iets dergelijks, dat is al heel aardig.

Je wilt toch niet beweren dat jij in de Goliath bent geweest he?.. Die achtbaan is niet geschikt voor oudjes hoor. 😛
Reputatie 7
Badge

Welnee.. okee in een Max Verstappen formule 1 auto misschien met 1g uit de bocht?

Of lekker scheuren met je splinternieuwe BMW taxi-auto...he Robert. :D
Wat dat betreft ben ik soms wel jaloers op taxichauffeurs hoor. Ze mogen altijd in de meest strakke auto´s rijden. 😛
Reputatie 5
Nog even gemeten:
LINT2 van 0 - 120 in 79 seconden
ICM8 van 40 - 130 in 89 seconden

Poging 2:

ICM8: 0 - 70 in 34 sec
Van 70 - 110 in 43 sec
Van 100 - 130 in 37 sec
Reputatie 7
Badge
ICM trekt ook best snel op heb ik zo het gevoel. Hoe kan dat toch? Het is toch een zware trein?
Reputatie 5
Ik vind 90-95 sec van 0 naar 130 niet bepaald snel. Hij trekt wel snel op t/m 60-70 km/u, maar daarna doet ie er een eeuwigheid over.
Reputatie 7
Badge
Ik vind 90-95 sec van 0 naar 130 niet bepaald snel. Hij trekt wel snel op t/m 60-70 km/u, maar daarna doet ie er een eeuwigheid over.

Niet snel? De VRIM doet er 3 minuten over hoor.
Reputatie 7
Er worden hier wel hele scheve opmerkingen gedaan. Ik geniet stiekem, maar laten we het wel netjes houden.
Badge +3
Of lekker scheuren met je splinternieuwe BMW taxi-auto...he Robert. :D
Wat dat betreft ben ik soms wel jaloers op taxichauffeurs hoor. Ze mogen altijd in de meest strakke auto´s rijden. :P

Haha, ik heb op het moment een VW Transporter TDI uit 2015 met 180.000 km. Wel redelijk luxe inrichting maar om te zeggen strak.... 😛

Reageer