beantwoord

Wat is de versnelling van een intercity?

  • 6 oktober 2014
  • 59 reacties
  • 11189 Bekeken

Wij doen een project voor school en willen de versnelling van een trein weten. Dus in andere woorden hoe hard een trein optrekt. Dit is nergens op het internet te vinden en hoopten zo aan het antwoord te komen.

Vriendelijk bedankt,

Glenn van Goethem
icon

Beste antwoord door Anonymous 9 oktober 2014, 11:20

Beste Glenn, wat een goede vraag! Goed dat je ons Forum hebt gevonden om je vraag te stellen. Ik heb wat achtergrondinformatie voor je verzameld. In Nederland rijden veel verschillende soorten treinen. Sommige zijn kort, andere langer. Er zijn treinen die alleen maar korte afstanden rijden en vaak stoppen, de Stoptreinen. De Sneltreinen rijden langere stukken. Zij stoppen niet op elk station en zijn dus sneller op het eindpunt. Voor trajecten waar veel stations op korte afstand van elkaar zijn, rijden Sprinters. Deze treinen kunnen snel optrekken en afremmen. In 75 seconden trekt de trein op van 0 naar 125 kilometer per uur. Daar hebben ze dan ook hun naam aan te danken. Ook is de Sprinter speciaal ontworpen voor trajecten waar de stations dicht bij elkaar liggen.

Om je topic beter vindbaar te maken heb ik deze verplaatst naar 'in de trein'.
Bekijk origineel

59 reacties

Reputatie 5
Nog wel een geinige:
Flirt van Keolis deed van 0-60 in 15 seconden, waarbij die van 0-20 heel zacht optrok.
Daarna van 60-130 in minder dan 30 sec.
Reputatie 7
Badge
Automaat leuk (flink intrappen om terug te schakelen dus) is leuk maar een ECOdrive doet gewoon zijn eigen ding (begint misschien eens te accelereren soms).

Als 'chauffeur' wil je dat niet.. en met handschakelen kom je ook niet vooruit als je 2500 RPM mag met een TDI diesel. Laat dat ding soms maar gewoon even werken zelfs (even die slome vrachtwagen voorbij met je rechtervoet!)

Dat dus, maar goed dit is off topic. Het (de ECOdrive) staat lekker uit bij mij en ik verbruik nog geen liter extra per 100 km t.o.v. alle anderen die het wel (intelligente rijstijl begrenzer dus super traag) hebben.


Waarom heb je eigenlijk een begrenzer op je taxi auto zitten? Zo kun je toch ook nooit snel optrekken als je bijv op de auto en/of snelweg zit en je snel op snelheid wilt komen. Of stel nou dat je haast hebt(iets waar taxichauffeurs vaak last van hebben volgens mij) ...dan lijkt mij zo´n begrenzer erg vervelend hoor.
En als er mensen achter je rijden die snel willen zijn dan worden die waarschijnlijk ook erg ongeduldig. :P

(sorry voor de off-topic trouwens)

Badge +3
Automaat leuk (flink intrappen om terug te schakelen dus) is leuk maar een ECOdrive doet gewoon zijn eigen ding (begint misschien eens te accelereren soms).

Als 'chauffeur' wil je dat niet.. en met handschakelen kom je ook niet vooruit als je 2500 RPM mag met een TDI diesel. Laat dat ding soms maar gewoon even werken zelfs (even die slome vrachtwagen voorbij met je rechtervoet!)

Dat dus, maar goed dit is off topic. Het (de ECOdrive) staat lekker uit bij mij en ik verbruik nog geen liter extra per 100 km t.o.v. alle anderen die het wel (intelligente rijstijl begrenzer dus super traag) hebben.
Reputatie 7
Badge


Mijn 'busje komt zo' is gisteren door de APK gekomen. En de ECOdrive intelligente snelheids-, acceleratie- en toerenbegrenzer die staat UIT want anders... dan ga ik staken!


Hahahaha leuk. 😉 Automaat schijnt inderdaad helemaal relaxt te zijn.
Ik heb helaas zelf nog nooit in een automaat gereden helaas. Alleen handgeschakeld heb ik wel gereden. 🙂
Reputatie 7
Badge


Maar de verschillen zijn zo vreemd niet, de verhouding tussen vermogen en gewicht ligt bij ICM veel hoger dan bij VIRM. De onverlengde IRM drietjes zullen waarschijnlijk ook sneller geweest zijn dan de viertjes en zesjes om diezelfde reden. Overigens is er ook een verschil tussen ICM drietjes en viertjes, drietjes hebben minder vermogen, bij een dragrace tussen 4xICM3 en 3xICM4 zullen de viertjes het winnen. Tenminste, als de bovenleiding voldoende vermogen kan leveren :D


Hoe weet jij dat allemaal? 🙂
Badge +3
Volkswagens zijn altijd wel mooie auto´s vind ik. :)
Ik mis alleen de automaat en de cruise control maar goed, da's off topic.

Mijn 'busje komt zo' is gisteren door de APK gekomen. En de ECOdrive intelligente snelheids-, acceleratie- en toerenbegrenzer die staat UIT want anders... dan ga ik staken!
Er worden hier wel hele scheve opmerkingen gedaan. Ik geniet stiekem, maar laten we het wel netjes houden.

