beantwoord

Wat is echte stilte in de stiltecoupé?

• 8 januari 2019
  • 32 reacties
  • 986 Bekeken

In een stilte coupé zou het volgens de NS echt stil moeten zijn. Maar regelmatig wordt er heftig getypt op een laptop of worden bladzijden van een krant continu omgeslagen en opgevouwen. Of iemand gaat er zitten terwijl die de kriebelhoest heeft. Mag je die persoon dan vragen weg te gaan? Ofwel wat betekent echte stilte in een stiltecoupé?
icon

Beste antwoord door Denice NS 8 januari 2019, 12:00

Nou jongens, als we om elk geluidje moeilijk gaan doen dan moet er maar een 'verboden toegang' sticker op de deur van de stiltecoupé. Als er niemand is kan er ook geen lawaai zijn.... of toch....

In de stiltecoupe is het niet toegestaan (luide) gesprekken te voeren of bijvoorbeeld je muziek zo hard te hebben staan dat je medereizigers kunnen meegenieten van jouw muzieksmaak. In de stiltecoupe kan men rustig lezen, werken of eventueel zelfs slapen. Men werkt tegenwoordig vaak op een laptop. Dat je dan een toetsenbord hoort is niet zo raar natuurlijk en lezen daar is toch vaak een boek of krant voor nodig 😉. Niet iedereen beschikt tegenwoordig over een E-reader ;)

Het is voor ieder denk ik persoonlijk wat hij/zij tolereert echter ben ik zelf van mening dat een bladzijde omslaan of typen moet kunnen. Soms heeft iemand ook geen andere keuze dan in de stiltecoupe te gaan zitten als het ergens anders vol is. Als diegene nou net deelneemt aan het griepvirus, snottert en hoest dan kan diegene daar weinig aan doen. Erger je je toch aan iemand dan kan je deze persoon zelf aanspreken of eventueel een conducteur erover aanspreken.

Edit:
Naar aanleiding van de reactie van Loes: behalve (luide)gesprekken voeren is ook het voeren van minder luide gesprekken (lees: fluisteren) niet toegestaan in de stiltecoupe!
Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Uh...is dit een grapje? Ik bedoel...typen? Bladzijden omslaan?
Reputatie 7
Badge +3
Welkom in 2019, daar gaan we weer met de stiltecoupe.

@Trein-D
Overigens heb ik wel eens bezwaar zien maken in de stiltecoupe tegen het feit dat iemand op zijn laptop aan het typen was.
De vraag is wat de NS bedoelt met echte stilte. Iemand die continu heftig typt op een oud toetsenbord maakt veel geluid. Dan is het niet stil meer. Evenals die krant. Dus, wat is stilte?
Reputatie 7
@Trein-D
Overigens heb ik wel eens bezwaar zien maken in de stiltecoupe tegen het feit dat iemand op zijn laptop aan het typen was.

Werkelijk? Maar mag ik dan ook bezwaar maken als er een vlieg vliegt in de stiltecoupé die lawaai maakt? 😌
Reputatie 7
Badge +3
@ericflinterman
Ik denk niet dat NS zich op dit detailniveau hiermee bezig gaat houden. Als NS van te voren had geweten wat voor eindeloze welles/nietes discussies ze met die stiltecoupe in huis haalden waren ze er sowieso nooit aan begonnen.
Reputatie 7
Badge +3
Werkelijk? Maar mag ik dan ook bezwaar maken als er een vlieg vliegt in de stiltecoupé die lawaai maakt? 😌
Daar mag je de vlieg op aanspreken, of die zich daar wat van aantrekt is iets anders.
Reputatie 7
Daar mag je de vlieg op aanspreken, of die zich daar wat van aantrekt is iets anders.

😂🤣😆!!!
Nou jongens, als we om elk geluidje moeilijk gaan doen dan moet er maar een 'verboden toegang' sticker op de deur van de stiltecoupé. Als er niemand is kan er ook geen lawaai zijn.... of toch....

In de stiltecoupe is het niet toegestaan (luide) gesprekken te voeren of bijvoorbeeld je muziek zo hard te hebben staan dat je medereizigers kunnen meegenieten van jouw muzieksmaak. In de stiltecoupe kan men rustig lezen, werken of eventueel zelfs slapen. Men werkt tegenwoordig vaak op een laptop. Dat je dan een toetsenbord hoort is niet zo raar natuurlijk en lezen daar is toch vaak een boek of krant voor nodig 😉. Niet iedereen beschikt tegenwoordig over een E-reader ;)

Het is voor ieder denk ik persoonlijk wat hij/zij tolereert echter ben ik zelf van mening dat een bladzijde omslaan of typen moet kunnen. Soms heeft iemand ook geen andere keuze dan in de stiltecoupe te gaan zitten als het ergens anders vol is. Als diegene nou net deelneemt aan het griepvirus, snottert en hoest dan kan diegene daar weinig aan doen. Erger je je toch aan iemand dan kan je deze persoon zelf aanspreken of eventueel een conducteur erover aanspreken.