Tijddilatie is best interessant Thomas. ? :8
Ik vind 90-95 sec van 0 naar 130 niet bepaald snel. Hij trekt wel snel op t/m 60-70 km/u, maar daarna doet ie er een eeuwigheid over.
Niet snel? De VRIM doet er 3 minuten over hoor.

De VRIM? 🆒

Maar de verschillen zijn zo vreemd niet, de verhouding tussen vermogen en gewicht ligt bij ICM veel hoger dan bij VIRM. De onverlengde IRM drietjes zullen waarschijnlijk ook sneller geweest zijn dan de viertjes en zesjes om diezelfde reden. Overigens is er ook een verschil tussen ICM drietjes en viertjes, drietjes hebben minder vermogen, bij een dragrace tussen 4xICM3 en 3xICM4 zullen de viertjes het winnen. Tenminste, als de bovenleiding voldoende vermogen kan leveren 😃
Reputatie 7
Badge

Haha, ik heb op het moment een VW Transporter TDI uit 2015 met 180.000 km. Wel redelijk luxe inrichting maar om te zeggen strak.... :P


Volkswagens zijn altijd wel mooie auto´s vind ik. 🙂
Badge +3
Of lekker scheuren met je splinternieuwe BMW taxi-auto...he Robert. :D
Wat dat betreft ben ik soms wel jaloers op taxichauffeurs hoor. Ze mogen altijd in de meest strakke auto´s rijden. :P

Haha, ik heb op het moment een VW Transporter TDI uit 2015 met 180.000 km. Wel redelijk luxe inrichting maar om te zeggen strak.... 😛
Reputatie 7
Er worden hier wel hele scheve opmerkingen gedaan. Ik geniet stiekem, maar laten we het wel netjes houden.
Reputatie 7
Badge
Ik vind 90-95 sec van 0 naar 130 niet bepaald snel. Hij trekt wel snel op t/m 60-70 km/u, maar daarna doet ie er een eeuwigheid over.

Niet snel? De VRIM doet er 3 minuten over hoor.
Reputatie 5
Ik vind 90-95 sec van 0 naar 130 niet bepaald snel. Hij trekt wel snel op t/m 60-70 km/u, maar daarna doet ie er een eeuwigheid over.
Reputatie 7
Badge
ICM trekt ook best snel op heb ik zo het gevoel. Hoe kan dat toch? Het is toch een zware trein?
Reputatie 5
Nog even gemeten:
LINT2 van 0 - 120 in 79 seconden
ICM8 van 40 - 130 in 89 seconden

Poging 2:

ICM8: 0 - 70 in 34 sec
Van 70 - 110 in 43 sec
Van 100 - 130 in 37 sec
Reputatie 7
Badge

Welnee.. okee in een Max Verstappen formule 1 auto misschien met 1g uit de bocht?


Of lekker scheuren met je splinternieuwe BMW taxi-auto...he Robert. :D
Wat dat betreft ben ik soms wel jaloers op taxichauffeurs hoor. Ze mogen altijd in de meest strakke auto´s rijden. 😛
Reputatie 7
Badge
Probeer de Goliath maar of iets dergelijks, dat is al heel aardig.


Je wilt toch niet beweren dat jij in de Goliath bent geweest he?.. Die achtbaan is niet geschikt voor oudjes hoor. 😛
Reputatie 7
Badge +4
Probeer de Goliath maar of iets dergelijks, dat is al heel aardig.

En ik hou inderdaad meer van dit land - en zeker meer dan van Pluto.
Relativeren is in dit geval de beste optie. :)

https://youtu.be/MTVnMO6cRfg ?
Badge +3
Als je echt G krachten wilt voelen dat zal je toch echt met volle kracht moeten optrekken in een auto hehe. 🙂 Dan voel je pas echt G krachten.
Welnee.. okee in een Max Verstappen formule 1 auto misschien met 1g uit de bocht?

Doe dan maar een achtbaan of een straaljager die dat kan doen! Met een trein zal je never nooit die 1g halen anders zaten er wel seatbelts/gordels in, toch?. :P

#39 goed plan enkeltje naar Pluto (maar wij gaan niet mee) !
Weet je wat ook leuk is Trein-D, om 40 jaar in een raket te zitten die je het gevoel geeft van zwaartekracht. ?
Reputatie 7
Badge
Als je echt G krachten wilt voelen dat zal je toch echt met volle kracht moeten optrekken in een auto hehe. 🙂 Dan voel je pas echt G krachten.
Badge
Komt dat zien, de vliegende Robert! 😃
@Robert B, Als je g-krachten wil ervaren in de trein is een noodstop effectiever. ? En hopen dat je niet bovenaan de trap staat op het balkon. Anders ervaar je een soort dubbele g-kracht. ?
Badge +3
Helaas had ik dat leeg mat ritje niet meer, maar heb hem met 60% gedaan, zat met 23 seconde op de 100 en met 46 seconde op 140 (FLIRT)
Die Flirst zijn inderdaad erg snel. Misschien kan je tot bijv. 40 km/u (wegrijden uit bijv. Ehv) en na het passeren van de wissels gewoon eens 100% geven en dan nog eens meten van 40-140 (richting Helmond Brandevoort)?

Qua g-krachten zullen het overigens geen spectaculaire cijfers zijn want dat is meen ik 9,8 m/s² en dan weeg je ineens 2 keer zo zwaar (of als je achteruit rijdt voel je de rugleuning niet meer) 😛

Reageer