Edit:
Naar aanleiding van de reactie van Loes: behalve (luide)gesprekken voeren is ook het voeren van minder luide gesprekken (lees: fluisteren) niet toegestaan in de stiltecoupe!
Reputatie 7
Ik ben het echt voledig eens met Denice. Ik heb hier dan ook niks meer aan toe te voegen. 😌
@Denice NS

Ik ben het er bijna helemaal mee eens, behalve dat het niet is toegestaan (luide) gesprekken te voeren. Het is ook niet toegestaan te fluisteren, dit lijkt aan te geven dat fluisteren wel mag. Ik heb geregeld discussies en voel me soms een kleuterjuf. Conducteur is weg en daar gaan we weer.
Zelfs een reiziger sprak mij aan in een stiltecoupe, omdat mijn machinist me opriep via de portofoon, ik antwoordde en deze reiziger vond dat niet ok. Tja, ik ben altijd blij als de stiltecoupe leeg is, scheelt veel gedoe.
Oh ja! Goeie Loes. Ik heb naar aanleiding van jouw reactie mijn reactie nog even iets aangepast!
En ik moet zeggen, als ik aan het controleren ben in een stiltecoupe, dan pas ik mijn stemgeluid aan, zodat ik al aangeef dat het een stiltecoupe is. Reizigers kijken me dan vreemd aan, maar ik merk wel op dat het soms toch goede reacties leidt.

Bedankt voor de aanpassing.
Badge +3
Ik denk dat de definitieproblemen zijn ontstaan toen NS van de oude werkcoupé is overgestapt op de stiltezones. Bij een werkcoupé was het in beginsel duidelijk dat typen of geritsel met papier een verlengde waren van het werk.

Helaas had de werkcoupé dan weer het nadeel dat sommige mensen het voeren van zakelijke telefoongesprekken dan weer zien als werk.......
Reputatie 4
Met alle respect maar het omslaan van een krant heb je maar te dulden in een stiltecoupé.
Reputatie 5
Ik hoorde pas iemand in de stiltecoupé vrij hard ademen, mag dit eigenlijk wel?
Reputatie 7
Badge +4
Je houdt je mond en je fatsoen, daarmee is in de stiltecoupé alles opgelost, en dan hoeft er ook niets geridiculiseerd te worden. Dat laatste heeft alleen nut als munitie om de stilte en rust, die een lezende en werkende minderheid graag wil, niet te hoeven respecteren.
Badge
Als iemand echt klaagt over de minimale geluidjes in de stilte coupe dan hoor ik het volgende keer graag dan zal ik de trein ook meteen even stilzetten ;)

Het is jammer genoeg wel zo dat we in Nederland steeds minder tolereren van andere en er kan natuurlijk niet verwacht worden dat er in elke stilte coupe een medewerker staat om de stilte te waarborgen. En soms gebeurt het wel dat mensen het niet eens doorhebben dat ze in een stilte coupe zitten, is mij ook al een keer gebeurt en als ik er dan op wordt aangesproken dan bied ik ook mijn excuses aan.
Reputatie 7
Badge +4
Dan is er toch niks aan de hand, dat is de menselijke maat.
Badge +3
Afgelopen vrijdag...

Mijn telefoon ging af (trilstand, maar bij prio bellers gaat hij alsnog rinkelen als ik mijn oortjes niet in heb).

Ik zei zachtjes "Hoi , ik zit in een stiltecoupé dus neem je even mee naar het balkon" en liep weg.

Goedkeurende blikken van de andere reizigers... (waren er niet veel want ik zat illegaal 1e klas toevallig). Maar ja, vlak daarna ging iemand met een zak chips aan de slag... Het zou verboden moeten worden!

Foei! 😛 En oh ja, er was ook nog iemand enorm verkouden of zo, dus dat kuchen en snuiten hield niet op zeg... Ik zou hem bijna een sigaartje gegeven hebben!

Dus een krantje of een laptop toetsenbord.... who cares? 🤔 Conclusie, óók in een stiltecoupé/zone is altijd wat te beleven, of iets om je aan te ergeren. Kan die omroep niet zachter, en op elk station de overstappen melden?

Nou, nee dus. Want niet iedereen heeft een app of kan schermen of alle borden op perrons lezen bij een snelle overstap...
Reputatie 1
Ik vind dat je in trein sowieso niet luidruchtig hoort te zijn, maar een stiltecoupe in een trein is eigenlijk onmogelijk, want de trein zelf maakt al gemiddeld 55 dB geluid binnen als hij stilstaat en 65 dB als hij rijdt. Je merkt dit goed in de Intercity Direct als hij weer eens gereset moet worden, dan wordt het pas stil in een trein.

Dan de conducteur die langsloopt en soms om de plaatsbewijzen vraagt om maar te zwijgen van de luidruchtige omroepinstallatie 😉, nee, de trein is geen stilte centrum. Van mij mogen de stilte coupes opgeheven worden (misschien met uitzondering van de 6 persoons afsluitbaren coupés) mits de treinreizigers zich niet al te luidruchtig gedragen, zoals geluid van films en muziek zonder oordopjes, maar volgens mij mag dat sowieso al niet, of is dit een oude voorwaarde dat muziek etc etc niet hoorbaar mag zijn voor medereizigers?
Afgelopen vrijdag...

Ik lees eigenlijk alleen dat jij illegaal in de 1e klas zat. En dat ondanks alle feedback die we hier op de Community ontvangen over reizigers die onterecht 1e klas reizen. Dat is pas foei....
Reputatie 7
Ik lees eigenlijk alleen dat jij illegaal in de 1e klas zat. En dat ondanks alle feedback die we hier op de Community ontvangen over reizigers die onterecht 1e klas reizen. Dat is pas foei....

Hier ben ik het helemaal mee eens inderdaad. Dit is een kwalijke zaak. 😌
Reputatie 7
Zal ik hem even het UvB'tje nazenden? De bekentenis hebben we al haha
Reputatie 7
🤣!!!
Reputatie 7
Badge +2
Ik heb vast nog wel ergens zijn adres 😋😂

Reageer